הגר"א קרא ק"ש בהברה ספרדית

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
בעלון בית מרן פרשת בשלח הערה 8, הובא שהגר"א היה קורא ק"ש בהברה ספרדית,
אשמח לשמוע מקור לאמירה זו.

בית מרן.png
 
 

קבצים מצורפים

  • כתר אפרים טכורש סימן כג.JPG
    כתר אפרים טכורש סימן כג.JPG
    29.9 KB · צפיות: 269

אברך

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
ההבדל בין הנכתב בעלון לבין המובא לאחמ''כ גדול מאד לענ''ד ואין משם שום ראיה לנידון שם.
חושבני שגם אם נקבל את דברי ר"י יוסף, אין שום ספק שהגר"א קרא כך רק אחרי התפילה ולא בתפילה עצמה.
אבל באמת יותר מסתבר שנתחלף לו בין ר' איצל'ה לבין הגר"א. אא"כ ימצאו כן במק"א בשם הגר"א.
 
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
הגר"א בתיקו"ז יט' ( סוף לח' ב') וז"ל "ואף בבג"ד כפ"ת כפי קריאת הספרדים שהיא הנכונה כמ"ש עשב בשדך הכנף פתיל ועוד ראיות הרבה"
אלא שלא נתברר לקריאת הספרדים דהאידנא, מה יישוב יש לבעיית עשב בשדך הכנף פתיל הלא כמונו כמוהם מרפים ב' ופ' קמא ומדגישים בתרא?
והמאירי בברכות כבר עמד על קושיא זו וכתב שמא בזמן התלמוד היו קורין בסגנון אחד.
והרשב"ץ במגן אבות כתב שבארצות ערב קורין הדגושה והרפה באותו אופן אלא שברפה מרפים.
ונראה כוונתו שבניגוד למנהגנו להוציא הב' והפ' הרפים מדיבוק שינים העליונות עם שפה תחתונה, השוו הם לדגושים להוציאם מדיבוק השפתיים ברפיון.
ויתכן שזה מקור הגר"א והביאור בדבריו.
שו"ר בשו"ת פאת שדך ח"א סימן כ"ד שכתב כן.

מ"מ אין מדובר כאן כללית על ההברה הספרדית, אלא על משהו נקודתי שגם הספרדים אינם נוהגים.
וכמובן שאין זכר להקפדה דווקא בק"ש.
 

אבי חי

משתמש ותיק
בן המתחטא אמר:
הגר"א בתיקו"ז יט' ( סוף לח' ב') וז"ל "ואף בבג"ד כפ"ת כפי קריאת הספרדים שהיא הנכונה כמ"ש עשב בשדך הכנף פתיל ועוד ראיות הרבה"
אלא שלא נתברר לקריאת הספרדים דהאידנא, מה יישוב יש לבעיית עשב בשדך הכנף פתיל הלא כמונו כמוהם מרפים ב' ופ' קמא ומדגישים בתרא?
והמאירי בברכות כבר עמד על קושיא זו וכתב שמא בזמן התלמוד היו קורין בסגנון אחד.
והרשב"ץ במגן אבות כתב שבארצות ערב קורין הדגושה והרפה באותו אופן אלא שברפה מרפים.
ונראה כוונתו שבניגוד למנהגנו להוציא הב' והפ' הרפים מדיבוק שינים העליונות עם שפה תחתונה, השוו הם לדגושים להוציאם מדיבוק השפתיים ברפיון.
ויתכן שזה מקור הגר"א והביאור בדבריו.
שו"ר בשו"ת פאת שדך ח"א סימן כ"ד שכתב כן.

מ"מ אין מדובר כאן כללית על ההברה הספרדית, אלא על משהו נקודתי שגם הספרדים אינם נוהגים.
וכמובן שאין זכר להקפדה דווקא בק"ש.
אני מכיר ספרדים [יוצאי לבנון] שכמדומה שאין להם ב' רפוי' כלל.

בעיקר הוכחת הגר"א, כמדומה שהקורא בלא דקדוק [וכדרך דיבור רגיל] עלול בהחלט להשמיט את הב' הרפוי' בעשב בשדך, וכיו"ב, [ואולי הל' רווח בין הדבקים למ"כ].
 
 

HaimL

משתמש ותיק
כמדומני שאומרים על מהר"נ אדלר זצ"ל, ועל בעל ההפלא"ה זצ"ל שהתלמדו להתפלל בהגיית הספרדים. למרות שנשמע קצת מופרך ששניהם נהגו באותו מנהג, ואולי ההגדה כרכה גברא בהדי גברא, מפני הצד השווה שביניהם (שניהם היו ידועים כרבותיו של מרן החת"ם סופר זצ"ל, וכמדומני שניהם היו בפפד"מ, ואולי השמועה היא ממרן החת"ס, ומישהו עריב ותני לה בהדי הדדי).
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
הבו גודל לרמת האמינות של המידע בעלונים
במקרה נמצא שריד אקראי למקור הדברים
אך יש להקיש מכאן על כל הדברים המובאים במקומות מעין אלו
(בלי התייחסות לבעל השמועה דידן)

כעורך תורני בדימוס
אני יכול להעיד על שגיאות, חוסר דיוק, והשתלשלות שמועות באופנים מחרידים במיוחד!
 

סופר המלך

משתמש ותיק
שלומי טויסיג אמר:
בעלון בית מרן פרשת בשלח הערה 8, הובא שהגר"א היה קורא ק"ש בהברה ספרדית,
אשמח לשמוע מקור לאמירה זו.

בית מרן.png
החומר שהבאת נלקח ככתבו וכלשונו לרבות הקבצים, מפורום אוצה"ח, ונלעס שם כבר היטב. מה הטעם בהעלאת הגרה? שחלילה לא יהיה איזה מישהו שלא ידע על טעויותיו של מוסר השיעור?
 

לבי במערב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
כמדומני שאומרים על מהר"נ אדלר זצ"ל, ועל בעל ההפלא"ה זצ"ל שהתלמדו להתפלל בהגיית הספרדים . . 
ככל הזכור לי, מהר"נ אדלער לבדו נהג כן. ו(גם) ע"ז יצא קצפם של פרנסי קהלת פפד"מ, כידוע.
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
HaimL אמר:
כמדומני שאומרים על מהר"נ אדלר זצ"ל, ועל בעל ההפלא"ה זצ"ל שהתלמדו להתפלל בהגיית הספרדים . . 
ככל הזכור לי, מהר"נ אדלער לבדו נהג כן. ו(גם) ע"ז יצא קצפם של פרנסי קהלת פפד"מ, כידוע.
כאחד שהשתתף הרבה בשיעורו השבועי של הראשון לציון שליט"א
אציין ששמעתי ממנו את הסיפור פעמים רבות, והוא סיפר זאת רק על רבי נתן אדלר
והוא אף סיפר שאביו למד מכך הלכה שלאשכנזי מותר להתפלל בהגיה ספרדית ולהיפך אסור
והגרי"ש אלישיב השיב על הראיה מהסיפור, שמכך שתלמידו החתם סופר לא נהג כך למרות שבוודאי הכיר את מנהג רבו
ודאי שהחת"ס פליג על רבו בהא וס"ל שההגייה האשכנזית היא הנכונה ומשכך אסור אף לאשכנזי לשנות הגייתו
כל זה שמעתי מפיו
 
איכא מאן דאמר אמר:
לבי במערב אמר:
HaimL אמר:
כמדומני שאומרים על מהר"נ אדלר זצ"ל, ועל בעל ההפלא"ה זצ"ל שהתלמדו להתפלל בהגיית הספרדים . . 
ככל הזכור לי, מהר"נ אדלער לבדו נהג כן. ו(גם) ע"ז יצא קצפם של פרנסי קהלת פפד"מ, כידוע.
כאחד שהשתתף הרבה בשיעורו השבועי של הראשון לציון שליט"א
אציין ששמעתי ממנו את הסיפור פעמים רבות, והוא סיפר זאת רק על רבי נתן אדלר
והוא אף סיפר שאביו למד מכך הלכה שלאשכנזי מותר להתפלל בהגיה ספרדית ולהיפך אסור
והגרי"ש אלישיב השיב על הראיה מהסיפור, שמכך שתלמידו החתם סופר לא נהג כך למרות שבוודאי הכיר את מנהג רבו
ודאי שהחת"ס פליג על רבו בהא וס"ל שההגייה האשכנזית היא הנכונה ומשכך אסור אף לאשכנזי לשנות הגייתו
כל זה שמעתי מפיו

סברת הגריש''א זצוק''ל הנ''ל (דרבינו איכא מאן דאמר) מוזכרת גם בקובץ תשובות
 

דודע

משתמש רגיל
איכא מאן דאמר אמר:
לבי במערב אמר:
HaimL אמר:
כמדומני שאומרים על מהר"נ אדלר זצ"ל, ועל בעל ההפלא"ה זצ"ל שהתלמדו להתפלל בהגיית הספרדים . . 
ככל הזכור לי, מהר"נ אדלער לבדו נהג כן. ו(גם) ע"ז יצא קצפם של פרנסי קהלת פפד"מ, כידוע.
כאחד שהשתתף הרבה בשיעורו השבועי של הראשון לציון שליט"א
אציין ששמעתי ממנו את הסיפור פעמים רבות, והוא סיפר זאת רק על רבי נתן אדלר
והוא אף סיפר שאביו למד מכך הלכה שלאשכנזי מותר להתפלל בהגיה ספרדית ולהיפך אסור
והגרי"ש אלישיב השיב על הראיה מהסיפור, שמכך שתלמידו החתם סופר לא נהג כך למרות שבוודאי הכיר את מנהג רבו
ודאי שהחת"ס פליג על רבו בהא וס"ל שההגייה האשכנזית היא הנכונה ומשכך אסור אף לאשכנזי לשנות הגייתו
כל זה שמעתי מפיו
לכאורה שאלה צדדית אבל.. מהי עצם הבעיה לשנות בהגיה?  'לא תטוש'?
ואם כך למה שיהיה הבדל בין העדות?
 
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
דודע אמר:
לכאורה שאלה צדדית אבל.. מהי עצם הבעיה לשנות בהגיה?  'לא תטוש'?
ואם כך למה שיהיה הבדל בין העדות?
השאלה היא אם יש מסורת או לא

הרב עובדיה אחז שלספרדים יש מסורת ברורה וחזקה בעוד לאשכנזים לא
ולראייה הביא את הסיפור הנ"ל על הגר"נ אדלר ועוד סיפור על רב אשכנזי נוסף (לא מוכר כל כך) שאיני זוכר את שמו ששאלו אחד ספרדי אם לשנות את מבטאו, וענה לו שחלילה כי אנו (האשכנזים) עברנו מגלות לגלות ולפיכך איבדנו את המסורת, בעוד אתם לא.
ומשכך אחז שלספרדי יש בעיה לעזוב את המסורת הברורה וללכת אחרי משהו לא ברור, בעוד לאשכנזי הפוך.
כמובן שהרבה מהפוסקים חלוקים על העניין

את דעת הגרי"ש אלישיב כבר הבאתי
הגר"ע יוסף הביא את דעת המנחת יצחק שאשכנזי לא יוצא יד"ח כששומע מספרדי לא יוצא יד"ח, וכמובן שחלק עליו בכל כוחו ואין כאן המקום לחזור על ביטויו בנושא.
הגר"מ פיינשטיין כותב שבימינו לאף אחד אין מסורת חזקה בנושא, לכן כל מבטא שיש לו כללים משלו (ולא אוסף טעויות של אדם שכל בוקר אומר אחרת) כולם כשרים.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
דודע אמר:
לכאורה שאלה צדדית אבל.. מהי עצם הבעי' לשנות בהגי'?  'לא תטוש'? ואם כך למה שיהיה הבדל בין העדות?
אכן, (גם) משום 'לא תטוש'; ואין הבדל בין העדות.
 
 

דודע

משתמש רגיל
איכא מאן דאמר אמר:
הרב עובדיה אחז שלספרדים יש מסורת ברורה וחזקה בעוד לאשכנזים לא
האם יש רבנים ספרדים שחולקים עליו?
 
איכא מאן דאמר אמר:
הרב עובדיה אחז שלספרדים יש מסורת ברורה וחזקה בעוד לאשכנזים לא

וזאת מנין, האם שמעת זאת פי מרן או שאתה אומר זאת בדעתו?

ההברה והמבטא הושפעו מאזור המגורים - ואם העניין הוא היגוי הרי שאצל בני תימן ישנה בקיאות הרבה יותר בדגשים ובהטעמה, וגם זאת בגלל סביבת מגוריהם.
מה שייך לומר שהמסורת ברורה יותר כאשר המבטא ההברה והניקוד מושפעים מהסביבה?
 
חלק עליון תַחתִית