איזה משמעות יש לקריאה?

ענייני שבת חג ומועד, ושאר ענינים הבאים מזמן לזמן

הערשל
הודעות: 404
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה משמעות יש לקריאה?

שליחה על ידי הערשל » 21 אפריל 2020, 22:28

נבשר כתב:
21 אפריל 2020, 17:36
משה נפתלי כתב:
21 אפריל 2020, 13:18
כי לא בא זכרהּ בשום מקום.
הרב מרגליות מניח בוודאות שכן יש ברכה ע"ז.
היכן ?
משה נפתלי כתב:
21 אפריל 2020, 21:12
פוק קרי קראך לברא! רבי ראובן מרגליות לאו בר סמכא הוא!
תדע, דהוא אמר 'ברור כי לפני קריאתו בירך המלך ברכה מיוחדת על הקריאה ההיא במטבעת אקב"ו, כי ברכת התורה שאנחנו מברכים אינה ברכת המצוה אך ברכת הודאה'; ורבנו משה בר מימון אמר בהלכות חגיגה:
כֵּיצַד הוּא קוֹרֵא? פּוֹתֵחַ וְרוֹאֶה וּמְבָרֵךְ כְּדֶרֶךְ שֶׁמְּבָרֵךְ כָּל קוֹרֵא בַּתּוֹרָה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, וְקוֹרֵא הַפָּרָשִׁיּוֹת שֶׁאָמַרְנוּ עַד שֶׁהוּא גּוֹמֵר, וְגוֹלֵל וּמְבָרֵךְ לְאַחֲרֶיהָ כְּדֶרֶךְ שֶׁמְּבָרְכִין בְּבָתֵּי כְנֵסִיּוֹת וּמוֹסִיף שֶׁבַע בְּרָכוֹת.
הברכה הפנטסטית 'בא"י אמ"ה שבחר בדוד עבדו ובזרעו אחריו וצונו לקרות' וגו', נעלמה מידיעתו של בעל 'משנה תורה'.
לכאו' יש להוכיח שלא כדבריו מדאין מברכים על קריאת פרשת זכור, ויתכן שהביאור בזה דכיון שהמצוה היא קריאת התורה יוצא בברכת התורה גרידא.
ואולי עפי"ז י"ל דאין לברך על מקרא ביכורים ווידוי מעשר מפני שמצוותם היא קריאת פרשה בתורה אין לתקן להם ברכה בפ"ע שכבר בירך ברכת התורה.
ויל"ע בקריאת פרשת סוטה, ובזה י"ל סברא נוספת, שאם לא תענה האשה אמן לא תתקיים המצוה, א"כ אין לברך על מצוה התלויה באחרים.
וכן יל"ע בקריאת פרשת חליצה [דהסברא הראשונה ל"ש למ"ד דאין נשים מברכות ברכה"ת,] אמנם בזה נראה דאי"צ לזה דהקריאה היא רק הכשר מצוה דחליצה. (ומה עם חליצה עצמה צ"ע ואולי משום שתלוי ביבם, וכן זה תלוי במה שדנו הפוסקים האם כשאינה חפצה להינשא לשוק צריכה חליצה למצוה או שהחליצה היא רק להתירה כגט).


נבשר
הודעות: 2587
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 854 פעמים
קיבל תודה: 826 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה משמעות יש לקריאה?

שליחה על ידי נבשר » 21 אפריל 2020, 22:29

משה נפתלי כתב:
21 אפריל 2020, 21:12
פוק קרי קראך לברא! רבי ראובן מרגליות לאו בר סמכא הוא!
תדע, דהוא אמר 'ברור כי לפני קריאתו בירך המלך ברכה מיוחדת על הקריאה ההיא במטבעת אקב"ו, כי ברכת התורה שאנחנו מברכים אינה ברכת המצוה אך ברכת הודאה'; ורבנו משה בר מימון אמר בהלכות חגיגה:
כֵּיצַד הוּא קוֹרֵא? פּוֹתֵחַ וְרוֹאֶה וּמְבָרֵךְ כְּדֶרֶךְ שֶׁמְּבָרֵךְ כָּל קוֹרֵא בַּתּוֹרָה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, וְקוֹרֵא הַפָּרָשִׁיּוֹת שֶׁאָמַרְנוּ עַד שֶׁהוּא גּוֹמֵר, וְגוֹלֵל וּמְבָרֵךְ לְאַחֲרֶיהָ כְּדֶרֶךְ שֶׁמְּבָרְכִין בְּבָתֵּי כְנֵסִיּוֹת וּמוֹסִיף שֶׁבַע בְּרָכוֹת.
הברכה הפנטסטית 'בא"י אמ"ה שבחר בדוד עבדו ובזרעו אחריו וצונו לקרות' וגו', נעלמה מידיעתו של בעל 'משנה תורה'.
מה התכוונת בר סמכא? בכלל או לענין הלכה שצריך סמוכים.
קודם כל הרמב"ם מונה את מצות הקהל כמצוה אחת להקהיל את העם ולקרוא להם פרשיות ולא הזכיר את המלך, 
אתה אוהב ציטוטים (אין לי מנוקד) מצוה עשה טז' "היא שצונו להקהיל את העם ביום השני של סוכות במוצאי שמיטה ולקרוא קצת פרשיות ממשנה תורה באזניהם. והוא אמרו הקהל את העם האנשים וגו'. וזו היא מצות הקהל". ולא הזכיר כלל את המלך. דעת היראים שיש ב' מצוות אחת על המלך ואחת על הקהל. א"כ דעת הרמב"ם שקריאת הפרשיות היא חלק מההתקהלות והשאלה האם מברכים על התקהלות ולא על הקריאה. (אמנם יש לדחות שלא מנה את המלך שזה דברי קבלה ולא מנה בעשין דברי קבלה)
עוד דבר איכא מחלוקת האם חובת קריאת המלך היא מדאורייתא או מדברי קבלה או מדרבנן נפק"מ לזמן הזה.
א"כ מה שכתב הרב מרגליות קאי בשיטות שאיכא מצוה בפ"ע בקריאת המלך את הפרשיות.
אולי קשה למה סתם בסתמא שיש חובה על המלך.


נבשר
הודעות: 2587
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 854 פעמים
קיבל תודה: 826 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה משמעות יש לקריאה?

שליחה על ידי נבשר » 21 אפריל 2020, 22:31

הערשל כתב:
21 אפריל 2020, 22:28
הרב מרגליות מניח בוודאות שכן יש ברכה ע"ז.
היכן ?
עיין בקישור קודם שהובא לעיל שם הרב מרגליות מדבר על הרבה הרבה מקרים למשל ברכה בסמיכה.


משה נפתלי
הודעות: 1491
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 514 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: איזה משמעות יש לקריאה?

שליחה על ידי משה נפתלי » 21 אפריל 2020, 23:01

לפלא שלא פינטז נוסח ברכה בשביל שאול המלך.


משה נפתלי
הודעות: 1491
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 514 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: איזה משמעות יש לקריאה?

שליחה על ידי משה נפתלי » 21 אפריל 2020, 23:39

נבשר כתב:
21 אפריל 2020, 22:31
הרב מרגליות מדבר על הרבה הרבה מקרים, למשל ברכה בסמיכה.

בפרק מי שהוציאוהו (מ א) יש בפירוש רש"י שמברכים על הסמיכה:
וְהַשְׁתָּא דִּקְרָאָן בְּבַת אַחַת, וְלָא יָדַע הֵי עֲשִׂירִי גָמוּר וְהֵי אַחַד עָשָׂר שֶׁנִּקְרָא עֲשִׂירִי, בָּעוּ תַּרְוַיְהוּ תְּנוּפַת חָזֶה וָשׁוֹק וּסְמִיכָה. וְלִבִּי אוֹמֵר, דְּאֵינוֹ מְבָרֵךְ עַל הַתְּנוּפָה וְעַל הַסְּמִיכָה, דְּלָא לֶיהֱוֵי בְּרָכָה לְבַטָּלָה. וּנְסָכִים יָבִיא נִסְכֵּי קָרְבָּן אֶחָד עַל תְּנַאי, וְיֹאמַר: אִם זֶה שְׁלָמִים - יִהְיוּ עַל זֶה, וְאִם לָאו - יִהְיוּ עַל חֲבֵרוֹ.
אך הדעת נוטה כי השורה המסומנת לא מקולמוסו של רבנו שלמה יצאת.
 


הערשל
הודעות: 404
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה משמעות יש לקריאה?

שליחה על ידי הערשל » 22 אפריל 2020, 00:37

כהמשך להודעתי הקודמת שכתבתי שאין לברך על מצוות שהם קריאת פרשה בתורה אחר שכבר בירך בה"ת, התקשיתי על כך מדברי הרמב"ן ריש ברכות שכתב שברכת אהבה רבה היא ברכת המצוות לק"ש, וגם בזה נימא שיוצא בבה"ת,
אולם ראיתי שאדרבה מהרמב"ן מוכח הסברא הנ"ל, שהרמב"ן כ' שם דמה"ט שאהבה רבה היא ברכה על ק"ש יוצא בזה ברה"ת כיון שעיקר ענינה על שינון התורה, וצ"ב שיש מצוה נפרדת של ק"ש חוץ ממצות לימוד התורה, ואיך יפטור של זה בזה, ומבואר מכאן שענין הברכה על מצות ק"ש זה לברך על קריאת התורה, ולפי"ז י"ל דה"ה דברכת התורה פוטרת את שאר המצוות שמצוותם זה קריאת התורה, [ולגבי קריאת התורה של המלך זה ודאי מאוד מסתבר לדמות לרמב"ן].


נבשר
הודעות: 2587
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 854 פעמים
קיבל תודה: 826 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה משמעות יש לקריאה?

שליחה על ידי נבשר » 22 אפריל 2020, 02:09

משה נפתלי כתב:
21 אפריל 2020, 23:01
לפלא שלא פינטז נוסח ברכה בשביל שאול המלך.
עיין בלשון הברכה שאינה שייכת גבי שאול.
'בא"י אמ"ה שבחר בדוד עבדו ובזרעו אחריו וצונו לקרות' וגו'


הערשל
הודעות: 404
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה משמעות יש לקריאה?

שליחה על ידי הערשל » 22 אפריל 2020, 19:22

משה נפתלי כתב:
21 אפריל 2020, 23:39
אך הדעת נוטה כי השורה המסומנת לא מקולמוסו של רבנו שלמה יצאת.
למה ?


הערשל
הודעות: 404
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה משמעות יש לקריאה?

שליחה על ידי הערשל » 22 אפריל 2020, 19:24

נבשר כתב:
22 אפריל 2020, 02:09
משה נפתלי כתב:
21 אפריל 2020, 23:01
לפלא שלא פינטז נוסח ברכה בשביל שאול המלך.
עיין בלשון הברכה שאינה שייכת גבי שאול.
'בא"י אמ"ה שבחר בדוד עבדו ובזרעו אחריו וצונו לקרות' וגו'
נו , זאת השאלה מה יברך שאול.
 


הערשל
הודעות: 404
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה משמעות יש לקריאה?

שליחה על ידי הערשל » 22 אפריל 2020, 22:57

הערשל כתב:
22 אפריל 2020, 00:37
כהמשך להודעתי הקודמת שכתבתי שאין לברך על מצוות שהם קריאת פרשה בתורה אחר שכבר בירך בה"ת, התקשיתי על כך מדברי הרמב"ן ריש ברכות שכתב שברכת אהבה רבה היא ברכת המצוות לק"ש, וגם בזה נימא שיוצא בבה"ת,
אולם ראיתי שאדרבה מהרמב"ן מוכח הסברא הנ"ל, שהרמב"ן כ' שם דמה"ט שאהבה רבה היא ברכה על ק"ש יוצא בזה ברה"ת כיון שעיקר ענינה על שינון התורה, וצ"ב שיש מצוה נפרדת של ק"ש חוץ ממצות לימוד התורה, ואיך יפטור של זה בזה, ומבואר מכאן שענין הברכה על מצות ק"ש זה לברך על קריאת התורה, ולפי"ז י"ל דה"ה דברכת התורה פוטרת את שאר המצוות שמצוותם זה קריאת התורה, [ולגבי קריאת התורה של המלך זה ודאי מאוד מסתבר לדמות לרמב"ן].
עכשיו התקשיתי לדברי הנ"ל מ"ט צריך ברכת המצוות על ק"ש של ערבית שגם בזה כתב הרמב"ן שם שאהבת עולם זה ברכת המצוות. דמ"ט אינו נפטר באהבה רבה דשחרית. ויש לי איזה כיוון לתרץ, אם זה מענין מישהו אנסה לכתוב.
 


נבשר
הודעות: 2587
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 854 פעמים
קיבל תודה: 826 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה משמעות יש לקריאה?

שליחה על ידי נבשר » 23 אפריל 2020, 01:44

משה נפתלי כתב:
21 אפריל 2020, 23:01
לפלא שלא פינטז נוסח ברכה בשביל שאול המלך.
ברמב"ן בפרשת ראה דן האם יש חובה לעלות לרגל במקום שלא בחר לשכן שמו שם, ובזמן שאול עדיין לא היה בית המקדש ואין חובה של הקהל ואין קורין בעזרה ועין כאן https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=193671 בספרו של האדר"ת שדן בזה אם היה הקהל בזמן השופטים.
ולגבי ברכה כתב שם בהמשך שאיכא ברכה על הקריאה אבל לא למלך שזה מדרבנן אסמכוהו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ענינו של יום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ציון הלא תשאלי | 3 אורחים