כניסה עם תפילין לשירותים

אברהם העברי

משתמש ותיק
יש למישהו קולא בנושא כניסה לשירותים עם תפילין?
תמיד אני נוהג כגר"א והולך עם תפילין למשתנה (דהוי כביה"כ עראי דא"א לישב שם)
אך עתה בבית אין לי אפשרות כזאת כמובן
דווקא חשבתי לנצל את הלימוד בבית ללימוד עם תפילין (דבר שאני כמה לו שנים אך ביום יום הוא כמעט בלתי אפשרי)
אבל הורדת התפילין בכל פעם מעט מקשה עלי
שמעתי פעם שהגר"ש אויערבך היקל בכניסה לשירותים והשארת דלת פתוחה שאלתי אם יש למישהו מקור ברור בעניין או שהוא כלי ראשון למעשה
 

HaimL

משתמש ותיק
אולי משום שהוא כבית הכסא דפרסאי (ועדיפא מנייהו).
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אה"נ
אני רוצה מקור ברור בעניין או עכ"פ מעשה רב
אני לא רוצה להקל בעניין חמור זה מסברת כרסי
 

אחד הבנים

משתמש ותיק
במשנ"ב דרשו סימן מג סקי"ד מס' 7 כתבו בשם הגרי"ש והגרח"ק שכיון שיש אפשרות ומוכן ביה"כ הזה לעשיית צרכים נמי ולא רק להשתין ע"כ הוי בכלל גזירת ביה"כ קבוע שאין ליכנס בו עם תפילין וחשיב אם נכנס דאידחי לה המצווה וצריך לחזור ולברך.
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
שמעתי פעם שהגר"ש אויערבך היקל בכניסה לשירותים והשארת דלת פתוחה שאלתי אם יש למישהו מקור ברור בעניין או שהוא כלי ראשון למעשה
עבדכם הנאמן היה כלי ראשון לזה כ"פ. ולא זכור לי שהשאיר דלת פתוחה. [ואולם מאידך לא זכור לי שלא.]
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד מן הגולה אמר:
אברהם העברי אמר:
שמעתי פעם שהגר"ש אויערבך היקל בכניסה לשירותים והשארת דלת פתוחה שאלתי אם יש למישהו מקור ברור בעניין או שהוא כלי ראשון למעשה
עבדכם הנאמן היה כלי ראשון לזה כ"פ. ולא זכור לי שהשאיר דלת פתוחה. [ואולם מאידך לא זכור לי שלא.]

ייש"כ עצום
הואלת לי מאד
 

יושבי יעבץ

משתמש ותיק
כמדומני שבברכות כג: משמע שבבית הכסא קבוע משתינים מיושב,
ובברכות שם בעמוד א' אסרה הגמ' להשתין בבית הכסא קבוע משום גזירת שמא יפנה/יפיח
ואפשר שהוא רק כאשר יושב - שאז יכול לבוא לידי עשיית צרכים גדולים
וכן לידי הפחה - שבישיבתו נפתחים נקביו
(ויותר מובן שזה החשש - מאשר לבאר שכמשתין אפי' מעומד יש חשש הפחה)

ואם כן - לכאורה כל הגזירה היתה רק באופן שמשתין מיושב - בצורה של בית הכסא קבוע
אך כשמשתין מעומד - בצורה של עראי - על זה לא היתה גזירה
וכנראה שזו היתה סברתו של הגר"ש
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושבי יעבץ אמר:
כמדומני שבברכות כג: משמע שבבית הכסא קבוע משתינים מיושב,
ובברכות שם בעמוד א' אסרה הגמ' להשתין בבית הכסא קבוע משום גזירת שמא יפנה/יפיח
ואפשר שהוא רק כאשר יושב - שאז יכול לבוא לידי עשיית צרכים גדולים
וכן לידי הפחה - שבישיבתו נפתחים נקביו
(ויותר מובן שזה החשש - מאשר לבאר שכמשתין אפי' מעומד יש חשש הפחה)

ואם כן - לכאורה כל הגזירה היתה רק באופן שמשתין מיושב - בצורה של בית הכסא קבוע
אך כשמשתין מעומד - בצורה של עראי - על זה לא היתה גזירה
וכנראה שזו היתה סברתו של הגר"ש

אבל (כמו שהביא לעיל @אחד הבנים) יש גזירה כללית להיכנס לביה"כ אף אם אינו יושב שם
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
אברהם העברי אמר:
שמעתי פעם שהגר"ש אויערבך היקל בכניסה לשירותים והשארת דלת פתוחה שאלתי אם יש למישהו מקור ברור בעניין או שהוא כלי ראשון למעשה
עבדכם הנאמן היה כלי ראשון לזה כ"פ. ולא זכור לי שהשאיר דלת פתוחה. [ואולם מאידך לא זכור לי שלא.]
האם הרב היה מכסה את התפילין ש"ר וש"י.
 
 

יושבי יעבץ

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
יושבי יעבץ אמר:
כמדומני שבברכות כג: משמע שבבית הכסא קבוע משתינים מיושב,
ובברכות שם בעמוד א' אסרה הגמ' להשתין בבית הכסא קבוע משום גזירת שמא יפנה/יפיח
ואפשר שהוא רק כאשר יושב - שאז יכול לבוא לידי עשיית צרכים גדולים
וכן לידי הפחה - שבישיבתו נפתחים נקביו
(ויותר מובן שזה החשש - מאשר לבאר שכמשתין אפי' מעומד יש חשש הפחה)

ואם כן - לכאורה כל הגזירה היתה רק באופן שמשתין מיושב - בצורה של בית הכסא קבוע
אך כשמשתין מעומד - בצורה של עראי - על זה לא היתה גזירה
וכנראה שזו היתה סברתו של הגר"ש

אבל (כמו שהביא לעיל @אחד הבנים) יש גזירה כללית להיכנס לביה"כ אף אם אינו יושב שם
מי אמר שזו גזירה כללית?
האמוראים נחלקו (כג.) אם מותר להיכנס לבית הכסא קבוע להשתין מים, ולמעשה אוסרים משום הגזירות הנ"ל
אבל יתכן שהביטוי 'בית הכסא קבוע' - הוא על צורה מסויימת כמו שמשמע שם בדף כג: שהוא מיושב ולא מעומד
ולא על מקום מסויים
 
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
אחד מן הגולה אמר:
אברהם העברי אמר:
שמעתי פעם שהגר"ש אויערבך היקל בכניסה לשירותים והשארת דלת פתוחה שאלתי אם יש למישהו מקור ברור בעניין או שהוא כלי ראשון למעשה
עבדכם הנאמן היה כלי ראשון לזה כ"פ. ולא זכור לי שהשאיר דלת פתוחה. [ואולם מאידך לא זכור לי שלא.]
האם הרב היה מכסה את התפילין ש"ר וש"י.
במה שמכונה משתנות לא, בביה"כ עצמו אינני יודע.
 
 
חלק עליון תַחתִית