לגוף שאלת פותח האשכול, יש לחלק את השאלה לכמה שאלות שונות, שגם התשובות עליהן שונות זו מזו.
השאלה היא, האם "אמונת חכמים" כוללת תשובה חיובית לשאלות הבאות:
הר
@מבקש אמת עניתי כאן, ואם הספקת לראות לפני המחיקה (?) העתק למחשבך.
א. האם כל מנהיג ציבורי הוא גם אדם גדול?
תלוי אם קיבלוהו כמנהיג ציבור או כאדם גדול (ראש הקהל הוא מנהיג ציבור וכדו')
ב. האם כל דבר הנאמר מפי אדם גדול הוא בכלל "אלו ואלו דברי אלקים חיים"?
ודאי שכן, אלא אם כן טעה או שהטעו אותו מן השמים, אי לא מיירי במידי דאכילה כמבואר בתוס' גיטין ו ע''ב ועוד מקומות
ג. האם כל אדם גדול בתורה ויר"ש הוא גם חכם ומבין בעניני העולם ובכל מה שנוגע למציאות בשטח?
מי שלמד הרבה תורה הוא בהכרח גם חכם, וככל שהוא יודע מה קורה בעולם הוא אמור להיות חכם בהם.
ד. האם אי אפשר לרמות אדם גדול או לשכנע אותו בדברים לא נכונים?
מבואר בתוס' הנ''ל שיש ס''ד מיוחדת משמיא שלא לטעות, וכנ''ל באות ב.
ה. האם יש כזה מושג "גדול/מנהיג הדור" שכל בני הדור מחוייבים לציית לדבריו?
כשכל ישראל על אדמתם כבבית ראשון נראה שכן, כיום שישנם הרבה חוגים נראה שהמציאות בזה השתנתה, וע''ז יש דיון ציבורי האם זה קיים גם היום או לא.
ו. האם יש חובה לציית למה שאומר מנהיג הציבור אליו אני משתייך?
אם כוונתו לחייב משהו מדוע לא?
ז. האם לגדולי ישראל יש סייעתא דשמיא להורות ולייעץ גם בנושאים בהם אינם מומחים?
כן, שהרי מיידעים אות בנתונים, וע''י חכמתו שעמדה לו להגיעלאן שהגיע עם ס''ד זוכה לכוון לאמת
ח. האם לגדולי ישראל יש רוח הקודש?
רוח הקודש י''א יש ויש אומרים שלא, אך על כולם מוסכם שיש ס''ד לכוון לאמת
ט. האם גדולי ישראל מוכרחים להיות נקיים לחלוטין מכל נגיעה או אינטרס בכל נושא?
גדולי ישראל יגעו ועמלו כל חייהם בתורה ושברו את כל היצרים והמפריעים, וודאי וודאי שיש בכחם להתגבר על נגיעות, וכמבואר באגרות החזו''א.
יתכבדו חכמי הפורום וישיבו כפי רוחב דעתם על כל אחת מהשאלות הנ"ל, עם ביאור ומקורות.
להכל יש מקורות, אם אתה מתעניין בתשובה ספציפית ציין זאת.