ר' יענקל ראדישקובער זצ"ל

נתן צבי

משתמש רגיל
ראיתי במוסף שבת קודש הביאו ווארט משמו של ר' יענקל ראדישקובער בנושא מכת ארבה (אפרומע מכה , עיי"ש...), האם למישהו יש מושג מי זה הר' יעקב הזה? ומה היה תפקידו? ולפני כמה שנים היה חי?
 

יהודה בן יעקב

משתמש ותיק
אני משער שנפטר לפני כארבעים-חמישים שנה,
הוא היה ת"ח ואדם מעניין, שהסתובב בישיבת חברון בי-ם,
כמדומני שהיה פליט שואה וערירי.

ר' יעקב פרידמן שליט"א ראש ישיבת תפרח, מזכירו הרבה בדרשותיו
 

נתן צבי

משתמש רגיל
פותח הנושא
אה... ר' יענקל... , תשאל כל אדם שלמד בעולם הישיבות לפני חמישים שנה, הוא יתמוגג להיזכר ממנו, אגב,אמרה שאמר ר' יענקל: עד שהגיעה המוסר והחסידות ידעו כולם שהת"ח הם השמחים ועמי ארצות הם העצובים, הגיע החסידות הפכה את העמי ארצות לשמחים הגיע המוסר והפכה את הת"ח לעצובים....     היה מתנגד גדול למוסר ושייך לעילויים שלפני השואה שעבר עליהם כוס התרעלה ונהיו שברי לוחות....,    שיהיה לעילוי נשמתו.
 

יעבץ

משתמש ותיק
ספרא אמר אמר:
יש לי ספרי חידושי תורה שלו אם ירצו אעלה
רק בלי הוורט על המלאכים שעלו בסולם... (כמדומה שאומרים זאת בשמו)
 
 

מנשה בן חזקיהו

משתמש רשום
שמעתי שהחזו"א סיפר להגר"ח גרינימן זצ"לבאחד הימים יענקל היה פה ואמר ווארט וגערתי בו אבל מ"מ חזר על הווארט
שכתוב בגמ' מ' יום קודם יצירת הולד אומרים עליו אם יהיה עשיר או עני, צדיק או רשע, וחכם או טפש. ושאל דבשלמא צדיק או רשע צריך לדע מקודם כדי לדעת איזה גוף לתת לו, גוף מגודל וכו' או גוף עדין. וכן עשיר או עני יש חילוקים בגופם אם הם מעודנים במאכליהם וכו'. אבל חכם או טפש למה צריך לדעת דבר זה לפני יצירת הולד? ותי' כדי לדעת איזה אף לתת לו.
 

כפשוטו

משתמש ותיק
נתן צבי אמר:
אה... ר' יענקל... , תשאל כל אדם שךמד בעולם הישיבות לפני חמישים שנה, הוא יתמוגג להיזכר ממנו, אגב,אמרה שאמר ר' יענקל: עד שהגיעה המוסר והחסידות ידעו כולם שהת"ח הם השמחים ועמי ארצות הם העצובים, הגיע החסידות הפכה את העמי ארצות לשמחים הגיע המוסר והפכה את הת"ח לעצובים....     היה מתנגד גדול למוסר ושייך לעילויים שלפני השואה שעבר עליהם כוס התרעלה ונהיו שברי לוחות....,    שיהיה לעילוי נשמתו.
שמועה זו צריכה עיון. בחיפוש שערכתי לאחרונה באוצה״ח, ראיתי שבאחד העלונים מתרצ״ו מספרים על פטירתו של רב העיירה ראדישקוב  הרב רובינזון, ומונים שם את ילדיו שהותיר אחריו על מעלתם ומקום מושבם. הבן ר׳ יעקב מופיע שהוא גר בירושלים ללא כל תארים נוספים, מה שלכאורה מצביע א. שהוא עלה לארץ טרם השואה ב. כבר אז הוא היה ׳שברי לוחות׳. 

(כמובן שניתן ליישב בדוחק שמשום מה דווקא אצלו נשמטו התארים והוא חזר לאירופה ושם יצא מדעתו. אך כמובן שדוחק רב הוא...)
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
כפשוטו אמר:
נתן צבי אמר:
אה... ר' יענקל... , תשאל כל אדם שךמד בעולם הישיבות לפני חמישים שנה, הוא יתמוגג להיזכר ממנו, אגב,אמרה שאמר ר' יענקל: עד שהגיעה המוסר והחסידות ידעו כולם שהת"ח הם השמחים ועמי ארצות הם העצובים, הגיע החסידות הפכה את העמי ארצות לשמחים הגיע המוסר והפכה את הת"ח לעצובים....     היה מתנגד גדול למוסר ושייך לעילויים שלפני השואה שעבר עליהם כוס התרעלה ונהיו שברי לוחות....,    שיהיה לעילוי נשמתו.
שמועה זו צריכה עיון. בחיפוש שערכתי לאחרונה באוצה״ח, ראיתי שבאחד העלונים מתרצ״ו מספרים על פטירתו של רב העיירה ראדישקוב  הרב רובינזון, ומונים שם את ילדיו שהותיר אחריו על מעלתם ומקום מושבם. הבן ר׳ יעקב מופיע שהוא גר בירושלים ללא כל תארים נוספים, מה שלכאורה מצביע א. שהוא עלה לארץ טרם השואה ב. כבר אז הוא היה ׳שברי לוחות׳. 

(כמובן שניתן ליישב בדוחק שמשום מה דווקא אצלו נשמטו התארים והוא חזר לאירופה ושם יצא מדעתו. אך כמובן שדוחק רב הוא...)
ממה ששמעתי הוא יצא מדעתו אחרי שכלתו מתה ביום חתונתם.
 

בשלמא

משתמש ותיק
בכתביו שם ישנם קטעים באידיש שמי שחובב פיקנטורה ואינו דובר אידיש צריך לשכור לעצמו מתורגמן, שנראה ששוה את הכסף
 

בשלמא

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
יעבץ אמר:
ספרא אמר אמר:
יש לי ספרי חידושי תורה שלו אם ירצו אעלה
רק בלי הוורט על המלאכים שעלו בסולם... (כמדומה שאומרים זאת בשמו)





וורט זה כתוב בחידושי הרא"ש על התורה סוף פ' בראשית
זה ווארט אחר
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
מנשה בן חזקיהו אמר:
שמעתי שהחזו"א סיפר להגר"ח גרינימן זצ"לבאחד הימים יענקל היה פה ואמר ווארט וגערתי בו אבל מ"מ חזר על הווארט
שכתוב בגמ' מ' יום קודם יצירת הולד אומרים עליו אם יהיה עשיר או עני, צדיק או רשע, וחכם או טפש. ושאל דבשלמא צדיק או רשע צריך לדע מקודם כדי לדעת איזה גוף לתת לו, גוף מגודל וכו' או גוף עדין. וכן עשיר או עני יש חילוקים בגופם אם הם מעודנים במאכליהם וכו'. אבל חכם או טפש למה צריך לדעת דבר זה לפני יצירת הולד? ותי' כדי לדעת איזה אף לתת לו.

צדיק או רשע
אין גמ' כזאת
 

כפשוטו

משתמש ותיק
תורת פיך אמר:
יש באיזה מקום תמונה שלו?
ראיתי היכן שהוא שישנה תמונה אחת שבה הוא משוחח עם אחד מראשי הישיבות דאז. אם למישהו יש את התמונה ההיא נשמח שיעלהו לפה.

(אגב, ההגיון אומר שישנם תמונות נוספות דוגמת תמונת פספורט וכדו', אך כנראה לא נמצאים הם בידינו)
 
 

אוסף החסיל

משתמש חדש
ראיתי פעם משמו (דומני ב'דברים ערבים' לר' זלמינא וינברג): כתי' 'הלא מעתה קראת לי אבי' - איך מתייחסים להקב"ה כאל אבא?
כאשר מתייחסים ליהודי אחר כאל אחיו מתברר שהקב"ה הוא אביו.

עוד מובא משמו: בוקר א' ניגש אליו מישהו ושאל אותו למה הוא ישב ב'ויברך דוד'? ענה לו: זה שאני יושב בלי אשה זה לא מפריע לך, זה שאני יושב בלי פרנסה לא מעניין אותך, מה כן מפריע לך? שאני יושב ב'ויברך דוד'...
 

מ אלישע

משתמש ותיק
היה בישיבה אחת בחו"ל. ודיבר שם כמו עילוי מופלג.
ואחרי כן קיבל ע"ע לבקר בכל מרכזי התורה-הישיבות.
 
היה מתנגד גדול.
שאלוהו, והכתיב תהילתו בקהל חסידים?
ענה.
משל למלך שהיה לו שיר, המנון מלוכה, שהיה מושר בטקסים חגיגיים על ידי בחירי זמרי המלוכה.
פעם הלך המלך בשוק וראה שכורים בבית מרזח שרים את השיר הנ"ל.
ציווה המלך למשורר החצר לחבר מיד שיר חדש.

וזהו הביאור: שירו לה' שיר חדש, למה? כי תהילתו בקהל חסידים.
 

עדין

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
היה מתנגד גדול.
שאלוהו, והכתיב תהילתו בקהל חסידים?
ענה.
משל למלך שהיה לו שיר, המנון מלוכה, שהיה מושר בטקסים חגיגיים על ידי בחירי זמרי המלוכה.
פעם הלך המלך בשוק וראה שכורים בבית מרזח שרים את השיר הנ"ל.
ציווה המלך למשורר החצר לחבר מיד שיר חדש.

וזהו הביאור: שירו לה' שיר חדש, למה? כי תהילתו בקהל חסידים.
דומה פירש בספר ברכת אליהו דוויק (דף כד, א) נדפס תקנ"ג. שכתוב והיה הנותר בירושלים קדוש יאמר לו. ולכן איך שתהלתו של ה' כבר על הצדיקים אז לה' צריך שיר חדש. והקדימו בקול יעקב (מרגלית דף טו, ב).
ובספר באר החסידות (שטיינמן, עמוד 259) שירו לה' שיר חדש תהילתו בקהל חסידים. מן הראוי לחבר בשביל הרבונו של עולם שירי תהלה חדשים מאחר שהתהילות והתשבחות שנוהגים היו לפנים לומד לכבדו אומרים בזמננו החסידים לרביים שלהם שלמה מיימון בספרו חיי שלמה בשם המגיד 
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
היה מתנגד גדול. שאלוהו, והכתיב תהילתו בקהל חסידים?
כאן בא בפירוט יותר:
איש פלוני אמר:
 . . מסופר שפעם בא לחברון ודיבר עם בחורים נגד בעלי מוסר ונגד חסידים. אמר לו מישהו, מילא בעלי מוסר הם המצאה חדשה אבל חסידים כבר כתוב בתהילים "שירו לה' שיר חדש תהילתו בקהל חסידים". ענה ר' יענקל, הפשט בפסוק הפוך. משל למלך שהיה אוהב מאד מנגינות, ופעם ביקש שילחינו לכבודו מנגינה מיוחדת. והולחנה לו מנגינה שהיה מחבבה מאד. יום אחד עבר על יד בית מרזח ושמע שהשיכורים שרים את המנגינה שלו. אמר, אם הם כבר שרים את זה, רצוני שילחינו לי ניגון חדש. וזהו שירו לה' שיר חדש, את השיר כבר שרים אותו חסידים . . 
 

A41565

משתמש רגיל
יש סיפור ידוע שהוא ביקש מהחזו"א ללמוד עימו חברותא החזו"א למד עמיו שורה אחת מהמשנה אחת ופטרו לשלום.
 
חלק עליון תַחתִית