מנהג שלא לעבור מעל ילד

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
אני יכול להביא כמה טעמים למנהג זה:
א. ודאי שהוא דרך בזיון, וגרוע בהרבה, ממפסיע על ראשי עם קדוש. שהרי שם נראה כפוסע עליהם, שאינו הולך עליהם, וכאן ממש עובר מעליו.
ב. כבר בחז"ל מצאנו, פעמים רבות, על דברים שחששו בהם, ואין בהם טעם, ומצאנו רבות בפוסקים, העולם אומרים שהוא סכנה.
ג. ועיקר, דברים רבים אסרו חז"ל, כי יכול להיות בהם סכנה, וכמו כמה מקומות בשבת, ודבר זה אפילו בחול אסור, משום הסכנה. ובפשטות כמו שחששו לשים מים חמים, שמא ישפך, אסור לעבור מעל ילד, שמא יפול עליו, או ידרוך עליו, והוא סכנה.
100%
אבל זה לא ''מנהג''
זו הנהגה

יחי ההבדל הקטן.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אגב חכמת הזקנות ואמונות תפלות, כתב פעם הומוריסט ידוע על עוזרת בית שסירבה לבצע עבודות כאלה וכאלה, בגלל אמונות תפלות, שיקרה כך וכך. כשסירבה לנקות תריסים בחודש פלוני, כי הילד יחלה, עמדו בעלי הבית על דעתם, והכריחו אותה לנקות. ומיד לאחר מכן, התחיל הילד להרגיש לא טוב. כשבאו לרופא, נזף בהם. טפשים, מי משאיר החודש ילד עם חלון פתוח?
 

במבי

משתמש ותיק
ברל אמר:
בבא קמא אמר:
ברל אמר:
אני ח"ו לא מזלזל בצוואת ריה"ח אם תחקור קצת תגלה שביהדות ליטא כמעט ולא הקפידו על הצוואה בין אם זה מטעם שרק לזרעו או כיון שלא הבינו דבריו ומקורם, עד הסטייפלר זצ"ל שהקפיד בזה מאוד וכן בנו יבחלט"א הגר"ח שליט"א.
הסטייפלער הוא לא מרבני ליטא. לא בדבר זה ולא באלף דברים אחרים. 
נכון אבל בעיקבותיו זה נכנס לציבור הליטאי גם לכאלה שקודם לכן בקושי ידעו שהצוואה קיימת.

ולעניין אלה שנזהרים מלאכול את קצה הלחם קראתי פעם בשם ר' חיים שאין בעיה, ולפי"ז גם לעניין לעבור אין בעיה.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
, שמא יפול עליו, או ידרוך עליו, והוא סכנה.

כנראה לא קראת את כל האשכול

הבאר משה כותב שצריך לחזור ולעבור עליו שוב
אם הטעם הוא סכנה שידרוך עליו רק הגדלת את הסכנה
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
המסורת המדוייקת של הזקנות אצלנו היא, שמי שעוברים עליו ישאר נמוך ולא יגבה יותר, ורק אם חוזרים מהר בחזרה שוב יש סיכוי שיגדל..

לפ"ז יש עיצה למי שגבה יותר מדי ורוצה לעצור את הגדילה, שיעברו עליו, אבל יקפידו שלא לחזור בחזרה, אלא שוב ושוב מאותו צד..
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
ברל אמר:
בבא קמא אמר:
הסטייפלער הוא לא מרבני ליטא. לא בדבר זה ולא באלף דברים אחרים. 
נכון אבל בעיקבותיו זה נכנס לציבור הליטאי גם לכאלה שקודם לכן בקושי ידעו שהצוואה קיימת.

ולעניין אלה שנזהרים מלאכול את קצה הלחם קראתי פעם בשם ר' חיים שאין בעיה, ולפי"ז גם לעניין לעבור אין בעיה.
הקצה של הלחם (הנקרא נשיקה), יכול להיות ששמעתי פעם שזה נחשב נשי לאכול את זה, או שאני רק מדמיין?
 
 

במבי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
במבי אמר:
ברל אמר:
נכון אבל בעיקבותיו זה נכנס לציבור הליטאי גם לכאלה שקודם לכן בקושי ידעו שהצוואה קיימת.

ולעניין אלה שנזהרים מלאכול את קצה הלחם קראתי פעם בשם ר' חיים שאין בעיה, ולפי"ז גם לעניין לעבור אין בעיה.
הקצה של הלחם (הנקרא נשיקה), יכול להיות ששמעתי פעם שזה נחשב נשי לאכול את זה, או שאני רק מדמיין?

מסתמא זה נחשב נש
 

לבי במערב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
הקצה של הלחם (הנקרא נשיקה), יכול להיות ששמעתי פעם שזה נחשב נשי לאכול את זה, או שאני רק מדמיין?
מפני שמחשיבים זה כגורם לשכחה, מתירים לנשים לבדן לאכלו.
 

יעקב ר

משתמש ותיק
בענין דומה: האם יש מקור למנהג שבנות/נשים אינן טועמות מהיין/מיץ ענבים של ההבדלה? (שמא יגדל להן... : )
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
מגן אברהם סימן רצו ס"ק ד
נהגו הנשים שלא לשתות מכוס הבדלה וע' הטעם בשל"ה,

(הטעם שהזכרת הוא כמובן מסורת מהזקנות הנ"ל..)
 
יואל נהרי אמר:
המסורת המדוייקת של הזקנות אצלנו היא, שמי שעוברים עליו ישאר נמוך ולא יגבה יותר, ורק אם חוזרים מהר בחזרה שוב יש סיכוי שיגדל..

לפ"ז יש עיצה למי שגבה יותר מדי ורוצה לעצור את הגדילה, שיעברו עליו, אבל יקפידו שלא לחזור בחזרה, אלא שוב ושוב מאותו צד..
יש מסורת כמה סנטימטרים ינוכו מגובהו בכל מעבר ומעבר?
 
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
יעקב ר אמר:
בענין דומה: האם יש מקור למנהג שבנות/נשים אינן טועמות מהיין/מיץ ענבים של ההבדלה? (שמא יגדל להן... : )
פעם ראתי על החזו''א (מסתמא במעשה איש)
שהיה עושה הבדלה והילדים היו עומדים בתור לשתות מהיין
פ''א עמדה שם ילדה, אמרו לה הילדים - אם תשתי יצמח לך זקן!
אמר להם החזו''א- לא כן, לא למי ששותה צומח זקן, אלא למי שצומח זקן שותה מהיין.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
יראתי בפצותי אמר:
, שמא יפול עליו, או ידרוך עליו, והוא סכנה.

כנראה לא קראת את כל האשכול

הבאר משה כותב שצריך לחזור ולעבור עליו שוב
אם הטעם הוא סכנה שידרוך עליו רק הגדלת את הסכנה
החזרה היא עונש לילד שעושה קיצור דרך מעל אחיו, שיחזור וילך בדרך אחרת.
ומסתבר שכשחוזרים חזרה כבר עושים את זה בזהירות...
 
 

שלום23

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
יעקב ר אמר:
בענין דומה: האם יש מקור למנהג שבנות/נשים אינן טועמות מהיין/מיץ ענבים של ההבדלה? (שמא יגדל להן... : )
פעם ראתי על החזו''א (מסתמא במעשה איש)
שהיה עושה הבדלה והילדים היו עומדים בתור לשתות מהיין
פ''א עמדה שם ילדה, אמרו לה הילדים - אם תשתי יצמח לך זקן!
אמר להם החזו''א- לא כן, לא למי ששותה צומח זקן, אלא למי שצומח זקן שותה מהיין.
ובספר שר התורה על הטשיבינע רב, מביא את זה בשם הרב מטשיבין. אלו ואלו...............
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
שלום23 אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
יעקב ר אמר:
בענין דומה: האם יש מקור למנהג שבנות/נשים אינן טועמות מהיין/מיץ ענבים של ההבדלה? (שמא יגדל להן... : )
פעם ראתי על החזו''א (מסתמא במעשה איש)
שהיה עושה הבדלה והילדים היו עומדים בתור לשתות מהיין
פ''א עמדה שם ילדה, אמרו לה הילדים - אם תשתי יצמח לך זקן!
אמר להם החזו''א- לא כן, לא למי ששותה צומח זקן, אלא למי שצומח זקן שותה מהיין.
ובספר שר התורה על הטשיבינע רב, מביא את זה בשם הרב מטשיבין. אלו ואלו...............
מוטב לומר שזכרוני בוגד בי
קראתי את זה לפני שנים
 
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
אני רואה בדברי הגר"ח קנייבסקי שהבאת יותר שלילת הענין מאשר חיובו. אין לזה מקור.
 
בלדד השוחי אמר:
אני רואה בדברי הגר"ח קנייבסקי שהבאת יותר שלילת הענין מאשר חיובו. אין לזה מקור.
אציג כאן את מקור הדברים שם זה נראה אחרת קצת. מקור אין אבל היחס לדברי הרשב''א אודות מנהג ישראל אף שאין לו טעם כלל הוזכר כאן. בכל מקרה תגובתי הייתה לתגובה הנחרצת שזה 'לאו דאורייתא'. כמובן שייתכן שכוונתו שאין שום משמעות (כמו דברי הגננות על מי שאוכל בעמידה..) אך אין כאן לאו.
שלא לעבור מעל תינוק.png


 
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
בכל אופן, הציטוט הראשון שהבאת (שאני לא יודע מהיכן הוא) מטעה, כאילו הגר"ח נשאל גם על הסיבה שישאר נמוך וגם ע"ז אמר מנהג ישראל לחשוש לכך, ובמקור הדברים שהבאת עכשיו רואים שזה כמובן לא עלה אפילו בשאלה, כי זה באמת שטויות.
 
בלדד השוחי אמר:
בכל אופן, הציטוט הראשון שהבאת (שאני לא יודע מהיכן הוא) מטעה, כאילו הגר"ח נשאל גם על הסיבה שישאר נמוך וגם ע"ז אמר מנהג ישראל לחשוש לכך, ובמקור הדברים שהבאת עכשיו רואים שזה כמובן לא עלה אפילו בשאלה, כי זה באמת שטויות.

ראיתי את זה במקום אחר ולא מצאתיו כעת. ביחס למה שהבאתי צדקו דברי מר. תודה על ההערה.
 

צביקה 88

משתמש רגיל
HaimL אמר:
הקצה של הלחם (הנקרא נשיקה), יכול להיות ששמעתי פעם שזה נחשב נשי לאכול את זה, או שאני רק מדמיין?
זכורני שהמנח"י באחד מתשובותיו מסביר אתזה, אאל"ט.
מחפשי חיפושים יפשפשו בקול.
 

יענקלה הכונס

משתמש חדש
אני הקטן פעם חשבתי על ענין זה, ולא מצאתי לזה מקור, אך לענ"ד חשבתי קצת מקור ממה שראיתי באורחות צדיקים (ובעוד ספרי תשובה) שאדם שחטא, שישכב בכניסה לבית הכנסת ויעברו עליו האנשים ללא שידרכו עליו, ולפי"ז אפשר לומר שהקפידה לא לעבור על אנשים היא מחמת זה שלא רצו להראות שכביכול האדם שעברו עליו הוא חוטא שצריך לעבור עליו.
 
חלק עליון תַחתִית