וכרות עמו הברית

איש אל רעהו

משתמש ותיק
בפסוק בנחמיה שאומרים בכל יום בתפילה וכרות עמו הברית לתת את ארץ הכנעני והחתי וכו'.
האם מדובר על ברית בין הבתרים או על ברית מילה?
 

יהודי

משתמש ותיק
שיר השירים רבה (וילנא) פרשה ד
אמר הקדוש ברוך הוא יבא טמא ויטפיל בטהור, אפשר כן, אלא המול ימול אני טהור ואברהם טהור נאה לטהור להטפל בטהור, ר' אבין בשם ר' שמעון אמר שיתף הקדוש ברוך הוא ימינו עם אברהם ומלו שנא' (נחמיה ט') וכרות עמו הברית.
 

יפה מראה

משתמש ותיק
תשובות והנהגות כרך ד סימן רכד
ושמעתי גם מא"א זצ"ל שסנדק נקרא דוקא כשמחזיק את הילד שעל ידו נעשית המילה, וכן משלם עבור הסעודה, ומשלם גם איזה מתנה לילד להלבישו, וכן מפורש ברבותינו בעלי התוספות על התורה במה שנאמר וכרות עמו הברית לתת את ארץ הכנעני וגו', והיינו שהקב"ה היה סנדק שסייע לאברהם אבינו למול ולכן נתן לו מתנה ז' עממין, ומסיים שם "מכאן שהסנדק נותן מתנה לילד", וכן נהגו שנותן הסנדק כסף או מלבוש עבור הילד הנימול, דנחשב בזה כאלו הוא בעצמו מל אותו, וכ"ש אם הילד הוא ממשפחת נצרכים שאז השכר כפול ומכופל.
 

יהודי

משתמש ותיק
יש עוד הרבה במפרשים שנקטו כך, אבל מה שהובא לעיל הוא מחז"ל.
 

יהודי

משתמש ותיק
לא התכוונתי בתור תשובה אליכם, סתם כתבתי, ואח"כ ראיתי שזה נראה כתשובה.
התנצלותי.
 

איש אל רעהו

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני חשבתי שהיות וכתוב וכרות עמו הברית לתת את ארץ הכנעני וכו' זה יותר נראה שייך לברית בין הבתרים. אבל האמת שגם ברית מילה שייכת לנתינת הארץ. ועל כן אנו מזכירים ברית ותורה בברכת הארץ.
וכך הם סדר הפסוקים: {א} ויהי אברם בן תשעים שנה ותשע שנים וירא ה' אל אברם ויאמר אליו אני קל שקי התהלך לפני והיה תמים: {ב} ואתנה בריתי ביני ובינך וארבה אותך במאד מאד: {ג} ויפל אברם על פניו וידבר אתו אלוקים לאמר: {ד} אני הנה בריתי אתך והיית לאב המון גוים: {ה} ולא יקרא עוד את שמך אברם והיה שמך אברהם כי אב המון גוים נתתיך: {ו} והפרתי אתך במאד מאד ונתתיך לגוים ומלכים ממך יצאו: {ז} והקמתי את בריתי ביני ובינך ובין זרעך אחריך לדרתם לברית עולם להיות לך לאלוקים ולזרעך אחריך: {ח} ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגריך את כל ארץ כנען לאחזת עולם והייתי להם לאלוקים: {ט} ויאמר אלוקים אל אברהם ואתה את בריתי תשמר אתה וזרעך אחריך לדרתם: {י} זאת בריתי אשר תשמרו ביני וביניכם ובין זרעך אחריך המול לכם כל זכר:
ולכאורה מוכרח שזה אכן עולה על ברית מילה, שהרי כתוב ושמת שמו אברהם ומצאת את לבבו נאמן לפניך וכרות עמו הברית וכו' והרי שינוי השם לאברהם היה בזמן ציווי המילה, אבל ברית בין הבתרים היתה מקודם לכן.
וכן מבואר שנהגו לומר ביום שיש ברית מילה וכרות עמו הברית וכו'. פסוק בפסוק.
 
 
חלק עליון תַחתִית