ספרא אמר אמר:יש לי ספרי חידושי תורה שלו אם ירצו אעלה
רק בלי הוורט על המלאכים שעלו בסולם... (כמדומה שאומרים זאת בשמו)ספרא אמר אמר:יש לי ספרי חידושי תורה שלו אם ירצו אעלה
שמועה זו צריכה עיון. בחיפוש שערכתי לאחרונה באוצה״ח, ראיתי שבאחד העלונים מתרצ״ו מספרים על פטירתו של רב העיירה ראדישקוב הרב רובינזון, ומונים שם את ילדיו שהותיר אחריו על מעלתם ומקום מושבם. הבן ר׳ יעקב מופיע שהוא גר בירושלים ללא כל תארים נוספים, מה שלכאורה מצביע א. שהוא עלה לארץ טרם השואה ב. כבר אז הוא היה ׳שברי לוחות׳.נתן צבי אמר:אה... ר' יענקל... , תשאל כל אדם שךמד בעולם הישיבות לפני חמישים שנה, הוא יתמוגג להיזכר ממנו, אגב,אמרה שאמר ר' יענקל: עד שהגיעה המוסר והחסידות ידעו כולם שהת"ח הם השמחים ועמי ארצות הם העצובים, הגיע החסידות הפכה את העמי ארצות לשמחים הגיע המוסר והפכה את הת"ח לעצובים.... היה מתנגד גדול למוסר ושייך לעילויים שלפני השואה שעבר עליהם כוס התרעלה ונהיו שברי לוחות...., שיהיה לעילוי נשמתו.
ממה ששמעתי הוא יצא מדעתו אחרי שכלתו מתה ביום חתונתם.כפשוטו אמר:שמועה זו צריכה עיון. בחיפוש שערכתי לאחרונה באוצה״ח, ראיתי שבאחד העלונים מתרצ״ו מספרים על פטירתו של רב העיירה ראדישקוב הרב רובינזון, ומונים שם את ילדיו שהותיר אחריו על מעלתם ומקום מושבם. הבן ר׳ יעקב מופיע שהוא גר בירושלים ללא כל תארים נוספים, מה שלכאורה מצביע א. שהוא עלה לארץ טרם השואה ב. כבר אז הוא היה ׳שברי לוחות׳.נתן צבי אמר:אה... ר' יענקל... , תשאל כל אדם שךמד בעולם הישיבות לפני חמישים שנה, הוא יתמוגג להיזכר ממנו, אגב,אמרה שאמר ר' יענקל: עד שהגיעה המוסר והחסידות ידעו כולם שהת"ח הם השמחים ועמי ארצות הם העצובים, הגיע החסידות הפכה את העמי ארצות לשמחים הגיע המוסר והפכה את הת"ח לעצובים.... היה מתנגד גדול למוסר ושייך לעילויים שלפני השואה שעבר עליהם כוס התרעלה ונהיו שברי לוחות...., שיהיה לעילוי נשמתו.
(כמובן שניתן ליישב בדוחק שמשום מה דווקא אצלו נשמטו התארים והוא חזר לאירופה ושם יצא מדעתו. אך כמובן שדוחק רב הוא...)
יעבץ אמר:רק בלי הוורט על המלאכים שעלו בסולם... (כמדומה שאומרים זאת בשמו)ספרא אמר אמר:יש לי ספרי חידושי תורה שלו אם ירצו אעלה
זה ווארט אחרנתן הבבלי אמר:יעבץ אמר:רק בלי הוורט על המלאכים שעלו בסולם... (כמדומה שאומרים זאת בשמו)ספרא אמר אמר:יש לי ספרי חידושי תורה שלו אם ירצו אעלה
וורט זה כתוב בחידושי הרא"ש על התורה סוף פ' בראשית
מנשה בן חזקיהו אמר:שמעתי שהחזו"א סיפר להגר"ח גרינימן זצ"לבאחד הימים יענקל היה פה ואמר ווארט וגערתי בו אבל מ"מ חזר על הווארט
שכתוב בגמ' מ' יום קודם יצירת הולד אומרים עליו אם יהיה עשיר או עני, צדיק או רשע, וחכם או טפש. ושאל דבשלמא צדיק או רשע צריך לדע מקודם כדי לדעת איזה גוף לתת לו, גוף מגודל וכו' או גוף עדין. וכן עשיר או עני יש חילוקים בגופם אם הם מעודנים במאכליהם וכו'. אבל חכם או טפש למה צריך לדעת דבר זה לפני יצירת הולד? ותי' כדי לדעת איזה אף לתת לו.
ראיתי היכן שהוא שישנה תמונה אחת שבה הוא משוחח עם אחד מראשי הישיבות דאז. אם למישהו יש את התמונה ההיא נשמח שיעלהו לפה.תורת פיך אמר:יש באיזה מקום תמונה שלו?
לעומקו של דבר אמר:רציתי לציין רק שבספר החדש על הגרש"ר נמצאת תמונה שלו (מרחוק קצת) משוחח בלימוד עם הגרש"ר
דומה פירש בספר ברכת אליהו דוויק (דף כד, א) נדפס תקנ"ג. שכתוב והיה הנותר בירושלים קדוש יאמר לו. ולכן איך שתהלתו של ה' כבר על הצדיקים אז לה' צריך שיר חדש. והקדימו בקול יעקב (מרגלית דף טו, ב).פינחס רוזנצוויג אמר:היה מתנגד גדול.
שאלוהו, והכתיב תהילתו בקהל חסידים?
ענה.
משל למלך שהיה לו שיר, המנון מלוכה, שהיה מושר בטקסים חגיגיים על ידי בחירי זמרי המלוכה.
פעם הלך המלך בשוק וראה שכורים בבית מרזח שרים את השיר הנ"ל.
ציווה המלך למשורר החצר לחבר מיד שיר חדש.
וזהו הביאור: שירו לה' שיר חדש, למה? כי תהילתו בקהל חסידים.
כאן בא בפירוט יותר:פינחס רוזנצוויג אמר:היה מתנגד גדול. שאלוהו, והכתיב תהילתו בקהל חסידים?
איש פלוני אמר:. . מסופר שפעם בא לחברון ודיבר עם בחורים נגד בעלי מוסר ונגד חסידים. אמר לו מישהו, מילא בעלי מוסר הם המצאה חדשה אבל חסידים כבר כתוב בתהילים "שירו לה' שיר חדש תהילתו בקהל חסידים". ענה ר' יענקל, הפשט בפסוק הפוך. משל למלך שהיה אוהב מאד מנגינות, ופעם ביקש שילחינו לכבודו מנגינה מיוחדת. והולחנה לו מנגינה שהיה מחבבה מאד. יום אחד עבר על יד בית מרזח ושמע שהשיכורים שרים את המנגינה שלו. אמר, אם הם כבר שרים את זה, רצוני שילחינו לי ניגון חדש. וזהו שירו לה' שיר חדש, את השיר כבר שרים אותו חסידים . .