שכח תלמודו האם יזכירו לו בעולם הבא

הדרך סלולה

משתמש ותיק
שער המצות להאר"י - פרשת ואתחנן
מצות ת"ת כתיב והיו הדברים האלה וגו' ושננתם לבניך וגו' בתחלה אכתוב בענין השכחה אשר באנשים כי היא נותנת עצלות ותרדמה לימנע מעסק התורה באמרם כי הנה ח"ו נמצאים יגעים לריק ולבטלה כיון שהכל נשכח מהם ולכך נודיעך ענין השכחה מה עניינה. הנה נודע מאמרי הזוהר פרשת משפטים בתחלת הפרשה באומרו כי האדם תחלה נותנים לו נפש ואי זכי יתיר יהבין ליה רוחא כו'. הנה הנפש היא מן הנקבה ובה ענין השכחה וכל זמן שלא השיג האדם חלק רוח הבאה מן הזכר ובו סוד הזכירה הוא שוכח והולך. והנה טורח ומתקן הנפש ע"י טרחו ועמלו בתורה ואעפ"י ששוכח מה שלומד אינו יגע לריק ח"ו יען כי בעוה"ב ולעתיד לבא יזכירו לו כל מה ששכח כמ"ש רז"ל [זהר ח"א דף קפ"ה], ואם עתה בחיים הוא שוכח הטעם הוא כי המקום גורם לכך כי הוא מתקן הנפש הנקרא עלמא דנוקבא ואינו ח"ו יגיעו לריק ומחוייב הוא לתקן בראשונה הנפש ואח"כ יתנו לו הרוח הרי הקדמה א':
שו"ע הרב יו"ד הלכות תלמוד תורה פרק ב
[י] ואם אחר שהוא בקי היטב בכל לימודו המביא לידי מעשה וחוזר עליו לעולם יוכל לקבוע לו בכל יום שעה קטנה ללימוד אחר ויספיק לו שאר היום והלילה לחזור כראוי על לימודו המביא לידי מעשה שלא ישכח ממנו לעולם ויהיה ברור לו כאחותו כמו שנתבאר למעלה אזי נכון הדבר ע"ד הקבלה לקבוע לימודו בשעה קטנה זו שבכל יום ללמוד פעם אחת כסדר כל התלמוד בבלי וירושלמי ומכילתא וסיפרא וסיפרי ותוספתות וכל המדרשים מתנאים ואמוראים שכל דבריהם היא תורה שבעל פה שניתנה למשה מסיני כמו רבות ותנחומא ופסיקתות וכיוצא בהן ומדרשי רשב"י על כולן כדי שיוכל ללמוד כל התורה שבעל פה כולה פעם אחד בחייו לקיים מצות שמור תשמרון את כל המצוה וגו' כמו שנתבאר למעלה ואף שישכח הכל הרי לעתיד לבוא יזכירוהו כל לימודו ששכח מחמת אנסו שאי אפשר לו לחזור כל כך שלא ישכח לימוד זה שלומד רק שעה קטנה בכל יום. כי שאר היום והלילה צריך לו לחזור על לימוד המביא לידי מעשה והשוכח מחמת אונס אינו עובר כמו שנתבאר למעלה. וגם עתה הנה זאת התורה היא העולה למעלה עד כסא הכבוד ועד בכלל אך לא למעלה מהכסא כמ"ש כי אין שכחה לפני כסא כבודך שהוא למעלה מהכסא עולם הזכרון והזכר המשפיע (כי השכחה באה מצד הקליפה ואינה מגעת לינק אלא עד הכסא כמ"ש שאין הכסא שלם כו'):
 
חלק עליון תַחתִית