רס"ג התחיה והפדות בענייןהלל הצעיר אמר:בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
לכאורה ע"ז נאמר "ארץ הצבי".הלל הצעיר אמר:בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
קישורים לאוצר החינמי לא עובדיםמהרילניק אמר:רס"ג התחיה והפדות בענייןהלל הצעיר אמר:בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
https://tablet.otzar.org/he/pages/?&restore=1&t=1587307911939&pagenum=13&book=13441
לפני ששלחתי בדקתי עכשיו גם לי לא עובד עכ"פ תחפש ספר התחיה והפדות ושם השאלה השביעית בדיוק הנושא הזהעפר ואפר אמר:קישורים לאוצר החינמי לא עובדיםמהרילניק אמר:רס"ג התחיה והפדות בענייןהלל הצעיר אמר:בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
https://tablet.otzar.org/he/pages/?&restore=1&t=1587307911939&pagenum=13&book=13441
בדקתי זה עובדעפר ואפר אמר:קישורים לאוצר החינמי לא עובדיםמהרילניק אמר:רס"ג התחיה והפדות בענייןהלל הצעיר אמר:בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
https://tablet.otzar.org/he/pages/?&restore=1&t=1587307911939&pagenum=13&book=13441
זה הבעיה היחידה?הלל הצעיר אמר:בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
האם יש היודע מי הם המקובלים ומי הם מחקרי האלקים והיכן נחלקו בזה.טוביה פריד אמר:"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון.
אינו כופר כלל, וכי תורת הגלגולים היא מי"ג עיקרים?טוביה פריד אמר:יש הרבה דברים שלא כ''כ מובנים במה שיהיה לעת''ל.
למשל איזה גוף יום לתחיה הרי אנחנו מאמינים שיש גילגולים (ומי שלא מאמין בזה הוא כופר גמור כמו שכותב האר''י הקדוש בתחילת ספר הגילגולים)
וא''כ יכול להיות שנשמהאחת תחיה פה בעולם 10/20/30 פעמים. וכי יעלה על הדעת שיקומו 30 אנשים??
הקדושת לוי בפרשת ואתחנן מתייחס לזה וכותב וז''ל:"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון. ולי נראה בדרך ממוצע, דהנה ידוע שרמ"ח מצות עשה הם נגד רמ"ח אברים, ושס"ה לא תעשה הם נגד שס"ה גידין וכל אבר הוא נגד מצות פרטיות וכמו שידוע מאמר חכמינו ז"ל (יומא כח ע"ב) שאברהם אבינו עליו השלום קיים אפילו ערובי תחומין שהוא קודם מתן תורה. אמנם בהשגת האברים שלו היה משיג כל התורה כולה ונמצא כשאדם הוא מקיים כל התורה כולה הוא מתקן ומשלים כל בנין גופו ברמ"ח אברים ושס"ה גידין וכשהוא פוגם באיזה מצוה אזי הוא פוגם ומקלקל אותו האבר שהוא נגד אותו המצוה והוא מחוסר אבר. ולכן אותו אדם שהוא פוגם במצות עשה או בלא תעשה הוא פוגם ומקלקל את עצמו ועושה עצמו מחוסר אבר שהוא נגד אותו מצוה שפוגם בה וצריך לבוא בגלגולים רבים עד שיתקן כל המצות ועל ידי זה נתרפאו כל האברים שלו עד שהוא מתקן ומשלים כל בנין גופו בתכלית השלימות. ולכן בת"ה בעת אשר יקבץ ה' כל נדחי ישראל לנקבציו אזי כל אחד ואחד מישראל יהיה נשלם בבנין גופו ונפשו בתכלית השלימות, דהיינו שיהיה ראוי לבא בהיכל המלך בלי שום חסרון אבר כלל על ידי שיתקבצו כל האברים שלו השלימים, היינו כל אבר ואבר המתוקן ונשלם ונתרפא בכל גלגול וגלגול ומאותן האברים אשר נתקנו ונתרפאו בכל הגלגולים מכל גלגול וגלגול פרטי אותו האבר פרטי אשר הוא מתוקן יהיה מצורף ונתלקט לבנין גופו עד שיהיה גופו שלם בתכלית השלימות מכל אותן האברים השלימים ומתוקנים על ידי כל הגלגולים בלי שום חסרון כלל וכלל:"
ולפי''ז לא קשה כלל כל הקושיה שלך.
וכן לא קשה מה שנשאל פה בפורום אחר על עניי אחינו התועים איך יקומו וכו' דמה שיקום זה רק המתוקן והברור מכל הגופים ויהיה מכלול אברים מכמה דורות ושנים בגוף אחד כך מבאר הקדושת לוי בטוב טעם ודעת.
שו"ר שבמהדורה שמועתקת בפרויקט השו"ת מצוין על המקובלים זוה"ק א' קלא. ושער הגלגולים הקדמה יא.דחד יומא אמר:האם יש היודע מי הם המקובלים ומי הם מחקרי האלקים והיכן נחלקו בזה.טוביה פריד אמר:"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון.
ועוד האם יש היודע אם לפ"ז כשיקום מי ייחשבו לילדיו האם הילדים בגלגול ראשון או בזה האחרון, ולדעת הקדושת לוי מי יהיו ילדיו,
או שילדי האדם מתגלגלים יחד עמו ובכל גלגול יהיו הם ג"כ ילדיו?
אשמח לתגובה מהירה בעניין.
דרומאי אמר:אינו כופר כלל, וכי תורת הגלגולים היא מי"ג עיקרים?טוביה פריד אמר:יש הרבה דברים שלא כ''כ מובנים במה שיהיה לעת''ל.
למשל איזה גוף יום לתחיה הרי אנחנו מאמינים שיש גילגולים (ומי שלא מאמין בזה הוא כופר גמור כמו שכותב האר''י הקדוש בתחילת ספר הגילגולים)
וא''כ יכול להיות שנשמהאחת תחיה פה בעולם 10/20/30 פעמים. וכי יעלה על הדעת שיקומו 30 אנשים??
הקדושת לוי בפרשת ואתחנן מתייחס לזה וכותב וז''ל:"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון. ולי נראה בדרך ממוצע, דהנה ידוע שרמ"ח מצות עשה הם נגד רמ"ח אברים, ושס"ה לא תעשה הם נגד שס"ה גידין וכל אבר הוא נגד מצות פרטיות וכמו שידוע מאמר חכמינו ז"ל (יומא כח ע"ב) שאברהם אבינו עליו השלום קיים אפילו ערובי תחומין שהוא קודם מתן תורה. אמנם בהשגת האברים שלו היה משיג כל התורה כולה ונמצא כשאדם הוא מקיים כל התורה כולה הוא מתקן ומשלים כל בנין גופו ברמ"ח אברים ושס"ה גידין וכשהוא פוגם באיזה מצוה אזי הוא פוגם ומקלקל אותו האבר שהוא נגד אותו המצוה והוא מחוסר אבר. ולכן אותו אדם שהוא פוגם במצות עשה או בלא תעשה הוא פוגם ומקלקל את עצמו ועושה עצמו מחוסר אבר שהוא נגד אותו מצוה שפוגם בה וצריך לבוא בגלגולים רבים עד שיתקן כל המצות ועל ידי זה נתרפאו כל האברים שלו עד שהוא מתקן ומשלים כל בנין גופו בתכלית השלימות. ולכן בת"ה בעת אשר יקבץ ה' כל נדחי ישראל לנקבציו אזי כל אחד ואחד מישראל יהיה נשלם בבנין גופו ונפשו בתכלית השלימות, דהיינו שיהיה ראוי לבא בהיכל המלך בלי שום חסרון אבר כלל על ידי שיתקבצו כל האברים שלו השלימים, היינו כל אבר ואבר המתוקן ונשלם ונתרפא בכל גלגול וגלגול ומאותן האברים אשר נתקנו ונתרפאו בכל הגלגולים מכל גלגול וגלגול פרטי אותו האבר פרטי אשר הוא מתוקן יהיה מצורף ונתלקט לבנין גופו עד שיהיה גופו שלם בתכלית השלימות מכל אותן האברים השלימים ומתוקנים על ידי כל הגלגולים בלי שום חסרון כלל וכלל:"
ולפי''ז לא קשה כלל כל הקושיה שלך.
וכן לא קשה מה שנשאל פה בפורום אחר על עניי אחינו התועים איך יקומו וכו' דמה שיקום זה רק המתוקן והברור מכל הגופים ויהיה מכלול אברים מכמה דורות ושנים בגוף אחד כך מבאר הקדושת לוי בטוב טעם ודעת.
וגם הרש"ש כתב בבבא מציעא דף קז כתב 'מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגולים'.
וגם מי שמאמין בגלגולים משום שיצאו מפה קדוש האר"י- אין איש איתנו יודע מהו בדיוק הגלגול.
לומר שהאדם עצמו נולד מחדש בגוף אחר זהו שטות גמור, ברור שזה אדם אחר.
עוד מצאתי בערבי נחל שלח דרוש ג' "והנה איתא בזוהר הקדוש ששאלו לרשב"י, נשמות המגולגלות עבור שלא השלימו חוקם ומתגלגלים כמה פעמים, אותן גופים ראשונים מה יהיה בהם לתחיית המתים. והנה יש דיעה שניצוצי הנשמה מתחלקים לכל הגופים הללו, וכולם עומדים בתחיית המתים, אבל האמת דגוף אחרון לבד שהשלים חוקו הוא עומד לתחיית המתים וגופים הראשונים נאבדו, וכל מצות שעשו גופים הראשונים יורש זה הגוף האחרון"דחד יומא אמר:ויש להעיר א' שבדברי הזוהר כפי שאני מבין כתוב להפך שיקום הגוף האחרון,
ב' שגם הגופים הראשונים יקומו אם יזכו ברוח אחרת ואם כן הדרא קושיית פותח האשכול לדוכתא.
ואפילו שהוא מדבר בסדר הדבר מצד מה קודם ללמה מלחמת גוג ומגוג וכו' ... אולי יש מי שיש בידו לחלקויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן ולא ישימם עיקר שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה וכן לא יחשב הקצין אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו.
וכן יש מקשים על נשים שלא נישאו שהרי נשים זוכות במה דנטרן לבעליהם, ואם לא נישאו במה יזכו, ולהנ"ל בפמ"ג הרי אשה לא שכיח שהיתה זכר בגלגול אחר, אבל אולי היתה נשואה בגלגול אחר.טוביה פריד אמר:וכן לא קשה מה שנשאל פה בפורום אחר על עניי אחינו התועים איך יקומו וכו' דמה שיקום זה רק המתוקן והברור מכל הגופים ויהיה מכלול אברים מכמה דורות ושנים בגוף אחד כך מבאר הקדושת לוי בטוב טעם ודעת.
אני מתחרט על זה כי גדולי עולם עומדים בזה הב"י הש"ך הערבי נחל וכו' ועיין כאןמשבט הכהונא אמר:אני חושש שזה נכלל בדרי הרמב"ם אלו (פי"ב מהלכות מלכים ומ' ה"ב)
ואפילו שהוא מדבר בסדר הדבר מצד מה קודם ללמה מלחמת גוג ומגוג וכו' ... אולי יש מי שיש בידו לחלקויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן ולא ישימם עיקר שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה וכן לא יחשב הקצין אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו.
יש"כ על המראה מקום.משבט הכהונא אמר:אני מתחרט על זה כי גדולי עולם עומדים בזה הב"י הש"ך הערבי נחל וכו' ועיין כאןמשבט הכהונא אמר:אני חושש שזה נכלל בדרי הרמב"ם אלו (פי"ב מהלכות מלכים ומ' ה"ב)
ואפילו שהוא מדבר בסדר הדבר מצד מה קודם ללמה מלחמת גוג ומגוג וכו' ... אולי יש מי שיש בידו לחלקויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן ולא ישימם עיקר שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה וכן לא יחשב הקצין אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו.
דחד יומא אמר:יש"כ על המראה מקום.משבט הכהונא אמר:אני מתחרט על זה כי גדולי עולם עומדים בזה הב"י הש"ך הערבי נחל וכו' ועיין כאןמשבט הכהונא אמר:אני חושש שזה נכלל בדרי הרמב"ם אלו (פי"ב מהלכות מלכים ומ' ה"ב)
ואפילו שהוא מדבר בסדר הדבר מצד מה קודם ללמה מלחמת גוג ומגוג וכו' ... אולי יש מי שיש בידו לחלק
הש"ך היכן הוא?
וכי לדעתך האר"י סבר שרב סעדיה גאון אשר מפיו אנו חיים הוא כופר?!יוסף ה' אמר:דרומאי אמר:אינו כופר כלל, וכי תורת הגלגולים היא מי"ג עיקרים?טוביה פריד אמר:יש הרבה דברים שלא כ''כ מובנים במה שיהיה לעת''ל.
למשל איזה גוף יום לתחיה הרי אנחנו מאמינים שיש גילגולים (ומי שלא מאמין בזה הוא כופר גמור כמו שכותב האר''י הקדוש בתחילת ספר הגילגולים)
וא''כ יכול להיות שנשמהאחת תחיה פה בעולם 10/20/30 פעמים. וכי יעלה על הדעת שיקומו 30 אנשים??
הקדושת לוי בפרשת ואתחנן מתייחס לזה וכותב וז''ל:"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון. ולי נראה בדרך ממוצע, דהנה ידוע שרמ"ח מצות עשה הם נגד רמ"ח אברים, ושס"ה לא תעשה הם נגד שס"ה גידין וכל אבר הוא נגד מצות פרטיות וכמו שידוע מאמר חכמינו ז"ל (יומא כח ע"ב) שאברהם אבינו עליו השלום קיים אפילו ערובי תחומין שהוא קודם מתן תורה. אמנם בהשגת האברים שלו היה משיג כל התורה כולה ונמצא כשאדם הוא מקיים כל התורה כולה הוא מתקן ומשלים כל בנין גופו ברמ"ח אברים ושס"ה גידין וכשהוא פוגם באיזה מצוה אזי הוא פוגם ומקלקל אותו האבר שהוא נגד אותו המצוה והוא מחוסר אבר. ולכן אותו אדם שהוא פוגם במצות עשה או בלא תעשה הוא פוגם ומקלקל את עצמו ועושה עצמו מחוסר אבר שהוא נגד אותו מצוה שפוגם בה וצריך לבוא בגלגולים רבים עד שיתקן כל המצות ועל ידי זה נתרפאו כל האברים שלו עד שהוא מתקן ומשלים כל בנין גופו בתכלית השלימות. ולכן בת"ה בעת אשר יקבץ ה' כל נדחי ישראל לנקבציו אזי כל אחד ואחד מישראל יהיה נשלם בבנין גופו ונפשו בתכלית השלימות, דהיינו שיהיה ראוי לבא בהיכל המלך בלי שום חסרון אבר כלל על ידי שיתקבצו כל האברים שלו השלימים, היינו כל אבר ואבר המתוקן ונשלם ונתרפא בכל גלגול וגלגול ומאותן האברים אשר נתקנו ונתרפאו בכל הגלגולים מכל גלגול וגלגול פרטי אותו האבר פרטי אשר הוא מתוקן יהיה מצורף ונתלקט לבנין גופו עד שיהיה גופו שלם בתכלית השלימות מכל אותן האברים השלימים ומתוקנים על ידי כל הגלגולים בלי שום חסרון כלל וכלל:"
ולפי''ז לא קשה כלל כל הקושיה שלך.
וכן לא קשה מה שנשאל פה בפורום אחר על עניי אחינו התועים איך יקומו וכו' דמה שיקום זה רק המתוקן והברור מכל הגופים ויהיה מכלול אברים מכמה דורות ושנים בגוף אחד כך מבאר הקדושת לוי בטוב טעם ודעת.
וגם הרש"ש כתב בבבא מציעא דף קז כתב 'מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגולים'.
וגם מי שמאמין בגלגולים משום שיצאו מפה קדוש האר"י- אין איש איתנו יודע מהו בדיוק הגלגול.
לומר שהאדם עצמו נולד מחדש בגוף אחר זהו שטות גמור, ברור שזה אדם אחר.
תורת הגלגולים אינה מי"ג עיקרים, אך לדעת האר"י היא עיקר גדול, והחולק כופר.
הרש"ש אכן התבטא בנושא, כידוע. אך מה לך אצל רש"ש, הלא רס"ג כבר שלל אמונה זו בספר האמונות והדעות. אך כיום אמונה זו מושרשת אצל כל יהודי.
לא מבין מה לא ברור מהו גלגול, הלא עיקר האדם היא נשמתו, והיא מתגלגלת בגוף אחר שאינו אלא לבוש זמני. מה גם שהרבה פעמים, אי"ז גלגול שלם, אלא נצוץ מנשמת פלוני בגוף זה וניצוץ מנשמת אלמוני, הכל כפי תיקונו.
אפשר שהדברים עמוקים יותר, אך בפשוטו אלו הדברים, ופשוטים וברורים הם.
דחד יומא אמר:אודה מאוד אם יש מי שיוכל להעלות לי לכאן את שער הגלגולים הקדמה יא.
דרומאי אמר:וכי לדעתך האר"י סבר שרב סעדיה גאון אשר מפיו אנו חיים הוא כופר?! זו שאלה דמגוגית, כי אסור לי לענות ש 1+1=2. אותה שאלה אשאל על דבריך, וכי האר"י סבר שהרש"ש כופר? אכן כך הם פני הדברים והרוצה ליישב, שיהיה בהצלחה. אני רק ציינתי כיהודה ועוד לקרא, שאין טעם לציין לרש"ש כשקדמו רס"ג.יוסף ה' אמר:דרומאי אמר:אינו כופר כלל, וכי תורת הגלגולים היא מי"ג עיקרים?
וגם הרש"ש כתב בבבא מציעא דף קז כתב 'מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגולים'.
וגם מי שמאמין בגלגולים משום שיצאו מפה קדוש האר"י- אין איש איתנו יודע מהו בדיוק הגלגול.
לומר שהאדם עצמו נולד מחדש בגוף אחר זהו שטות גמור, ברור שזה אדם אחר.
תורת הגלגולים אינה מי"ג עיקרים, אך לדעת האר"י היא עיקר גדול, והחולק כופר.
הרש"ש אכן התבטא בנושא, כידוע. אך מה לך אצל רש"ש, הלא רס"ג כבר שלל אמונה זו בספר האמונות והדעות. אך כיום אמונה זו מושרשת אצל כל יהודי.
לא מבין מה לא ברור מהו גלגול, הלא עיקר האדם היא נשמתו, והיא מתגלגלת בגוף אחר שאינו אלא לבוש זמני. מה גם שהרבה פעמים, אי"ז גלגול שלם, אלא נצוץ מנשמת פלוני בגוף זה וניצוץ מנשמת אלמוני, הכל כפי תיקונו.
אפשר שהדברים עמוקים יותר, אך בפשוטו אלו הדברים, ופשוטים וברורים הם.
זה שכיום אמונה זו מושרשת אצל כל יהודי, זה הופך את מי שלא מאמין בה לכופר?! לא טענתי כך. רק ציינתי לעובדה זו.
לדעתי בדבריך יש חשש אפיקורסות של מאי אהנו לן רבנן יותר מאשר במי שאינו מאמין בגלגולים. למה, מה כתבתי? כמובן מי שאינו מאמין בגלגולים משום שאינו מאמין באר"י הק'- הוא ודאי אפיקורס, דאמר מאי אהנו לן רבנן. אך גם האר"י לא כתב שמי שאינו מאמין כופר. כתב פה מישהו בשמו שכן, ואתה כותב שלא. נייתי ספר ונחזי. משום מה אני נוטה להאמין שאכן כך כתב האר"י.
ובענין עצם הגלגול- אתה פשט מידי את הדברים, מה זו נשמה, ומהו ניצוץ מנשמה? אכן גם כתבתי שאפשר שהדברים עמוקים יותר, ועדיין אלו הם פני הדברים. וממילא מה שכתבת "לומר שהאדם עצמו נולד מחדש בגוף אחר זהו שטות גמור", לא זכיתי להבין למה זו שטות. ונראה יותר שנטייתך היא לכפור באמונה שמאמינים רוב החרדים לדבר ה' במשמעות הגלגול. וביותר, שדבריך לכאו' נסתרים מאלו שאכן דנו בשאלתו של פותח האשכול, ולדבריך שוטים הם, ויש לדון שגיטין שלהם ניתנו ע"י שוטה, ובני נשותיהם ממזרים.
יוסף ה' אמר:א. -וכי לדעתך האר"י סבר שרב סעדיה גאון אשר מפיו אנו חיים הוא כופר?! זו שאלה דמגוגית, כי אסור לי לענות ש 1+1=2. אותה שאלה אשאל על דבריך, וכי האר"י סבר שהרש"ש כופר? אכן כך הם פני הדברים והרוצה ליישב, שיהיה בהצלחה. אני רק ציינתי כיהודה ועוד לקרא, שאין טעם לציין לרש"ש כשקדמו רס"ג.
ב. -זה שכיום אמונה זו מושרשת אצל כל יהודי, זה הופך את מי שלא מאמין בה לכופר?! לא טענתי כך. רק ציינתי לעובדה זו.
ג. -לדעתי בדבריך יש חשש אפיקורסות של מאי אהנו לן רבנן יותר מאשר במי שאינו מאמין בגלגולים. למה, מה כתבתי?
ד. -כמובן מי שאינו מאמין בגלגולים משום שאינו מאמין באר"י הק'- הוא ודאי אפיקורס, דאמר מאי אהנו לן רבנן. אך גם האר"י לא כתב שמי שאינו מאמין כופר. כתב פה מישהו בשמו שכן, ואתה כותב שלא. נייתי ספר ונחזי. משום מה אני נוטה להאמין שאכן כך כתב האר"י.
ה. -ובענין עצם הגלגול- אתה פשט מידי את הדברים, מה זו נשמה, ומהו ניצוץ מנשמה? אכן גם כתבתי שאפשר שהדברים עמוקים יותר, ועדיין אלו הם פני הדברים. וממילא מה שכתבת "לומר שהאדם עצמו נולד מחדש בגוף אחר זהו שטות גמור", לא זכיתי להבין למה זו שטות. ונראה יותר שנטייתך היא לכפור באמונה שמאמינים רוב החרדים לדבר ה' במשמעות הגלגול. וביותר, שדבריך לכאו' נסתרים מאלו שאכן דנו בשאלתו של פותח האשכול, ולדבריך שוטים הם, ויש לדון שגיטין שלהם ניתנו ע"י שוטה, ובני נשותיהם ממזרים.
הלל הצעיר אמר:בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
יעוי' אבן שלמה.טוביה פריד אמר:יש הרבה דברים שלא כ''כ מובנים במה שיהיה לעת''ל.
למשל איזה גוף יום לתחיה הרי אנחנו מאמינים שיש גילגולים (ומי שלא מאמין בזה הוא כופר גמור כמו שכותב האר''י הקדוש בתחילת ספר הגילגולים)
וא''כ יכול להיות שנשמהאחת תחיה פה בעולם 10/20/30 פעמים. וכי יעלה על הדעת שיקומו 30 אנשים??
הקדושת לוי בפרשת ואתחנן מתייחס לזה וכותב וז''ל:"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון. ולי נראה בדרך ממוצע, דהנה ידוע שרמ"ח מצות עשה הם נגד רמ"ח אברים, ושס"ה לא תעשה הם נגד שס"ה גידין וכל אבר הוא נגד מצות פרטיות וכמו שידוע מאמר חכמינו ז"ל (יומא כח ע"ב) שאברהם אבינו עליו השלום קיים אפילו ערובי תחומין שהוא קודם מתן תורה. אמנם בהשגת האברים שלו היה משיג כל התורה כולה ונמצא כשאדם הוא מקיים כל התורה כולה הוא מתקן ומשלים כל בנין גופו ברמ"ח אברים ושס"ה גידין וכשהוא פוגם באיזה מצוה אזי הוא פוגם ומקלקל אותו האבר שהוא נגד אותו המצוה והוא מחוסר אבר. ולכן אותו אדם שהוא פוגם במצות עשה או בלא תעשה הוא פוגם ומקלקל את עצמו ועושה עצמו מחוסר אבר שהוא נגד אותו מצוה שפוגם בה וצריך לבוא בגלגולים רבים עד שיתקן כל המצות ועל ידי זה נתרפאו כל האברים שלו עד שהוא מתקן ומשלים כל בנין גופו בתכלית השלימות. ולכן בת"ה בעת אשר יקבץ ה' כל נדחי ישראל לנקבציו אזי כל אחד ואחד מישראל יהיה נשלם בבנין גופו ונפשו בתכלית השלימות, דהיינו שיהיה ראוי לבא בהיכל המלך בלי שום חסרון אבר כלל על ידי שיתקבצו כל האברים שלו השלימים, היינו כל אבר ואבר המתוקן ונשלם ונתרפא בכל גלגול וגלגול ומאותן האברים אשר נתקנו ונתרפאו בכל הגלגולים מכל גלגול וגלגול פרטי אותו האבר פרטי אשר הוא מתוקן יהיה מצורף ונתלקט לבנין גופו עד שיהיה גופו שלם בתכלית השלימות מכל אותן האברים השלימים ומתוקנים על ידי כל הגלגולים בלי שום חסרון כלל וכלל:"
ולפי''ז לא קשה כלל כל הקושיה שלך.
וכן לא קשה מה שנשאל פה בפורום אחר על עניי אחינו התועים איך יקומו וכו' דמה שיקום זה רק המתוקן והברור מכל הגופים ויהיה מכלול אברים מכמה דורות ושנים בגוף אחד כך מבאר הקדושת לוי בטוב טעם ודעת.
מראה מקום?אלמוני אמר:יעוי' אבן שלמה.
כבר קדם את רבי יואליש הקדושת לוי שהעתקתי לעיל.משבט הכהונא אמר:אני מתחרט על זה כי גדולי עולם עומדים בזה הב"י הש"ך הערבי נחל וכו' ועיין כאןמשבט הכהונא אמר:אני חושש שזה נכלל בדרי הרמב"ם אלו (פי"ב מהלכות מלכים ומ' ה"ב)
ואפילו שהוא מדבר בסדר הדבר מצד מה קודם ללמה מלחמת גוג ומגוג וכו' ... אולי יש מי שיש בידו לחלקויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן ולא ישימם עיקר שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה וכן לא יחשב הקצין אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו.
דחד יומא אמר:עוד שאלה בענייני הגלגולים והניצוצות,
לכאורה עניין הגלגול הוא שהנשמה יורדת פעם נוספת לעולם בגוף אחר,
ועניין הניצוץ הוא שחלק מהנשמה יורד בגוף אחר [או מתערב בנשמה אחרת],
השאלה האם שייך שגוי יהיה גלגול של יהודי ואם שייך גלגול כלל בגוי,
בספר חסד לאברהם [ספר קבלי קדום] אבן שתיה עין משפט כ"ה כתוב שאריסטו היה ניצוץ מאבטליון, [וזכורני שיש לכך עוד מקורות].
ואמנם אריסטו היה לפני אבטליון אם אינני טועה ובכל אופן היה ניצוץ מנשמתו, והתימה האיך גוי שלכאו' אין לו כלל שייכות לנשמת ישראל שייך שיהיה ניצוץ מנשמת אבטליון. אשמח אם יחכימוני חכמי הפורום בעניין זה.