"את שני בני תמית" קללת חכם אפילו על חנם היא באה

יצחק

משתמש ותיק
ידוע מה שאמרו חז"ל על יהודה שאמר "וחטאתי לאבי כל הימים" שקללת חכם אפילו על חנם היא באה והיו עצמותיו מתגלגלות עד שאמר משה רבינו "שמע ה' קול יהודה ואל עמו תביאנו"
והנה ראובן גם הוא אמר "את שני בני תמית" והיכן התקיימה קללה זו. 
אכן י"ל דראובן לא קילל עצמו כלל אלא אמר שאביו ימית אותם והוא לא המית..
אבל אמר לי אחד שראה באיזה מקום (ואינו זוכר היכן ראה) שהקללה נתקיימה בדתן ואבירם שהיו מבני בניו של ראובן ומתו עם כל עדת קרח בהצותם על ה'. 
 
 

נבשר

משתמש ותיק
יצחק אמר:
והנה ראובן גם הוא אמר "את שני בני תמית" והיכן התקיימה קללה זו. 
אכן י"ל דראובן לא קילל עצמו כלל אלא אמר שאביו ימית אותם והוא לא המית..
אבל אמר לי אחד שראה באיזה מקום (ואינו זוכר היכן ראה) שהקללה נתקיימה בדתן ואבירם שהיו מבני בניו של ראובן ומתו עם כל עדת קרח בהצותם על ה'.
לא כ"כ מובן, שהרי יעקב אמר בכור שוטה הוא זה שאטו לאו בניי הם, א"כ דתן ואבירם בני יעקב כמו ראובן, אא"כ היא באה אפי' שעל חשבון מישהו אחר.
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
נמצא בבעל הטורים על הפסוק את שני בני תמית שרומז לדתן ואבירם.
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
חפץ חיים - שמירת הלשון חלק ב פרק יב
ויאמר ראובן וגו' את שני בני תמית אם לא אביאנו אליך וגו' ויאמר לא ירד בני עמכם. איתא במדרש שאמר יעקב עליו בכור שוטה הוא, בניו ולא בני הם. וצריך להבין באמת דברי ראובן. אבל הענין לאמיתו הוא כך, כל מה שיוצא מפי האדם [לבד מה שנוגע ליראת השם שזה תלוי בבחירת האדם] הוא הכל בידי שמים, וזהו מאמר חז"ל הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. ואיתא במדרש שמאמר ראובן נתקיים בבניו דתן ואבירם, ובאמת הוא בעצמו גרם לזה שאמר השליכו אותו אל הבור הזה אשר במדבר והמעשה היה רע מאוד, וכן היה שירדו חיים שאולה לתוך הבור. ובמה שמחשבתו שם היתה לטובה כמו שכתוב למען הציל אותו מידם להשיבו אל אביו, זכה שאחד מבניו, והוא און בן פלת ניצול, ששב בתשובה לאביו שבשמים. ועל זה נקרא שמו און, שהיה באנינות כל ימיו על זה כמו שאחז"ל.
 
חלק עליון תַחתִית