תחית המתים

הלל הצעיר

משתמש רגיל
בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
הלל הצעיר אמר:
בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
לכאורה ע"ז נאמר "ארץ הצבי".
גם בזמן ביהמ"ק שהיה מליונים שעלו לרגל ולא אמר אדם מעולם צר לי המקום
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
מהרילניק אמר:
הלל הצעיר אמר:
בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
רס"ג התחיה והפדות בעניין
https://tablet.otzar.org/he/pages/?&restore=1&t=1587307911939&pagenum=13&book=13441
קישורים לאוצר החינמי לא עובדים
 
 

מהרילניק

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
מהרילניק אמר:
הלל הצעיר אמר:
בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
רס"ג התחיה והפדות בעניין
https://tablet.otzar.org/he/pages/?&restore=1&t=1587307911939&pagenum=13&book=13441
קישורים לאוצר החינמי לא עובדים
לפני ששלחתי בדקתי עכשיו גם לי לא עובד עכ"פ תחפש ספר התחיה והפדות ושם השאלה השביעית בדיוק הנושא הזה
 
 

מהרילניק

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
מהרילניק אמר:
הלל הצעיר אמר:
בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
רס"ג התחיה והפדות בעניין
https://tablet.otzar.org/he/pages/?&restore=1&t=1587307911939&pagenum=13&book=13441
קישורים לאוצר החינמי לא עובדים
בדקתי זה עובד
https://tablet.otzar.org/he/pages/?&restore=1&t=1587335055977&pagenum=28&book=601430
 

לעניות דעתי

משתמש ותיק
הלל הצעיר אמר:
בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת
זה הבעיה היחידה?
יש עוד הרבה שאלות.
בני כמה יהיו האנשים?
איזה אשה הם יהיו, הראשונה או השניה?
ועוד ועוד.
רק שבכאילו דברים לא יודעים עד שהם יהיו, בעזרת ה' בקרוב ממש.
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
יש הרבה דברים שלא כ''כ מובנים במה שיהיה לעת''ל.
למשל איזה גוף יום לתחיה הרי אנחנו מאמינים שיש גילגולים (ומי שלא מאמין בזה הוא כופר גמור כמו שכותב האר''י הקדוש בתחילת ספר הגילגולים)
וא''כ יכול להיות שנשמהאחת תחיה פה בעולם 10/20/30 פעמים. וכי יעלה על הדעת שיקומו 30 אנשים??
הקדושת לוי בפרשת ואתחנן מתייחס לזה וכותב וז''ל:"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון. ולי נראה בדרך ממוצע, דהנה ידוע שרמ"ח מצות עשה הם נגד רמ"ח אברים, ושס"ה לא תעשה הם נגד שס"ה גידין וכל אבר הוא נגד מצות פרטיות וכמו שידוע מאמר חכמינו ז"ל (יומא כח ע"ב) שאברהם אבינו עליו השלום קיים אפילו ערובי תחומין שהוא קודם מתן תורה. אמנם בהשגת האברים שלו היה משיג כל התורה כולה ונמצא כשאדם הוא מקיים כל התורה כולה הוא מתקן ומשלים כל בנין גופו ברמ"ח אברים ושס"ה גידין וכשהוא פוגם באיזה מצוה אזי הוא פוגם ומקלקל אותו האבר שהוא נגד אותו המצוה והוא מחוסר אבר. ולכן אותו אדם שהוא פוגם במצות עשה או בלא תעשה הוא פוגם ומקלקל את עצמו ועושה עצמו מחוסר אבר שהוא נגד אותו מצוה שפוגם בה וצריך לבוא בגלגולים רבים עד שיתקן כל המצות ועל ידי זה נתרפאו כל האברים שלו עד שהוא מתקן ומשלים כל בנין גופו בתכלית השלימות. ולכן בת"ה בעת אשר יקבץ ה' כל נדחי ישראל לנקבציו אזי כל אחד ואחד מישראל יהיה נשלם בבנין גופו ונפשו בתכלית השלימות, דהיינו שיהיה ראוי לבא בהיכל המלך בלי שום חסרון אבר כלל על ידי שיתקבצו כל האברים שלו השלימים, היינו כל אבר ואבר המתוקן ונשלם ונתרפא בכל גלגול וגלגול ומאותן האברים אשר נתקנו ונתרפאו בכל הגלגולים מכל גלגול וגלגול פרטי אותו האבר פרטי אשר הוא מתוקן יהיה מצורף ונתלקט לבנין גופו עד שיהיה גופו שלם בתכלית השלימות מכל אותן האברים השלימים ומתוקנים על ידי כל הגלגולים בלי שום חסרון כלל וכלל:"
ולפי''ז לא קשה כלל כל הקושיה שלך.
וכן לא קשה מה שנשאל פה בפורום אחר על עניי אחינו התועים איך יקומו וכו' דמה שיקום זה רק המתוקן והברור מכל הגופים ויהיה מכלול אברים מכמה דורות ושנים בגוף אחד כך מבאר הקדושת לוי בטוב טעם ודעת.
 

דחד יומא

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון.
האם יש היודע מי הם המקובלים ומי הם מחקרי האלקים והיכן נחלקו בזה.

ועוד האם יש היודע אם לפ"ז כשיקום מי ייחשבו לילדיו האם הילדים בגלגול ראשון או בזה האחרון, ולדעת הקדושת לוי מי יהיו ילדיו,
או שילדי האדם מתגלגלים יחד עמו ובכל גלגול יהיו הם ג"כ ילדיו?
אשמח לתגובה מהירה בעניין.
 

דרומאי

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
יש הרבה דברים שלא כ''כ מובנים במה שיהיה לעת''ל.
למשל איזה גוף יום לתחיה הרי אנחנו מאמינים שיש גילגולים (ומי שלא מאמין בזה הוא כופר גמור כמו שכותב האר''י הקדוש בתחילת ספר הגילגולים)
וא''כ יכול להיות שנשמהאחת תחיה פה בעולם 10/20/30 פעמים. וכי יעלה על הדעת שיקומו 30 אנשים??
הקדושת לוי בפרשת ואתחנן מתייחס לזה וכותב וז''ל:"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון. ולי נראה בדרך ממוצע, דהנה ידוע שרמ"ח מצות עשה הם נגד רמ"ח אברים, ושס"ה לא תעשה הם נגד שס"ה גידין וכל אבר הוא נגד מצות פרטיות וכמו שידוע מאמר חכמינו ז"ל (יומא כח ע"ב) שאברהם אבינו עליו השלום קיים אפילו ערובי תחומין שהוא קודם מתן תורה. אמנם בהשגת האברים שלו היה משיג כל התורה כולה ונמצא כשאדם הוא מקיים כל התורה כולה הוא מתקן ומשלים כל בנין גופו ברמ"ח אברים ושס"ה גידין וכשהוא פוגם באיזה מצוה אזי הוא פוגם ומקלקל אותו האבר שהוא נגד אותו המצוה והוא מחוסר אבר. ולכן אותו אדם שהוא פוגם במצות עשה או בלא תעשה הוא פוגם ומקלקל את עצמו ועושה עצמו מחוסר אבר שהוא נגד אותו מצוה שפוגם בה וצריך לבוא בגלגולים רבים עד שיתקן כל המצות ועל ידי זה נתרפאו כל האברים שלו עד שהוא מתקן ומשלים כל בנין גופו בתכלית השלימות. ולכן בת"ה בעת אשר יקבץ ה' כל נדחי ישראל לנקבציו אזי כל אחד ואחד מישראל יהיה נשלם בבנין גופו ונפשו בתכלית השלימות, דהיינו שיהיה ראוי לבא בהיכל המלך בלי שום חסרון אבר כלל על ידי שיתקבצו כל האברים שלו השלימים, היינו כל אבר ואבר המתוקן ונשלם ונתרפא בכל גלגול וגלגול ומאותן האברים אשר נתקנו ונתרפאו בכל הגלגולים מכל גלגול וגלגול פרטי אותו האבר פרטי אשר הוא מתוקן יהיה מצורף ונתלקט לבנין גופו עד שיהיה גופו שלם בתכלית השלימות מכל אותן האברים השלימים ומתוקנים על ידי כל הגלגולים בלי שום חסרון כלל וכלל:"
ולפי''ז לא קשה כלל כל הקושיה שלך.
וכן לא קשה מה שנשאל פה בפורום אחר על עניי אחינו התועים איך יקומו וכו' דמה שיקום זה רק המתוקן והברור מכל הגופים ויהיה מכלול אברים מכמה דורות ושנים בגוף אחד כך מבאר הקדושת לוי בטוב טעם ודעת.
אינו כופר כלל, וכי תורת הגלגולים היא מי"ג עיקרים?
וגם הרש"ש כתב בבבא מציעא דף קז כתב 'מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגולים'.
וגם מי שמאמין בגלגולים משום שיצאו מפה קדוש האר"י- אין איש איתנו יודע מהו בדיוק הגלגול.
לומר שהאדם עצמו נולד מחדש בגוף אחר זהו שטות גמור, ברור שזה אדם אחר.
 
 

דחד יומא

משתמש ותיק
דחד יומא אמר:
טוביה פריד אמר:
"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון.
האם יש היודע מי הם המקובלים ומי הם מחקרי האלקים והיכן נחלקו בזה.

ועוד האם יש היודע אם לפ"ז כשיקום מי ייחשבו לילדיו האם הילדים בגלגול ראשון או בזה האחרון, ולדעת הקדושת לוי מי יהיו ילדיו,
או שילדי האדם מתגלגלים יחד עמו ובכל גלגול יהיו הם ג"כ ילדיו?
אשמח לתגובה מהירה בעניין.
שו"ר שבמהדורה שמועתקת בפרויקט השו"ת מצוין על המקובלים זוה"ק א' קלא. ושער הגלגולים הקדמה יא.
שער הגלגולים אין לי, אך זוה"ק יש גם בפרויקט השו"ת והכי איתא התם "אמר רבי חזקיה אי תימא דכל גופין דעלמא יקומון ויתערון מעפרא אינון גופין דאתנטיעו בנשמתא חדא מה תהא מנייהו, אמר רבי יוסי אינון גופין דלא זכו ולא אצלחו הרי אינון כלא הוו כמה דהוו עץ יבש בההיא עלמא הכי נמי בההוא זמנא וגופא בתראה דאתנטע ואצלח ונטל שרשי' כדקא יאות יקום, ועליה כתיב (ירמיה י"ז) והיה כעץ שתול על מים וגו' והיה עלהו רענן וגו', דעבד איבין ונטע שרשין ואצלח כדקא יאות ועל ההוא גופא קדמאה דלא עבד איבין ולא נטע שרשין (ולא זכה ולא אצלח) כתיב (שם) והיה כערער בערבה ולא יראה כי יבא טוב וגו' כי יבא טוב דא תחיית המתים, ויתנהיר ההוא נהורא דזמין לאנהרא להו לצדיקיא דהוה גניז קמיה מיומא דאתברי עלמא דכתיב (בראשית א') וירא אלהים את האור כי טוב וכדין זמין קודשא בריך הוא לאחייא מתייא וכתיב (מלאכי ג') וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה וגו' וכדין יתגבר טוב בעלמא וההוא דאתקרי רע יתעבר מעלמא כדאמרן, וכדין אינן גופין קדמאי להוו כלא הוו, אמר רבי יצחק זמין קודשא בריך הוא לארקע עלייהו על אינון גופין רוחין אחרנין ואי זכאן בהון יקומון בעלמא כדקא יאות ואי לאו יהון קטמא תחות רגליהון דצדיקיא דכתיב (דניאל י"ב) ורבים מישני אדמת עפר יקיצו וגו', וכלא אתקם ואתעתד קמי קודשא בריך הוא"
ויש להעיר א' שבדברי הזוהר כפי שאני מבין כתוב להפך שיקום הגוף האחרון,
ב' שגם הגופים הראשונים יקומו אם יזכו ברוח אחרת ואם כן הדרא קושיית פותח האשכול לדוכתא.
ואולי לא יהיו רבים שיזכו.


אודה מאוד אם יש מי שיוכל להעלות לי לכאן את שער הגלגולים הקדמה יא.
 

יוסף ה'

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
טוביה פריד אמר:
יש הרבה דברים שלא כ''כ מובנים במה שיהיה לעת''ל.
למשל איזה גוף יום לתחיה הרי אנחנו מאמינים שיש גילגולים (ומי שלא מאמין בזה הוא כופר גמור כמו שכותב האר''י הקדוש בתחילת ספר הגילגולים)
וא''כ יכול להיות שנשמהאחת תחיה פה בעולם 10/20/30 פעמים. וכי יעלה על הדעת שיקומו 30 אנשים??
הקדושת לוי בפרשת ואתחנן מתייחס לזה וכותב וז''ל:"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון. ולי נראה בדרך ממוצע, דהנה ידוע שרמ"ח מצות עשה הם נגד רמ"ח אברים, ושס"ה לא תעשה הם נגד שס"ה גידין וכל אבר הוא נגד מצות פרטיות וכמו שידוע מאמר חכמינו ז"ל (יומא כח ע"ב) שאברהם אבינו עליו השלום קיים אפילו ערובי תחומין שהוא קודם מתן תורה. אמנם בהשגת האברים שלו היה משיג כל התורה כולה ונמצא כשאדם הוא מקיים כל התורה כולה הוא מתקן ומשלים כל בנין גופו ברמ"ח אברים ושס"ה גידין וכשהוא פוגם באיזה מצוה אזי הוא פוגם ומקלקל אותו האבר שהוא נגד אותו המצוה והוא מחוסר אבר. ולכן אותו אדם שהוא פוגם במצות עשה או בלא תעשה הוא פוגם ומקלקל את עצמו ועושה עצמו מחוסר אבר שהוא נגד אותו מצוה שפוגם בה וצריך לבוא בגלגולים רבים עד שיתקן כל המצות ועל ידי זה נתרפאו כל האברים שלו עד שהוא מתקן ומשלים כל בנין גופו בתכלית השלימות. ולכן בת"ה בעת אשר יקבץ ה' כל נדחי ישראל לנקבציו אזי כל אחד ואחד מישראל יהיה נשלם בבנין גופו ונפשו בתכלית השלימות, דהיינו שיהיה ראוי לבא בהיכל המלך בלי שום חסרון אבר כלל על ידי שיתקבצו כל האברים שלו השלימים, היינו כל אבר ואבר המתוקן ונשלם ונתרפא בכל גלגול וגלגול ומאותן האברים אשר נתקנו ונתרפאו בכל הגלגולים מכל גלגול וגלגול פרטי אותו האבר פרטי אשר הוא מתוקן יהיה מצורף ונתלקט לבנין גופו עד שיהיה גופו שלם בתכלית השלימות מכל אותן האברים השלימים ומתוקנים על ידי כל הגלגולים בלי שום חסרון כלל וכלל:"
ולפי''ז לא קשה כלל כל הקושיה שלך.
וכן לא קשה מה שנשאל פה בפורום אחר על עניי אחינו התועים איך יקומו וכו' דמה שיקום זה רק המתוקן והברור מכל הגופים ויהיה מכלול אברים מכמה דורות ושנים בגוף אחד כך מבאר הקדושת לוי בטוב טעם ודעת.
אינו כופר כלל, וכי תורת הגלגולים היא מי"ג עיקרים?
וגם הרש"ש כתב בבבא מציעא דף קז כתב 'מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגולים'.
וגם מי שמאמין בגלגולים משום שיצאו מפה קדוש האר"י- אין איש איתנו יודע מהו בדיוק הגלגול.
לומר שהאדם עצמו נולד מחדש בגוף אחר זהו שטות גמור, ברור שזה אדם אחר.

תורת הגלגולים אינה מי"ג עיקרים, אך לדעת האר"י היא עיקר גדול, והחולק כופר.
הרש"ש אכן התבטא בנושא, כידוע. אך מה לך אצל רש"ש, הלא רס"ג כבר שלל אמונה זו בספר האמונות והדעות. אך כיום אמונה זו מושרשת אצל כל יהודי.
לא מבין מה לא ברור מהו גלגול, הלא עיקר האדם היא נשמתו, והיא מתגלגלת בגוף אחר שאינו אלא לבוש זמני. מה גם שהרבה פעמים, אי"ז גלגול שלם, אלא נצוץ מנשמת פלוני בגוף זה וניצוץ מנשמת אלמוני, הכל כפי תיקונו.
אפשר שהדברים עמוקים יותר, אך בפשוטו אלו הדברים, ופשוטים וברורים הם.
 

דחד יומא

משתמש ותיק
דחד יומא אמר:
ויש להעיר א' שבדברי הזוהר כפי שאני מבין כתוב להפך שיקום הגוף האחרון,
ב' שגם הגופים הראשונים יקומו אם יזכו ברוח אחרת ואם כן הדרא קושיית פותח האשכול לדוכתא.
עוד מצאתי בערבי נחל שלח דרוש ג' "והנה איתא בזוהר הקדוש ששאלו לרשב"י, נשמות המגולגלות עבור שלא השלימו חוקם ומתגלגלים כמה פעמים, אותן גופים ראשונים מה יהיה בהם לתחיית המתים. והנה יש דיעה שניצוצי הנשמה מתחלקים לכל הגופים הללו, וכולם עומדים בתחיית המתים, אבל האמת דגוף אחרון לבד שהשלים חוקו הוא עומד לתחיית המתים וגופים הראשונים נאבדו, וכל מצות שעשו גופים הראשונים יורש זה הגוף האחרון"
ואולי כוונתו יש דיעה למה שכתוב שם בזוהר שיקומו עם רוח אחרת.
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
אני חושש שזה נכלל בדרי הרמב"ם אלו (פי"ב מהלכות מלכים ומ' ה"ב)
ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן ולא ישימם עיקר שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה וכן לא יחשב הקצין אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו.
ואפילו שהוא מדבר בסדר הדבר מצד מה קודם ללמה מלחמת גוג ומגוג וכו' ... אולי יש מי שיש בידו לחלק 
 

דחד יומא

משתמש ותיק
בעניין גלגולים יש לדעת שיש בזה גם נפק"מ להלכה למעשה, וכך כתב הפמ"ג אשל אברהם או"ח סי' כ"ג סק"ב "אפילו קבר קטן יש לועג לרש שמא נשמת אדם גדול הוא, אליה רבה [ס"ק] ג' בשם [שו"ת] מהרי"ט צהלון ז"ל [בחידושיו לפרק איזהו נשך יב, ד ד"ה ונראה]. ומשמע קבר אשה, דבחייה ג"כ פטורה ליכא לועג לרש. ולחוש לגלגול זכר, כולי האי לא חיישינן" דהיינו שאסור ללכת על קבר קטן בציצית שמא נתגלגלה בו נשמת אדם גדול והוי ליה לועג לרש, אבל על גבי קבר של אשה לא חיישי' כולי האי.
וכנראה היודעים בעניין הגלגולים יודעים שלא שכיח שגבר יתגלגל בגוף של אשה.
טוביה פריד אמר:
וכן לא קשה מה שנשאל פה בפורום אחר על עניי אחינו התועים איך יקומו וכו' דמה שיקום זה רק המתוקן והברור מכל הגופים ויהיה מכלול אברים מכמה דורות ושנים בגוף אחד כך מבאר הקדושת לוי בטוב טעם ודעת.
וכן יש מקשים על נשים שלא נישאו שהרי נשים זוכות במה דנטרן לבעליהם, ואם לא נישאו במה יזכו, ולהנ"ל בפמ"ג הרי אשה לא שכיח שהיתה זכר בגלגול אחר, אבל אולי היתה נשואה בגלגול אחר.
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
אני חושש שזה נכלל בדרי הרמב"ם אלו (פי"ב מהלכות מלכים ומ' ה"ב)
ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן ולא ישימם עיקר שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה וכן לא יחשב הקצין אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו.
ואפילו שהוא מדבר בסדר הדבר מצד מה קודם ללמה מלחמת גוג ומגוג וכו' ... אולי יש מי שיש בידו לחלק 
אני מתחרט על זה כי גדולי עולם עומדים בזה הב"י הש"ך הערבי נחל וכו' ועיין כאן
 
 

דחד יומא

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
משבט הכהונא אמר:
אני חושש שזה נכלל בדרי הרמב"ם אלו (פי"ב מהלכות מלכים ומ' ה"ב)
ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן ולא ישימם עיקר שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה וכן לא יחשב הקצין אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו.
ואפילו שהוא מדבר בסדר הדבר מצד מה קודם ללמה מלחמת גוג ומגוג וכו' ... אולי יש מי שיש בידו לחלק 
אני מתחרט על זה כי גדולי עולם עומדים בזה הב"י הש"ך הערבי נחל וכו' ועיין כאן
יש"כ על המראה מקום.
הש"ך היכן הוא?
 
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
דחד יומא אמר:
משבט הכהונא אמר:
משבט הכהונא אמר:
אני חושש שזה נכלל בדרי הרמב"ם אלו (פי"ב מהלכות מלכים ומ' ה"ב)

ואפילו שהוא מדבר בסדר הדבר מצד מה קודם ללמה מלחמת גוג ומגוג וכו' ... אולי יש מי שיש בידו לחלק 
אני מתחרט על זה כי גדולי עולם עומדים בזה הב"י הש"ך הערבי נחל וכו' ועיין כאן
יש"כ על המראה מקום.
הש"ך היכן הוא?

סליחה

ראיתי באחד המלקטים והכונה לספר שפתי כהן על התורה לרבי מרדכי הכהן תלמיד לאחד מגורי האר"י ז"ל עיין כאן
עוד מצאתי שם לעיין במגדים חדשים לר' דוד יואל ויס ריש ברכות ראיתי את זה באוצר החכמה (המקוון אין לי מנוי אבל זה לפני העמוד הארבעים) ויש לו שם הקדמה יפה על תחיית המתים וגם על עוד ענינים בזהכגון אב ובן ןכן' ובעמ' יא מדבר בענין זה
 

דרומאי

משתמש ותיק
יוסף ה' אמר:
דרומאי אמר:
טוביה פריד אמר:
יש הרבה דברים שלא כ''כ מובנים במה שיהיה לעת''ל.
למשל איזה גוף יום לתחיה הרי אנחנו מאמינים שיש גילגולים (ומי שלא מאמין בזה הוא כופר גמור כמו שכותב האר''י הקדוש בתחילת ספר הגילגולים)
וא''כ יכול להיות שנשמהאחת תחיה פה בעולם 10/20/30 פעמים. וכי יעלה על הדעת שיקומו 30 אנשים??
הקדושת לוי בפרשת ואתחנן מתייחס לזה וכותב וז''ל:"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון. ולי נראה בדרך ממוצע, דהנה ידוע שרמ"ח מצות עשה הם נגד רמ"ח אברים, ושס"ה לא תעשה הם נגד שס"ה גידין וכל אבר הוא נגד מצות פרטיות וכמו שידוע מאמר חכמינו ז"ל (יומא כח ע"ב) שאברהם אבינו עליו השלום קיים אפילו ערובי תחומין שהוא קודם מתן תורה. אמנם בהשגת האברים שלו היה משיג כל התורה כולה ונמצא כשאדם הוא מקיים כל התורה כולה הוא מתקן ומשלים כל בנין גופו ברמ"ח אברים ושס"ה גידין וכשהוא פוגם באיזה מצוה אזי הוא פוגם ומקלקל אותו האבר שהוא נגד אותו המצוה והוא מחוסר אבר. ולכן אותו אדם שהוא פוגם במצות עשה או בלא תעשה הוא פוגם ומקלקל את עצמו ועושה עצמו מחוסר אבר שהוא נגד אותו מצוה שפוגם בה וצריך לבוא בגלגולים רבים עד שיתקן כל המצות ועל ידי זה נתרפאו כל האברים שלו עד שהוא מתקן ומשלים כל בנין גופו בתכלית השלימות. ולכן בת"ה בעת אשר יקבץ ה' כל נדחי ישראל לנקבציו אזי כל אחד ואחד מישראל יהיה נשלם בבנין גופו ונפשו בתכלית השלימות, דהיינו שיהיה ראוי לבא בהיכל המלך בלי שום חסרון אבר כלל על ידי שיתקבצו כל האברים שלו השלימים, היינו כל אבר ואבר המתוקן ונשלם ונתרפא בכל גלגול וגלגול ומאותן האברים אשר נתקנו ונתרפאו בכל הגלגולים מכל גלגול וגלגול פרטי אותו האבר פרטי אשר הוא מתוקן יהיה מצורף ונתלקט לבנין גופו עד שיהיה גופו שלם בתכלית השלימות מכל אותן האברים השלימים ומתוקנים על ידי כל הגלגולים בלי שום חסרון כלל וכלל:"
ולפי''ז לא קשה כלל כל הקושיה שלך.
וכן לא קשה מה שנשאל פה בפורום אחר על עניי אחינו התועים איך יקומו וכו' דמה שיקום זה רק המתוקן והברור מכל הגופים ויהיה מכלול אברים מכמה דורות ושנים בגוף אחד כך מבאר הקדושת לוי בטוב טעם ודעת.
אינו כופר כלל, וכי תורת הגלגולים היא מי"ג עיקרים?
וגם הרש"ש כתב בבבא מציעא דף קז כתב 'מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגולים'.
וגם מי שמאמין בגלגולים משום שיצאו מפה קדוש האר"י- אין איש איתנו יודע מהו בדיוק הגלגול.
לומר שהאדם עצמו נולד מחדש בגוף אחר זהו שטות גמור, ברור שזה אדם אחר.

תורת הגלגולים אינה מי"ג עיקרים, אך לדעת האר"י היא עיקר גדול, והחולק כופר.
הרש"ש אכן התבטא בנושא, כידוע. אך מה לך אצל רש"ש, הלא רס"ג כבר שלל אמונה זו בספר האמונות והדעות. אך כיום אמונה זו מושרשת אצל כל יהודי.
לא מבין מה לא ברור מהו גלגול, הלא עיקר האדם היא נשמתו, והיא מתגלגלת בגוף אחר שאינו אלא לבוש זמני. מה גם שהרבה פעמים, אי"ז גלגול שלם, אלא נצוץ מנשמת פלוני בגוף זה וניצוץ מנשמת אלמוני, הכל כפי תיקונו.
אפשר שהדברים עמוקים יותר, אך בפשוטו אלו הדברים, ופשוטים וברורים הם.
וכי לדעתך האר"י סבר שרב סעדיה גאון אשר מפיו אנו חיים הוא כופר?!
זה שכיום אמונה זו מושרשת אצל כל יהודי, זה הופך את מי שלא מאמין בה לכופר?!
לדעתי בדבריך יש חשש אפיקורסות של מאי אהנו לן רבנן יותר מאשר במי שאינו מאמין בגלגולים. כמובן מי שאינו מאמין בגלגולים משום שאינו מאמין באר"י הק'- הוא ודאי אפיקורס, דאמר מאי אהנו לן רבנן. אך גם האר"י לא כתב שמי שאינו מאמין כופר.

ובענין עצם הגלגול- אתה פשט מידי את הדברים, מה זו נשמה, ומהו ניצוץ מנשמה?
 
 

יוסף ה'

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
יוסף ה' אמר:
דרומאי אמר:
אינו כופר כלל, וכי תורת הגלגולים היא מי"ג עיקרים?
וגם הרש"ש כתב בבבא מציעא דף קז כתב 'מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגולים'.
וגם מי שמאמין בגלגולים משום שיצאו מפה קדוש האר"י- אין איש איתנו יודע מהו בדיוק הגלגול.
לומר שהאדם עצמו נולד מחדש בגוף אחר זהו שטות גמור, ברור שזה אדם אחר.

תורת הגלגולים אינה מי"ג עיקרים, אך לדעת האר"י היא עיקר גדול, והחולק כופר.
הרש"ש אכן התבטא בנושא, כידוע. אך מה לך אצל רש"ש, הלא רס"ג כבר שלל אמונה זו בספר האמונות והדעות. אך כיום אמונה זו מושרשת אצל כל יהודי.
לא מבין מה לא ברור מהו גלגול, הלא עיקר האדם היא נשמתו, והיא מתגלגלת בגוף אחר שאינו אלא לבוש זמני. מה גם שהרבה פעמים, אי"ז גלגול שלם, אלא נצוץ מנשמת פלוני בגוף זה וניצוץ מנשמת אלמוני, הכל כפי תיקונו.
אפשר שהדברים עמוקים יותר, אך בפשוטו אלו הדברים, ופשוטים וברורים הם.
וכי לדעתך האר"י סבר שרב סעדיה גאון אשר מפיו אנו חיים הוא כופר?! זו שאלה דמגוגית, כי אסור לי לענות ש 1+1=2. אותה שאלה אשאל על דבריך, וכי האר"י סבר שהרש"ש כופר? אכן כך הם פני הדברים והרוצה ליישב, שיהיה בהצלחה. אני רק ציינתי כיהודה ועוד לקרא, שאין טעם לציין לרש"ש כשקדמו רס"ג.
זה שכיום אמונה זו מושרשת אצל כל יהודי, זה הופך את מי שלא מאמין בה לכופר?! לא טענתי כך. רק ציינתי לעובדה זו.
לדעתי בדבריך יש חשש אפיקורסות של מאי אהנו לן רבנן יותר מאשר במי שאינו מאמין בגלגולים. למה, מה כתבתי? כמובן מי שאינו מאמין בגלגולים משום שאינו מאמין באר"י הק'- הוא ודאי אפיקורס, דאמר מאי אהנו לן רבנן. אך גם האר"י לא כתב שמי שאינו מאמין כופר. כתב פה מישהו בשמו שכן, ואתה כותב שלא. נייתי ספר ונחזי. משום מה אני נוטה להאמין שאכן כך כתב האר"י.

ובענין עצם הגלגול- אתה פשט מידי את הדברים, מה זו נשמה, ומהו ניצוץ מנשמה? אכן גם כתבתי שאפשר שהדברים עמוקים יותר, ועדיין אלו הם פני הדברים. וממילא מה שכתבת "לומר שהאדם עצמו נולד מחדש בגוף אחר זהו שטות גמור", לא זכיתי להבין למה זו שטות. ונראה יותר שנטייתך היא לכפור באמונה שמאמינים רוב החרדים לדבר ה' במשמעות הגלגול. וביותר, שדבריך לכאו' נסתרים מאלו שאכן דנו בשאלתו של פותח האשכול, ולדבריך שוטים הם, ויש לדון שגיטין שלהם ניתנו ע"י שוטה, ובני נשותיהם ממזרים.

 
 

דרומאי

משתמש ותיק
יוסף ה' אמר:
א. -וכי לדעתך האר"י סבר שרב סעדיה גאון אשר מפיו אנו חיים הוא כופר?! זו שאלה דמגוגית, כי אסור לי לענות ש 1+1=2. אותה שאלה אשאל על דבריך, וכי האר"י סבר שהרש"ש כופר? אכן כך הם פני הדברים והרוצה ליישב, שיהיה בהצלחה. אני רק ציינתי כיהודה ועוד לקרא, שאין טעם לציין לרש"ש כשקדמו רס"ג.
ב. -זה שכיום אמונה זו מושרשת אצל כל יהודי, זה הופך את מי שלא מאמין בה לכופר?! לא טענתי כך. רק ציינתי לעובדה זו.
ג. -לדעתי בדבריך יש חשש אפיקורסות של מאי אהנו לן רבנן יותר מאשר במי שאינו מאמין בגלגולים. למה, מה כתבתי?
ד. -כמובן מי שאינו מאמין בגלגולים משום שאינו מאמין באר"י הק'- הוא ודאי אפיקורס, דאמר מאי אהנו לן רבנן. אך גם האר"י לא כתב שמי שאינו מאמין כופר. כתב פה מישהו בשמו שכן, ואתה כותב שלא. נייתי ספר ונחזי. משום מה אני נוטה להאמין שאכן כך כתב האר"י.

ה. -ובענין עצם הגלגול- אתה פשט מידי את הדברים, מה זו נשמה, ומהו ניצוץ מנשמה? אכן גם כתבתי שאפשר שהדברים עמוקים יותר, ועדיין אלו הם פני הדברים. וממילא מה שכתבת "לומר שהאדם עצמו נולד מחדש בגוף אחר זהו שטות גמור", לא זכיתי להבין למה זו שטות. ונראה יותר שנטייתך היא לכפור באמונה שמאמינים רוב החרדים לדבר ה' במשמעות הגלגול. וביותר, שדבריך לכאו' נסתרים מאלו שאכן דנו בשאלתו של פותח האשכול, ולדבריך שוטים הם, ויש לדון שגיטין שלהם ניתנו ע"י שוטה, ובני נשותיהם ממזרים.

א. אני חוזר על דעתי, כיון שברור הוא שרב סעדיה גאון והרש"ש לא היו ח"ו כופרים, לכן לא יתכן שהאר"י כתב שמי שלא מאמין בגלגולים הוא כופר. והרי זוהי קושיית הראב"ד על הרמב"ם איך הפך גדולים וטובים ממנו לכופרים.
ג. כתבת ברמז שלדעת האר"י היו הרס"ג והרש"ש כופרים.
ד. האר"י הק' לא כתב כן. בדקתי.
ה. אני לא כופר באמונה המושרשת, אלא מבחינתי היא נתונה לדיון ולפרשנות כמו כל נושא בהלכה ובאגדה, ולא כמו אחד מי"ג עיקרים. וח"ו לא התכוונתי לומר שהם שוטים מבחינה הלכתית, אלא שדבריהם בענין הזה הם שטות, וכמו שכתב הרמב"ם על המאמין באגדות חז"ל הנמנעות כפשוטם [למרות שהרבה חלקו עליו בזה].
 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
הלל הצעיר אמר:
בעזהי"ת בקרוב יקומו כולם לתחיית המתים ועלתה בדעתי השאלה היכן ילכו כל הקמים לגור
לא שאני דואג לקב"ה כל יכול ח"ו אלא מסוקרן לדעת

ודברים אלו אינם מביאים לא לידי אהבה ולא לידי יראה
 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
בענין הגילגולים

ענין הגלגולים אכן מוזכר בדברי רבותינו​
אולם לא נזכר אצל הפשטנים, כך שבוודאי אינו מן העיקרים​
ומכל מקום טיפשות היא לזלזל בדברי החכם האלקי רבינו יצחק לוריא ז"ל​
אלא שהיות וכל דבריו הם דברי סוד​
על כן אין להניח את המושכל הפשוט, וללכת אחרי דברים הנראים כמוזרים​
ובאופן כזה יש לומר, אכן מסתבר שכל דבריו אמת, אולם דבריו בעולמות העליונים​
 ​
ולגופו של ענין, אומר בזה הנלענ"ד הקלושה​
כל אדם ואדם נברא שונה מחבירו​
בכל מבנה הגוף הנפש והנשמה על כל חלקיו ופרטיו​
והכל מכוון למטרת גילוי אלקותו​
ואין שום פרט שאינו שייך לזה​
הכל צלם אלקים​
ובכן, מי שלא זכה להשלים את תיקונו​
ואופי מסוים זה לא נשלם​
לא הגיע לעולם אור המתגלה מסוג נפש כזו​
בהכרח שיצטרך לבא אדם אחר ונוסף עם מבנה נפש דומה – הכוללת בה את כל החלקים שלא נתקנו​
והיא זו שתתוקן​
 ​
וממילא אדם חכם יכול לראות ולהבין מי הוא הגלגול של מי, וכאריכות דברי שער הגלגולים​
ואין צריך לזה איזה חוש שישי​
 ​
כך אני הק' מבין את ענין הגלגולים​
 

אלמוני

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
יש הרבה דברים שלא כ''כ מובנים במה שיהיה לעת''ל.
למשל איזה גוף יום לתחיה הרי אנחנו מאמינים שיש גילגולים (ומי שלא מאמין בזה הוא כופר גמור כמו שכותב האר''י הקדוש בתחילת ספר הגילגולים)
וא''כ יכול להיות שנשמהאחת תחיה פה בעולם 10/20/30 פעמים. וכי יעלה על הדעת שיקומו 30 אנשים??
הקדושת לוי בפרשת ואתחנן מתייחס לזה וכותב וז''ל:"אמנם הנה ידוע המחלוקות בין המקובלים למחקרי האלקים בענין אדם אשר נתגלגל בכמה גלגולים באיזה גוף יתחדש. שדעת המקובלים בגוף הראשון. ודעת המחקרים, בגוף האחרון. ולי נראה בדרך ממוצע, דהנה ידוע שרמ"ח מצות עשה הם נגד רמ"ח אברים, ושס"ה לא תעשה הם נגד שס"ה גידין וכל אבר הוא נגד מצות פרטיות וכמו שידוע מאמר חכמינו ז"ל (יומא כח ע"ב) שאברהם אבינו עליו השלום קיים אפילו ערובי תחומין שהוא קודם מתן תורה. אמנם בהשגת האברים שלו היה משיג כל התורה כולה ונמצא כשאדם הוא מקיים כל התורה כולה הוא מתקן ומשלים כל בנין גופו ברמ"ח אברים ושס"ה גידין וכשהוא פוגם באיזה מצוה אזי הוא פוגם ומקלקל אותו האבר שהוא נגד אותו המצוה והוא מחוסר אבר. ולכן אותו אדם שהוא פוגם במצות עשה או בלא תעשה הוא פוגם ומקלקל את עצמו ועושה עצמו מחוסר אבר שהוא נגד אותו מצוה שפוגם בה וצריך לבוא בגלגולים רבים עד שיתקן כל המצות ועל ידי זה נתרפאו כל האברים שלו עד שהוא מתקן ומשלים כל בנין גופו בתכלית השלימות. ולכן בת"ה בעת אשר יקבץ ה' כל נדחי ישראל לנקבציו אזי כל אחד ואחד מישראל יהיה נשלם בבנין גופו ונפשו בתכלית השלימות, דהיינו שיהיה ראוי לבא בהיכל המלך בלי שום חסרון אבר כלל על ידי שיתקבצו כל האברים שלו השלימים, היינו כל אבר ואבר המתוקן ונשלם ונתרפא בכל גלגול וגלגול ומאותן האברים אשר נתקנו ונתרפאו בכל הגלגולים מכל גלגול וגלגול פרטי אותו האבר פרטי אשר הוא מתוקן יהיה מצורף ונתלקט לבנין גופו עד שיהיה גופו שלם בתכלית השלימות מכל אותן האברים השלימים ומתוקנים על ידי כל הגלגולים בלי שום חסרון כלל וכלל:"
ולפי''ז לא קשה כלל כל הקושיה שלך.
וכן לא קשה מה שנשאל פה בפורום אחר על עניי אחינו התועים איך יקומו וכו' דמה שיקום זה רק המתוקן והברור מכל הגופים ויהיה מכלול אברים מכמה דורות ושנים בגוף אחד כך מבאר הקדושת לוי בטוב טעם ודעת.
יעוי' אבן שלמה.
 
 

דחד יומא

משתמש ותיק
עוד שאלה בענייני הגלגולים והניצוצות,
לכאורה עניין הגלגול הוא שהנשמה יורדת פעם נוספת לעולם בגוף אחר,
ועניין הניצוץ הוא שחלק מהנשמה יורד בגוף אחר [או מתערב בנשמה אחרת],
השאלה האם שייך שגוי יהיה גלגול של יהודי ואם שייך גלגול כלל בגוי,
בספר חסד לאברהם [ספר קבלי קדום] אבן שתיה עין משפט כ"ה כתוב שאריסטו היה ניצוץ מאבטליון, [וזכורני שיש לכך עוד מקורות].
ואמנם אריסטו היה לפני אבטליון אם אינני טועה ובכל אופן היה ניצוץ מנשמתו, והתימה האיך גוי שלכאו' אין לו כלל שייכות לנשמת ישראל שייך שיהיה ניצוץ מנשמת אבטליון. אשמח אם יחכימוני חכמי הפורום בעניין זה.
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
משבט הכהונא אמר:
אני חושש שזה נכלל בדרי הרמב"ם אלו (פי"ב מהלכות מלכים ומ' ה"ב)
ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן ולא ישימם עיקר שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה וכן לא יחשב הקצין אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו.
ואפילו שהוא מדבר בסדר הדבר מצד מה קודם ללמה מלחמת גוג ומגוג וכו' ... אולי יש מי שיש בידו לחלק 
אני מתחרט על זה כי גדולי עולם עומדים בזה הב"י הש"ך הערבי נחל וכו' ועיין כאן
 
כבר קדם את רבי יואליש הקדושת לוי שהעתקתי לעיל.
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
דחד יומא אמר:
עוד שאלה בענייני הגלגולים והניצוצות,
לכאורה עניין הגלגול הוא שהנשמה יורדת פעם נוספת לעולם בגוף אחר,
ועניין הניצוץ הוא שחלק מהנשמה יורד בגוף אחר [או מתערב בנשמה אחרת],
השאלה האם שייך שגוי יהיה גלגול של יהודי ואם שייך גלגול כלל בגוי,
בספר חסד לאברהם [ספר קבלי קדום] אבן שתיה עין משפט כ"ה כתוב שאריסטו היה ניצוץ מאבטליון, [וזכורני שיש לכך עוד מקורות].
ואמנם אריסטו היה לפני אבטליון אם אינני טועה ובכל אופן היה ניצוץ מנשמתו, והתימה האיך גוי שלכאו' אין לו כלל שייכות לנשמת ישראל שייך שיהיה ניצוץ מנשמת אבטליון. אשמח אם יחכימוני חכמי הפורום בעניין זה.

בספר הגלגולים עצמו כתב כך (פס''ה) אלא כתב שאריסטו אח''כ נתגלגל באנטונינוס וכשנתגייר נתתקן
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
אגב חסד לאברהם הוא תלמיד חבר של רבי שמואל וויטאל בן רבי חיים וויטאל תלמיד האר''י הקדוש.
והוא סבא של החיד''א הקדוש.
מנוחתו כבוד בבית החיים הישן של חברון.
 
חלק עליון תַחתִית