היסוד ושורש העבודה [שער י"א פרק אחרון] כותב שישתדל לקנות חתן תורה ואם לא יצליח שיקנה חתן בראשית, וכן מקובל אצל הליטאים לתת חתן תורה לרב. וכנראה טעמם הוא, מפני שקריאה זו נזכרה כבר בגמ' משא"כ קריאת בראשית שהיא מנהג ועוד שאת תחילת התורה קוראים אח"כ שוב בפרשת בראשית. בנוסף הרי "אין המצוה נקראת אלא על שם גומרה" ומטעם זה עלית חזק היא חשובה [ראה התעוררות תשובה ח"א לו']. אולי גם מצרפין את מה שכותב המרדכי שיש הסוברין שמדינא צריך ת"ח לקרות את סיום התורה, אף שהרמ"א כתב שאצלנו שהחזן קורא אין בזה נפק"מ.
אצל החסידים יותר מקובל לתת חתן בראשית, וי"ל טעמם שהעולים לחתן בראשית קודמים לכל הקוראים אחריהם וע"כ יש להקדים ת"ח, וכמו שמקדימים כהן ות"ח לכל דבר שבקדושה. אי נמי י"ל דחוששין לרמות רוחא ליקרא 'חתן תורה'.