"רבני המערב": במצב חירם - ליל הסדר דרך הסקייפ

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

חזק

משתמש ותיק
הזויים
אחד הבכירים בהם (ר' אליהו אברג'ל) חתם בעבר על מכתב מינוי למלך המשיח רמ"מ...
 

עמנואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
רק להבהיר
כשכתבתי שאני מבקש "התייחסות עניינית לדברי הרבנים"
לא התכוונתי להתייחסות לרבנים עצמם.
 

יאיר

משתמש ותיק
חזק אמר:
הזויים
אחד הבכירים בהם (ר' אליהו אברג'ל) חתם בעבר על מכתב מינוי למלך המשיח רמ"מ...
(מחילה שאיני מגיב עניינית לדברי הרבנים אך יש פה ענין חשוב להבהיר)

צודק ב-100% שלחתום ע"כ זה הזוי, אך לכאורה אין להביא משם ראיה משום שגם לדוגמא הגאון הרב יעקב יוסף זצ"ל חתום שם משום מה.
[אלא שפה כנראה מדובר על מזרוחניק'ס]

אגב, מדובר בתוכנה חדשה הנקראת 'זום', לא סקייפ.
 
 

עמנואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
חזק אמר:
אחד הבכירים בהם (ר' אליהו אברג'ל) חתם בעבר על מכתב מינוי למלך המשיח רמ"מ...
בלי להתייחס לחתימה (שאינני יודע לאמת אותה).
הרב אברג'ל ידוע כת"ח גדול ודיין חשוב, מחבר הספרים החשובים "דברות אליהו".
 

עמנואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
יאיר אמר:
צודק ב-100% שלחתום ע"כ זה הזוי, אך לכאורה אין להביא משם ראיה משום שגם לדוגמא הגאון הרב יעקב יוסף זצ"ל חתום שם משום מה.
[אלא שפה כנראה מדובר על מזרוחניק'ס]
רק אציין שגם חתימתו של הרב דוד אביחצירא מצויה על ה"פסק".
 

יאיר

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
חזק אמר:
אחד הבכירים בהם (ר' אליהו אברג'ל) חתם בעבר על מכתב מינוי למלך המשיח רמ"מ...
בלי להתייחס לחתימה (שאינני יודע לאמת אותה).
הרב אברג'ל ידוע כת"ח גדול ודיין חשוב, מחבר הספרים החשובים "דברות אליהו".
מכאן תאמת.
אחד הפסקים ההזוים..ולפחות נמצאנו למדים מכאן שאין לסמוך תמיד על חתימות רבנים...
http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%A4%D7%A1%D7%A7_%D7%94%D7%93%D7%99%D7%9F_%D7%A9%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99_%D7%94%D7%95%D7%90_%D7%9E%D7%9C%D7%9A_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97#.D7.A8.D7.91.D7.A0.D7.99.D7.9D_.D7.A9.D7.97.D7.AA.D7.9E.D7.95_.D7.A2.D7.9C_.D7.A4.D7.A1.D7.A7_.D7.94.D7.93.D7.99.D7.9F
http://chabadpedia.co.il/images/4/40/הפסק_דין.JPG
 

עמנואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
יאיר אמר:
עמנואל אמר:
חזק אמר:
אחד הבכירים בהם (ר' אליהו אברג'ל) חתם בעבר על מכתב מינוי למלך המשיח רמ"מ...
בלי להתייחס לחתימה (שאינני יודע לאמת אותה).
הרב אברג'ל ידוע כת"ח גדול ודיין חשוב, מחבר הספרים החשובים "דברות אליהו".
מכאן תאמת.
אחד הפסקים ההזוים..ולפחות נמצאנו למדים מכאן שאין לסמוך תמיד על חתימות רבנים...
http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%A4%D7%A1%D7%A7_%D7%94%D7%93%D7%99%D7%9F_%D7%A9%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99_%D7%94%D7%95%D7%90_%D7%9E%D7%9C%D7%9A_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97#.D7.A8.D7.91.D7.A0.D7.99.D7.9D_.D7.A9.D7.97.D7.AA.D7.9E.D7.95_.D7.A2.D7.9C_.D7.A4.D7.A1.D7.A7_.D7.94.D7.93.D7.99.D7.9F
http://chabadpedia.co.il/images/4/40/%D7%94%D7%A4%D7%A1%D7%A7_%D7%93%D7%99%D7%9F.JPG
מעניין אם ישנם מכתבי הכחשה.. 
 

עמנואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
עמנואל אמר:
יאיר אמר:
צודק ב-100% שלחתום ע"כ זה הזוי, אך לכאורה אין להביא משם ראיה משום שגם לדוגמא הגאון הרב יעקב יוסף זצ"ל חתום שם משום מה.
[אלא שפה כנראה מדובר על מזרוחניק'ס]
רק אציין שגם חתימתו של הרב דוד אביחצירא מצויה על ה"פסק".
מדובר ברב שכונה בחיפה
 

יאיר

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
עמנואל אמר:
יאיר אמר:
צודק ב-100% שלחתום ע"כ זה הזוי, אך לכאורה אין להביא משם ראיה משום שגם לדוגמא הגאון הרב יעקב יוסף זצ"ל חתום שם משום מה.
[אלא שפה כנראה מדובר על מזרוחניק'ס]
רק אציין שגם חתימתו של הרב דוד אביחצירא מצויה על ה"פסק".
מדובר ברב שכונה בחיפה
אכן. אך פה http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%A4%D7%A1%D7%A7_%D7%94%D7%93%D7%99%D7%9F_%D7%A9%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99_%D7%94%D7%95%D7%90_%D7%9E%D7%9C%D7%9A_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97#.D7.A8.D7.91.D7.A0.D7.99.D7.9D_.D7.A9.D7.97.D7.AA.D7.9E.D7.95_.D7.A2.D7.9C_.D7.A4.D7.A1.D7.A7_.D7.94.D7.93.D7.99.D7.9F
הם הפנו לפה...
http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%93%D7%95%D7%93_%D7%97%D7%99_%D7%90%D7%91%D7%95%D7%97%D7%A6%D7%99%D7%A8%D7%90
אנסה לתקן זאת.

[אגב, אני מכיר (וירטואלית) את העורך הראשי של חבדפדי"ה שאגב, למרבה הפלא איננו חבדניק...]
 

עמנואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
מלך שבא אמר:
עמנואל אמר:
אשמח לקרוא התייחסות עניינית לדברי הרבנים במכתבם
לא הבנתי, למה שלא במצב חירום אסור לעשות כך?
יפה. הרבנים כתבו לאסור זאת משום החשש שמא יבואו לעשות כן שלא לצורך. לכאורה זה גזירה משום עובדין דחול, ולכן קשה, כי לצורך מצווה התירו עובדין דחול ולא חששו שמא יבוא לעשות כן שלא לצורך. ולכן אני מסכים עם שאלתך. 
ונראה שלא רצו לפרוץ גדר ולפתוח פתח לקלי הראש, ולא משום שהדבר כשלעצמו באמת אסור לצורך מצווה.
 

עמנואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
ayedavid אמר:
חשש כותב מדאורייתא או מדרבנן לא הוזכר..
זה מוסכם שיש בזה משום כותב? 
לא אתפלא אם רבים שללו את החשש הזה מכל וכל.
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
יאיר אמר:
צודק ב-100% שלחתום ע"כ זה הזוי, אך לכאורה אין להביא משם ראיה משום שגם לדוגמא הגאון הרב יעקב יוסף זצ"ל חתום שם משום מה.
[אלא שפה כנראה מדובר על מזרוחניק'ס]
רק אציין שגם חתימתו של הרב דוד אביחצירא מצויה על ה"פסק".
והרב של ב"ב הנוכחי - לנדא הבן חתום אף הוא..
 
 

HaimL

משתמש ותיק
לא הבנתי. הטענה המרכזית כאן היא שהמודעה המצורפת פה היא מזויפת? או שהרבנים החתומים עליה הם עמי הארצות?
 

יחי

משתמש ותיק
הרי בתוך עמם הם יושבים. אינם חוששים שהציבור 'שלהם' יסיק שהותרה הרצועה?
ובמיגו דה'זום' עובד והטלפון פתוח, נשלח תמונות כל המשפחה להדודה בנתיבות והאח בצבא.

(בהתעלם מה'פסק' עצמו.)
 

מעל הסטנדרט

משתמש ותיק
הרב מזוז שליט"א כבר האריך בהקדמה דילה למשנה ברורה איש מצליח ח"ג מדוע כל הקומבינות ההלכתיות האלו שמבוססות על כך שמשאירים דלוק מערב שבת, אסורות.
 

בחור_צעיר

משתמש ותיק
לענ״ד זה עלול ליצור פירצה חמורה.
כבר הבוקר שמעתי מאחד חילוני שגיחך על כך איך זה יכול להיות שהם מאשרים דבר כזה.
 

צבי500

משתמש ותיק
שיתירו גם לאכול מצה ו4 כוסות דרך התוכנה.
זה מזכיר לי שפעם שאלתי אדם למה אינך שומר מצוות, ענה לי שהוא דתי בלב. שאלתי אותו ושאתה רעב אתה גם אוכל בלב?
 

מסורת אבותינו

משתמש רגיל
יש נושאים שבהם על פי ענייני ההלכה עצמם, ישנו מקום לדון ולכאן ולכאן. אבל מי שמחובר למציאות ובתוך עמו הוא יושב, מבין שזה לא רק לא לעניין, אלא חמור מאד. והבלים גמורים.
וזו תופעה מצויה שיש נושאים שהרבנים הלא חריפים ובקיאים, שמכהנים כרבנים גדולים, מחוברים למציאות, ומדברים לעניין. ודווקא איזה רב מפולפל מאיזה מקום נידח - מדבר בחוסר הגיון, כי הוא לא בענין.
ומכאן מודעה רבה לאורייתא, שבנושאים של עיקר ושורש הדין לא כדאי לעלעל בספרי הרבנים המכהנים במשרות גדולות כי בד"כ אין להם מה לחדש בזה, ודווקא לחכמים הנסתרים יש מה לחדש.
אבל בדברים שקשורים להתנהגות ציבורית מעשית כללית, שצריכה להיות לעניין, ועם מציאותיות והסתכלות אחראית, דווקא יכולים גאונים גדולים פשוט לכתוב שטויות והבלים, והאנשים שיש להם אחריות ציבורית, והתעסקות מציאותית, ה שלא נופלים בדברים לא לעניין.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
חזק אמר:
אחד הבכירים בהם (ר' אליהו אברג'ל) חתם בעבר על מכתב מינוי למלך המשיח רמ"מ...
בלי להתייחס לחתימה (שאינני יודע לאמת אותה).
הרב אברג'ל ידוע כת"ח גדול ודיין חשוב, מחבר הספרים החשובים "דברות אליהו".
מתיר כל איסור,
חותם לכל אחד על מה שירצה,
בנושאי אישות יש רינונים חמורים אחריו,
בבחירות בי-ם הוא יחיד שתמך במפלגת קש,
חתם על שגעון המשיחות,
ועכשיו גם מעז לעמוד בראש מתירי שידורים חיים ומצלמות פתוחות בליל פסח,
ולחרפתנו @עמנואל מגבה את אישיותו.
כדאי שתלמד טוב דברי המדרש רבה בפרשת השבוע (ויקרא א-טו).
 
 

יהודי

משתמש ותיק
סיפר לי חבר שנכח בעבר בבית כנסת ידוע בי-ם, ומסר שם ת"ח גדול שיעור שבועי בענייני הלכה, הנ"ל משום מה דיבר שם לבעלי בתים בענייני חשמל ביו"ט, מה זה חשמל ואם מותר לכבות וכו'. לאחר שיצא מהשיעור ניגש אליו אחד ואמר לו ששבוע שעבר הרב אמר שמותר לכבות מאוורר בשבת ואם כך וכו', הזדעק הלה ואמר שלא התיר וענה לו השואל וכי הרב חוזר בו. והנה אע"פ שמדובר בת"ח חשוב הכשיל את הרבים במה שאמר (ולא מבין עד היום שמתמטיקה הלכתית אומרים בכולל ולא בשיעור לעמי ארצות). ומסתמא יתן על זה את הדין.
פשוט שאם מתחילים להתיר דברים שהם ברורים באיסורם לא ברור לאן מגיעים בסוף. ומי שמתיר כמו במכתב למעלה הוא או מנותק או נהנה להתיר דברים משונים.
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
אוסיף עוד הרגשה - כמעט אצל כל אחד, ליל הסדר הוא חויה רוחנית ומרוממת. ברגע שמחברים אליו מחשבים וסקייפ ושאר ירקות, כל הקדושה נגוזה ונעלמה.
 

עמנואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
יחי אמר:
הרי בתוך עמם הם יושבים. אינם חוששים שהציבור 'שלהם' יסיק שהותרה הרצועה?
ובמיגו דה'זום' עובד והטלפון פתוח, נשלח תמונות כל המשפחה להדודה בנתיבות והאח בצבא.

(בהתעלם מה'פסק' עצמו.)


1. ידועה הפסיקה המופיעה בפוסקים ראשונים ואחרונים רבים, מהם מגדולי דורנו, שאחר חתימת התלמוד אין לנו הכח והסמכות לגזור גזירות מדעתנו. לכן א"א אפשר לאסור את המותר, גם אם עלולים לבוא על ידו לאיסורי תורה. ואף שהיא לא תמיד מוסכמת, אי אפשר לבטלה במחי יד.

2. במקרה דנן ניתן לטעון לכל היותר שעלולים להגיע לאיסור דרבנן (מוליד. כסוגיין דעלמא ובהתעלם כרגע מדברי החזון איש שדחה את איסור מוליד, ואסר הפעלת מכשיר חשמלי מטעמים אחרים). 

3. חשוב לזכור שרוב חכמי המערב וספרד במאה ה20 התירו את השימוש בחשמל ביום טוב לכתחילה, ולפי דבריהם האוסר במקרה דנן אינו אלא מן המתמיהים.

4. יש כאן שאלה נוספת של שמחת יו"ט חלף עצב ודכאון מחמת בדידות - בליל הסדר! (כפי שציינו זאת הרבנים).

5. אך הרבנים נקטו בגישה מאוד מחמירה (וכנ"ל גם בהודעת מלך שבא):
הם הדגישו שההיתר הוא: 1 במצב חירום וכהוראת שעה 2 ורק לצורך מצווה 3 כשהתוכנה מופעלת מערב יום טוב.

6. הם פסקו נגד התקדים של גדולי וגאוני המערב, אותם הם אמורים לייצג, אשר התירו את השימוש בחשמל ביום טוב.

7. הם גזרו גזירה מדעתם.

8. גזירתם מרחיקת לכת, היא על ספק עובדין דחול במקום מצווה (שהתלמוד בסוף שבת התיר אף את וודאו), שמא יבואו להפעיל לכתחילה מכשירי חשמל, כאשר אין הוא במצב חירום.

9. לאן הפסיקה הזו באמת תוביל?
בניגוד לזלזול וחוסר האמון שאתה מפגין כלפי "הציבור שלהם", הציבור הקדוש הזה מגיע ממסורת מקלה בעניין החשמל ביו"ט, הנותנת בהם אמון ומקרבת אותם.

10. ולמרות זאת, ואולי דווקא בגלל זאת, ציבור זה הוא המסורתי ביותר בעם ישראל, ובעל אחוז שומרי התורה הגבוה בעם ישראל.   

11. לאור זאת ניתנת להשאל כאן שאלה אחרת: האם נאסור את המותר ונרחיק אותם ממסורת אבותיהם, או ניתן בהם אמון ונתיר להם את המותר ונשאיר אותם בתוך אותה המסורת (וכפי שעשה הלל בשבת לא א ורבים מגדולי ספרד והמערב בכל הדורות, בפרט במאה ה20).   

12. אומנם, בכל האמור ישנם כנראה הבדלי גישה, בדרך כלל בין רבנים ספרדים לבין אלו האשכנזים, אך למסורת יש כאן אמירה והכרעה ברורה.

13. חשוב לזכור: לא בטוח שהגישה של קהילה א מתאימה לקהילה ב, המציאות והנסיון מראים דווקא את ההיפך - הספרדים מתחזקים ומתעלים יותר תחת הנהגת רבותיהם, וחשוב להם להמשיך את מסורת עדתם גם כאן בארץ הקודש, בזמן של קיבוץ גלויות.

14. יתירה מזאת, כחריגה קלה מהדיון אוסיף ואטען כי לא בטוח שהגישה הספרדית לא הייתה מצילה רבים מהאשכנזים, אך שוב - מסורת הפסיקה וגדולי מנהיגי העדות הם אלו שייקבעו.

   
 

עמנואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
ושכחתי - יש כאן שאלה חשובה של סכנת נפשות.
ה"י יזכנו לעבור את ליל הסדר בשלום ובלי הידבקויות ח"ו.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית