פירוש רש"י ונ"י

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
ברא"ש בהלכות קטנות (נדפס בסוף מסכת מנחות) נוסף פירוש הנושא את השם רש"י ונ"י, בהמשך זה נהיה רש"י וברטנורה.
אם אי מי מחכמי הפורום יודע איזו שהיא ידיעה על חיבור זה, אימתי נתחבר? מי מחברו? מהי מטרתו? מתי נדפס לראשונה? או כל ידיעה אחרת בנושא.
תזכו למצוות
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
אני לא יודע על כך כלום.
אבל יש לי ידיעה חשובה שיתכן שהיא תהיה קשורה למה שאתה מחפש.

רעק"א (שו"ת מהדו"ק סי' רכב אות ט') כותב שדרך הנמוקי יוסף להביא מלשונות רש"י אף כשלא ס"ל הכי.
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אני לא יודע על כך כלום.
אבל יש לי ידיעה חשובה שיתכן שהיא תהיה קשורה למה שאתה מחפש.

רעק"א (שו"ת מהדו"ק סי' רכב אות ט') כותב שדרך הנמוקי יוסף להביא מלשונות רש"י אף כשלא ס"ל הכי.
יישר כח!
זה אמנם לא קשור למה שאני מחפש
אך באופן כללי זו ידיעה חשובה
אציין שבימינו שזכינו ונדפסו רוב מפרשי הרי"ף
רואים שזו לא תופעה השייכת לנימוק"י או לר"ן
אלא רחבה הרבה יותר ורוב מפרשי הרי"ף הולכים בדרך זו של ציטוט לשון רש"י בכל מקום ואין להוכיח מכך על שיטתם.
 
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
פותח הנושא
על כל פנים אמר:
ב- כט יש ואין מערער עליהם. הר"ן על הרי"ף ור"י אלמדארי מצטטים ממנו
בעוז והדר (במהדורות החדשות) שמדגישים את הציטוטים מרש"י במפרשי הרי"ף
מדגישים גם בבא בתרא בהתחלה כמה פעמים
אך לא עיינתי לראות אם זה הרבה פעמים או קצת, ואם זה אכן לשון רש"י או רק בערך
(לענ"ד ההדגשות של עוז והדר בעניין הם מתחת לכל ביקורת והייתה יפה להם השתיקה ואכמ"ל)
אך בכלל צריך לבדוק האם הוא מצטט מרש"י בשמו
כי ראיתי פעם שפירוש רש"י לתחילת המסכת לא היה בידי כל הראשונים
אין בזה ערעור שזה אכן מרש"י אך זה מסביר היטב מדדוע הנימוק"י שינה ממנהגו
(מתוך הנחה כמובן שהנימוק"י אכן אינו מזכיר את רש"י הזה בשום מקום בחיבורו)
 

על כל פנים

משתמש ותיק
איכא מאן דאמר אמר:
על כל פנים אמר:
ב- כט יש ואין מערער עליהם. הר"ן על הרי"ף ור"י אלמדארי מצטטים ממנו
בעוז והדר (במהדורות החדשות) שמדגישים את הציטוטים מרש"י במפרשי הרי"ף
מדגישים גם בבא בתרא בהתחלה כמה פעמים
אך לא עיינתי לראות אם זה הרבה פעמים או קצת, ואם זה אכן לשון רש"י או רק בערך
(לענ"ד ההדגשות של עוז והדר בעניין הם מתחת לכל ביקורת והייתה יפה להם השתיקה ואכמ"ל)
אך בכלל צריך לבדוק האם הוא מצטט מרש"י בשמו
כי ראיתי פעם שפירוש רש"י לתחילת המסכת לא היה בידי כל הראשונים
אין בזה ערעור שזה אכן מרש"י אך זה מסביר היטב מדדוע הנימוק"י שינה ממנהגו
(מתוך הנחה כמובן שהנימוק"י אכן אינו מזכיר את רש"י הזה בשום מקום בחיבורו)

הציטוטים אינם אלא בערך. אבל כת"ר צודק דאפשר שלא היה לנמוק"י רש"י ב"ב:
יש קובץ כת"י רש"י ב"ק וב"מ ורבינו גרשם ב"ב
 

נבשר

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אני לא יודע על כך כלום.
אבל יש לי ידיעה חשובה שיתכן שהיא תהיה קשורה למה שאתה מחפש.

רעק"א (שו"ת מהדו"ק סי' רכב אות ט') כותב שדרך הנמוקי יוסף להביא מלשונות רש"י אף כשלא ס"ל הכי.
ישכ"ח, לפני כמה שנים ראיתי או שמעתי את זה אבל לא זכרתי היכן. אבל כמדומה גם כשמעתיק יש הבדלים בניסוח ומכאן בור לחפור בו.
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
פותח הנושא
איכא מאן דאמר אמר:
ברא"ש בהלכות קטנות (נדפס בסוף מסכת מנחות) נוסף פירוש הנושא את השם רש"י ונ"י, בהמשך זה נהיה רש"י וברטנורה.
אם אי מי מחכמי הפורום יודע איזו שהיא ידיעה על חיבור זה, אימתי נתחבר? מי מחברו? מהי מטרתו? מתי נדפס לראשונה? או כל ידיעה אחרת בנושא.
תזכו למצוות
יש כאן לאי מי ידיעה בנדון?
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
פותח הנושא
ב"ה מצאתי את ביאור הענין
זה חלק מחיבורו של בעל התוי"ט יחד עם המעדני יו"ט ודברי חמודות, ולכן יש את זה רק במסכתות בהם יש את חידושיו
והוא אכן מופיע ביחד עם הפירוש במהדורות הראשונות, ראו כאן דוגמא
https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=53566&width=-17&scroll=0&udid=15942818982702692&pagenum=1
והדברים מפורשים בהקדמת המחבר יעו"ש
 
חלק עליון תַחתִית