יחי אמר:
הרי בתוך עמם הם יושבים. אינם חוששים שהציבור 'שלהם' יסיק שהותרה הרצועה?
ובמיגו דה'זום' עובד והטלפון פתוח, נשלח תמונות כל המשפחה להדודה בנתיבות והאח בצבא.
(בהתעלם מה'פסק' עצמו.)
1. ידועה הפסיקה המופיעה בפוסקים ראשונים ואחרונים רבים, מהם מגדולי דורנו, שאחר חתימת התלמוד אין לנו הכח והסמכות לגזור גזירות מדעתנו. לכן א"א אפשר לאסור את המותר, גם אם עלולים לבוא על ידו לאיסורי תורה. ואף שהיא לא תמיד מוסכמת, אי אפשר לבטלה במחי יד.
2. במקרה דנן ניתן לטעון לכל היותר שעלולים להגיע לאיסור דרבנן (מוליד. כסוגיין דעלמא ובהתעלם כרגע מדברי החזון איש שדחה את איסור מוליד, ואסר הפעלת מכשיר חשמלי מטעמים אחרים).
3. חשוב לזכור שרוב חכמי המערב וספרד במאה ה20 התירו את השימוש בחשמל ביום טוב לכתחילה, ולפי דבריהם האוסר במקרה דנן אינו אלא מן המתמיהים.
4. יש כאן שאלה נוספת של שמחת יו"ט חלף עצב ודכאון מחמת בדידות - בליל הסדר! (כפי שציינו זאת הרבנים).
5. אך הרבנים נקטו בגישה מאוד מחמירה (וכנ"ל גם בהודעת מלך שבא):
הם הדגישו שההיתר הוא: 1 במצב חירום וכהוראת שעה 2 ורק לצורך מצווה 3 כשהתוכנה מופעלת מערב יום טוב.
6. הם פסקו נגד התקדים של גדולי וגאוני המערב, אותם הם אמורים לייצג, אשר התירו את השימוש בחשמל ביום טוב.
7. הם גזרו גזירה מדעתם.
8. גזירתם מרחיקת לכת, היא על ספק עובדין דחול במקום מצווה (שהתלמוד בסוף שבת התיר אף את וודאו), שמא יבואו להפעיל לכתחילה מכשירי חשמל, כאשר אין הוא במצב חירום.
9. לאן הפסיקה הזו באמת תוביל?
בניגוד לזלזול וחוסר האמון שאתה מפגין כלפי "הציבור שלהם", הציבור הקדוש הזה מגיע ממסורת מקלה בעניין החשמל ביו"ט, הנותנת בהם אמון ומקרבת אותם.
10. ולמרות זאת, ואולי דווקא בגלל זאת, ציבור זה הוא המסורתי ביותר בעם ישראל, ובעל אחוז שומרי התורה הגבוה בעם ישראל.
11. לאור זאת ניתנת להשאל כאן שאלה אחרת: האם נאסור את המותר ונרחיק אותם ממסורת אבותיהם, או ניתן בהם אמון ונתיר להם את המותר ונשאיר אותם בתוך אותה המסורת (וכפי שעשה הלל בשבת לא א ורבים מגדולי ספרד והמערב בכל הדורות, בפרט במאה ה20).
12. אומנם, בכל האמור ישנם כנראה הבדלי גישה, בדרך כלל בין רבנים ספרדים לבין אלו האשכנזים, אך למסורת יש כאן אמירה והכרעה ברורה.
13. חשוב לזכור: לא בטוח שהגישה של קהילה א מתאימה לקהילה ב, המציאות והנסיון מראים דווקא את ההיפך - הספרדים מתחזקים ומתעלים יותר תחת הנהגת רבותיהם, וחשוב להם להמשיך את מסורת עדתם גם כאן בארץ הקודש, בזמן של קיבוץ גלויות.
14. יתירה מזאת, כחריגה קלה מהדיון אוסיף ואטען כי לא בטוח שהגישה הספרדית לא הייתה מצילה רבים מהאשכנזים, אך שוב - מסורת הפסיקה וגדולי מנהיגי העדות הם אלו שייקבעו.