שאלת המסורת בעופות בני ימינו

סופר

משתמש ותיק
שמעתי גם שהיה שם אחוז גבוה של טריפות, ומה גם שהבשר קשה ואינו טעים.
 

סופר

משתמש ותיק
רצוננו לעשות רצונך אמר:
אם הרב וואזנר אכל את העופות הקיימים אז מה השאלה????????
זה אכן לא שאלה. אלא השאלה הגדולה על אותם האנשים שמנסים פעם אחר פעם לערער על מנהגם ומעשיהם של ישראל קדושים.....
הגרש"ז אוירבך זצ"ל היה אומר, אנחנו לא גרים, ולא בעלי תשובות, אלא ב"ה יש לנו מסורת אבות.
 

פעלעד

משתמש ותיק
מצו"ב כתבה מהמבשר תורני על פולמוס הבראקל.

כמו"כ מצורף מאמר מהגרי"ב וואזנר ובסופות דברים שכתב לו זקינו הגר"ש וואזנר זצ"ל אודות בעייתיות העופות של היום.
ובדבריו כותב הרב וואזנר זצ"ל שהוא חולק על רבי מאיר פראנסדורפר שהתיר הנדסה גנטית, ולכאו' לפי"ד הסלומון שלנו פסול לאכילה כיון שלכו"ע מהונדס בתוכו גנים של שרצים.
וצע"ג.
 

קבצים מצורפים

  • המבשר - בראקל 3.jpg
    המבשר - בראקל 3.jpg
    687.5 KB · צפיות: 260
  • המבשר - בראקל 2.jpg
    המבשר - בראקל 2.jpg
    641.8 KB · צפיות: 260
  • המבשר - בראקל 1.jpg
    המבשר - בראקל 1.jpg
    542.5 KB · צפיות: 260
  • הגריב ואזנער על עופות שלנו.PDF
    1.8 MB · צפיות: 43

אחד התלמידים

משתמש ותיק
פשר דבר אמר:
מי זה הרב יחזקאל קפלן
איני מכיר אותו, אבל ראיתי בשבט הלוי (ח"י סי' קיג) תשובה בענין זה שכנראה הוי אליו [קפלן בד"כ הוי הכהנים], וכתב: כבוד ידידינו הה"ג מופלג טובא הרב ר' יחזקי' הכהן שליט"א כו', הנה נתעוררתי ע"י מע"כ ת"ח מופלג וממונה על בתי מטבחיים של עופות, וגם בקי היטב בענין גידול העופות הטהורים באה"ק.
 

אוריאור

משתמש רשום
אחד התלמידים אמר:
פשר דבר אמר:
מכיון שהאשכול התדרדר לדיוטא שכזו, אוכל לשאול מי זה הרב יחזקאל קפלן כמציג את עצמו כל פעם בתארים אחרים, ופעם מהין בנפשו להתווכח עם הגרמי"ל לנדא בחוצפה ועזות, ופעם מחשיב את עצמו לבר פלוגתא של הגרמ"מ, זה שהוא חתנו של המשקיע לא מתיר לו להשתלח בגדולי הרבנים בחוצפה ובגסות רוח.
איני מכיר אותו, אבל ראיתי בשבט הלוי (ח"י סי' קיג) תשובה בענין זה שכנראה הוי אליו [קפלן בד"כ הוי הכהנים], וכתב: כבוד ידידינו הה"ג מופלג טובא הרב ר' יחזקי' הכהן שליט"א כו', הנה נתעוררתי ע"י מע"כ ת"ח מופלג וממונה על בתי מטבחיים של עופות, וגם בקי היטב בענין גידול העופות הטהורים באה"ק.

איזה טעות איומה: מדובר בר' יחזקי' כהן (כך שם משפחתו) שהתחיל את כל הבלאגן סביב הכלאות בעופות.
לא לבלבל עם ר' יחזקאל קפלן שבשנת תשנ"ח כנראה בקושי היה אולי בחור צעיר.
 

יעקב

משתמש חדש
אחד התלמידים אמר:
איני מכיר אותו, אבל ראיתי בשבט הלוי (ח"י סי' קיג) תשובה בענין זה שכנראה הוי אליו [קפלן בד"כ הוי הכהנים], וכתב: כבוד ידידינו הה"ג מופלג טובא הרב ר' יחזקי' הכהן שליט"א כו', הנה נתעוררתי ע"י מע"כ ת"ח מופלג וממונה על בתי מטבחיים של עופות, וגם בקי היטב בענין גידול העופות הטהורים באה"ק.
שטויות!
המכותב בשבה"ל הוא רבי יחזקיהו כהן מח"ס שו"ת אבני חן, ולא ר' יחזקאל הכהן קפלן.
 

מנהל ראשי

חבר צוות
מנהל האתר
חו"ר, האשכול התנהל כל כך יפה במשך 187(!) הודעות, לא יודע מה אתכם, אבל אני התרגשתי. עניין נפיץ כל כך (ומקו"א יוכיחו) מצליח להיות נידון תורנית ועניינית.
אני מבקש ומודיע, בצורה זו, איאלץ לנעול/למחוק את האשכול, ולהרחיק את המשתמשים שגרמו לכך.
בברכת התורה
נ.ב. חלק מהתגובות האחרונות נמחקו, לא בגלל חסרון כלשהו בהן, אלא בגלל שהתייחסו להודעות שקדמו להם, שלצערי נאלצתי למחוק. עם הכותבים הסליחה
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
סופר אמר:
מי שמעיין היטיב במכתבו של בעל שבט הלוי, וכן במכתבו של הראב"ד בתשובות והנהגות ח"ד סימן קפד, יראה שלא פקפקו בעופות שלנו, אלא עוררו שצריך לעמוד בפרץ לעשות השגחה שלא יערבו עופות טמאים בהכלאות, אבל לא קבעו שכך המצב היום, אלא שצריך לפקח על העתיד.
וב"ה העיד הגרמי"ל לנדא שבעופות שלנו אין הבעיות שהזכירו בעל השבט הלוי בתשובתו. וראה במכתבו של הגרמ"ש קליין כמה סמך בעל שבט הלוי זצוק"ל על יבלחט"א הרב לנדא.

רצ"ל מי שלא מעיין היטיב וכו'


ולכל הדמגוגים, בד"ץ העדה החרדית חתמו התחייבות להוועד של "מסורת העופות" שהם יקחו רק ממה שהם יביאו, (אפשר עכשיו לטעון שהכוונה לא לבראקיל אבל ודאי הכוונה שיפסיקו לאכול את הפטם).

ובכלל מה הקשר בין להגיד שהבראקיל יותר טוב וראוי לעבור אליו לבין להוציא לעז.

והשיטה שאסור להדר יותר ממה שעשו דורות קודמים היא שיטה שאיננו מממשים אותה בשום שטח הלכתי אחר, לא במצות לא בתפילין לא באתרוג וכו' וכו'
והאמת שגם לא בכשרות בהרבה עניינים.
 

אהרן דוד

משתמש רגיל
הדיון הוא לא על הידור אלא מה שפעם אחר פעם באים להטיל ספק במה שנהגו כלל ישראל במשך כל השנים ובנידון דידן לומר שיש איסור לאכול את עוף הפטם שאף הגר"ש וזאנר אכל עד ליומו האחרון[כבר ציינתי לסערות דומות הערינג פירות שמיטה של נכרים וכו שב"ה הטלת הלעז על מנהגם של ישראל כשרים ע"י אותם אנשים בכל פעם נכשל בכל אחד מהפעמים הללו
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
אהרן דוד אמר:
הדיון הוא לא על הידור אלא מה שפעם אחר פעם באים להטיל ספק במה שנהגו כלל ישראל במשך כל השנים ובנידון דידן לומר שיש איסור לאכול את עוף הפטם שאף הגר"ש וזאנר אכל עד ליומו האחרון[כבר ציינתי לסערות דומות הערינג פירות שמיטה של נכרים וכו שב"ה הטלת הלעז על מנהגם של ישראל כשרים ע"י אותם אנשים בכל פעם נכשל בכל אחד מהפעמים הללו

ולמה שלא יכשל, אנשים אוהבים לאכול הרינג.

(בגמ' מבואר שאכלו כולם תרנגולתא דאגמא, וברגע שראו שהיא דורסת הפסיקו לאכול, כנראה שהם היו גרים ובע"ת)
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
ובו תגובה למכתב הרב קארפ
 

קבצים מצורפים

  • חלק ההוספה לסערת עוף הקצר חלק א'.pdf
    273.6 KB · צפיות: 86

פעלעד

משתמש ותיק
אהרן דוד אמר:
הדיון הוא לא על הידור אלא מה שפעם אחר פעם באים להטיל ספק במה שנהגו כלל ישראל במשך כל השנים ובנידון דידן לומר שיש איסור לאכול את עוף הפטם שאף הגר"ש וזאנר אכל עד ליומו האחרון[כבר ציינתי לסערות דומות הערינג פירות שמיטה של נכרים וכו שב"ה הטלת הלעז על מנהגם של ישראל כשרים ע"י אותם אנשים בכל פעם נכשל בכל אחד מהפעמים הללו
מה הקשר הרינג לכאן?
בהרינג יש מכתבים בכת"י מהרב וואזנר ומהרב אלישיב שאוסרים את התולעת אניסקיס שנמצאת בהרינג, ומאידך היו חולקים שהתירו כמו ר' יעקב בלוי, זו היתה מחלוקת רצינית ולא סתם חששות וחומרות.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
מכתב הרב אמיתי בן דוד
 

קבצים מצורפים

  • הרב אמיתי בן דוד.pdf
    124.2 KB · צפיות: 66

עפר ואפר

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
אהרן דוד אמר:
הדיון הוא לא על הידור אלא מה שפעם אחר פעם באים להטיל ספק במה שנהגו כלל ישראל במשך כל השנים ובנידון דידן לומר שיש איסור לאכול את עוף הפטם שאף הגר"ש וזאנר אכל עד ליומו האחרון[כבר ציינתי לסערות דומות הערינג פירות שמיטה של נכרים וכו שב"ה הטלת הלעז על מנהגם של ישראל כשרים ע"י אותם אנשים בכל פעם נכשל בכל אחד מהפעמים הללו
מה הקשר הרינג לכאן?
בהרינג יש מכתבים בכת"י מהרב וואזנר ומהרב אלישיב שאוסרים את התולעת אניסקיס שנמצאת בהרינג, ומאידך היו חולקים שהתירו כמו ר' יעקב בלוי, זו היתה מחלוקת רצינית ולא סתם חששות וחומרות.
אלא שבזה אין מחלוקת, שההרינג עדיין טעים, בטח עם מצקאלאך, ולכן יש הרבה שממשיכים לאכול, ואשרינו שזכינו שלא הצליחו ח"ו לערער על מנהג ישראל. ומזה ראיה שאין לערער ח"ו, שהרי זה לא מצליח
(בשביל שלא להוציא לעז על ישראל לפני ר"ה, יש להזכיר שרבים רבים נמנעים למלאכול הרינג, ויש "הרינג כשר" שעשוי מסלמון)
 

יעקב

משתמש חדש
עפר ואפר אמר:
פעלעד אמר:
אהרן דוד אמר:
הדיון הוא לא על הידור אלא מה שפעם אחר פעם באים להטיל ספק במה שנהגו כלל ישראל במשך כל השנים ובנידון דידן לומר שיש איסור לאכול את עוף הפטם שאף הגר"ש וזאנר אכל עד ליומו האחרון[כבר ציינתי לסערות דומות הערינג פירות שמיטה של נכרים וכו שב"ה הטלת הלעז על מנהגם של ישראל כשרים ע"י אותם אנשים בכל פעם נכשל בכל אחד מהפעמים הללו
מה הקשר הרינג לכאן?
בהרינג יש מכתבים בכת"י מהרב וואזנר ומהרב אלישיב שאוסרים את התולעת אניסקיס שנמצאת בהרינג, ומאידך היו חולקים שהתירו כמו ר' יעקב בלוי, זו היתה מחלוקת רצינית ולא סתם חששות וחומרות.
אלא שבזה אין מחלוקת, שההרינג עדיין טעים, בטח עם מצקאלאך, ולכן יש הרבה שממשיכים לאכול, ואשרינו שזכינו שלא הצליחו ח"ו לערער על מנהג ישראל. ומזה ראיה שאין לערער ח"ו, שהרי זה לא מצליח
(בשביל שלא להוציא לעז על ישראל לפני ר"ה, יש להזכיר שרבים רבים נמנעים למלאכול הרינג, ויש "הרינג כשר" שעשוי מסלמון)

אודות ההערינג היה דבר דומה קצת לפרשייתנו. בתחילה הסכימו כולם עם ה"עובדות" שיש תולעי אניסאקיס בדגים, וע"ז היה ויכוח הלכתי אם אסור או מותר.
אבל למעשה, לאחר שהתחילו לברר העניינים, אזי רוב הרבנים הגיעו למסקנה שהעובדות אינם מדוייקות, ובהערינג החתוך אחוזי הנגיעות קטנים מאד ואינם בגדר מיעוט המצוי.
מי שעורר את כל הבלאגן הרב רווח בעצמו כתב כך לבסוף, ולכן חוץ מהגרמ"ש קליין כמדומני שרוב הרבנים חזרו להתיר את ההערינג.
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
סופר אמר:
מי שמעיין היטיב במכתבו של בעל שבט הלוי, וכן במכתבו של הראב"ד בתשובות והנהגות ח"ד סימן קפד, יראה שלא פקפקו בעופות שלנו, אלא עוררו שצריך לעמוד בפרץ לעשות השגחה שלא יערבו עופות טמאים בהכלאות, אבל לא קבעו שכך המצב היום, אלא שצריך לפקח על העתיד.
וב"ה העיד הגרמי"ל לנדא שבעופות שלנו אין הבעיות שהזכירו בעל השבט הלוי בתשובתו. וראה במכתבו של הגרמ"ש קליין כמה סמך בעל שבט הלוי זצוק"ל על יבלחט"א הרב לנדא.

רצ"ל מי שלא מעיין היטיב וכו'


ולכל הדמגוגים, בד"ץ העדה החרדית חתמו התחייבות להוועד של "מסורת העופות" שהם יקחו רק ממה שהם יביאו, (אפשר עכשיו לטעון שהכוונה לא לבראקיל אבל ודאי הכוונה שיפסיקו לאכול את הפטם).

ובכלל מה הקשר בין להגיד שהבראקיל יותר טוב וראוי לעבור אליו לבין להוציא לעז.

והשיטה שאסור להדר יותר ממה שעשו דורות קודמים היא שיטה שאיננו מממשים אותה בשום שטח הלכתי אחר, לא במצות לא בתפילין לא באתרוג וכו' וכו'
והאמת שגם לא בכשרות בהרבה עניינים.

אני רוצה להעלות כאן נקודת חשיבה, לעורר דעת הציבור,
נניח כי מרן בעל שבט הלוי אכן אסרו את עוף ה"פטם" כמו"כ רבני בד"ץ העדה החרדית, ועוד, נניח שכולם אסרו כבר את עוף ה"פטם" עוד מלפני כ-20 שנה, אך זה פשוט כי מה שאסרו או פקפקו, זה רק מחמת שביררו והגיעו למסקנא כי נעשים הכלאות באופן האסור,
אך זה ודאי שהם לא כתבו איך שהם ביררו, ועל סמך מה נתברר להם כך,
עכשיו לו יצוייר כי אותם 2 מפעלים בארה"ב יפרסמו מחר בכל רחבי העולם כי הם פותחים שעריהם לכל הציבור הרחב לבוא לבקר ולראות את שיטת ההכלאה, ויתברר אכן כי לא היה שום בעיה בהכלאה, האם יש טעם להוכיח ממכתבי הרבנים שאסרו, כי נעשים שם מעשה הכלאה באופן האסור, ? , הרי כל בר דעת יבין כי התשובות לאיסור או לפקפוק הוא רק לפי המידע והבירורים שהם עשו,
וכעת לפי המצב העכשווי הרי גדולי הפוסקים שפקפקו על העוף ה"פטם" הרי לא מצאו לנכון להבהיר על סמך מה מתבסס ידיעתם כי נעשים הכלאות באופן האסור, רק פקפקו או אסרו לפי המידע שהגיע אליהם, מאידך יצאו כעת כמה וכמה רבנים בניהם הגרמ"י לנדא, ועוד, שטוענים שהם ביררו בתוקף, ואין הכלאה באופן האסור, האם שייך לומר בזה שהגר"ש וואזנער והביד"צ העדה החרדית חולקים עליו, ?
 

חבר

משתמש חדש
אכן כך דרכה של תורה. במקום שהפסק נשען על עובדות אזי בד"כ אם ישתנו העובדות ישתנה גם הפסק.
ובאותו משקל, אני מניח שאם עכשיו יגלו עיירות נידחות בפולין ואוקראינה ששם בחצרות גדלים עופות בראקל, ויהודים קשישים המתגוררים במקום מלפני השואה (ואולי אפילו גוים מסיחים לפי תומם?) יעידו שעוף זה אכלו כל בני הקהילה היהודית במקום בימים ההם, אז גם הרב שטרנבוך והרב לנדא יחזרו ויתירו את העוף. האיסור הוא מפני שאין מסורת, וברגע שתהיה מסורת מובהקת יתירוהו.
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
חבר אמר:
אכן כך דרכה של תורה.
ובאותו משקל, אני מניח שאם עכשיו יגלו עיירות נידחות בפולין ואוקראינה ששם בחצרות גדלים עופות בראקל, ויהודים קשישים המתגוררים במקום מלפני השואה (ואולי אפילו גוים מסיחים לפי תומם?) יעידו שעוף זה אכלו כל בני הקהילה היהודית במקום בימים ההם, אז גם הרב שטרנבוך והרב לנדא יחזרו ויתירו את העוף. האיסור הוא מפני שאין מסורת, וברגע שתהיה מסורת מובהקת יתירוהו.
עקרוני אתה צודק, וכפי הידוע הרב שטרנבוך, ביקש לשמוע את המקורות כדי לבדוק את המסורת,
אך למעשה אני לא יודע אם כולם יקבלו את המסורת, כי בחכמת אדם נפסק כי אי אפשר לקבל בזמן הזה מסורת חדשה,
 

אני הקטן

משתמש רגיל
אהרן דוד אמר:
עיקר הדיון אמור להתמקד באותה הגישה לבוא פעם אחר פעם ולהטיל ספק במנהגם של כלל ישראל בכל הדורות והנושאים ולטעון שנתברר כעת שאינם נוהגים כהלכה ואף עוברים על איסורים, זה ברור שאין זה דרך של מי שרוצה להיקרות "פוסק"... [ברור לכל שאם הגר"ש וזאנר זצ"ל היה בדורינו לא היה נוהג כך, ובוודאי לא היה כותב כך...]
וכבר אמרו שלדעתם ניתן לעבור באכילה אחת ובהעלם אחד על איסורים רבים [שב"ה לא נתקבלו ככל בכל ישראל] והינו לאכול לחמניה מזונות, יחד עם הערינג, עם ירקות של אמריה לנכרי בשמיטה וכו...
וב"ה שמסר עולמו לשומרים הלא המה גדולי הפוסקים האמיתים שפעם אחר פעם עומדים בפרץ ומחזקים מנהגם של ככל ישראל וחדש אסור מן התורה.
מחובתי למחות על כבוד התורה ולומדיה שנתחלל.
ולעצם הענין, יש לי שאלה, האם רב שלמד נושא מסוים [כגון שו"ע או"ח סי' קס"ז, יו"ד סי' פ"ד וכדו'] ויצא על פי הבנתו שישנה טעות בהלכה שנשתרש, האם מותר לו לשתוק ולא לנסות לפרסם את דעתו רק בגלל שהוא רוצה להיקרא "פוסק" ?
ברוך שמסר עולמו לשומרים שמקיימים את הפסוק 'לא תגורו מפני איש' ומפרסמים דעתם ההלכתית ללא פחד מ'מה יאמרו הבריות'.
הרב ואזנר [אף שהוא היה "פוסק הדור"] חתם על הלחמניות מזונות שברכתם המוציא וגם חתם על ההערינג שהוא אסור לאכילה [אף במדריך הכשרות של העדה דאז כתבו שהערינג נגוע באניסאקיס באופן שראוי להחמיר, אבל כיון שאין תחליף לכך לא אסרוהו, אז כנראה שאין איסורו מופרך] !
בנוסף, להגיד על כל אלו שהמנהג הוא מדורי דורות אינו נכון, הלחמניות מזונות הם דבר חדש, ההערינג מאוד יכול להיות שזה דבר חדש שהוא נגוע [אף האור החיים (איני זוכר את המקור) כתב שבגלל עכירות האויר בזמן הזה מתרבים השרצים], איסור אמירה לנכרי בשביעית היא מחלוקת ישנה, ולטענת האוסרים אף נשתנו הנתונים [ההסכמים עם המגדלים שונה היום מאשר לפני שנים], וגם בענינינו בעוף ה'פטם' שרק בשנים האחרונות נתעורר שאלה זו, ולא היתה שייכת כלל בשנים עברו.
 

פעלעד

משתמש ותיק
יעקב אמר:
עפר ואפר אמר:
פעלעד אמר:
מה הקשר הרינג לכאן?
בהרינג יש מכתבים בכת"י מהרב וואזנר ומהרב אלישיב שאוסרים את התולעת אניסקיס שנמצאת בהרינג, ומאידך היו חולקים שהתירו כמו ר' יעקב בלוי, זו היתה מחלוקת רצינית ולא סתם חששות וחומרות.
אלא שבזה אין מחלוקת, שההרינג עדיין טעים, בטח עם מצקאלאך, ולכן יש הרבה שממשיכים לאכול, ואשרינו שזכינו שלא הצליחו ח"ו לערער על מנהג ישראל. ומזה ראיה שאין לערער ח"ו, שהרי זה לא מצליח
(בשביל שלא להוציא לעז על ישראל לפני ר"ה, יש להזכיר שרבים רבים נמנעים למלאכול הרינג, ויש "הרינג כשר" שעשוי מסלמון)

אודות ההערינג היה דבר דומה קצת לפרשייתנו. בתחילה הסכימו כולם עם ה"עובדות" שיש תולעי אניסאקיס בדגים, וע"ז היה ויכוח הלכתי אם אסור או מותר.
אבל למעשה, לאחר שהתחילו לברר העניינים, אזי רוב הרבנים הגיעו למסקנה שהעובדות אינם מדוייקות, ובהערינג החתוך אחוזי הנגיעות קטנים מאד ואינם בגדר מיעוט המצוי.
מי שעורר את כל הבלאגן הרב רווח בעצמו כתב כך לבסוף, ולכן חוץ מהגרמ"ש קליין כמדומני שרוב הרבנים חזרו להתיר את ההערינג.
יסלח לי מר, אבל כבודו טועה במציאות טעות מרה מאד...
בנושא האניסאקיס הייתי מעורה מאד מאד לפני מספר שנים כשהענין היה שיחת היום, והרבנים האוסרים ממש לא סבורים שזה מיעוט שאינו מצוי בהרינג, והאוסרים לא חזרו בהם מהאיסור, עכ"פ הרב אלישיב והרב וואזנר וודאי לא הוציאו מכתבים להיתר אחרי שהם הוציאו מספר מכתבים לאיסור.
והמציאות יוכיח, שהעדה מספקים הרינג שנקרא ב'ייצור מיוחד' שנקי מאניסאקיס, וייצור כזה הוא ממש לא זול, ואם לא היה ביקוש הם לא היו מייצרים את זה.
אני אישית נמנע מהרינג ומכיר עוד המון קהילות ואנשים, רוב רבני לייקוואוד הליטאים סבורים לאיסור, מפי השמועה שמעתי שמאז הפרשייה הגאב"ד הרב ווייס אסר לתת הרינג בבית מדרשו, וגם בעדה עצמה היה מח' אם לאסור או לא, וכיון שהרב בלוי היה הרב של ועד הכשרות והוא סבר להיתר החליטו שאין החלטה, ובמדריך הכשרות שלהם הם כתבו שאין ע"ז החלטה בבד"ץ.
זה שיש אניסאקיס זו עובדא, וזה שיש הרבה מהתולעים גם במעיים, מה שאסור לכו"ע, זה גם עובדא, והמח' רק על התולעים שיצאו מהמעיים לתוך הבשר, ובזמנו היה איש מקצוע שעבד במעבדה של העדה לדים בשם ר' אהרן וולקין, הוא מצא 4 דגי סלומון (מהים, לא מבריכות שאנו אוכלים) שראש התולעת היתה בבשר והזנב במעיים, סימן מובהק שהוא מגיע מבחוץ לתוך המעיים ומשם זוחל לבטן, ואינו תולעת שנוצרת בבשר שמותר.
בקיצער א גאנצע פרשה, ואסור לבשל עוף עם דג, וכאן הסוגיא עופות, אז לא נערב אותם יחדיו...

*את ההרינג בייצור מיוחד של הבד"ץ בלי תולעים ניתן להשיג בחנות חמוצים שבכיכר השבת על פינת רחוב עזר ליולדות, יתכן ויש עוד מקומות, שם אני יודע בטוח.
 

יעקב

משתמש חדש
פעלעד אמר:
יסלח לי מר, אבל כבודו טועה במציאות טעות מרה מאד...
בנושא האניסאקיס הייתי מעורה מאד מאד לפני מספר שנים כשהענין היה שיחת היום, והרבנים האוסרים ממש לא סבורים שזה מיעוט שאינו מצוי בהרינג, והאוסרים לא חזרו בהם מהאיסור, עכ"פ הרב אלישיב והרב וואזנר וודאי לא הוציאו מכתבים להיתר אחרי שהם הוציאו מספר מכתבים לאיסור.
והמציאות יוכיח, שהעדה מספקים הרינג שנקרא ב'ייצור מיוחד' שנקי מאניסאקיס, וייצור כזה הוא ממש לא זול, ואם לא היה ביקוש הם לא היו מייצרים את זה.
אני אישית נמנע מהרינג ומכיר עוד המון קהילות ואנשים, רוב רבני לייקוואוד הליטאים סבורים לאיסור, מפי השמועה שמעתי שמאז הפרשייה הגאב"ד הרב ווייס אסר לתת הרינג בבית מדרשו, וגם בעדה עצמה היה מח' אם לאסור או לא, וכיון שהרב בלוי היה הרב של ועד הכשרות והוא סבר להיתר החליטו שאין החלטה, ובמדריך הכשרות שלהם הם כתבו שאין ע"ז החלטה בבד"ץ.
זה שיש אניסאקיס זו עובדא, וזה שיש הרבה מהתולעים גם במעיים, מה שאסור לכו"ע, זה גם עובדא, והמח' רק על התולעים שיצאו מהמעיים לתוך הבשר, ובזמנו היה איש מקצוע שעבד במעבדה של העדה לדים בשם ר' אהרן וולקין, הוא מצא 4 דגי סלומון (מהים, לא מבריכות שאנו אוכלים) שראש התולעת היתה בבשר והזנב במעיים, סימן מובהק שהוא מגיע מבחוץ לתוך המעיים ומשם זוחל לבטן, ואינו תולעת שנוצרת בבשר שמותר.
בקיצער א גאנצע פרשה, ואסור לבשל עוף עם דג, וכאן הסוגיא עופות, אז לא נערב אותם יחדיו...

*את ההרינג בייצור מיוחד של הבד"ץ בלי תולעים ניתן להשיג בחנות חמוצים שבכיכר השבת על פינת רחוב עזר ליולדות, יתכן ויש עוד מקומות, שם אני יודע בטוח.


אני יודע שבלי קשר למחלוקת ההלכתית, בכל מה שנוגע להערינג (לא סלמון), הרב רווח שהוא היה המעורר הגדול בענין והוא זה שהביא את הענין לתודעת הרבנים והציבור, חזר בו ואמר שהאחוזים קטנים מאד. אני יודע שהגרמ"ש קליין לא חזר בו, ושיש עוד יהודים מחמירים שלא לאכול, אבל "בגדול" גם אלו שנמנעו בתחילה רובם חזרו לאכול בעקבות התבררות המימדים האמיתיים של התופעה שכאמור בהערינג לכאורה זה אחוזים שאין צריכים לחוש להם.
 

יעקב

משתמש חדש
ומי שרוצה לראות את השתלשלות הפרשה מתחילה ועד סופה הטוב ב"ה, יעיין בלינק הרצו"ב, שם נמצאים כל המכתבים, ואכן מתברר שלמעשה העובדות התבררו רק לבסוף שההרינג החתוך שקונים בחנויות הוא ללא חשש תולעים, (ורק בדג הרינג שלם עם המעיים יש בו תולעים).
http://www.hamachon.co.il/web/proje...7&modul=40&codeclient=1738&codesubweb=0&arc=1
 

יעקב

משתמש חדש
http://hamachon.co.il/UploadFiles/machon/%D7%A2%D7%9C%20%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A7/%D7%9E%D7%9B%D7%AA%D7%91%20%D7%99%D7%95''%D7%A8%20%D7%94%D7%9E%D7%9B%D7%95%D7%9F%20%D7%9C%D7%A8%D7%94''%D7%92%20%D7%A8%D7%A9''%D7%99%20%D7%9C%D7%95%D7%99%D7%9F%20%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%98''%D7%90.pdf
 

יעקב

משתמש חדש
http://www.hamachon.co.il/UploadFiles/machon/%D7%A2%D7%9C%20%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A7/%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8%20%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A6%D7%90%D7%95%D7%AA%20%D7%A9%D7%9C%20%D7%94%D7%92%D7%90%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A8%D7%91%D7%99%20%D7%9E%D7%A9%D7%94%20%D7%9E%D7%A8%D7%93%D7%9B%D7%99%20%D7%A7%D7%90%D7%A8%D7%A4%20%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%98''%D7%90%20%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%99%20%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8%20%D7%96%D7%9C%D7%9E%D7%9F%20%D7%A8%D7%95%D7%95%D7%97%20%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%98''%D7%90.pdf
 
חלק עליון תַחתִית