מדוע צריך להראות שברכת כהנים נוחה לנו??

שלו'

משתמש ותיק
סוטה ל"ט ב': בזמן שהכהנים מברכים את העם - מה הן אומרים, ופרש"י: שיראו מסבירי פנים ומודים לפניו על ברכותיו להראות שהן נוחות להן.
לכא' תמוה, מהיכ"ת שאינן נוחות להן?!
 

HaimL

משתמש ותיק
בפשטות, מפני שיש בהן תנאי, כמ"ש חז"ל בגמרא, ואם לא יקיימו את התנאי, שמא לא יהיו ראויים לברכה. וע"כ צריכים להראות דניחא להו בתנאי קודם למעשה.

דרש רב עוירא זמנין אמר לה משמיה דר' אמי וזמנין אמר לה משמיה דר' אסי אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה רבש"ע כתוב בתורתך (דברים י, יז) אשר לא ישא פנים ולא יקח שחד והלא אתה נושא פנים לישראל דכתיב (במדבר ו, כו) ישא ה' פניו אליך אמר להם וכי לא אשא פנים לישראל שכתבתי להם בתורה (דברים ח, י) ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלהיך והם מדקדקים [על] עצמם עד כזית ועד כביצה:
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
בר בי רב דחד יומא אמר:
מסתמא זה חלק ב"באהבה"
לא הבנתי,ה'באהבה' קאי על הכהנים המברכים.
HaimL אמר:
בפשטות, מפני שיש בהן תנאי, כמ"ש חז"ל בגמרא, ואם לא יקיימו את התנאי, שמא לא יהיו ראויים לברכה. וע"כ צריכים להראות דניחא להו בתנאי קודם למעשה.

דרש רב עוירא זמנין אמר לה משמיה דר' אמי וזמנין אמר לה משמיה דר' אסי אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה רבש"ע כתוב בתורתך (דברים י, יז) אשר לא ישא פנים ולא יקח שחד והלא אתה נושא פנים לישראל דכתיב (במדבר ו, כו) ישא ה' פניו אליך אמר להם וכי לא אשא פנים לישראל שכתבתי להם בתורה (דברים ח, י) ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלהיך והם מדקדקים [על] עצמם עד כזית ועד כביצה:
יפה, אך לכא' הפשטות דקאי על הברכות עצמן.
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
שלו' אמר:
סוטה ל"ט ב': בזמן שהכהנים מברכים את העם - מה הן אומרים, ופרש"י: שיראו מסבירי פנים ומודים לפניו על ברכותיו להראות שהן נוחות להן.
לכא' תמוה, מהיכ"ת שאינן נוחות להן?!
לענ"ד
כאשר אדם אומר לרעהו מחמאה או שמברכו, אינו מצפה שחבירו יתעלם מהעניין כאילו כלום, אלא שיראה לפניו שנהנה מכך
וכך הוא גם כלפי ה' שאסור לנו להיות כפויי טובה, ועלינו להראות שאכן נהנינו מהברכה.
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
איכא מאן דאמר אמר:
שלו' אמר:
סוטה ל"ט ב': בזמן שהכהנים מברכים את העם - מה הן אומרים, ופרש"י: שיראו מסבירי פנים ומודים לפניו על ברכותיו להראות שהן נוחות להן.
לכא' תמוה, מהיכ"ת שאינן נוחות להן?!
לענ"ד
כאשר אדם אומר לרעהו מחמאה או שמברכו, אינו מצפה שחבירו יתעלם מהעניין כאילו כלום, אלא שיראה לפניו שנהנה מכך
וכך הוא גם כלפי ה' שאסור לנו להיות כפויי טובה, ועלינו להראות שאכן נהנינו מהברכה.
יפה מאוד, יישר כוחך, אולי יש לצרף לזה דברי תוס' ע"ז ה' א' ד"ה כפויי טובה. לכך קראם כפויי טובה שלא רצו לומר אתה תן, לפי שלא היו רוצים להחזיק לו טובה בכך. [אגב, הדברים צ"ב רב, אטו לא היה להם עד עכשיו בלי סוף דברים להחזיק עליהם טובה?!].
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
מסתמא כוונתכם שאם לא יהיה ביטוי של הכרת הטוב (שיראו מסבירי פנים), לא תחול הברכה.
ודפח"ח.
לא התבוננתי, ויישר כוחך, נמצא ש'דפח"ח' נאמר עליך!
 
חלק עליון תַחתִית