נתן הבבלי אמר:שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.
וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו
נדיב לב אמר:על גוף השאלה כתב לפרש במקום בספר בן יהוידע וז"ל: שם כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים. נ"ל בס"ד רצה הקב"ה שיהיה אור גדול בתוך התיבה בימים ובלילות, דאמרו רז"ל אור אלו מעשיהם של צדיקים, וחשך אלו מעשיהם של רשעים, ומאחר דהנכנסים לתיבה אנשים ונשים כולם היו צדיקים, וגם בעלי חיים היו נקיים מן העבירה, לכן רצה הקב"ה שיהיה האור הרומז לצדיקים זורח בתיבה ימים ולילות, כי לפי הטבע צריך שיהיה בתיבה חושך ואפלה, יען כי המאורות לא שמשו במבול, וגם היא סוגרת ומסגרת מכל צד, אך הוא הכניס שמן זית הרבה והדליק שם נירות הרבה, וכדי להרבות האור שם צוהו שיתלה בה כנגד אור הנר אבנים טובות כאלמא"ס וכיוצא, כי לרוב זכותם יכה אור הנר בהם ויצא מהם זהרורית גדולה לפי גודלם בכמותם כזוהר החמה בצהרים: עכ"ל. ומ"מ הסברו שלא כדברי מרן הגר"ח ראה מודגש.
ייש"כ על הניסיון לתרץפיילוט 0.4 אמר:נתן הבבלי אמר:שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.
וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו
אולי כוונתו שהאויר היה עכור בגלל המבול
מה שגרם לכך שהנרות בקושי דלקו ובקושי האירו
בשנים האחרונות יצר ספר של מרדכי חלמיש על המבול, עם מכלול ידיעות מכובד ומקיף, מלבד הציורים הנאים שמפארים את הספר.
מי שזמין לו הספר הנ''ל יטריח עצמו לבדוק אם נאמר שם משהו על החושך הזה.
פיילוט 0.4 אמר:נתן הבבלי אמר:שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.
וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו
אולי כוונתו שהאויר היה עכור בגלל המבול
מה שגרם לכך שהנרות בקושי דלקו ובקושי האירו
נתן הבבלי אמר:נדיב לב אמר:על גוף השאלה כתב לפרש במקום בספר בן יהוידע וז"ל: שם כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים. נ"ל בס"ד רצה הקב"ה שיהיה אור גדול בתוך התיבה בימים ובלילות, דאמרו רז"ל אור אלו מעשיהם של צדיקים, וחשך אלו מעשיהם של רשעים, ומאחר דהנכנסים לתיבה אנשים ונשים כולם היו צדיקים, וגם בעלי חיים היו נקיים מן העבירה, לכן רצה הקב"ה שיהיה האור הרומז לצדיקים זורח בתיבה ימים ולילות, כי לפי הטבע צריך שיהיה בתיבה חושך ואפלה, יען כי המאורות לא שמשו במבול, וגם היא סוגרת ומסגרת מכל צד, אך הוא הכניס שמן זית הרבה והדליק שם נירות הרבה, וכדי להרבות האור שם צוהו שיתלה בה כנגד אור הנר אבנים טובות כאלמא"ס וכיוצא, כי לרוב זכותם יכה אור הנר בהם ויצא מהם זהרורית גדולה לפי גודלם בכמותם כזוהר החמה בצהרים: עכ"ל. ומ"מ הסברו שלא כדברי מרן הגר"ח ראה מודגש.
מציאה כשרה
אך מה נעשה עם מרן הגר"ח
נתן הבבלי אמר:ייש"כ על הניסיון לתרץפיילוט 0.4 אמר:נתן הבבלי אמר:שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.
וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו
אולי כוונתו שהאויר היה עכור בגלל המבול
מה שגרם לכך שהנרות בקושי דלקו ובקושי האירו
בשנים האחרונות יצר ספר של מרדכי חלמיש על המבול, עם מכלול ידיעות מכובד ומקיף, מלבד הציורים הנאים שמפארים את הספר.
מי שזמין לו הספר הנ''ל יטריח עצמו לבדוק אם נאמר שם משהו על החושך הזה.
אך א"כ גם היה להם קשה לנשום
avih אמר:ייתכן שהדליקו נרות רק ע"י העברה מנר לנר והמבול כיבה את הנרות הראשונים.
וביותר שע"י השמש לא היה שייך עקב המבול שכיסה הכל. ויש לברר בתקופה זו איך הדליקו אש.
avih אמר:ייתכן שהדליקו נרות רק ע"י העברה מנר לנר והמבול כיבה את הנרות הראשונים.
וביותר שע"י השמש לא היה שייך עקב המבול שכיסה הכל. ויש לברר בתקופה זו איך הדליקו אש.
פיילוט 0.4 אמר:סיטואציה
סליחה בטעות כפלתי הודעתיפיילוט 0.4 אמר:באיזו סיטואציה המבול כיבה את הנרות שהיו בתוך התיבה?
פיילוט 0.4 אמר:סיטואציה
לא מחייב שע"י סיטואציה חיצונית אלא שכך קרה, ואפשר שע"י תנודות התיבה.פיילוט 0.4 אמר:באיזו סיטואציה המבול כיבה את הנרות שהיו בתוך התיבה?
פיילוט 0.4 אמר:avih אמר:ייתכן שהדליקו נרות רק ע"י העברה מנר לנר והמבול כיבה את הנרות הראשונים.
וביותר שע"י השמש לא היה שייך עקב המבול שכיסה הכל. ויש לברר בתקופה זו איך הדליקו אש.
באיזו סיטואציה המבול כיבה את הנרות שהיו בתוך התיבה?
ניתזו מים מעבר לדלתות האטומות?
נתן הבבלי אמר:[font]שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח:[/font] "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.
וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו
נדיב לב אמר:פיילוט 0.4 אמר:avih אמר:ייתכן שהדליקו נרות רק ע"י העברה מנר לנר והמבול כיבה את הנרות הראשונים.
וביותר שע"י השמש לא היה שייך עקב המבול שכיסה הכל. ויש לברר בתקופה זו איך הדליקו אש.
באיזו סיטואציה המבול כיבה את הנרות שהיו בתוך התיבה?
ניתזו מים מעבר לדלתות האטומות?
בשעת פתיחת החלון. ראה חזקוני במקום שכתב: צהר תעשה - החלון שדרכו שלח העורב והיונה, ובעודו סתום נתן שם אבן טובה להאיר להם.
פיילוט 0.4 אמר:נדיב לב אמר:פיילוט 0.4 אמר:באיזו סיטואציה המבול כיבה את הנרות שהיו בתוך התיבה?
ניתזו מים מעבר לדלתות האטומות?
בשעת פתיחת החלון. ראה חזקוני במקום שכתב: צהר תעשה - החלון שדרכו שלח העורב והיונה, ובעודו סתום נתן שם אבן טובה להאיר להם.
את החלון הוא פתח רק לאחר סיום המבול קודם שחרבו המים
רוב השנה חלפה עליהם בתיבה עם חלון סגור.
נדיב לב אמר:פיילוט 0.4 אמר:נדיב לב אמר:
בשעת פתיחת החלון. ראה חזקוני במקום שכתב: צהר תעשה - החלון שדרכו שלח העורב והיונה, ובעודו סתום נתן שם אבן טובה להאיר להם.
את החלון הוא פתח רק לאחר סיום המבול קודם שחרבו המים
רוב השנה חלפה עליהם בתיבה עם חלון סגור.
החזקוני רק נותן דוגמה ידועה לפתיחת החלון, אבל בודאי שהחלון שימש להכניס אויר וכיו"ב.
שי למורא אמר:מה דעת קהלא קדישא הדין על הביאור ?
במבי אמר:התשובה הכי פשוטה לשאלה שנשאלה בפתיח היא שמצד כללי הזהירות באש כדאי כמה שיותר להמנע מהדלקת אש...
במבי אמר:התשובה הכי פשוטה לשאלה שנשאלה בפתיח היא שמצד כללי הזהירות באש כדאי כמה שיותר להמנע מהדלקת אש...
התשובה הפשוטה ביותר על מה שהקשה כבודו היא שהגר"ח לא אוהב שמשגעים אותו עם שאלות ללא נ"מ וללא עומק וקושי אמיתי.נתן הבבלי אמר:שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.
וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו
העולם החרדי אמר:התשובה הפשוטה ביותר על מה שהקשה כבודו היא שהגר"ח לא אוהב שמשגעים אותו עם שאלות ללא נ"מ וללא עומק וקושי אמיתי.נתן הבבלי אמר:שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.
וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו
ואף גישתו של הגר"ח לדברי חז"ל היא הרבה פעמיים בתירוצים טכניים כי כך דרכו בתורה ורואים זאת בהרבה מתשובותיו.
ולדעתי התשובה היא שיותר נוח באבנים טובות וכוונתו שאינו נוח לדאוג שנה שלימה לנרות מפני המבול.
לא הבנתי מה אתה רוצה?נדיב לב אמר:העולם החרדי אמר:התשובה הפשוטה ביותר על מה שהקשה כבודו היא שהגר"ח לא אוהב שמשגעים אותו עם שאלות ללא נ"מ וללא עומק וקושי אמיתי.נתן הבבלי אמר:שאלתי את מרן הגר"ח בסנהדרין קח: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים", צ"ב מדוע היה צריך ציוו מהקב"ה על זה, וכי לא היה לו נרות להדליק.
וענה לי "המבול כיבה את כל הנרות".
מה ביאור תשובתו
ואף גישתו של הגר"ח לדברי חז"ל היא הרבה פעמיים בתירוצים טכניים כי כך דרכו בתורה ורואים זאת בהרבה מתשובותיו.
ולדעתי התשובה היא שיותר נוח באבנים טובות וכוונתו שאינו נוח לדאוג שנה שלימה לנרות מפני המבול.
תירוץ פרקטי טכני שכתבת.. לא עלה על דל מחשבתו של מרן הגר"ח שגישתו "הרבה פעמיים בתירוצים טכניים" אתמהה?
אפשר לשאול אותו.נתן הבבלי אמר:מה ביאור תשובתו