למאי נפק"מ?עין יעקב אמר:רציתי לעלות כאן נושא מעניין, והוא הגדרת תרבות. כגון, מה ההבדל בין הראש הספרדי, לאשכנזי. [כמדומה שמרן המחבר מדבר ע"ז. אם משהו מכיר את המקור אם יוכל לצטט]. וכן, מה מגדיר הבדל תרבות וחשיבה של אמריקאי וישראלי וכו'.
כל שי' המוסר בנויה על הכרת האדם את עצמו. הסבא מסלבודקא היה מברר אצל תלמידיו מהיכן הגיעו זקניו, בשביל להכירם היטיב.לא פסקה ישיבה אמר:למאי נפק"מ?עין יעקב אמר:רציתי לעלות כאן נושא מעניין, והוא הגדרת תרבות. כגון, מה ההבדל בין הראש הספרדי, לאשכנזי. [כמדומה שמרן המחבר מדבר ע"ז. אם משהו מכיר את המקור אם יוכל לצטט]. וכן, מה מגדיר הבדל תרבות וחשיבה של אמריקאי וישראלי וכו'.
לפי מה שכתבתי בהודעה הקודמת, אבאר את שורש ההבדל בין התכונות הנזכרות:בן המתחטא אמר:לישראלים (כמובן בלי הכללה), יש נטיה לחפור בחסרונות של אחרים ולחשוב שע"י זה נהיים חכמים יותר וטובים יותר...
לאמריקאים יש נטיה לבליינות ונהנתנות. כ"כ באגרות משה ואיני זוכר כרגע מקומו.
צ"ע על דברים אלו כי הם מתאימים אך ורק לתקופת הראשונים, אבל בימינו המציאות הפוכה, וכי שר האומה השתנה? ואולי באמת שייך מציאות שיש שינוי בהשפעות על שרי האומה.והאיש משתאה אמר:כמדומני שהרב דסלר כותב שהתרבות תלויה בשר של האומה ואיני זוכר מקומו
ואצרף פה ידיעה נחמדה מהרמ"ד וואלי תלמידו של הרמח"ל בענין
רמד וואלי ספר הליקוטים.jpg
הרמ"ד כותב בענין כמה פעמים הנה הקישורhttps://tablet.otzar.org/book/book.php?book=50098&width=-17&scroll=0&udid=15891972362262252&pagenum=4
במחשבה שנייה ראוי להודות למר על הקטע הנפלא הזה בהודעה מיוחדת.והאיש משתאה אמר:כמדומני שהרב דסלר כותב שהתרבות תלויה בשר של האומה ואיני זוכר מקומו
ואצרף פה ידיעה נחמדה מהרמ"ד וואלי תלמידו של הרמח"ל בענין
רמד וואלי ספר הליקוטים.jpg
הרמ"ד כותב בענין כמה פעמים הנה הקישורhttps://tablet.otzar.org/book/book.php?book=50098&width=-17&scroll=0&udid=15891972362262252&pagenum=4
והאיש משתאה אמר:מה אתה מתכוין שהשתנה היום
מעניין שאצל היהודים היוצאים מאלו המקומות ניכרים השינויים הנ"ל [בין האשכנזים והספרדיםאיש כברכתו בורכו ] עד ימינו אנומבקש אמת אמר:והאיש משתאה אמר:מה אתה מתכוין שהשתנה היום
תראה איך שהוא מתאר את ההבדל בין הספרדים היהודים והגויים (כלומר הערבים) שהינם יותר עוסקים בחכמה ויותר מתונים ודיבורם בנחת, ואילו האשכנזים נמהרים ונבהלים וע"כ מפלפלים הרבה. ואכן זו היתה המציאות בזמנו, שהערבים בכללות עסקו יותר בחכמות והיו יותר מתונים, ואילו הנוצרים האירופאים היו קיצוניים וקנאים ואינם עוסקים בחכמה. אבל במאות השנים האחרונות כידוע התהפכו היוצרות, ועכשיו האירופאים הם בעלי מזג קר ועוסקים יותר בחכמה, ואילו הערבים טפשים ומזגם חם ונמהרים ונבהלים. ויתכן שהיה איזה שינוי בשרי האומות הללו וזה גרם לשינוי בעולם הזה.
לא ברור כ"כ הקשר בין משפט למשפט והקשר לאשכול - נא לפרט כוונתך למי שאינו יודע0583253468 אמר:י"ל שכידוע דספירת נצח היא עניין אנא אמלוך, והנה מרע"ה יכל להוריד התורה רק ע"י אנא אמלוך כמבואר בספרי חסידות דהיינו שלולא הכרת הערך העצמי של מנהיג הדור לא היה יכול להוריד את התורה לעם ישראל, (ואין זה סתירה ע"פ אמת ל"והאיש משה עניו מאוד") וע"כ היהודים עזים שבאומות הכי מצליחים בכל התחומים שעוסקים בהם
ספרדים זה לא יושבי ספרד?מבקש אמת אמר:והאיש משתאה אמר:מה אתה מתכוין שהשתנה היום
תראה איך שהוא מתאר את ההבדל בין הספרדים היהודים והגויים (כלומר הערבים) שהינם יותר עוסקים בחכמה ויותר מתונים ודיבורם בנחת, ואילו האשכנזים נמהרים ונבהלים וע"כ מפלפלים הרבה. ואכן זו היתה המציאות בזמנו, שהערבים בכללות עסקו יותר בחכמות והיו יותר מתונים, ואילו הנוצרים האירופאים היו קיצוניים וקנאים ואינם עוסקים בחכמה. אבל במאות השנים האחרונות כידוע התהפכו היוצרות, ועכשיו האירופאים הם בעלי מזג קר ועוסקים יותר בחכמה, ואילו הערבים טפשים ומזגם חם ונמהרים ונבהלים. ויתכן שהיה איזה שינוי בשרי האומות הללו וזה גרם לשינוי בעולם הזה.
ד.מ. אמר:לא ברור כ"כ הקשר בין משפט למשפט והקשר לאשכול - נא לפרט כוונתך למי שאינו יודע0583253468 אמר:י"ל שכידוע דספירת נצח היא עניין אנא אמלוך, והנה מרע"ה יכל להוריד התורה רק ע"י אנא אמלוך כמבואר בספרי חסידות דהיינו שלולא הכרת הערך העצמי של מנהיג הדור לא היה יכול להוריד את התורה לעם ישראל, (ואין זה סתירה ע"פ אמת ל"והאיש משה עניו מאוד") וע"כ היהודים עזים שבאומות הכי מצליחים בכל התחומים שעוסקים בהם
יש הבנה פשוטה ששני הפכים לא יסתדרו, ויש אמונה שלא יתכן שספרדי ואשכנזי יינשאו זה לזה. זה כבר הפקעה של חיבור בינהם, לא יתכן שאנחנו נתערב איתם. לזה קוראים 'גזענות'.מה אדבר אמר:בעיקר הנידון נראה שיש ערבוב של אנשים. רגילים לחשוב שגזענות היא שאשכנזי לא רוצה להשתדך עם ספרדי, אך ז"א, כיון שיש שינוי בסוג הראש זו פשוט הבנה פשוטה ששני הפכים לא יסתדרו.
גזענות היא אמונה שמי שבא מגזע מסויים שוה יותר, למרות שאופיו ותנאיו דומים לחלוטין.
ולמבין ולמובן תן שלומים וכו'.
רמ"ד וואלי כתב להדיא דבריו כלפי היהודים, כמו שהביא דוג' מהרמב"ם. והנה בתוך כלל ישראל וודאי שאין שרים שונים לכל קבוצה וקבוצה.אין חכמה אמר:מעניין שאצל היהודים היוצאים מאלו המקומות ניכרים השינויים הנ"ל [בין האשכנזים והספרדיםאיש כברכתו בורכו ] עד ימינו אנומבקש אמת אמר:והאיש משתאה אמר:מה אתה מתכוין שהשתנה היום
תראה איך שהוא מתאר את ההבדל בין הספרדים היהודים והגויים (כלומר הערבים) שהינם יותר עוסקים בחכמה ויותר מתונים ודיבורם בנחת, ואילו האשכנזים נמהרים ונבהלים וע"כ מפלפלים הרבה. ואכן זו היתה המציאות בזמנו, שהערבים בכללות עסקו יותר בחכמות והיו יותר מתונים, ואילו הנוצרים האירופאים היו קיצוניים וקנאים ואינם עוסקים בחכמה. אבל במאות השנים האחרונות כידוע התהפכו היוצרות, ועכשיו האירופאים הם בעלי מזג קר ועוסקים יותר בחכמה, ואילו הערבים טפשים ומזגם חם ונמהרים ונבהלים. ויתכן שהיה איזה שינוי בשרי האומות הללו וזה גרם לשינוי בעולם הזה.
דברים אלו נכונים מצד המציאות, אבל עיקר העניין הוא באמת מכוון מגבוה. ואם תקדיש לקרוא את מה שכתבתי בהודעה קודמת כוונתי תתבאר.מבקש אמת אמר:כמדומני שהכותבים כאן פספסו את מטרת פותח האשכול. לפי הבנתי אין כוונתו לשמוע מהי המנטליות של כל ציבור, מה הם מעלותיו וחסרונותיו, אלו הם דברים ידועים. השאלה היא מה מגדיר את ההבדל, כלומר מהו השורש הנפשי וההכרתי שגורם להבדל במנטליות ובהתנהגות. כך בכל אופן אני הבנתי את השאלה.
לענ"ד יש כמה יסודות מהותיים בתפיסת העולם של כל אדם ושל כל חברה, המשליכים על התנהלותו ודעותיו בהרבה תחומים שונים. למשל, ידוע לכולם שיש כמה נושאים שכמעט כל השמאלנים מסכימים עליהם, וכמעט כל הימנים חולקים עליהם, למרות שמדובר בנושאים שלכאורה אינם קשורים זה לזה: היחס לדת, לאיכות הסביבה, ללאומיות, לבעלי חיים, לאויבים, לצניעות, לכלכלה, ועוד שורה של נושאים. אם משום מה מוצאים שרוב האנשים האוחזים בדעה מסויימת על נושא אחד מהנושאים הנ"ל גם אוחזים בדעה מסויימת על כל אחד מהנושאים האחרים, אות הוא שיש מכנה משותף בסיסי בין כל הנושאים הללו, שהוא נטיה בעומק הנפש לכיוון מסויים המשליכה על תפיסת העולם של האדם בכל אחד מהנושאים הנ"ל.
כמובן שלמוסכמות החברתית בחברה בה גדל האדם ישנן השפעה עצומה על תפיסת עולמו, אבל מוסכמות אלו גופא מתבססות על נטיות מסויימות בנפש, ומגבירות או אפילו נוטעות בנפש האדם את הנטיות הללו ואת תפיסת העולם שמתבססת עליהן.
תלמיד המשגיח אמר:יש הבנה פשוטה ששני הפכים לא יסתדרו, ויש אמונה שלא יתכן שספרדי ואשכנזי יינשאו זה לזה. זה כבר הפקעה של חיבור בינהם, לא יתכן שאנחנו נתערב איתם. לזה קוראים 'גזענות'.מה אדבר אמר:בעיקר הנידון נראה שיש ערבוב של אנשים. רגילים לחשוב שגזענות היא שאשכנזי לא רוצה להשתדך עם ספרדי, אך ז"א, כיון שיש שינוי בסוג הראש זו פשוט הבנה פשוטה ששני הפכים לא יסתדרו.
גזענות היא אמונה שמי שבא מגזע מסויים שוה יותר, למרות שאופיו ותנאיו דומים לחלוטין.
ולמבין ולמובן תן שלומים וכו'.
ואגב, פוק חזי באמריקה שספרדים ואשכנזים נישאים זה לזה, ואעפ"כ עולם כמנהגו נוהג. (גם אנשים חשובים שם. לדוג' רבי אהרן שכטר - ראש ישיבת 'רבי חיים ברלין' [ישיבתו של הגר"י הוטנר], חתנו הוא הרב חליווא, ספרדי מעיקרו.