מה המקור שקטן פטור ממצוות?

ד.מ.

משתמש ותיק
משנה באבות פ"ה "בן שלש עשרה למצות", וכ"ה במשנה בסנהדרין סח: וגמ' ב"ק פח
והטעם כמש"כ רש"י בחגיגה ב. חוץ מחש"ו "דלאו בני דעה נינהו ופטורין ממצות
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
שו"ת הרא"ש כלל טז סימן א:
וששאלת מאין לנו דבן י"ג שנה ויום אחד הוא בר עונשין אבל פחות מכן לא, דע כי הל"מ =הלכה למשה מסיני= הוא והוא בכלל שיעורין חציצין ומחיצין שהן הלכה למשה מסיני, דשיעור וקצבה לכל דבר נתן למשה בעל פה. 
 

קצר ולעניין

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
שו"ת הרא"ש כלל טז סימן א
וששאלת מאין לנו דבן י"ג שנה ויום אחד הוא בר עונשין אבל פחות מכן לא, דע כי הל"מ =הלכה למשה מסיני= הוא והוא בכלל שיעורין חציצין ומחיצין שהן הלכה למשה מסיני,

אין קשר
הראש מדבר על המקור שמתחייב בדיוק בגיל יג
לא על סיבת הפטור בקטן
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
פירוש רש"י על אבות פרק ה משנה כא
בן שלש עשרה למצות. דכתיב איש או אשה אשר יעשו מכל חטאות האדם וגו' ואינו קרוי איש עד שהוא בן שלש עשרה
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
נכון, אבל רש"י (או המפרש) שם ממשיך שהראי' משום דחזי' ששמעון ולוי נקראו איש כשהיו בני י"ג, ועדיין לכאו' אין ראי' שלפני כן אינם קרויים איש, וע"ז הבאתי מהרא"ש שהוא שיעור הלמ"ס, כמו שכזית הוא שיעור אכילה הלמ"ס.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
אולי להרא"ש אין זה כלל שיעור בשם איש, אלא מאחר שזה הרי ברור שהתורה לא דיברה אל תינוק בן יומו ואף לא בן שנתו, כי אינו במציאות כלל שיעשה המצוות (אולי זה כלול בלאו בר דעה), א"כ מוכרח שיש שיעור של שנים למי שהתורה מצווה אותו, וע"ז אמר שהיא הלכה למשה מסיני שהשיעור הוא בן י"ג.
 
חלק עליון תַחתִית