קדמא ואזלא
משתמש ותיק
בלשוננו: 'באבע מעיישעס'.
100%יראתי בפצותי אמר:אני יכול להביא כמה טעמים למנהג זה:
א. ודאי שהוא דרך בזיון, וגרוע בהרבה, ממפסיע על ראשי עם קדוש. שהרי שם נראה כפוסע עליהם, שאינו הולך עליהם, וכאן ממש עובר מעליו.
ב. כבר בחז"ל מצאנו, פעמים רבות, על דברים שחששו בהם, ואין בהם טעם, ומצאנו רבות בפוסקים, העולם אומרים שהוא סכנה.
ג. ועיקר, דברים רבים אסרו חז"ל, כי יכול להיות בהם סכנה, וכמו כמה מקומות בשבת, ודבר זה אפילו בחול אסור, משום הסכנה. ובפשטות כמו שחששו לשים מים חמים, שמא ישפך, אסור לעבור מעל ילד, שמא יפול עליו, או ידרוך עליו, והוא סכנה.
ברל אמר:נכון אבל בעיקבותיו זה נכנס לציבור הליטאי גם לכאלה שקודם לכן בקושי ידעו שהצוואה קיימת.בבא קמא אמר:הסטייפלער הוא לא מרבני ליטא. לא בדבר זה ולא באלף דברים אחרים.ברל אמר:אני ח"ו לא מזלזל בצוואת ריה"ח אם תחקור קצת תגלה שביהדות ליטא כמעט ולא הקפידו על הצוואה בין אם זה מטעם שרק לזרעו או כיון שלא הבינו דבריו ומקורם, עד הסטייפלר זצ"ל שהקפיד בזה מאוד וכן בנו יבחלט"א הגר"ח שליט"א.
יראתי בפצותי אמר:, שמא יפול עליו, או ידרוך עליו, והוא סכנה.
הקצה של הלחם (הנקרא נשיקה), יכול להיות ששמעתי פעם שזה נחשב נשי לאכול את זה, או שאני רק מדמיין?במבי אמר:ברל אמר:נכון אבל בעיקבותיו זה נכנס לציבור הליטאי גם לכאלה שקודם לכן בקושי ידעו שהצוואה קיימת.בבא קמא אמר:הסטייפלער הוא לא מרבני ליטא. לא בדבר זה ולא באלף דברים אחרים.
ולעניין אלה שנזהרים מלאכול את קצה הלחם קראתי פעם בשם ר' חיים שאין בעיה, ולפי"ז גם לעניין לעבור אין בעיה.
HaimL אמר:הקצה של הלחם (הנקרא נשיקה), יכול להיות ששמעתי פעם שזה נחשב נשי לאכול את זה, או שאני רק מדמיין?במבי אמר:ברל אמר:נכון אבל בעיקבותיו זה נכנס לציבור הליטאי גם לכאלה שקודם לכן בקושי ידעו שהצוואה קיימת.
ולעניין אלה שנזהרים מלאכול את קצה הלחם קראתי פעם בשם ר' חיים שאין בעיה, ולפי"ז גם לעניין לעבור אין בעיה.
מפני שמחשיבים זה כגורם לשכחה, מתירים לנשים לבדן לאכלו.HaimL אמר:הקצה של הלחם (הנקרא נשיקה), יכול להיות ששמעתי פעם שזה נחשב נשי לאכול את זה, או שאני רק מדמיין?
יש מסורת כמה סנטימטרים ינוכו מגובהו בכל מעבר ומעבר?יואל נהרי אמר:המסורת המדוייקת של הזקנות אצלנו היא, שמי שעוברים עליו ישאר נמוך ולא יגבה יותר, ורק אם חוזרים מהר בחזרה שוב יש סיכוי שיגדל..
לפ"ז יש עיצה למי שגבה יותר מדי ורוצה לעצור את הגדילה, שיעברו עליו, אבל יקפידו שלא לחזור בחזרה, אלא שוב ושוב מאותו צד..
פעם ראתי על החזו''א (מסתמא במעשה איש)יעקב ר אמר:בענין דומה: האם יש מקור למנהג שבנות/נשים אינן טועמות מהיין/מיץ ענבים של ההבדלה? (שמא יגדל להן... : )
החזרה היא עונש לילד שעושה קיצור דרך מעל אחיו, שיחזור וילך בדרך אחרת.יעקב שלם אמר:יראתי בפצותי אמר:, שמא יפול עליו, או ידרוך עליו, והוא סכנה.
כנראה לא קראת את כל האשכול
הבאר משה כותב שצריך לחזור ולעבור עליו שוב
אם הטעם הוא סכנה שידרוך עליו רק הגדלת את הסכנה
ובספר שר התורה על הטשיבינע רב, מביא את זה בשם הרב מטשיבין. אלו ואלו...............פיילוט 0.4 אמר:פעם ראתי על החזו''א (מסתמא במעשה איש)יעקב ר אמר:בענין דומה: האם יש מקור למנהג שבנות/נשים אינן טועמות מהיין/מיץ ענבים של ההבדלה? (שמא יגדל להן... : )
שהיה עושה הבדלה והילדים היו עומדים בתור לשתות מהיין
פ''א עמדה שם ילדה, אמרו לה הילדים - אם תשתי יצמח לך זקן!
אמר להם החזו''א- לא כן, לא למי ששותה צומח זקן, אלא למי שצומח זקן שותה מהיין.
מוטב לומר שזכרוני בוגד בישלום23 אמר:ובספר שר התורה על הטשיבינע רב, מביא את זה בשם הרב מטשיבין. אלו ואלו...............פיילוט 0.4 אמר:פעם ראתי על החזו''א (מסתמא במעשה איש)יעקב ר אמר:בענין דומה: האם יש מקור למנהג שבנות/נשים אינן טועמות מהיין/מיץ ענבים של ההבדלה? (שמא יגדל להן... : )
שהיה עושה הבדלה והילדים היו עומדים בתור לשתות מהיין
פ''א עמדה שם ילדה, אמרו לה הילדים - אם תשתי יצמח לך זקן!
אמר להם החזו''א- לא כן, לא למי ששותה צומח זקן, אלא למי שצומח זקן שותה מהיין.
ח"ה ס"ע צג.פיילוט 0.4 אמר:פעם ראתי על החזו''א (מסתמא במעשה איש) . .
אציג כאן את מקור הדברים שם זה נראה אחרת קצת. מקור אין אבל היחס לדברי הרשב''א אודות מנהג ישראל אף שאין לו טעם כלל הוזכר כאן. בכל מקרה תגובתי הייתה לתגובה הנחרצת שזה 'לאו דאורייתא'. כמובן שייתכן שכוונתו שאין שום משמעות (כמו דברי הגננות על מי שאוכל בעמידה..) אך אין כאן לאו.בלדד השוחי אמר:אני רואה בדברי הגר"ח קנייבסקי שהבאת יותר שלילת הענין מאשר חיובו. אין לזה מקור.
בלדד השוחי אמר:בכל אופן, הציטוט הראשון שהבאת (שאני לא יודע מהיכן הוא) מטעה, כאילו הגר"ח נשאל גם על הסיבה שישאר נמוך וגם ע"ז אמר מנהג ישראל לחשוש לכך, ובמקור הדברים שהבאת עכשיו רואים שזה כמובן לא עלה אפילו בשאלה, כי זה באמת שטויות.
זכורני שהמנח"י באחד מתשובותיו מסביר אתזה, אאל"ט.HaimL אמר:הקצה של הלחם (הנקרא נשיקה), יכול להיות ששמעתי פעם שזה נחשב נשי לאכול את זה, או שאני רק מדמיין?