מרן ראש הישיבה הגר"ש אויערבך זיע"א

הידיעה שלו שהמאמר אינו מופיע או עכ"פ לא ידוע שמופיע בשם רמ"ע מפאנו לא מנעה ממנו לומר כן בשמו,
בזה, גם אמר את הידיעה בשם רמ"ע מפאנו (כלומר שהסכים עם עצם הרעיון שרמ"ע מפאנו אמרו,) וגם נמנע מלומר כן בשם בני ישכר.
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
מרן ז"ל היה נוהג רבות לצטט דברים בשם הגר"א ועוד, וכשחיפשו תלמידיו היכן נמצא בדברי הגר"א וכד' לא נמצא, ואף כששאלוהו התחמק מלענות. וכששאלוהו פעם על הדבר ענה כי דברים רבים בדברי הקדמונים ובפרט בדברי הגר"א נאמרו בקצרה ממש, ודברי תורה עניים הם במקומן ועשירים במקום אחר, אשר פעמים רבות דברים שונים בדברי הגר"א ועוד משלימים זא"ז.
יתכן שזהו ההסבר למעשה זה, שאף שאינו כתוב ברמ"ע במפורש, מ"מ הבקי בתורתו, יראה שכיוון לזה.
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אחד מן הגולה אמר:
וגם נמנע מלומר כן בשם בני ישכר.
ז''א שהוא סבל מאלרגיה לבנ''י?
הוא ז"ל היה גאה מאד בייחוס החסידי שלו.
חלילה.
אלא שהזכיר מרמ"ע עצמו שכן הבין בדברי הרמ"ע ע"פ מקומות אחרים, ולא היה צריך דווקא לבנ"י.
 
 

גופא דעובדא

משתמש ותיק
עובדא הוה שהיה אצלו כ"ק האדמו"ר מסאטמער שליט"א, ושאלו ששמע שהוא בן אחר בן ל'תולדות יעקב יוסף', מרן הגר"ש השיבו בפליאה 'סאטמער רבי, איננו יודע שלתולדות לא היה כי אם בנות??
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
רוצה לעשות רק טוב אמר:
ברצוני להעלות מעשה נאה ממרן זיע"א
בקונטרס שי"ל לאחרונה ע"י הג"ר אליהו נח ציטרנבוים שליט"א הביא שם שהגר"ש אמר לו שיש רמ"ע מפאנו ע"כ שלעת"ל יקריבו את כל הקרבנות שחסרנו בעוונותינו בימי החורבן, וזה מה שאומרים 'ואת מוסף יום ראש החודש הזה נעשה ונקריב' וכו'. ואמר לי הנ"ל שחיפש רבות את הרמ"ע מפאנו ולא מצאו.
ואחר רוב החיפוש נמצא שמקור שמועה זו בשם הרמ"ע היא בספר בני ישכר מאמרי ראש חודש מאמר ב' אות ג' שהביא כן בשם הרמ"ע מפאנו, ואמנם ברמ"ע עצמו לא נמצא.
והגרי"ח סופר במאמר 'ביאורים והערות בדברי רבותינו' כבר נתקשה כן על הבני ישכר שהרי לא נמצא כן ברמ"ע מפאנו .
נ"ל שפירושים מיותרים.

מו"ר הגאון הנדיר רבי אהרן יהושע בן הינדל צוקער לרפו"ש אמר לי שהדברים כתובים ברמ"ע "למי שיודע לקרוא". ואם ריק הוא, מכם. 
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
בן המתחטא אמר:
רוצה לעשות רק טוב אמר:
ברצוני להעלות מעשה נאה ממרן זיע"א
בקונטרס שי"ל לאחרונה ע"י הג"ר אליהו נח ציטרנבוים שליט"א הביא שם שהגר"ש אמר לו שיש רמ"ע מפאנו ע"כ שלעת"ל יקריבו את כל הקרבנות שחסרנו בעוונותינו בימי החורבן, וזה מה שאומרים 'ואת מוסף יום ראש החודש הזה נעשה ונקריב' וכו'. ואמר לי הנ"ל שחיפש רבות את הרמ"ע מפאנו ולא מצאו.
ואחר רוב החיפוש נמצא שמקור שמועה זו בשם הרמ"ע היא בספר בני ישכר מאמרי ראש חודש מאמר ב' אות ג' שהביא כן בשם הרמ"ע מפאנו, ואמנם ברמ"ע עצמו לא נמצא.
והגרי"ח סופר במאמר 'ביאורים והערות בדברי רבותינו' כבר נתקשה כן על הבני ישכר שהרי לא נמצא כן ברמ"ע מפאנו .
נ"ל שפירושים מיותרים.

מו"ר הגאון הנדיר רבי אהרן יהושע בן הינדל צוקער לרפו"ש אמר לי שהדברים כתובים ברמ"ע "למי שיודע לקרוא". ואם ריק הוא, מכם. 
יעלה ציטוט
 
 

חניכי הישיבות

משתמש ותיק
בן המתחטא אמר:
רוצה לעשות רק טוב אמר:
ברצוני להעלות מעשה נאה ממרן זיע"א
בקונטרס שי"ל לאחרונה ע"י הג"ר אליהו נח ציטרנבוים שליט"א הביא שם שהגר"ש אמר לו שיש רמ"ע מפאנו ע"כ שלעת"ל יקריבו את כל הקרבנות שחסרנו בעוונותינו בימי החורבן, וזה מה שאומרים 'ואת מוסף יום ראש החודש הזה נעשה ונקריב' וכו'. ואמר לי הנ"ל שחיפש רבות את הרמ"ע מפאנו ולא מצאו.
ואחר רוב החיפוש נמצא שמקור שמועה זו בשם הרמ"ע היא בספר בני ישכר מאמרי ראש חודש מאמר ב' אות ג' שהביא כן בשם הרמ"ע מפאנו, ואמנם ברמ"ע עצמו לא נמצא.
והגרי"ח סופר במאמר 'ביאורים והערות בדברי רבותינו' כבר נתקשה כן על הבני ישכר שהרי לא נמצא כן ברמ"ע מפאנו .
נ"ל שפירושים מיותרים.

מו"ר הגאון הנדיר רבי אהרן יהושע בן הינדל צוקער לרפו"ש אמר לי שהדברים כתובים ברמ"ע "למי שיודע לקרוא". ואם ריק הוא, מכם. 
כוונתך לאמר שהוא היה מהיחידים אם לא היחיד שידע לראות את זה ברמ"ע מפאנו מחמת גדלותו בקבלה שאין שני לו?
 
 

אוהב ציון

משתמש רגיל
סבא אמר:
אברך אמר:
סבא אמר:
אם תבדוק תראה שיש בדברי הרב מאיר שני חלקים, חלק עובדות [שבתוכם גם טמונה פרשנות], וחלק קוים לדמותו, ודבריך שייכים לביקורת על העובדות, אבל [highlight=yellow]חצי[/highlight]מהביקורת היא על הקוים לדמותו והפרשנות.
ממספר 1 עד 9 זה עובדות, רובם ציטוטים, ורק הנקודות האחרונות הן השקפה פרטית של הכותב.
כבר כתבתי שהרבה עובדות תלויות בהסתכלות- למשל מס' 4 "שרצה שיהדות התורה תפרוש מהממשלה על רקע ההתנתקות לא רק בגלל סכנה ביטחונית, אלא "בגלל ייקרת ארץ ישראל בעיניו", שוב זה תלוי בהסתכלות, הרי ר' יחיאל לא אומר שמעתי ממנו שזה טעמו, אלא שהבין מתוך דבריו שגם זה כואב לו.

הפרשנות היא לא סתם זה ברור שזה בגלל ההכרות איתו וכן שמעתי מעוד הרבה אנשים שממש קרובים אליו אל מרן זצ"ל ואמרו לי על יקרת ארץ ישראל בעיניו ויש גם תמונה שלו שהוא קובע מזוזה בבית חדש שגאלו ברובע המוסלמי ובעל הדירה הראה לי תמונות איך שהוא גם שמה בסעודה וזה כנראה לא סתם(ודרך אגב באותה תקופה בעל הדירה עדיין היה אם כיפה סרוגה ובכל זאת הוא לא נמנע מללכת לקבוע שם מזוזה )כנראה באמת שבנין ירושלים מאוד היה חשוב אצלו
 

אוהב ציון

משתמש רגיל
פרלמן משה אמר:
מה שהובא לעיל מגליון מכונה בשם האוצר, דברי דופי רח"ל ואפשר גם מינות רח"ל בהתייחסות על יעקב אבינו ע"ה, ראוי לכל לשון של גינוי מחאה והוקעה הכי חמורה שאפשר, זהו פגיעה ביסודות ממש, וכמו"כ מה שנכתב על אמוראים וכו', מחריד ומזעזע ומסמר שערות הראש, והיות שאיני יודע מה מאושר ע"י הנהלת הפורום ומה לא, הנני מסתפק במה שנכתב עד עתה ולא נמחק : [highlight=yellow]"מזרחיסט"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/highlight]
זוועה וחלחלה איומה, מה שמטיל בצל כל השאר שנכתב שם בוקי סריקי דנפח על ר' שמואל.
הצרה היא שהתחיל משא ומתן בדבריו כאילו הוא נאמן, היאומן כזאת? לא די לגליון האוצר שהדפיס זאת כשכתוב שם דברי דופי רח"ל על ד' ועל משיחו, עוד יועתקו הדברים בפורום לתורה, ויהיו מי שיתייחסו להאמין לתיבה אחת משם????

פעם הבאה אולי תבקש מהקב"ה שיכתוב לך תורה אחרת ח"ו
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
אוהב ציון אמר:
(ודרך אגב באותה תקופה בעל הדירה עדיין היה אם כיפה סרוגה ובכל זאת הוא לא נמנע מללכת לקבוע שם מזוזה )כ
למה שימנע? קיימים הרבה תמונות של מרן ז"ל עם בעלי כיפות סרוגות.
היה זה מעיקרי בית מדרשו להפריד בין האדם לבין השקפתו.
 

אוהב ציון

משתמש רגיל
בבא קמא אמר:
סופר המלך אמר:
אברהם העברי אמר:
הדברים אינם נכונים ויותר מזה כשהגר"מ גרוס שאל אותו בנושא (אחר שהתקרב לענין והחל לפעול קצת למען הכנסת המצווה לשיח הציבורי) הוא הגיב בנחרצות גדולה נגד כיון שזה נגד כל גדו"י
כפי שהבנתי לא הלך עם זה בקביעות, ורק מפעם לפעם היה מתעטף בזה בביתו כפי שהעידו
מי העדים שהעידו על כך?
שמועות בעלמא לא שוות התייחסות.
אני אישית הייתי אצלו בבית המון ואבא שלי בכלל כבר מקורב אליו מאוד 35 שנה והוא גם לא מאמין לסיפור למרות ששמעתי עדות מפורשת שהוא יכול להביא לי את הב"א שאמר לו שהוא ראה אותו במקוה האר"י בצפת אם תכלת בוודאות אבל זה אין ספק שבלעדיו זה לא היה נכנס לציבור החרדי ובאמת יש ממנו הרבה סיפורים שאני מכיר אישית לשני הצדדים ואני בעצמי פעם אחת דיברתי איתו על זה (וכמובן הוא הכיר את המשפחה שאני לא סתם שואל תמים )והוא ממש התחמק
 
 

אוהב ציון

משתמש רגיל
עוד א' אמר:
@סבא
7) שאמר ש"מסתמא אם היו לו בנים היה שולח אותם לזילברמן".
קצת סילוף הוא רק דן אתו והעלה את כל הצדדים כדרכו שחי באמת תמיד את שתי הצדדים ובעיקר במקרה הנ"ל היה לו משיכה חזקה לשני הצדדים ורק בסוף אמר לו כמשער על עצמו מה היה עושה בסוף ולא כאיזה הכרעה חלוטה בנידון

אני בעצמי שנעתי מאנשים שהיו בלוויה שלהגרי"ש זילברמן איך מרן בכה שמה וכן בחייו איך שהוא ממש חבב והוא העריץ אותו מאוד
וגם ידוע עד כמה באמת הוא שלט בתנ"ך יכול שלמעשה הוא לא היה שולח לשמה אבל ודאי שהיה הרבה דברים שהוא ממש אחז מהם 
(ובמאמר המוסגר יש הרבה דברים שמרן אמר לאנשים מסוימים כי יש אנשים שפשוט יהיה להם קשה מידי לשמוע כאלה דברים )
 

אוהב ציון

משתמש רגיל
אחד מן הגולה אמר:
אוהב ציון אמר:
(ודרך אגב באותה תקופה בעל הדירה עדיין היה אם כיפה סרוגה ובכל זאת הוא לא נמנע מללכת לקבוע שם מזוזה )כ
למה שימנע? קיימים הרבה תמונות של מרן ז"ל עם בעלי כיפות סרוגות.
היה זה מעיקרי בית מדרשו להפריד בין האדם לבין השקפתו.

אתה צודק זה מה שבאמת באתי לומר שיש אנשים שהם לא מספיק מבינים את זה והם כבר היו בורחים שרואים ח"ו  ברגע שרואים וכו' באתי  בעוקר לספר את הסיפור הנ"ל
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
אוהב ציון אמר:
עוד א' אמר:
@סבא
7) שאמר ש"מסתמא אם היו לו בנים היה שולח אותם לזילברמן".
קצת סילוף הוא רק דן אתו והעלה את כל הצדדים כדרכו שחי באמת תמיד את שתי הצדדים ובעיקר במקרה הנ"ל היה לו משיכה חזקה לשני הצדדים ורק בסוף אמר לו כמשער על עצמו מה היה עושה בסוף ולא כאיזה הכרעה חלוטה בנידון

אני בעצמי שנעתי מאנשים שהיו בלוויה שלהגרי"ש זילברמן איך מרן בכה שמה וכן בחייו איך שהוא ממש חבב והוא העריץ אותו מאוד
וגם ידוע עד כמה באמת הוא שלט בתנ"ך יכול שלמעשה הוא לא היה שולח לשמה אבל ודאי שהיה הרבה דברים שהוא ממש אחז מהם 
(ובמאמר המוסגר יש הרבה דברים שמרן אמר לאנשים מסוימים כי יש אנשים שפשוט יהיה להם קשה מידי לשמוע כאלה דברים )
אכן הייתה לו שליטה נדירה בתנ"ך, אך אין משם ראיה לנידון בפרט ששליטתו בכל מרחבי התורה מן המפורסמות.
ואולם זה לא סותר שאכן חיבב את הגרי"ש זילברמן ואף בכה בלווייתו, אך אין בזה כל ראי' לגבי מה שסבר על השקפתו ועל דרכו.
אגב, אני מכיר בהיכרות אישית א' שהלך להיוועץ עמו אם לשלוח את בנו לזילברמן מאחר והיה לו משיכה עצומה ללימוד תנ"ך, מה שגרם לו לחוסר הצלחה בעולם הישיבות. והשיב כי בשופו"א אין לשלוח לשם.
 
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
אוהב ציון אמר:
(ודרך אגב באותה תקופה בעל הדירה עדיין היה אם כיפה סרוגה ובכל זאת הוא לא נמנע מללכת לקבוע שם מזוזה )כ
למה שימנע? קיימים הרבה תמונות של מרן ז"ל עם בעלי כיפות סרוגות.
היה זה מעיקרי בית מדרשו להפריד בין האדם לבין השקפתו.
חכמים הזהרו בדבריכם, אם @אוהב ציון מבין שלא כך ראוי לנהוג יש להניח הרגשה זו, ולכן נמנעתי מלהשיב על תגובות מסוג זה, וכמש"כ החזו"א שחובת חינוכנו לקיצוניות, כי גם על האדמו"ר מסאטמאר יש סיפורים שונים כמו בכייתו כשנהרג חייל, למרות קיצוניותו נגד הציונים, אלא שעשה כן בצנעה, וכמו שביאר כי "יתמו חטאים ולא חוטאים" אמר דוד המלך ביחידות, אמנם בתפלה שנקבעה לכל ישראל אומרים על הזדים ומלכות זדון 'מהרה תעקר ותשבר ותמגר', ולא שישובו בתשובה.. 
 
 

אוהב ציון

משתמש רגיל
ברור! אנחנו מתפללים ומלכות זדון מהרה תעקר ותשבר וכו' ואז אנחנו נקים מדינה יהודית על פי התורה הק'
 

לא פסקה ישיבה

משתמש ותיק
ידיעה ברורה מהרב צבי וידר מתלמידיו המובהקים, שמרן התנגד לכל אותם הזויים, שמוצאים "מצוה" אחת להתגדר בה. ומעולם לא הלך עם תכלת.. ובדרך כלל, מדובר באותם פעילי הר הבית... שעליהם כתב מרן: שבועטים ומזלזלים במסורת אביך ובתורת אמך...
 
זו הודעה אחרונה (לאשכול זה) בנושא התכלת בכלל, מי שיש לו מה להגיב ישירות על דעת הגר"ש למשל, כאן מקומו, לא כן מי שרוצה לאבד זמנו ודעתו על תכלת ועליה להר הבית.
 

אוסף החסיל

משתמש חדש
גופא דעובדא אמר:
עובדא הוה שהיה אצלו כ"ק האדמו"ר מסאטמער שליט"א, ושאלו ששמע שהוא בן אחר בן ל'תולדות יעקב יוסף', מרן הגר"ש השיבו בפליאה 'סאטמער רבי, איננו יודע שלתולדות לא היה כי אם בנות??
היה לו בנים. רבי אברהם שמשון ז"ל -  עורך סידור עם כוונות האר"י
 
 

גופא דעובדא

משתמש ותיק
אוסף החסיל אמר:
גופא דעובדא אמר:
עובדא הוה שהיה אצלו כ"ק האדמו"ר מסאטמער שליט"א, ושאלו ששמע שהוא בן אחר בן ל'תולדות יעקב יוסף', מרן הגר"ש השיבו בפליאה 'סאטמער רבי, איננו יודע שלתולדות לא היה כי אם בנות??
היה לו בנים. רבי אברהם שמשון ז"ל -  עורך סידור עם כוונות האר"י
אז או שהסיפור לא היה...
ואם היה אז להגר"ש אינו חסרון כ"כ שאינו יודע יחוסי האדמורים (רק מצד משפחה הו"ל למידע) משא"כ לאדמו"ר שיותר הו"ל למידע ועכ"פ כמדו' שהוא דבר שהרבה יכולים לטעות אם יאמרו לנו בביטחון עצמי על מישהוא מלפני מאות שנים שאין לו בנים וכו'
 
 

חידוד

משתמש ותיק
אגב כדאי לבדוק אם לבנו של התולדות היה בנים או רק בנות יכול להיות שהגר"ש רק אמר שאין להתולדות צאצאים בן אחר בן.

אבל מה שכתב ליבי במערב הוא יותר פשוט.
 

דבש לפי

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
לא פסקה ישיבה אמר:
ידיעה ברורה מהרב צבי וידר מתלמידיו המובהקים, שמרן התנגד לכל אותם הזויים, שמוצאים "מצוה" אחת להתגדר בה. ומעולם לא הלך עם תכלת.. ובדרך כלל, מדובר באותם פעילי הר הבית... שעליהם כתב מרן: שבועטים ומזלזלים במסורת אביך ובתורת אמך...
רבי שריה דבילצקי בועט ומזלזל במסורת וכו'???
ר' שריה אמנם הטיל תכלת אך לא עלה להר הבית (ומכתבו לרב עובדיה זצ"ל שהוא מבקש שהוא יברר את הגבולות ויתיר - אינו אומר שהוא נקט להתיר בלי אישור מגדולי ישראל, ולהדיא הוא אמר לי שלא לעלות).
כששאלתי את הגר"ש אוירבך אם הלכה כר' שמעון שאסור להכניס מדרס הזב להר הבית, פתח את תשובתו בכך שאנחנו טמאים וממילא אנחנו לא מגיעים לזה אבל לכאורה אמור להיות שאין הלכה כר' שמעון (אמנם בסופו של דבר לא הכריע).
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
מתאהב על ידך אמר:
לא פסקה ישיבה אמר:
ידיעה ברורה מהרב צבי וידר מתלמידיו המובהקים, שמרן התנגד לכל אותם הזויים, שמוצאים "מצוה" אחת להתגדר בה. ומעולם לא הלך עם תכלת.. ובדרך כלל, מדובר באותם פעילי הר הבית... שעליהם כתב מרן: שבועטים ומזלזלים במסורת אביך ובתורת אמך...
רבי שריה דבילצקי בועט ומזלזל במסורת וכו'???
ר' שריה אמנם הטיל תכלת אך לא עלה להר הבית (ומכתבו לרב עובדיה זצ"ל שהוא מבקש שהוא יברר את הגבולות ויתיר - אינו אומר שהוא נקט להתיר בלי אישור מגדולי ישראל, ולהדיא הוא אמר לי שלא לעלות).
כששאלתי את הגר"ש אוירבך אם הלכה כר' שמעון שאסור להכניס מדרס הזב להר הבית, פתח את תשובתו בכך שאנחנו טמאים וממילא אנחנו לא מגיעים לזה אבל לכאורה אמור להיות שאין הלכה כר' שמעון (אמנם בסופו של דבר לא הכריע).

הגר"ש דבליצקי בתחילה חשב לדון על עלייה להר הבית במקומות מסוימים, אך אח"כ כשנודע לו איסורם החמור של גדולי הדור, הצטרף לאסור בכל תוקף, ובפתח א' מספריו [כמדומני בדיני קריעה, אולי שמו "זכרון בצלאל"] כתב אזהרה חריפה לבל יהין מישהו לחשוב לעלות להר הבית
 

דבש לפי

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
דבש לפי אמר:
מתאהב על ידך אמר:
רבי שריה דבילצקי בועט ומזלזל במסורת וכו'???
ר' שריה אמנם הטיל תכלת אך לא עלה להר הבית (ומכתבו לרב עובדיה זצ"ל שהוא מבקש שהוא יברר את הגבולות ויתיר - אינו אומר שהוא נקט להתיר בלי אישור מגדולי ישראל, ולהדיא הוא אמר לי שלא לעלות).
כששאלתי את הגר"ש אוירבך אם הלכה כר' שמעון שאסור להכניס מדרס הזב להר הבית, פתח את תשובתו בכך שאנחנו טמאים וממילא אנחנו לא מגיעים לזה אבל לכאורה אמור להיות שאין הלכה כר' שמעון (אמנם בסופו של דבר לא הכריע).
הגר"ש דבליצקי בתחילה חשב לדון על עלייה להר הבית במקומות מסוימים, אך אח"כ כשנודע לו איסורם החמור של גדולי הדור, הצטרף לאסור בכל תוקף, ובפתח א' מספריו [כמדומני בדיני קריעה, אולי שמו "זכרון בצלאל"] כתב אזהרה חריפה לבל יהין מישהו לחשוב לעלות להר הבית
לא ידוע לי שחשב לדון בזה בעצמו אלא ביקש מהרב עובדיה זצ"ל שיברר את הגבולות ויתיר את מה שברור שמותר, וזה היה בשנת תש"ם שנים רבות אחר שנתפרסם איסור הרבנים.
 
חלק עליון תַחתִית