עזרה: מחפש נושא לשיעור לליל שבועות

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פותח הנושא
כדי אמר:
שמעתי בשם הקה''י דיש שני דינים בטבעו של השמן. האחד שהוא דולק. והשני שהוא כלה ע''י הבעירה.
והנס היה שהוא לא כלה. אבל מה שהוא דלק היה בדרך הטבע.
בעיניי זה מופקע לגמרי. כל הטבע של בעירה זה כילוי חומר.

גם כאן בהע' שוליים 11 הרגיש בזה
 

אחד הבנים

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
אחת הנושאים הקשורים לחיטים שירדו בעבים, הוא שמן שנעשה על ידי נס, שרואים בנושא נס פח השמן של חנוכה שהשתמשו בו למנורה
עוד נושא קשור, הגמרא ש'אין דבר טמא יורד מן השמים'.
ידוע כעי"ז כמדומה מהגר"ח דבנס חנוכה לא הוי "שמן זית" אם היה ע"י נס, [אולי מיישב בזה איכשהו קו' הב"י, לא זוכר] והגרי"מ פיינשטיין [אני חושב] הק' עליו מחיטים שירדו בעבים, ורגילים לחלק [שוב, לא זוכר, אולי הגרי"מ עצמו] שמעשה ניסים לאו כמאן דליתיה, וודאי שייך שיהיה "חיטה" משמים, אבל בשמן זית הענין הוא שיהא שמן היוצא מן הזית, וזה אין במעשה ניסים. דסו"ס מן הזית לא בא.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פותח הנושא
למה זה תשאל לשמי אמר:
רבינו פיילוט,
על מה מסרת בסוף?....
על חיטים שירדו בעבים, על הגדרת המהות של חפץ או יצור (בהמה או גולם) שנברא בנס. על חילוק בין נס של ריבוי לנס של יש מאין. ועוד.
לצערי לא הספקתי להעלות את הדברים על הכתב כהוגן, ובעז''ה עוד יבוא יום.
קישרתי את זה לשבועות בג' דרכים:
א. החיטים שירדו בעבים - הגמ' מדברת על שתי הלחם.
ב. טענת הקב''ה למלאכים שהתנגדו לנתינת התורה לארץ - שהם אכלו בשר בחלב אצל אברהם אבינו. ודנתי איך באמת אאע''ה הכשיל אותם, ועונים ע''ז שיצר עגל ע''י ספר יצירה ובכה''ג אין בו דין של בשר בחלב.
ג. ר' חנינא ור' אושעיא שהיו עושים עגלא תילתא ע''י ספר יצירה, אמרתי שלפי''ז יובן מדוע אמר ר' יוסף עשו לי עגלא תילתא, שכוונתו הייתה שיעשו עגל ע''י שם ואז יותר לאוכלו בסעודה החלבית בשבועות... 

למעשה, ככל שנכנסתי לנושא ראיתי כמה הוא מסתעף, לכן הגבלתי את עצמי למקום ולזמן (השיעור נמסר בסופו של דבר ב3.15 עמדה לי זכותם של הדברים שהיו אטרקטיביים מספיק לעורר השומעים). אני מקווה שאתפנה לסדר את הנושאים ולהעלותם באשכול מתאים.
 
פיילוט 0.4 אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
רבינו פיילוט,
על מה מסרת בסוף?....
על חיטים שירדו בעבים, על הגדרת המהות של חפץ או יצור (בהמה או גולם) שנברא בנס. על חילוק בין נס של ריבוי לנס של יש מאין. ועוד.
לצערי לא הספקתי להעלות את הדברים על הכתב כהוגן, ובעז''ה עוד יבוא יום.
קישרתי את זה לשבועות בג' דרכים:
א. החיטים שירדו בעבים - הגמ' מדברת על שתי הלחם.
ב. טענת הקב''ה למלאכים שהתנגדו לנתינת התורה לארץ - שהם אכלו בשר בחלב אצל אברהם אבינו. ודנתי איך באמת אאע''ה הכשיל אותם, ועונים ע''ז שיצר עגל ע''י ספר יצירה ובכה''ג אין בו דין של בשר בחלב.
ג. ר' חנינא ור' אושעיא שהיו עושים עגלא תילתא ע''י ספר יצירה, אמרתי שלפי''ז יובן מדוע אמר ר' יוסף עשו לי עגלא תילתא, שכוונתו הייתה שיעשו עגל ע''י שם ואז יותר לאוכלו בסעודה החלבית בשבועות... 

למעשה, ככל שנכנסתי לנושא ראיתי כמה הוא מסתעף, לכן הגבלתי את עצמי למקום ולזמן (השיעור נמסר בסופו של דבר ב3.15 עמדה לי זכותם של הדברים שהיו אטרקטיביים מספיק לעורר השומעים). אני מקווה שאתפנה לסדר את הנושאים ולהעלותם באשכול מתאים.

שכוייעח.
עכ''פ לגבי חלב מצינו שחלב של נס יש לו שם חלב. עי' רמ''א יו''ד סי' פז ס''ה וחלב זכר לא מיקרי חלב כלל וכו', ושבת נג: ת''ר מעשה בעני שמתה אשתו וכו' ונעשה לו נס ונפתחו לו שני דדין וכו' ומבואר שם בגמ' שהוא מעשה ניסים.
 
שפתיים יש''כ. התוספתא שהזכיר מעכ''ת בשם הרד''ק היא תוספתא על תרגום יונתן. נמצאת בחומשים תימניים (הנוהגים לתרגם גם הפטרות) על פסוק ז. הנה:

תוספתא.png
 
בענין אם שמן של נס יש לו דין שמן זית. אני שמעתי שהוכחה זאת מהתרגום יוונתן אמר הגר''ד לנדו. כמו כן עי' במש''כ לעיל גבי חלב זכר בשבת נג: ותמצא נחת.
שלמי תודה חנוכה.png

לגבי אם ביטל מיעוט שמן שאינו שמן זית ברוב שמן זית (ואף דבלח בלח בעי' ששים הכא בעי להדליק), אם מועיל לתת למיעוט השמן את תכונות השמן זית, ראה בשו''ת ענג יו''ט סי' ד ומשנ''ב לגבי ציצית שלא לשמה שנתערב בציצית לשמה.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פותח הנושא
למה זה תשאל לשמי אמר:
שפתיים יש''כ. התוספתא שהזכיר מעכ''ת בשם הרד''ק היא תוספתא על תרגום יונתן. נמצאת בחומשים תימניים (הנוהגים לתרגם גם הפטרות) על פסוק ז. הנה:

תוספתא.png

ללא ספק ניסוח מענין-
מי שסגר פי כלבי מצרים ועתיד לסגור פיות האריות של דניאל...
אלמלא מקרא כתוב א''א לאומרו.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פותח הנושא

אור זורח

משתמש ותיק
ברל אמר:
הניסיון הוכיח שדברים שיש בהם פרקטיקא יום יומית הכי מרתקים.
אולי משום שגם מוסר השיעור חי את הדברים יותר
נמצא שהשורש הוא כמו שידוע שאם מוסר השיעור חי את הדברים הוא מצליח להעביר אותם באופן ובצורה הכי טובה
 
חלק עליון תַחתִית