מה יותר חשוב חתן תורה או חתן בראשית?

יעבץ

משתמש ותיק
חתן תורה הרי זה מסדר הפרשיות שמשלים הקריאה. ובראשית זה רק מנהג להראות שממהרים להתחיל.
אמנם בחצרות חסידים מקובל שהאדמו"ר מקבל חתן בראשית דווקא. ואיני יודע טעם בזה.
 

אאאא

משתמש רשום
מה שחשוב זה ללמוד תורה
מי יקבל את העליה זה פחות חשוב או בכלל לא חשוב
 

כותר

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
חתן תורה הרי זה מסדר הפרשיות שמשלים הקריאה. ובראשית זה רק מנהג להראות שממהרים להתחיל.
אמנם בחצרות חסידים מקובל שהאדמו"ר מקבל חתן בראשית דווקא. ואיני יודע טעם בזה.
בסלונים הרבי תמיד קיבל רק חתן תורה, בשנים האחרונות גם חתן בראשית (אבל זה מדורג כמס' 2).
 

עזריאל ברגר

משתמש רגיל
שמעתי שאחד מאדמו"רי חב"ד האחרונים התבטא שהוא מעדיף חתן בראשית "כי זה גדול[=ארוך] יותר".
וכך נקבע המנהג בחבד שנותנים לאדמור את החתן בראשית (לפני כן היו נותנים לפעמים חתן תורה ולפעמים חתן בראשית)
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
עזריאל ברגר אמר:
שמעתי שאחד מאדמו"רי חב"ד האחרונים התבטא שהוא מעדיף חתן בראשית "כי זה גדול[=ארוך] יותר".
וכך נקבע המנהג בחבד שנותנים לאדמור את החתן בראשית (לפני כן היו נותנים לפעמים חתן תורה ולפעמים חתן בראשית)
לפי זה זה לא עדיפות שלך "חתן בראשית" על "חתן תורה" אלא סך הכל שרצה לקרא בתורה יותר תיבות ולקיים בזה יותר מצוות, זה סברא פשוטה ולא צריך להיות בשביל זה אדמו"ר
השואל כאן חיפש אם מישהו יודע מה יותר חשוב
 

אלימלך

משתמש ותיק
היסוד ושורש העבודה [שער י"א פרק אחרון] כותב שישתדל לקנות חתן תורה ואם לא יצליח שיקנה חתן בראשית, וכן מקובל אצל הליטאים לתת חתן תורה לרב. וכנראה טעמם הוא, מפני שקריאה זו נזכרה כבר בגמ' משא"כ קריאת בראשית שהיא מנהג ועוד שאת תחילת התורה קוראים אח"כ שוב בפרשת בראשית. בנוסף הרי "אין המצוה נקראת אלא על שם גומרה" ומטעם זה עלית חזק היא חשובה [ראה התעוררות תשובה ח"א לו']. אולי גם מצרפין את מה שכותב המרדכי שיש הסוברין שמדינא צריך ת"ח לקרות את סיום התורה, אף שהרמ"א כתב שאצלנו שהחזן קורא אין בזה נפק"מ.
אצל החסידים יותר מקובל לתת חתן בראשית, וי"ל טעמם שהעולים לחתן בראשית קודמים לכל הקוראים אחריהם וע"כ יש להקדים ת"ח, וכמו שמקדימים כהן ות"ח לכל דבר שבקדושה. אי נמי י"ל דחוששין לרמות רוחא ליקרא 'חתן תורה'.
 
חלק עליון תַחתִית