שאלת המסורת בעופות בני ימינו

חבר

משתמש חדש
חיזוק נוסף לאוסרי הבראקל ומתירי הפטם
מכתב חדש מאדמו"ר מסאטמאר להרב לנדא
 

קבצים מצורפים

  • מכתב האדמור מסאטמאר להרב לנדא.pdf
    71.8 KB · צפיות: 50

עפר ואפר

משתמש ותיק
כמו שכתב פעלעד, לדעתי רוב האנשים לא אוכלים אניסקיס לא בגלל הרב רווח אלא בגלל הרב אלישיב והרב וואזנר, וכן למשל העדה החרדית שכותבים שזה מפוקפק, והם לא חזרו בהם, וגם תלמידיהם שעסקו בנושא (כמו הרב קליין והרב קארפ).
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
חבר אמר:
חיזוק נוסף לאוסרי הבראקל ומתירי הפטם
מכתב חדש מאדמו"ר מסאטמאר להרב לנדא
יש"כ.
מה שחסר לי להבנה, זה מאלו תרנגולים הבראקיל שונה.
כמו"כ בכל עניין הפטם לא נתבאר בדיוק על מה סומך. (שמעתי שהיה אצלו בכיר בחברת טיפוח תרנגולים, אבל הוא מקצר בכ"ז).
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
בן ישיבה אמר:
אני רוצה להעלות כאן נקודת חשיבה, לעורר דעת הציבור,
נניח כי מרן בעל שבט הלוי אכן אסרו את עוף ה"פטם" כמו"כ רבני בד"ץ העדה החרדית, ועוד, נניח שכולם אסרו כבר את עוף ה"פטם" עוד מלפני כ-20 שנה, אך זה פשוט כי מה שאסרו או פקפקו, זה רק מחמת שביררו והגיעו למסקנא כי נעשים הכלאות באופן האסור,
אך זה ודאי שהם לא כתבו איך שהם ביררו, ועל סמך מה נתברר להם כך,
עכשיו לו יצוייר כי אותם 2 מפעלים בארה"ב יפרסמו מחר בכל רחבי העולם כי הם פותחים שעריהם לכל הציבור הרחב לבוא לבקר ולראות את שיטת ההכלאה, ויתברר אכן כי לא היה שום בעיה בהכלאה, האם יש טעם להוכיח ממכתבי הרבנים שאסרו, כי נעשים שם מעשה הכלאה באופן האסור, ? , הרי כל בר דעת יבין כי התשובות לאיסור או לפקפוק הוא רק לפי המידע והבירורים שהם עשו,
וכעת לפי המצב העכשווי הרי גדולי הפוסקים שפקפקו על העוף ה"פטם" הרי לא מצאו לנכון להבהיר על סמך מה מתבסס ידיעתם כי נעשים הכלאות באופן האסור, רק פקפקו או אסרו לפי המידע שהגיע אליהם, מאידך יצאו כעת כמה וכמה רבנים בניהם הגרמ"י לנדא, ועוד, שטוענים שהם ביררו בתוקף, ואין הכלאה באופן האסור, האם שייך לומר בזה שהגר"ש וואזנער והביד"צ העדה החרדית חולקים עליו, ?

כדבריך ודאי שאם יהיה היום ברור שאין שום הכלאות, הכל יהיה ברור,
והכל תלוי בעניין המציאות,
למשל הגרמ"ש קליין כותב (וכל אחד רואה את זה בתשובת שה"ל) שהרב וואזנר התיר בין השאר כי סמך שיש חששות רק על הזכר, אבל היום נתברר שיש חששות גם על הנקיבה וא"כ אין לסמוך על מה שכתב הרב וואזנר להקל בפטם בדיעבד.
(והנה לפני הרב ברנדסדורפר וי"א שגם לפני הרב אלישיב היה גם החשש של הנקיבה, אבל לפני הרב וואזנר לא כמבואר במכתבו).
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
אגב יש קונטרס של מצדדי הבראקיל בשם ועד ההלכה מודיעין עילית, (של ר' יענקי לנדוי), וע"ז הגיב הרב קארפ, האם יש למישהו הקונטרס?
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
השאלה שעדיין לא נתבררה מספיק, ובעיני זה הדבר הכי חשוב, זה מה קורה שם בתוך המפעלים של התרנגולים.
הרי כל המלאכה שלהם זה להכליא, אז למה שנחשוב שהם לא מכליאים עופות טמאים (כוונתי זנים של תרנגול שע"פ תורה נחשבים לטמאים, כגון דורס)
בינתיים מלבד מכתב אחד שפרסמו מצדדי הבראקיל ותרגמו אותו, השאר זה רק שמועות וסיפורים ולא יותר

ולכן מלבד דעת תורה שזה ודאי הכי חשוב, היה מעניין אותי לראות גם איזה עובדות ועדויות ברורות על המפעלי טיפוח הללו.
 

פעלעד

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
חבר אמר:
חיזוק נוסף לאוסרי הבראקל ומתירי הפטם
מכתב חדש מאדמו"ר מסאטמאר להרב לנדא
יש"כ.
מה שחסר לי להבנה, זה מאלו תרנגולים הבראקיל שונה.
כמו"כ בכל עניין הפטם לא נתבאר בדיוק על מה סומך. (שמעתי שהיה אצלו בכיר בחברת טיפוח תרנגולים, אבל הוא מקצר בכ"ז).
הרב חיים רוטר במכתב חדש שהתפרסם מבאר בארוכה את השוני בין הבראקל לשאר תרנגולים.
מצו"ב
 

קבצים מצורפים

  • הרב חיים רוטר.pdf
    275.1 KB · צפיות: 54

יעקב

משתמש חדש
עפר ואפר אמר:
כמו שכתב פעלעד, לדעתי רוב האנשים לא אוכלים אניסקיס לא בגלל הרב רווח אלא בגלל הרב אלישיב והרב וואזנר, וכן למשל העדה החרדית שכותבים שזה מפוקפק, והם לא חזרו בהם, וגם תלמידיהם שעסקו בנושא (כמו הרב קליין והרב קארפ).

הרב רווח הוא לא הפוסק, אבל הוא זה שבדק את המציאות העובדתית, הוא זה שעורר על מציאות בעייתית של אניסאקיס בדגים, והוא זה שבדק יסודי ומצא שבערינג החתוך אין בעיה. (הפה שאסר הפה שהתיר...). מי שמעדיף להתעלם ממציאות ולהמשיך להחמיר בלי קשר למציאות - בשמחה. אבל א"א לומר ש"הרב אלישיב והרב וואזנר אסרו" כשהם דיברו על מצב שיש תולעים (כמו שאמר בתחילה הרב רווח), ולא על מצב שאין אפילו מיעוט המצוי.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
עפר ואפר אמר:
חבר אמר:
חיזוק נוסף לאוסרי הבראקל ומתירי הפטם
מכתב חדש מאדמו"ר מסאטמאר להרב לנדא
יש"כ.
מה שחסר לי להבנה, זה מאלו תרנגולים הבראקיל שונה.
כמו"כ בכל עניין הפטם לא נתבאר בדיוק על מה סומך. (שמעתי שהיה אצלו בכיר בחברת טיפוח תרנגולים, אבל הוא מקצר בכ"ז).
הרב חיים רוטר במכתב חדש שהתפרסם מבאר בארוכה את השוני בין הבראקל לשאר תרנגולים.
מצו"ב
גם אדמור מסטמר שליטא מבאר מה השינוי, אבל אני שואל ממי השינוי, רצ"ל אם מהפטם אז זה אינו מעניין ואדרבא ערבך ערבא וכו', ואם זה מהבלאדי, האם בדקו היטב את הבלאדי, והרבה עופות בלאדי (בשביל לומר שיש שינוי צריך לבדוק הרבה עופות, כי שינוי בין עוף אחד לשני זה מצוי)
למשל, כתבו שיש שינוי בטעם, כנראה כוונתם לפטם כי מי אוכל את הבלאדי ויודע להבחין בטעם?...
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
עוד שאלה לי לרב רוטר, למה אנחנו לא זכאים לראות את כל המסמכים שיש לו, הוא ראה אצל הרב לנדא והוא ראה שם וכו', למה שלא יראה גם לנו את המסמכים ואם יראו עינינו אז ישמח ליבנו דאין שמחה כהתרת הספיקות.
 

סופר

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
עוד שאלה לי לרב רוטר, למה אנחנו לא זכאים לראות את כל המסמכים שיש לו, הוא ראה אצל הרב לנדא והוא ראה שם וכו', למה שלא יראה גם לנו את המסמכים ואם יראו עינינו אז ישמח ליבנו דאין שמחה כהתרת הספיקות.
כבר כתב אדמו"ר מהר"א מסאטמר במכתבו: 'אשר דיונים כאלו העומדים ברומו של עולם הנוגע לכלל ישראל בכל מקומות מושבותיהם, ויש בהם צדדים רבים בכללי הפסק ואופני הדיון, מקומם אך ורק על שלחן מלכים גדולי תורה והוראה עם מסורת העבר הנושאים בעול הציבור בידיעה מקיפה בטיב ההלכה ומציאות הדברים, להם משפט הבכורה וגודל האחריות לדון בהשכל ודעת להורות את עם ה' האסור והמותר, ולא כל אברך וצורב שיש לו עט סופר'.
 

יעקב

משתמש חדש
עפר ואפר אמר:
גם אדמור מסטמר שליטא מבאר מה השינוי, אבל אני שואל ממי השינוי, רצ"ל אם מהפטם אז זה אינו מעניין ואדרבא ערבך ערבא וכו', ואם זה מהבלאדי, האם בדקו היטב את הבלאדי, והרבה עופות בלאדי (בשביל לומר שיש שינוי צריך לבדוק הרבה עופות, כי שינוי בין עוף אחד לשני זה מצוי)
למשל, כתבו שיש שינוי בטעם, כנראה כוונתם לפטם כי מי אוכל את הבלאדי ויודע להבחין בטעם?...

השינוי הוא מהפטם שהם העופות הלבנים שאוכלים עוד מלפני השואה ולא היה כל השנים שינויים גדולים מלבד גודל הרגליים והכרבולת ומהירות הגידול.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
סופר אמר:
עפר ואפר אמר:
עוד שאלה לי לרב רוטר, למה אנחנו לא זכאים לראות את כל המסמכים שיש לו, הוא ראה אצל הרב לנדא והוא ראה שם וכו', למה שלא יראה גם לנו את המסמכים ואם יראו עינינו אז ישמח ליבנו דאין שמחה כהתרת הספיקות.
כבר כתב אדמו"ר מהר"א מסאטמר במכתבו: 'אשר דיונים כאלו העומדים ברומו של עולם הנוגע לכלל ישראל בכל מקומות מושבותיהם, ויש בהם צדדים רבים בכללי הפסק ואופני הדיון, מקומם אך ורק על שלחן מלכים גדולי תורה והוראה עם מסורת העבר הנושאים בעול הציבור בידיעה מקיפה בטיב ההלכה ומציאות הדברים, להם משפט הבכורה וגודל האחריות לדון בהשכל ודעת להורות את עם ה' האסור והמותר, ולא כל אברך וצורב שיש לו עט סופר'.
סליחה?
למי שלא ממלא את כל התנאים האלו אסור לדעת מכלום?
אז למה מציפים אותנו במכתבים ארוכים עם טענות ומענות?
(והרב חיים רוטר כן ממלא את התנאים האלו?... כמובן מבלי לפגוע ח"ו בת"ח יקר, אבל ברור שלאפוקי ת"ח כמוהו בא האדמור מסטמר)
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
יעקב אמר:
עפר ואפר אמר:
גם אדמור מסטמר שליטא מבאר מה השינוי, אבל אני שואל ממי השינוי, רצ"ל אם מהפטם אז זה אינו מעניין ואדרבא ערבך ערבא וכו', ואם זה מהבלאדי, האם בדקו היטב את הבלאדי, והרבה עופות בלאדי (בשביל לומר שיש שינוי צריך לבדוק הרבה עופות, כי שינוי בין עוף אחד לשני זה מצוי)
למשל, כתבו שיש שינוי בטעם, כנראה כוונתם לפטם כי מי אוכל את הבלאדי ויודע להבחין בטעם?...

השינוי הוא מהפטם שהם העופות הלבנים שאוכלים עוד מלפני השואה ולא היה כל השנים שינויים גדולים מלבד גודל הרגליים והכרבולת ומהירות הגידול.
מי אמר.
 

סופר

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
סופר אמר:
עפר ואפר אמר:
עוד שאלה לי לרב רוטר, למה אנחנו לא זכאים לראות את כל המסמכים שיש לו, הוא ראה אצל הרב לנדא והוא ראה שם וכו', למה שלא יראה גם לנו את המסמכים ואם יראו עינינו אז ישמח ליבנו דאין שמחה כהתרת הספיקות.
כבר כתב אדמו"ר מהר"א מסאטמר במכתבו: 'אשר דיונים כאלו העומדים ברומו של עולם הנוגע לכלל ישראל בכל מקומות מושבותיהם, ויש בהם צדדים רבים בכללי הפסק ואופני הדיון, מקומם אך ורק על שלחן מלכים גדולי תורה והוראה עם מסורת העבר הנושאים בעול הציבור בידיעה מקיפה בטיב ההלכה ומציאות הדברים, להם משפט הבכורה וגודל האחריות לדון בהשכל ודעת להורות את עם ה' האסור והמותר, ולא כל אברך וצורב שיש לו עט סופר'.
סליחה?
למי שלא ממלא את כל התנאים האלו אסור לדעת מכלום?
אז למה מציפים אותנו במכתבים ארוכים עם טענות ומענות?
(והרב חיים רוטר כן ממלא את התנאים האלו?... כמובן מבלי לפגוע ח"ו בת"ח יקר, אבל ברור שלאפוקי ת"ח כמוהו בא האדמור מסטמר)
ח"ו ח"ו, כולם אהובים כולם ברורים, ומותר לכל אחד לכתוב את דעתו, אבל הדיונים למעשה צריך להיעשות עם הרבנים.
ורק התכוונתי לומר שהרב רוטר לא מחוייב להציג את כל הראיות שלו לכל מאן דבעי, ואחרי שהציגם להרבנים הגאונים שליט"א, אין לנו להתלונן אחריו כלום.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
סופר אמר:
[
ח"ו ח"ו, כולם אהובים כולם ברורים, ומותר לכל אחד לכתוב את דעתו, אבל הדיונים למעשה צריך להיעשות עם הרבנים.
ורק התכוונתי לומר שהרב רוטר לא מחוייב להציג את כל הראיות שלו לכל מאן דבעי, ואחרי שהציגם להרבנים הגאונים שליט"א, אין לנו להתלונן אחריו כלום.

אז שגם את מכתביו יכתוב רק לרבנים.
 

יעקב

משתמש חדש
עפר ואפר אמר:
יעקב אמר:
עפר ואפר אמר:
גם אדמור מסטמר שליטא מבאר מה השינוי, אבל אני שואל ממי השינוי, רצ"ל אם מהפטם אז זה אינו מעניין ואדרבא ערבך ערבא וכו', ואם זה מהבלאדי, האם בדקו היטב את הבלאדי, והרבה עופות בלאדי (בשביל לומר שיש שינוי צריך לבדוק הרבה עופות, כי שינוי בין עוף אחד לשני זה מצוי)
למשל, כתבו שיש שינוי בטעם, כנראה כוונתם לפטם כי מי אוכל את הבלאדי ויודע להבחין בטעם?...

השינוי הוא מהפטם שהם העופות הלבנים שאוכלים עוד מלפני השואה ולא היה כל השנים שינויים גדולים מלבד גודל הרגליים והכרבולת ומהירות הגידול.
מי אמר.

אני.
וגם הרבי מסאטמאר. וגם כל היהודים הטובים שאכלו עופות לפני השואה ואחריה במשך כל השנים.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
יעקב אמר:
אני.
וגם הרבי מסאטמאר. וגם כל היהודים הטובים שאכלו עופות לפני השואה ואחריה במשך כל השנים.
אתה וכל היהודים הטובים, מתי לאחרונה ראית כרבולת?
 

סופר

משתמש ותיק
הרב @פעלעד.
תעשה טובה, תברר מה קורה בחצרו של הגאון הגדול ר' משה שאול קליין שליט"א, השתיקה רועמת, ומעניין מאוד מה הגאון אומר, האם נשאר איתן בדעתו, או שינה קו.
תודה רבה
 

אלכס

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
יעקב אמר:
אני.
וגם הרבי מסאטמאר. וגם כל היהודים הטובים שאכלו עופות לפני השואה ואחריה במשך כל השנים.
אתה וכל היהודים הטובים, מתי לאחרונה ראית כרבולת?
זה לא טענה
יש מסורת בעם ישראל על כל דבר ולאו דווקא הלכתית אלא מציאותית

לגבי התרנגולות אף פעם לא שמעתי מזקן כלשהו ואף אחד לא טוען ששמע שזה לא כמו פעם
לאפוקי מכל מיני נושאים אחרים שהם יודעים לומר פעם היה יותר טוב או שפעם היה יותר גרוע

לבוא ולומר שהכל השתנה מתחת האף של כל העולם והברקל הוא העוף הרגיל זה הזוי
זה בערך כמו שיאמרו שהסלמון המקורי הוא בעצם קרפיון רק שמרוב שנים שכחו.....
אדרבה לך תשאל כל זקן ממוצע לגבי הטעם והמראה ותתפלא לשמוע את התשובות.....
 

חבר

משתמש חדש
סופר אמר:
הרב @פעלעד.
תעשה טובה, תברר מה קורה בחצרו של הגאון הגדול ר' משה שאול קליין שליט"א, השתיקה רועמת, ומעניין מאוד מה הגאון אומר, האם נשאר איתן בדעתו, או שינה קו.
תודה רבה
שמעתי היום בשם חתנו, שהגרמ"ש הפסיק לאכול את הבראקל ולעת עתה הוא משתמש עם הודו
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אלכס אמר:
זה לא טענה
יש מסורת בעם ישראל על כל דבר ולאו דווקא הלכתית אלא מציאותית

לגבי התרנגולות אף פעם לא שמעתי מזקן כלשהו ואף אחד לא טוען ששמע שזה לא כמו פעם
לאפוקי מכל מיני נושאים אחרים שהם יודעים לומר פעם היה יותר טוב או שפעם היה יותר גרוע

לבוא ולומר שהכל השתנה מתחת האף של כל העולם והברקל הוא העוף הרגיל זה הזוי
זה בערך כמו שיאמרו שהסלמון המקורי הוא בעצם קרפיון רק שמרוב שנים שכחו.....
אדרבה לך תשאל כל זקן ממוצע לגבי הטעם והמראה ותתפלא לשמוע את התשובות.....
כמה זקנים אתה מכיר שראו עופות הנשחטות לאחרונה.
אני שאלתי זקן בארה"ב שגר בצעירותו בשכונת ברונסוויל בברוקלין שהיה אז שכונה יהודי. היה בית שחיטה סמוך לביתו והוא אמר לי שרוב התרנגולות לא היו לבנים.
שמעתי אותו דבר מאחד שהוא צעיר יותר שהיה כמה פעמים במשחטה בשכונת האיסט סייד בנו יורק לפני בערך ארבעים שנה.
 

סופר

משתמש ותיק
חבר אמר:
סופר אמר:
הרב @פעלעד.
תעשה טובה, תברר מה קורה בחצרו של הגאון הגדול ר' משה שאול קליין שליט"א, השתיקה רועמת, ומעניין מאוד מה הגאון אומר, האם נשאר איתן בדעתו, או שינה קו.
תודה רבה
שמעתי היום בשם חתנו, שהגרמ"ש הפסיק לאכול את הבראקל ולעת עתה הוא משתמש עם הודו
מה ? עד היום הוא כן אכל בראקל ?
 

אלימלך

משתמש ותיק
סיכום קצר:
טענות המערערים על הפטם:
א. העופות שמהם הורכב הפטם הנקראים קורניש ורוק הם ללא מסורת. ב. מלבד עופות אלו עירבו עופות נוספים ג. גם אם היה מותר הפטם, אין השגחה מה יערבו בהמשך.
תשובות מתירי הפטם:
על הטענה הא' והב'- לדברי הגרי"ל לנדא יש מסורת על העופות קורניש ורוק ולא עירבו עופות נוספים [מחלוקת מציאותית]. הגר"מ שטרנבוך מבאר שזה שישראל אכלו את הפטם הוא גופא המסורת.כמבואר במשיב דבר [מחלוקת הלכתית]
על הטענה הג' משיב הגר"מ שטרנבוך שמומחים אמרו לו שלא נראה שיערבו עופות נוספים, וכל עוד לא נראה שינוי בעוף אין לחשוש [יש כאן ככל הנראה מחלוקת מציאותית האם יש לחשוש שיערבו, וגם האם לא חוששים שהבתי חרושת מומחים בכך שיכליאו מבלי לשנות את צורת העוף].
בנוסף יש מחלוקות נוספות כגון האם זה שכלל ישראל אכלו את הפטם מהוה הוכחה הלכתית שהוא כשר לכתחילא או אולי בדיעבד או שזה כלל לא נחשב להוכחה וראיה מהוריות [ויל"ד בענין תורה לאו בשמים בדבר של מציאות] וטענות נוספות.
יש להעיר שלדעת מתירי הפטם, מותר לכאו' לאכול את העופות קורניש ורוק. [ ולהמחשה, לדעת הגר"מ שטרנבוך אם יתברר שעירבו את הבראקלי בפטם הוא יהיה מותר]
הטענות נגד הבראקלי:
א. אין עליו מסורת [בנוסף הרבה שוחטים מעידים שלא הכירו עוף כזה שמעופף יותר וקולו עבה יותר] ב. יש בו סימני עוף טמא, חולק את רגליו, שמקורו ורגליו נוטים לשחרות, ביציו כד וכד ועוד
תשובות מתירי הבראקלי:
על הא' הם טוענים שזה העוף שהיה נאכל בכל ישראל ומביאים עדויות של שוחטים ששחטו עוף זה [מחלוקת מציאותית, אוסרי הבראקלי משיבים שאותם שוחטים מתבלבלים בין הבראקלי לבלאדי]
אציין דבר מוזר מאוד: בח' אב נתקבלו עדויות מד' שוחטים חשובים בבד"ץ עד"ח שלא שחטו מעולם בראקלי, אחד מהשוחטים העיד בז' אב לפני רבנים שהיה שוחט את הבראקלי ובח' אב חזר בו ואמר שלא התבונן היטיב. מאידך שניים מהשוחטים [שהעידו בח' אב בבד"ץ] העידו באזור יח' באב שהם שחטו את הבראקלי - שהיה נקרא בעבר 'בלעדי' ומה שהעידו לפני הבד"ץ שלא שחטו את הבראקלי, זה מחמת שהראו להם עוף אחר.
על הב' הם טוענים, שגם הלהגהורן חולק את רגליו כדוגמת הבראקלי, וסימני השחרות המופיעים בפוסקים כסימן לעוף טמא, נאמרו על אווזין, וביצי הבראקלי הם כד וחד [מחלוקות הלכתיות]
 

פעלעד

משתמש ותיק
סופר אמר:
חבר אמר:
סופר אמר:
הרב @פעלעד.
תעשה טובה, תברר מה קורה בחצרו של הגאון הגדול ר' משה שאול קליין שליט"א, השתיקה רועמת, ומעניין מאוד מה הגאון אומר, האם נשאר איתן בדעתו, או שינה קו.
תודה רבה
שמעתי היום בשם חתנו, שהגרמ"ש הפסיק לאכול את הבראקל ולעת עתה הוא משתמש עם הודו
מה ? עד היום הוא כן אכל בראקל ?
כן, עד היום הוא אכל רק הודו ובראקל.
גם הגר"נ קרליץ אכל בראקל כבר לפני 10 שנים כפי שכותב חתנו במכתבו.
 

פעלעד

משתמש ותיק
חבר אמר:
סופר אמר:
הרב @פעלעד.
תעשה טובה, תברר מה קורה בחצרו של הגאון הגדול ר' משה שאול קליין שליט"א, השתיקה רועמת, ומעניין מאוד מה הגאון אומר, האם נשאר איתן בדעתו, או שינה קו.
תודה רבה
שמעתי היום בשם חתנו, שהגרמ"ש הפסיק לאכול את הבראקל ולעת עתה הוא משתמש עם הודו
מוסמך ביותר! ממש כעת מפי בנו של הגרמ"ש קליין שליט"א:
1. הגרמש"ק הודיע לבניו ביום חמישי שהוא מפסיק להתעסק בנושא - הוא לא תיאר לעצמו שיגיע לכאלו מימדים אחרי שהעדה"ח אישרו לו את זה בעבר, ואף הורה לבניו וחתניו שלא לעסוק יותר בענין.
2. מהר"א מסאטמער הזמינו בשבוע שעבר לאמריקה והוא החליט לא להיענות להזמנה.
3. יש לו בבית עוד בארקל שאוכל אותם, והוא הודיע בבית שאחרי שיגמר המלאי הוא שוקל לחזור ולאכול את העופות הרגילים!!!
4. עד יום חמישי שעבר הוא חזר שוב ושוב על דבר אחד, שיש נקודה אחת שהאוסרים מתעלמים ממנו: שהרב וואזנער זצ"ל בדק את עוף הבראקל והעיד שזה מה שאכלו במדינתו וידוע שהיתה לו טביעת עין חזקה ביותר, הראב"ד כתב שבארץ ישראל לא היו כאלה והרב לנדא ברוסיה והסאטמער רבי באמריקה אבל כנראה שבוויען כן אכלוהו וכידוע בשו"ע שמספיק מקום אחד בשביל שייחשב למסורת לכולם...
 

אהרן דוד

משתמש רגיל
סתימת הגולל על סערת הבראקל, אשרי הדור שגדוליו עמדו בפרץ למנוע מאותם המוציאים לעז ומעררים מנהג ישראל בכל הדורות ובתקוה שבעתיד לא יבואו סערות חדשות כעין אלו.
 

פעלעד

משתמש ותיק
רק האוסרים היו צריכים לכתוב בבירור שלדעתם הרב וואזנר טעה וזהו, חא להעמיד את המתירים כאילו הם סתם מבלבלים בשכל.
כי עדות חיה וקיימת של הגרמש"ק שהוא היה עד לה הוא מנאמנים ביותר בדורינו, ולכן לדעת האוסרים או שהגב וואזנר (שאנו סומכים עליו על ענייני כריתות ועוד) טעה, או שהגרמש"ק חא נאמן בעיניהם.
זה המציאות ואי אפשר להתכחש אליה.
 

חבר

משתמש חדש
פעלעד אמר:
רק האוסרים היו צריכים לכתוב בבירור שלדעתם הרב וואזנר טעה וזהו, חא להעמיד את המתירים כאילו הם סתם מבלבלים בשכל.
כי עדות חיה וקיימת של הגרמש"ק שהוא היה עד לה הוא מנאמנים ביותר בדורינו, ולכן לדעת האוסרים או שהגב וואזנר (שאנו סומכים עליו על ענייני כריתות ועוד) טעה, או שהגרמש"ק חא נאמן בעיניהם.
זה המציאות ואי אפשר להתכחש אליה.
תברר אצל בנו של הגרמ"ש ותשמע שהוא לא היה עד לו! מתברר שהייתה טעות בהבנת דבריו של הגרמ"ש, הוא סיפר את המעשה של העוף מפי אנשים שהעידו בפניו שהם היו נוכחים באותו מעמד, ולא שהוא בעצמו נוכח.
ומנגד, משמשו של הגר"ש ר' יהושע לוי טוען שבמשך עשרות השנים האחרונות לא זזה ידו מתוך ידו של הגר"ש, ומעשה כזה לא היה... הוא אומר שהפעמים היחידות שהגר"ש ראה עופות היה בעריו"כ בכפרות, ואז הביאו תמיד לבנים.
כך שמעתי היום בבי מדרשא
 
חלק עליון תַחתִית