אתה בטח מתכוון בציבור עם כובע מלוכלך או בלי כובע לעומת ביחידות עם כובע נקי. ותסלח לי אם סילפתי את שאלתך.דער עמעס אמר:לפעמים בגלל אי נעימות אדם ששוכח כובע לוקח מכל הבא ליד גם אם זה לא מכובד וזה לכאורה אסור כי אין זה לבוא כך לפני המלך ומצד שני יש את המעלה של תפילה בציבור.
מאז ומתמיד כואב הלב על זה. ובשו"ע ומ"ב יש הרבה דינים על זה בסי' צא כמו זהדער עמעס אמר:אם אתה מתעקש אפשר לשאול גם בכגון דא...ובכלל מה ההיתר שהרבה מתפללים עם בגדים מרושלים או מלוכלכים הדבר נוגד את ההלכה.
הרי שהולכים לפגישה חשובה ואפי' לדבר עם מנהל של חיידר או בית ספר לא היו מעיזים לבוא ככה אבל למה לפני הקב"ה זה בסדר???שו"ע: לא יעמוד באפונדתו (טאסק"ה בלעז) ולא בראש מגולה ולא ברגלים מגולים, אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו לפני הגדולים אלא בבתי רגלים.
ובמ"ב: אין להתפלל בבתי שוקיים של פשתן לבד דגנאי הוא לעמוד כן לפני גדולים ומכ"ש כשלובשין סנדל והעקב מגולה. גם אין ללבוש בעת התפלה בתי ידים שקורין הענטשי"ך כדרך עוברי דרכים וקורא אני עליהם אל תבואני רגל גאוה ויד רשעים אל תנידני [ב"ח] ומהח"א דלעיל משמע דאפילו בבתי שוקיים של צמר לבד ג"כ אין נכון והכל תלוי לפי מנהג המקומות. הרמ"מ תיקן שלא לכנס לבהכ"נ במנעלים ארוכים והיינו שטיוויל ואם דרך אותו המקום לעמוד כך בפני גדולים מותר [פמ"ג].
בציבור בלי כובע.דער עמעס אמר:לפעמים בגלל אי נעימות אדם ששוכח כובע לוקח מכל הבא ליד גם אם זה לא מכובד וזה לכאורה אסור כי אין זה לבוא כך לפני המלך ומצד שני יש את המעלה של תפילה בציבור.
דער עמעס אמר:לפעמים בגלל אי נעימות אדם ששוכח כובע לוקח מכל הבא ליד גם אם זה לא מכובד וזה לכאורה אסור כי אין זה לבוא כך לפני המלך ומצד שני יש את המעלה של תפילה בציבור.
כשהמעיל אינו בגד מכובד (מעיל 'דובון' וכדומה), אין ספק שיש להסירו לפני התפילה.יהודי אמר:ואם נלך עם סברא זו, הרי מי שהולך להיפגש עם מישהו חשוב מסיר את מעילו (לא הכוונה לחליפה) לפני הפגישה, האם גם צריך להסיר את המעיל לפני התפילה?
מה הכאבי בטן הללו.גרשון אמר:מה הפירוש "כעומד לפני המלך", האם הכוונה הוא כצריך להיות במצב מכובד כאילו עומד לפני מלך בשר ודם? הלא כל צורת התפילה, המקום, הצפיפות, התנועות, הטלית והתפילין, אינו מלכותי כלל וכלל.
בהכרח שהכוונה שהאדם צריך להתייצב להתפלל בפחד ויראה, והמלך אינו אלא משל, ואכן עושים איזה דוגמאות לשם המשל. והבן
כאשר המלך מבקש שתעמוד כך לפניו, אין יותר מלכותי מזה.גרשון אמר:הלא כל צורת התפילה, המקום, הצפיפות, התנועות, הטלית והתפילין, אינו מלכותי כלל וכלל.
גרשון אמר:מה הפירוש "כעומד לפני המלך", האם הכוונה הוא כצריך להיות במצב מכובד כאילו עומד לפני מלך בשר ודם? הלא כל צורת התפילה, המקום, הצפיפות, התנועות, הטלית והתפילין, אינו מלכותי כלל וכלל.
בהכרח שהכוונה שהאדם צריך להתייצב להתפלל בפחד ויראה, והמלך אינו אלא משל, ואכן עושים איזה דוגמאות לשם המשל. והבן
נו? אני מחכה כבר לתשובה.מ אלישע אמר:דער עמעס אמר:לפעמים בגלל אי נעימות אדם ששוכח כובע לוקח מכל הבא ליד גם אם זה לא מכובד וזה לכאורה אסור כי אין זה לבוא כך לפני המלך ומצד שני יש את המעלה של תפילה בציבור.
לא הבנתי מנין משיגים כובע ''מכל הבא ליד''
לוקח כובע שמגיע עד אזניו, או כובע שעומד לו ברישא דקרקפתא.תלמוד תורה כנגד כולם אמר:נו? אני מחכה כבר לתשובה.
ההגדרה כובע "מכל הבא ליד" הכוונה טישו מתחת הכיפה ויש כאלו שנוהגים כן בברכהמ"זמ אלישע אמר:דער עמעס אמר:לפעמים בגלל אי נעימות אדם ששוכח כובע לוקח מכל הבא ליד גם אם זה לא מכובד וזה לכאורה אסור כי אין זה לבוא כך לפני המלך ומצד שני יש את המעלה של תפילה בציבור.
לא הבנתי מנין משיגים כובע ''מכל הבא ליד''
מעל הסטנדרט אמר:מהרב אלישיב זצ"ל שמעתי הגדרה ברורה לגבי צורת הבגדים הנצרכים לתפילה [לעיכובא] "איך שאדם מרשה לעצמו ללכת ברחוב יפו", [זה רחו' ראשי בירושלים, ובזמן שאמר זאת היה נקי יחסית מפריצות].
ולכן אמר שצבעי וסבלים שמרשים לעצמם ללכת ככה ביפו, מותר להם להתפלל בבגדיהם.