האם במשכן היה 'מקוה'????

יודע ספר

משתמש ותיק
פרשת תצוה- 'אל פתח אהל מועד וגו' ורחצת אותם במים' וברש"י זו טבילת כל הגוף. ומבואר שהיה בחצר אהל מועד 'מקוה'.


עיין בזה בספר החדש מתורת הגרי"ז הלוי זיע"א מבריסק- 'רשימות תלמידים' שיצא לאור בימים אלו ממש.
 

אריך

משתמש ותיק
במלבי"ם פרשת צו אות קסט מפרש אחרת: דאיתא בתו"כ על פסוק זה שזכו לטבילת יוה"כ, ומבאר המלבים: "רחיצה זו היתה במי מקוה כמו שפרש"י בפ' תצוה, דלא כראב"ע שכתב ויקרב אל הכיור, כי כלל בלשון שעל רחיצה מן הכיור אמר ירחצו מים בלא ב', ועל טבילת מקוה אמר תמיד ורחץ במים בב', אולם מ"ש ויקרב את אהרן לא נודע ענינו שהלא המקוה לא היה בפתח א"מ, ועוד הלא אהרן כבר היה בא"מ ולמה הקריבו שנית. ופי' חז"ל שפי' שהקריבו למצוה זו, כענין אשרי תבחר ותקרב שאז קיים מצוה זו ראשונה. טבילה ואחריה קידוש ידים ורגלים. וז"ש באותה שעה זכו וכו'"
 

אריך

משתמש ותיק
ועוד יש להעיר בדברי הרב יודע ספר, שגם לדידיה, אין ראיה שהיה מקוה בחצר המשכן, אלא בחוץ ליד הפתח.
 

יודע ספר

משתמש ותיק
פותח הנושא
אריך אמר:
ועוד יש להעיר בדברי הרב יודע ספר, שגם לדידיה, אין ראיה שהיה מקוה בחצר המשכן, אלא בחוץ ליד הפתח.

אכן טעיתי שלא פרשתי שיחתי, הדברים המופיעים בספר הנ"ל משמיה דמרן הגרי"ז זיע"א הם ששאל מה עוד היה בחצר המשכן ואמר מקוה. ונראה שם שכוונתו להוכיח ממה שאמר בתחילת הפסוק 'והרב אותם אל פתח אהל מועד' ואח"כ אמר 'ורחצו' ורש"י פי' שזו טבילת כל הגוף. ואם כן מבואר שהייתה מקווה בחצר אהל מועד ולא בחוץ וזה עיקר חידושו הנפלא של מרן הגרי"ז זיע"א
 

אריך

משתמש ותיק
אני רואה שדוקא אני טעיתי, שלא שמתי לב שכתוב 'פתח אהל מועד' וזה המשכן גופיה, וא"כ המקוה שהיה מחוץ לאהל, פירושו שהיה בחצר המשכן. ולא מחוץ לחצר.
 

יודע ספר

משתמש ותיק
פותח הנושא
מודה ועוזב.... בכל אופן לא התכוונתי שטעיתי באמת אלא בזה שלא פרשתי שיחתי כמו שצריך.
 
פשיטא שהמקווה היה בחצר אוהל מועד, שהרי נצטווה אהרן לגבי ארבעת טבילות החלפת הבגדים ביום הכיפורים "ורחץ את בשרו במים במקום קדוש", ומפורש במשנה שכולן היו בקודש.
 
חלק עליון תַחתִית