איש ווילנא אמר:
HaimL אמר:
אפילו צדיקי החסידים בעצמם, קשה לדעת מה הייתה זיקתם לחסידות עצמה. למשל, זכורני שקראתי על מרן הדברי חיים מצאנז זצ"ל, שאמר תכלית החסידות היא ללמוד ש"ס ופוסקים בעיון. מה בין זה לבין גאון ליטאי, זאת לא אדע.
רק הערה מענינת ראיתי בדרשותיו של השפע חיים [נכד הדברי חיים] שטוען בשם זקניו בעד דרך הפלפול. והוא טוען שהמשכילים רצו להכניס שלא צריך ללמוד רק קיצור הלכות והעיקר שנדע מה צריך לעשות. והמטרה שלהם להוציא את החיות וההתלהבות מהלימוד. ואילו דרך החסידות היא לעשות פלפולים [וקוב"ה חדי וכו']
מאידך בספרי חסידים הראשונים. יש מהם שאומרים שהעיקר ללמוד את ההלכה למעשה ונגד הפלפול כידוע. שלא נועדו אלא להתפאר.
לא אטריח עצמי להגיב על דברי (ההבל של)
HaimL, רק אציין לתשובתו בשו"ת 'דברי חיים' (אורח חיים חלק ב סימן ח) "
אך לאחר שנחית עיר וקדיש מן שמיא הבעל שם טוב ז"ל אשר גדלו מבואר בספר יכין ובועז [פרק ב'] להגאון בעל מאיר נתיבים שהעיד על גודל קדושתו ונפלאותיו וכן שם הגדולים [ערך אור החיים וערך צפנת פענח] סיפר בשבחו וכמה גאונים קדמונים שהעידו שמן השמים נשלח לתקן דורו והבין ששורש נשמתו אינו משער נוסח אשכנז ולכן אחז בנוסח האר"י ז"ל וגם ראה שמזמנו ואילך כמה נפשות שראוים לאחוז בנוסח האר"י ז"ל ולזה תיקן שיתפללו הנוהים אחריו בנוסח האר"י ז"ל
וכן הנהיגו אחריו ראשי הדורות הקדושים תלמידיו ותלמידי תלמידיו גאונים גדולים בנגלה ובנסתר, ולכן כל המאמין בבעל שם טוב ובתלמידיו ראוי לאחוז בנוסח האר"י ז"ל ומיניה לא יזיע. דברי שפל המצב
נכנע לתלמידי הבעל שם טוב להבין דבריהם הקדושים".
וראה עוד שם (יורה דעה חלק ב סימן קל) "אולם אין דעתי נוחה בעניני הקבלה הנמצאת בספרים ישנים אפילו מביאן אדם גדול, כי דשו בהמכתבים רבים מכת הש"צ ימ"ש ואפיקורסים וכתבו לתוך ספרים ישינים דברים בדויים ואפיקורסת כאשר ראו עיני... ודעתי אין נוחה לשמוע
רק הספרים אשר הורוני רבותי תלמידי בעש"ט ז"ל לא זולת".
לגבי דברי
איש ווילנא אודות דרך הפלפול במשנת הרה"ק מצאנז, אציין לדבריו בשו"ת דברי חיים (יורה דעה חלק ב סימן מז) הכותב בזה"ל "להרב הגאון הנ"ל ב"ה ד' בשלח תרכ"ב. מכתבו קבלתי, ואת אשר שאל מחילה על דבר פלפולו בפשטי התורה, לא ידעתי למה,
הלא זה חיינו לעסוק כל היום בגופי תורה והלכות ופלפול ולהשיב לשואלי דבר, ואין אנו עוסקים בחכמת הקבלה מתורה הקדושה רק בשעה שבני אדם על מטתם ואנחנו מנדדים שינה,
אבל עיקר עסקינו בש"ס ופוסקים. לא כאשר הוציאו איזה בני בליעל ממדינתכם שם שבמדינתינו אין לומדין פשטי התורה ח"ו, והוא מחמת שבהפקירא ניחא להו, וכאשר מוכיחין אותם בבואם למדינתינו למה המה בלא דעת בלא יראה, ואומרים שכנגד זה המה בעלי תורה, ובאמת אפילו ריח תורה אין בהם, והבל פלפולם בשטותים והבלים כאשר שמעתי מהם ואינם יודעים מאומה, רק בגסות רוחם הערימו לדבר עתק על יראי ה' ובפרט על חסידים - לומר שאינם בעלי פלפול ועוסקי תורה, והבל יפצה פיהם שעוסקים בתורה יומם ולילה בגופי ופשטי הלכות בש"ס ושולחן ערוך וספרי מוסר.
האמת שאין מנהג במדינות פולין לפלפל ולחדש חידושים זולת גדול הדור או צורבא מרבנן הראוי להיות גדול, ויתר הלומדים עוסקים בתורה ש"ס ופוסקים להבין היטב, ומייגעים על חידושי מהרש"א ז"ל או מגן אברהם להבין כראוי, ולא עלתה על לבם לחדש, כי יודעים ומכירים ערך עצמם שאין בכחם לחדש דבר אמת ונכון,
לא כן במדינות אחרות מפלפלים בהבלים, וכל מי שיודע רק מימרא בש"ס תיכף אומר חידושים. וגם ישיבות אין מצוי במדינתינו מכמה טעמים נכונים, כאשר שמעתי ממו"ח ז"ל [ה'ברוך טעם'] מלייפניק הטעם לזה, אבל יושבים חבורות חבורות בבית-המדרש ועוסקים בתורה בגפ"ת. כל זה ראיתי להודיע לכ"ת, מחמת ששמעתי מבני בליעל מאונגרין שמוציאים דיבה על מדינות פולין שאין עוסקים בפשטי התורה ובפרט החסידים, לכן באהבתי אליו הודעתיו שלא יאמין לשפתי שווא, כי לחסידים חביבים פשטי התורה עד למאוד, בפרט מי שזכהו ה' בחכמת האמת יודע מעלות פשטי התורה ושכל דברי הש"ס בנוי על סודות התורה כידוע ליודעי ח"ן".
לגבי בקשתו של
לישועתך קויתי השם לציין ספרי הלכה וש"ס מגדולי החסידות - אוסיף גם את ספרי
הגאון רבי יעקב יאליש בעל מלא הרועים (תלמיד החוזה מלובלין) ועוד; וכן את ספרי בעל
הבני יששכר (חידושי מהרצ"א; מגיד תעלומה; ריח דודאים; והיה ברכה; ברכה משולשת; חדושי בני יששכר, ועוד), וכן את ספרי ה
באר מים חיים (ארץ החיים
חלק ב' על הלכות ואגדות; חידושים ממנו על מסכת בבא קמא הודפסו בקובץ היכל הבעש"ט, ניו יורק תשס"ד, עמ' ו-ח); הקדמתו לספרו 'סידורו של שבת'; שו"ת בסוף ספרו 'שער התפילה').