ופנית בבוקר והלכת לאוהלך

כדי

משתמש ותיק
הנה מצאנו כמה הבדלים בין חוה''מ סוכות לחוה''מ פסח.
א. בסוכות כל יום יש קרבן אחר משא''כ בפסח.
וממילא: ב. בסוכות יש כל יום הלל השלם משא''כ בפסח.
ג. בשבת חוה''מ סוכות בברכות ההפטרה מזכירים "ועל חג הסוכות הזה" משא''כ בפסח.

שמעתי דקדוק יפה בפסוקים מעניין זה.
התורה אומרת : דברים פרשת ראה - שופטים פרק טז
(א) שָׁמוֹר אֶת חֹדֶשׁ הָאָבִיב וְעָשִׂיתָ פֶּסַח לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ כִּי בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב הוֹצִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִמִּצְרַיִם לָיְלָה:
  (ב) וְזָבַחְתָּ פֶּסַח לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ צֹאן וּבָקָר בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם:
  (ג) לֹא תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל עָלָיו מַצּוֹת לֶחֶם עֹנִי כִּי בְחִפָּזוֹן יָצָאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ:
  (ד) וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלְךָ שִׁבְעַת יָמִים וְלֹא יָלִין מִן הַבָּשָׂר אֲשֶׁר תִּזְבַּח בָּעֶרֶב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן לַבֹּקֶר:
  (ה) לֹא תוּכַל לִזְבֹּחַ אֶת הַפָּסַח בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ:
  (ו) כִּי אִם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם תִּזְבַּח אֶת הַפֶּסַח בָּעָרֶב כְּבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ מוֹעֵד צֵאתְךָ מִמִּצְרָיִם:
  (ז) וּבִשַּׁלְתָּ וְאָכַלְתָּ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ וּפָנִיתָ בַבֹּקֶר וְהָלַכְתָּ לְאֹהָלֶיךָ:
  (ח) שֵׁשֶׁת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עֲצֶרֶת לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה מְלָאכָה: 
משא''כ לגבי סוכות כתוב בפרשת אמור פרק כג
(לט) אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאָסְפְּכֶם אֶת תְּבוּאַת הָאָרֶץ תָּחֹגּוּ אֶת חַג ה' שִׁבְעַת יָמִים בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שַׁבָּתוֹן וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שַׁבָּתוֹן:
  (מ) וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים:
  (מא) וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַיקֹוָק שִׁבְעַת יָמִים בַּשָּׁנָה חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי תָּחֹגּוּ אֹתוֹ:
הנה מבואר דבפסח העיקר הוא היום הראשון, ואח''כ יש רק מצוות מצה. משא''כ בסוכות כל שבעת הימים יש מצווה לשמוח לפני ה'.
והנה להלכה אינו כן, דלמדו חז''ל דיש מצוות שמחה כל הרגל אף בפסח, וחיוב עליה לרגל הוא רק ביום הראשון אף בסוכות. אבל רוח הדברים ודאי היא שבסוכות יש יותר את העניין שכל חוה''מ יש בו מעלה ומצוה לשמוח.
 

כדי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יואל נהרי אמר:
אגב, כמדומה שלהגר"א גם בסוכות אין מזכירים בהפטרה בשחוה"מ את 'חג הסוכות הזה'.
נ''ל שאתה טועה, בסידור בו ברכתי הבוקר (סידור עטרת ירושלים) היה כתוב שבפסח מנהג הגר''א לא להזכיר. ועל סוכות היה כתוב בסידור להזכיר.
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
באמת בפסחים אין כל כך פירוט על הנעשה במקדש כל שבעת הימים.
אלא רק הדגישו את היום הראשון והמעמד הציבורי של קרבן פסח בעשייתו ובאכילתו וההלל על הגגות.

ואילו בסוכה המשנה והגמ' מאריכות מאוד בחשיבותה של ההשתתפות בחגיגות שמחת השואבה ובניסוך המים.
וכמובן שלל תיאורים ופרטים על נטילת הלולב והערבה בהמון רב כל הימים.

לא. פלא ששמחת החג מוזכרת בתורה בעיקר בסוכות, כי השמחה היא בכינופיא.
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
כדי אמר:
יואל נהרי אמר:
אגב, כמדומה שלהגר"א גם בסוכות אין מזכירים בהפטרה בשחוה"מ את 'חג הסוכות הזה'.
נ''ל שאתה טועה, בסידור בו ברכתי הבוקר (סידור עטרת ירושלים) היה כתוב שבפסח מנהג הגר''א לא להזכיר. ועל סוכות היה כתוב בסידור להזכיר.
 

עי' מעשה רב אות רכו ובשער הציון סי' תרסג סק''ו ותראה ש@יואל נהרי לא טעה
וז"ל המעשה רב:
בשבת חוה"מ אף של סוכות חותם המפטיר מקדש השבת לבד ואינו מזכיר של חג:
 
חלק עליון תַחתִית