ברכת האילנות

רוצה לדעת

משתמש ותיק
א.תזכורת!
ב. האם יש "ענין" סמוך ונראה ל"אילן" או מרחוק גם טוב.
מקורות בבקשה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
א. כיון שברכה זו הינה מדין ברכת הראיה שתקנו להודות ולהלל על הנאת האדם בראיית מראות מיוחדים, הרי כשם שעל ראיית הברק או ההרים וכו' מברך בראייתם מרחוק ה"ה בברכת האילנות. ועם זאת נראה לומר שיש ענין לברכה מקרוב טפי, כיון שאז ההנאה גדולה יותר והיא תכלית הברכה.
ב. זכור לי שיש שכתבו שאין מברכים ברכה זו בשבת מחשש שמא יתלוש. ואם אפשר מרחוק מה טעם לחשש. אבל יש לדחות.
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
מה שכתבו שאין לברך בשבת. זה כתב הבן איש חי. וזה מטעם בורר של הניצוצות...
 

יאיר

משתמש ותיק
בשבת כתבו שלא לברך משום בורר (ניצוצות)

---
בעל אוצר קדמני...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בעל אוצר אמר:
מה שכתבו שאין לברך בשבת. זה כתב הבן איש חי. וזה מטעם בורר של הניצוצות...

טעות. יש שכתבו שאין לברך בשבת מחשש שמא יתלוש ולאו דווקא מטעמים קבליים.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
עיינו נא בכף החיים רכ"ו ס"ק ד'
שמביא את כל הטעמים דלעיל שלא לברך בשבת,

אולי משהו יעשה קישור, אני איני יודע היאך.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
עיינו נא בכף החיים רכ"ו ס"ק ד'
שמביא את כל הטעמים דלעיל שלא לברך בשבת,

אולי משהו יעשה קישור, אני איני יודע היאך.
מלבד הכף החיים שציינת. גם רבי חיים פלאג'י בספר מועד לכל חי (סימן א אות ח) תוך כדי שמביא את מנהג איזמיר שלא נהגו לברך בשבת כותב בדרך אפשר "משום חשש שמא יקח בידו הפרחים להריח בהם ושמא יתלוש".


.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
עיינו נא בכף החיים רכ"ו ס"ק ד'
שמביא את כל הטעמים דלעיל שלא לברך בשבת,

אולי משהו יעשה קישור, אני איני יודע היאך.

https://www.sefaria.org.il/Kaf_HaChayim_on_Shulchan_Arukh%2C_Orach_Chayim.226.4.1?lang=he&with=all&lang2=he
כף החיים סימן רכו ס"ק ד וז"ל: בשבת ויו"ט אין לברך ברכת האילנות שמא יטלטל האילנות או יקח בידו הפרחים להריח בהם או שמא יתלוש. מל"ח שם אות ט' ונראה לדברי המקו' שכתבו שע"י ברכה זו מברר ניצוצי הקדושה מן הצומח יש עוד איסור נוסף דבורר וע"כ אסור לברך ברכה זו בשבת ויו"ט. וכן עמא דבר:
 
חלק עליון תַחתִית