בדיוק בסגנון הזה שמעתי ולכן פרסמתי לברר את הנקודה הזו.נדיב לב אמר:אבל עדין צריך לברר מדוע לא נוהגים לעשות עטרה מצד הידור מצוה [בדין זה קלי ואנווהו הגמרא בשבת כוללת גם ציצית] ואולי אפשר לחדש שיש הבדל בין הידור בגוף החפץ ממש, כמו אתרוג נאה תפילין ס"ת, או ציצית העשויה מבד משובח אבל לא הוספה חיצונית של עטרה שאינה חלק מגוף הבגד ולכן אין בזה משום הידור מצוה בגוף הדבר אלא תוספת חיצונית שמייפה את החפץ. וצריך למצוא מקור לחילוקי.
נדיב לב אמר:לאור דברי המשנה ברורה והאר"י קצת מובן.
משנה ברורה סימן ח ס"ק ט וז"ל: ציציות - נהגו לעשות עטרה מחתיכת משי לסימן שאותן ציצית שלפניו יהיו לעולם לפניו כמ"ש חז"ל קרש שזכה בצפון היה לעולם בצפון ובכתבי האר"י ז"ל כתב שלא היה האר"י ז"ל מקפיד ע"ז ע"כ.
העטרה בעיקרה נועדה בשביל לסמן הציציות שלפניו שלא יתהפך ולא מצד הידור מצוה וכיו"ב, וממילא כיון שהאר"י לא חש אם הציציות יתהפכו אין סיבה לעשות עטרה.
טלית ועטרה חיבור לטומאה.נדיב לב אמר:או ציצית העשויה מבד משובח אבל לא הוספה חיצונית של עטרה שאינה חלק מגוף הבגד ולכן אין בזה משום הידור מצוה בגוף הדבר אלא תוספת חיצונית שמייפה את החפץ. וצריך למצוא מקור לחילוקי.
כדי אמר:טלית ועטרה חיבור לטומאה.נדיב לב אמר:או ציצית העשויה מבד משובח אבל לא הוספה חיצונית של עטרה שאינה חלק מגוף הבגד ולכן אין בזה משום הידור מצוה בגוף הדבר אלא תוספת חיצונית שמייפה את החפץ. וצריך למצוא מקור לחילוקי.
והוי כמייפה הטלית וכמ''ש עשה טלית נאה ציצית נאה (סוכה שילהי פ''ג).
יש שכתבו שמה שנזכר בפוסקים להדליק בחנוכה במנורה של זהב או כסף, אין יוצאים יד''ח במנהג העולם ששמים נר זכוכית בתוך מנורה של כסף, דהשתא אינם מדליקים בכסף אלא בזכוכית.נדיב לב אמר:כדי אמר:טלית ועטרה חיבור לטומאה.נדיב לב אמר:או ציצית העשויה מבד משובח אבל לא הוספה חיצונית של עטרה שאינה חלק מגוף הבגד ולכן אין בזה משום הידור מצוה בגוף הדבר אלא תוספת חיצונית שמייפה את החפץ. וצריך למצוא מקור לחילוקי.
והוי כמייפה הטלית וכמ''ש עשה טלית נאה ציצית נאה (סוכה שילהי פ''ג).
חיבור לטומאה הוא מבחינה דינית ולא עצם הדבר ולכן קשה ללמוד מדין טומאה לנידוננו. והגמ' עשה כלי נאה מקרא זה כלי ואנווהו [הוזכר גם בגמ' שבת] מזכירה גם ציצית [הבאתי בהודעה שם בסוגריים] וע"ז באה שאלת החילוק האם דווקא בד נאה או גם תוספת חיצונית.
נדיב לב אמר:כדי אמר:טלית ועטרה חיבור לטומאה.נדיב לב אמר:או ציצית העשויה מבד משובח אבל לא הוספה חיצונית של עטרה שאינה חלק מגוף הבגד ולכן אין בזה משום הידור מצוה בגוף הדבר אלא תוספת חיצונית שמייפה את החפץ. וצריך למצוא מקור לחילוקי.
והוי כמייפה הטלית וכמ''ש עשה טלית נאה ציצית נאה (סוכה שילהי פ''ג).
חיבור לטומאה הוא מבחינה דינית ולא עצם הדבר ולכן קשה ללמוד מדין טומאה לנידוננו. והגמ' עשה כלי נאה מקרא זה כלי ואנווהו [הוזכר גם בגמ' שבת] מזכירה גם ציצית [הבאתי בהודעה שם בסוגריים] וע"ז באה שאלת החילוק האם דווקא בד נאה או גם תוספת חיצונית.
ר' שלמה פישר בבית ישי בדרושים דרוש ו' מבאר זאתיצחק אמר:בדיוק בסגנון הזה שמעתי ולכן פרסמתי לברר את הנקודה הזו.נדיב לב אמר:אבל עדין צריך לברר מדוע לא נוהגים לעשות עטרה מצד הידור מצוה [בדין זה קלי ואנווהו הגמרא בשבת כוללת גם ציצית] ואולי אפשר לחדש שיש הבדל בין הידור בגוף החפץ ממש, כמו אתרוג נאה תפילין ס"ת, או ציצית העשויה מבד משובח אבל לא הוספה חיצונית של עטרה שאינה חלק מגוף הבגד ולכן אין בזה משום הידור מצוה בגוף הדבר אלא תוספת חיצונית שמייפה את החפץ. וצריך למצוא מקור לחילוקי.
מענין לענין באותו ענין לפי זה גם הבגד הוא בכלל תשמשי מצוה ואסור להשתמש בהן שום תשמיש של חול כגון לנקות את המשקפייםחיים ושלום אמר:ר' שלמה פישר בבית ישי בדרושים דרוש ו' מבאר זאת
ומחדש שציצית גוף הדבר נהפך לחפצא של מצוה לכן יש זה קלי ואנוהו
שמעתי פעם מחסיד חב"ד שהסיבה שהם לא עושים עטרה היא כדברי האריז"ל הנ"ל, ולא זו בלבד אלא מקפידים שלא יהיה שום היכר מאיזה צד ללבוש הטלית, כך שיצא פעם בצד זה ופעם בצד זה. ולכן לא עושים שום סימן והיכר לראש הטלית.יצחק אמר:בדיוק בסגנון הזה שמעתי ולכן פרסמתי לברר את הנקודה הזו.נדיב לב אמר:אבל עדין צריך לברר מדוע לא נוהגים לעשות עטרה מצד הידור מצוה [בדין זה קלי ואנווהו הגמרא בשבת כוללת גם ציצית] ואולי אפשר לחדש שיש הבדל בין הידור בגוף החפץ ממש, כמו אתרוג נאה תפילין ס"ת, או ציצית העשויה מבד משובח אבל לא הוספה חיצונית של עטרה שאינה חלק מגוף הבגד ולכן אין בזה משום הידור מצוה בגוף הדבר אלא תוספת חיצונית שמייפה את החפץ. וצריך למצוא מקור לחילוקי.
חיים ושלום אמר:ר' שלמה פישר בבית ישי בדרושים דרוש ו' מבאר זאתיצחק אמר:בדיוק בסגנון הזה שמעתי ולכן פרסמתי לברר את הנקודה הזו.נדיב לב אמר:אבל עדין צריך לברר מדוע לא נוהגים לעשות עטרה מצד הידור מצוה [בדין זה קלי ואנווהו הגמרא בשבת כוללת גם ציצית] ואולי אפשר לחדש שיש הבדל בין הידור בגוף החפץ ממש, כמו אתרוג נאה תפילין ס"ת, או ציצית העשויה מבד משובח אבל לא הוספה חיצונית של עטרה שאינה חלק מגוף הבגד ולכן אין בזה משום הידור מצוה בגוף הדבר אלא תוספת חיצונית שמייפה את החפץ. וצריך למצוא מקור לחילוקי.
ומחדש שציצית גוף הדבר נהפך לחפצא של מצוה לכן יש זה קלי ואנוהו
וכמו שלא אומרים במזוזה שיש הידור בבית יפה מיכון שאין הבית נעשה חפצא של מצוה משא"כ בציצית
והיא מילתא דתמיהה,נפתולי אמר:ולא זו בלבד אלא מקפידים שלא יהיה שום היכר מאיזה צד ללבוש הטלית, כך שיצא פעם בצד זה ופעם בצד זה.
משה שמחה אמר:מענין לענין באותו ענין לפי זה גם הבגד הוא בכלל תשמשי מצוה ואסור להשתמש בהן שום תשמיש של חול כגון לנקות את המשקפייםחיים ושלום אמר:ר' שלמה פישר בבית ישי בדרושים דרוש ו' מבאר זאת
ומחדש שציצית גוף הדבר נהפך לחפצא של מצוה לכן יש זה קלי ואנוהו
לא נכוןנפתולי אמר:שמעתי פעם מחסיד חב"ד שהסיבה שהם לא עושים עטרה היא כדברי האריז"ל הנ"ל, ולא זו בלבד אלא מקפידים שלא יהיה שום היכר מאיזה צד ללבוש הטלית, כך שיצא פעם בצד זה ופעם בצד זה. ולכן לא עושים שום סימן והיכר לראש הטלית.יצחק אמר:בדיוק בסגנון הזה שמעתי ולכן פרסמתי לברר את הנקודה הזו.נדיב לב אמר:אבל עדין צריך לברר מדוע לא נוהגים לעשות עטרה מצד הידור מצוה [בדין זה קלי ואנווהו הגמרא בשבת כוללת גם ציצית] ואולי אפשר לחדש שיש הבדל בין הידור בגוף החפץ ממש, כמו אתרוג נאה תפילין ס"ת, או ציצית העשויה מבד משובח אבל לא הוספה חיצונית של עטרה שאינה חלק מגוף הבגד ולכן אין בזה משום הידור מצוה בגוף הדבר אלא תוספת חיצונית שמייפה את החפץ. וצריך למצוא מקור לחילוקי.
אעתיקסיני ועוקר אמר:http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=6884&CategoryID=1403
עיי"ש היטב