זה אכן לא שאלה. אלא השאלה הגדולה על אותם האנשים שמנסים פעם אחר פעם לערער על מנהגם ומעשיהם של ישראל קדושים.....רצוננו לעשות רצונך אמר:אם הרב וואזנר אכל את העופות הקיימים אז מה השאלה????????
איני מכיר אותו, אבל ראיתי בשבט הלוי (ח"י סי' קיג) תשובה בענין זה שכנראה הוי אליו [קפלן בד"כ הוי הכהנים], וכתב: כבוד ידידינו הה"ג מופלג טובא הרב ר' יחזקי' הכהן שליט"א כו', הנה נתעוררתי ע"י מע"כ ת"ח מופלג וממונה על בתי מטבחיים של עופות, וגם בקי היטב בענין גידול העופות הטהורים באה"ק.פשר דבר אמר:מי זה הרב יחזקאל קפלן
עי' לעיל דהוא חתים בכהניאחד התלמידים אמר:כנראה הוי אליו [קפלן בד"כ הוי הכהנים]
אחד התלמידים אמר:איני מכיר אותו, אבל ראיתי בשבט הלוי (ח"י סי' קיג) תשובה בענין זה שכנראה הוי אליו [קפלן בד"כ הוי הכהנים], וכתב: כבוד ידידינו הה"ג מופלג טובא הרב ר' יחזקי' הכהן שליט"א כו', הנה נתעוררתי ע"י מע"כ ת"ח מופלג וממונה על בתי מטבחיים של עופות, וגם בקי היטב בענין גידול העופות הטהורים באה"ק.פשר דבר אמר:מכיון שהאשכול התדרדר לדיוטא שכזו, אוכל לשאול מי זה הרב יחזקאל קפלן כמציג את עצמו כל פעם בתארים אחרים, ופעם מהין בנפשו להתווכח עם הגרמי"ל לנדא בחוצפה ועזות, ופעם מחשיב את עצמו לבר פלוגתא של הגרמ"מ, זה שהוא חתנו של המשקיע לא מתיר לו להשתלח בגדולי הרבנים בחוצפה ובגסות רוח.
שטויות!אחד התלמידים אמר:איני מכיר אותו, אבל ראיתי בשבט הלוי (ח"י סי' קיג) תשובה בענין זה שכנראה הוי אליו [קפלן בד"כ הוי הכהנים], וכתב: כבוד ידידינו הה"ג מופלג טובא הרב ר' יחזקי' הכהן שליט"א כו', הנה נתעוררתי ע"י מע"כ ת"ח מופלג וממונה על בתי מטבחיים של עופות, וגם בקי היטב בענין גידול העופות הטהורים באה"ק.
סופר אמר:מי שמעיין היטיב במכתבו של בעל שבט הלוי, וכן במכתבו של הראב"ד בתשובות והנהגות ח"ד סימן קפד, יראה שלא פקפקו בעופות שלנו, אלא עוררו שצריך לעמוד בפרץ לעשות השגחה שלא יערבו עופות טמאים בהכלאות, אבל לא קבעו שכך המצב היום, אלא שצריך לפקח על העתיד.
וב"ה העיד הגרמי"ל לנדא שבעופות שלנו אין הבעיות שהזכירו בעל השבט הלוי בתשובתו. וראה במכתבו של הגרמ"ש קליין כמה סמך בעל שבט הלוי זצוק"ל על יבלחט"א הרב לנדא.
אהרן דוד אמר:הדיון הוא לא על הידור אלא מה שפעם אחר פעם באים להטיל ספק במה שנהגו כלל ישראל במשך כל השנים ובנידון דידן לומר שיש איסור לאכול את עוף הפטם שאף הגר"ש וזאנר אכל עד ליומו האחרון[כבר ציינתי לסערות דומות הערינג פירות שמיטה של נכרים וכו שב"ה הטלת הלעז על מנהגם של ישראל כשרים ע"י אותם אנשים בכל פעם נכשל בכל אחד מהפעמים הללו
מה הקשר הרינג לכאן?אהרן דוד אמר:הדיון הוא לא על הידור אלא מה שפעם אחר פעם באים להטיל ספק במה שנהגו כלל ישראל במשך כל השנים ובנידון דידן לומר שיש איסור לאכול את עוף הפטם שאף הגר"ש וזאנר אכל עד ליומו האחרון[כבר ציינתי לסערות דומות הערינג פירות שמיטה של נכרים וכו שב"ה הטלת הלעז על מנהגם של ישראל כשרים ע"י אותם אנשים בכל פעם נכשל בכל אחד מהפעמים הללו
אלא שבזה אין מחלוקת, שההרינג עדיין טעים, בטח עם מצקאלאך, ולכן יש הרבה שממשיכים לאכול, ואשרינו שזכינו שלא הצליחו ח"ו לערער על מנהג ישראל. ומזה ראיה שאין לערער ח"ו, שהרי זה לא מצליחפעלעד אמר:מה הקשר הרינג לכאן?אהרן דוד אמר:הדיון הוא לא על הידור אלא מה שפעם אחר פעם באים להטיל ספק במה שנהגו כלל ישראל במשך כל השנים ובנידון דידן לומר שיש איסור לאכול את עוף הפטם שאף הגר"ש וזאנר אכל עד ליומו האחרון[כבר ציינתי לסערות דומות הערינג פירות שמיטה של נכרים וכו שב"ה הטלת הלעז על מנהגם של ישראל כשרים ע"י אותם אנשים בכל פעם נכשל בכל אחד מהפעמים הללו
בהרינג יש מכתבים בכת"י מהרב וואזנר ומהרב אלישיב שאוסרים את התולעת אניסקיס שנמצאת בהרינג, ומאידך היו חולקים שהתירו כמו ר' יעקב בלוי, זו היתה מחלוקת רצינית ולא סתם חששות וחומרות.
עפר ואפר אמר:אלא שבזה אין מחלוקת, שההרינג עדיין טעים, בטח עם מצקאלאך, ולכן יש הרבה שממשיכים לאכול, ואשרינו שזכינו שלא הצליחו ח"ו לערער על מנהג ישראל. ומזה ראיה שאין לערער ח"ו, שהרי זה לא מצליחפעלעד אמר:מה הקשר הרינג לכאן?אהרן דוד אמר:הדיון הוא לא על הידור אלא מה שפעם אחר פעם באים להטיל ספק במה שנהגו כלל ישראל במשך כל השנים ובנידון דידן לומר שיש איסור לאכול את עוף הפטם שאף הגר"ש וזאנר אכל עד ליומו האחרון[כבר ציינתי לסערות דומות הערינג פירות שמיטה של נכרים וכו שב"ה הטלת הלעז על מנהגם של ישראל כשרים ע"י אותם אנשים בכל פעם נכשל בכל אחד מהפעמים הללו
בהרינג יש מכתבים בכת"י מהרב וואזנר ומהרב אלישיב שאוסרים את התולעת אניסקיס שנמצאת בהרינג, ומאידך היו חולקים שהתירו כמו ר' יעקב בלוי, זו היתה מחלוקת רצינית ולא סתם חששות וחומרות.
(בשביל שלא להוציא לעז על ישראל לפני ר"ה, יש להזכיר שרבים רבים נמנעים למלאכול הרינג, ויש "הרינג כשר" שעשוי מסלמון)
עפר ואפר אמר:סופר אמר:מי שמעיין היטיב במכתבו של בעל שבט הלוי, וכן במכתבו של הראב"ד בתשובות והנהגות ח"ד סימן קפד, יראה שלא פקפקו בעופות שלנו, אלא עוררו שצריך לעמוד בפרץ לעשות השגחה שלא יערבו עופות טמאים בהכלאות, אבל לא קבעו שכך המצב היום, אלא שצריך לפקח על העתיד.
וב"ה העיד הגרמי"ל לנדא שבעופות שלנו אין הבעיות שהזכירו בעל השבט הלוי בתשובתו. וראה במכתבו של הגרמ"ש קליין כמה סמך בעל שבט הלוי זצוק"ל על יבלחט"א הרב לנדא.
רצ"ל מי שלא מעיין היטיב וכו'
ולכל הדמגוגים, בד"ץ העדה החרדית חתמו התחייבות להוועד של "מסורת העופות" שהם יקחו רק ממה שהם יביאו, (אפשר עכשיו לטעון שהכוונה לא לבראקיל אבל ודאי הכוונה שיפסיקו לאכול את הפטם).
ובכלל מה הקשר בין להגיד שהבראקיל יותר טוב וראוי לעבור אליו לבין להוציא לעז.
והשיטה שאסור להדר יותר ממה שעשו דורות קודמים היא שיטה שאיננו מממשים אותה בשום שטח הלכתי אחר, לא במצות לא בתפילין לא באתרוג וכו' וכו'
והאמת שגם לא בכשרות בהרבה עניינים.
עקרוני אתה צודק, וכפי הידוע הרב שטרנבוך, ביקש לשמוע את המקורות כדי לבדוק את המסורת,חבר אמר:אכן כך דרכה של תורה.
ובאותו משקל, אני מניח שאם עכשיו יגלו עיירות נידחות בפולין ואוקראינה ששם בחצרות גדלים עופות בראקל, ויהודים קשישים המתגוררים במקום מלפני השואה (ואולי אפילו גוים מסיחים לפי תומם?) יעידו שעוף זה אכלו כל בני הקהילה היהודית במקום בימים ההם, אז גם הרב שטרנבוך והרב לנדא יחזרו ויתירו את העוף. האיסור הוא מפני שאין מסורת, וברגע שתהיה מסורת מובהקת יתירוהו.
מחובתי למחות על כבוד התורה ולומדיה שנתחלל.אהרן דוד אמר:עיקר הדיון אמור להתמקד באותה הגישה לבוא פעם אחר פעם ולהטיל ספק במנהגם של כלל ישראל בכל הדורות והנושאים ולטעון שנתברר כעת שאינם נוהגים כהלכה ואף עוברים על איסורים, זה ברור שאין זה דרך של מי שרוצה להיקרות "פוסק"... [ברור לכל שאם הגר"ש וזאנר זצ"ל היה בדורינו לא היה נוהג כך, ובוודאי לא היה כותב כך...]
וכבר אמרו שלדעתם ניתן לעבור באכילה אחת ובהעלם אחד על איסורים רבים [שב"ה לא נתקבלו ככל בכל ישראל] והינו לאכול לחמניה מזונות, יחד עם הערינג, עם ירקות של אמריה לנכרי בשמיטה וכו...
וב"ה שמסר עולמו לשומרים הלא המה גדולי הפוסקים האמיתים שפעם אחר פעם עומדים בפרץ ומחזקים מנהגם של ככל ישראל וחדש אסור מן התורה.
יסלח לי מר, אבל כבודו טועה במציאות טעות מרה מאד...יעקב אמר:עפר ואפר אמר:אלא שבזה אין מחלוקת, שההרינג עדיין טעים, בטח עם מצקאלאך, ולכן יש הרבה שממשיכים לאכול, ואשרינו שזכינו שלא הצליחו ח"ו לערער על מנהג ישראל. ומזה ראיה שאין לערער ח"ו, שהרי זה לא מצליחפעלעד אמר:מה הקשר הרינג לכאן?
בהרינג יש מכתבים בכת"י מהרב וואזנר ומהרב אלישיב שאוסרים את התולעת אניסקיס שנמצאת בהרינג, ומאידך היו חולקים שהתירו כמו ר' יעקב בלוי, זו היתה מחלוקת רצינית ולא סתם חששות וחומרות.
(בשביל שלא להוציא לעז על ישראל לפני ר"ה, יש להזכיר שרבים רבים נמנעים למלאכול הרינג, ויש "הרינג כשר" שעשוי מסלמון)
אודות ההערינג היה דבר דומה קצת לפרשייתנו. בתחילה הסכימו כולם עם ה"עובדות" שיש תולעי אניסאקיס בדגים, וע"ז היה ויכוח הלכתי אם אסור או מותר.
אבל למעשה, לאחר שהתחילו לברר העניינים, אזי רוב הרבנים הגיעו למסקנה שהעובדות אינם מדוייקות, ובהערינג החתוך אחוזי הנגיעות קטנים מאד ואינם בגדר מיעוט המצוי.
מי שעורר את כל הבלאגן הרב רווח בעצמו כתב כך לבסוף, ולכן חוץ מהגרמ"ש קליין כמדומני שרוב הרבנים חזרו להתיר את ההערינג.
פעלעד אמר:יסלח לי מר, אבל כבודו טועה במציאות טעות מרה מאד...
בנושא האניסאקיס הייתי מעורה מאד מאד לפני מספר שנים כשהענין היה שיחת היום, והרבנים האוסרים ממש לא סבורים שזה מיעוט שאינו מצוי בהרינג, והאוסרים לא חזרו בהם מהאיסור, עכ"פ הרב אלישיב והרב וואזנר וודאי לא הוציאו מכתבים להיתר אחרי שהם הוציאו מספר מכתבים לאיסור.
והמציאות יוכיח, שהעדה מספקים הרינג שנקרא ב'ייצור מיוחד' שנקי מאניסאקיס, וייצור כזה הוא ממש לא זול, ואם לא היה ביקוש הם לא היו מייצרים את זה.
אני אישית נמנע מהרינג ומכיר עוד המון קהילות ואנשים, רוב רבני לייקוואוד הליטאים סבורים לאיסור, מפי השמועה שמעתי שמאז הפרשייה הגאב"ד הרב ווייס אסר לתת הרינג בבית מדרשו, וגם בעדה עצמה היה מח' אם לאסור או לא, וכיון שהרב בלוי היה הרב של ועד הכשרות והוא סבר להיתר החליטו שאין החלטה, ובמדריך הכשרות שלהם הם כתבו שאין ע"ז החלטה בבד"ץ.
זה שיש אניסאקיס זו עובדא, וזה שיש הרבה מהתולעים גם במעיים, מה שאסור לכו"ע, זה גם עובדא, והמח' רק על התולעים שיצאו מהמעיים לתוך הבשר, ובזמנו היה איש מקצוע שעבד במעבדה של העדה לדים בשם ר' אהרן וולקין, הוא מצא 4 דגי סלומון (מהים, לא מבריכות שאנו אוכלים) שראש התולעת היתה בבשר והזנב במעיים, סימן מובהק שהוא מגיע מבחוץ לתוך המעיים ומשם זוחל לבטן, ואינו תולעת שנוצרת בבשר שמותר.
בקיצער א גאנצע פרשה, ואסור לבשל עוף עם דג, וכאן הסוגיא עופות, אז לא נערב אותם יחדיו...
*את ההרינג בייצור מיוחד של הבד"ץ בלי תולעים ניתן להשיג בחנות חמוצים שבכיכר השבת על פינת רחוב עזר ליולדות, יתכן ויש עוד מקומות, שם אני יודע בטוח.