גמח אמר:זה טוב?
ביאורי משה יהושע שופטים.pdf
אבר כיונה אמר:יתכן שיעזור לך ספר 'דעת סופרים' של הרב חיים דב רבינוביץ' (יש באוצה"ח)
יש על חלק מהנ"ך יש גם על נביאים אחרונים כמדומנייעקב שלם אמר:גמח אמר:
יישר כח
נפלא מאוד
1. האם יש על שאר ספרי נ"ך
2.האם יש את זה מודפס -בחנויות
יעקב שלם אמר:בעקבות הישיבה המרובה ב-ד אמותי
גיליתי ספר חדש (בשבילי) ומרתק
שעד היום לא זכיתי ללומדו
ספר התנ"ך
אבקש מאוד אם יש בידכם להמליץ לי על פירוש קצר ומתומצת קדושת פשוטו של מקרא
מעין הפירוש של פשוטו של מקרא על החומש
על פי חז"ל
למשל מה עומד בין שאול ודוד וכדו'
כמדומה שרש"י בפירושו לתורה בא להפקיע מזו הגישה בדיוק.שמחה מנתניה אמר:כמדומה שחז"ל כמעט ולא עמדו על פשוטו של מקרא אלא על מדרשו
ועיקר המושג והמשמעות של פשוטו של מקרא הוא בדברי רבותינו הראשונים
חזרה למעלה
שמעתי שמיועד למלמדים . ולא לילדים.יעקב שלם אמר:גמח אמר:זה טוב?
ביאורי משה יהושע שופטים.pdf
יישר כח
נפלא מאוד
1. האם יש על שאר ספרי נ"ך
2.האם יש את זה מודפס -בחנויות
רס"ג כתב פירוש על התורה (חוץ מהתרגום שלו לערבית) על דרך הפשטבשובה ונחת אמר:עד לרש"י 'פרשן דתא', לא היו ביאורים ופירושים לתורה שבכתב, אלא רק דרך מדרש (או תרגומים)
ביאורו הוא לא ביאור בפנ"ע אלא הוסיף מילים בתוך תרגומו, שממילא מפרשות גם את הענין.אבר כיונה אמר:רס"ג כתב פירוש על התורה (חוץ מהתרגום שלו לערבית) על דרך הפשט
תורה נביאים וכתובים אינם ספר אחד, למרות שהותר לכורכן כאחד בפרק השותפין.יעקב שלם אמר:בעקבות הישיבה המרובה ב-ד אמותי
גיליתי ספר חדש (בשבילי) ומרתק
שעד היום לא זכיתי ללומדו
ספר התנ"ך
אבקש מאוד אם יש בידכם להמליץ לי על פירוש קצר ומתומצת קדושת פשוטו של מקרא
מעין הפירוש של פשוטו של מקרא על החומש
על פי חז"ל
למשל מה עומד בין שאול ודוד וכדו'
אתה מדבר על התרגום שלו, אבל אני כתבתי:בשובה ונחת אמר:ביאורו הוא לא ביאור בפנ"ע אלא הוסיף מילים בתוך תרגומו, שממילא מפרשות גם את הענין.
וכעין דברי התרגום (אונקלוס, בפר' ויחי וזאת הברכה וכדו', ובתרגום יונתן לנביאים פעמים רבות) שעיקר תפקידו הוא לתרגם ותוך כדי לפעמים מבאר הענין בהרחבה [רק דבתרגומים זהו דרך דרש ולא פשט].
במהדורת 'תורת חיים' של מוה"ק הוציאו מתרגומו רק את הדברים שיש בהם מן החידוש, כשהם כתוספת על התרגום המילולי.
אבר כיונה אמר:רס"ג כתב פירוש על התורה (חוץ מהתרגום שלו לערבית) על דרך הפשט
יש כמעט על כל התנ"ךללמוד-וללמד אמר:אבר כיונה אמר:יתכן שיעזור לך ספר 'דעת סופרים' של הרב חיים דב רבינוביץ' (יש באוצה"ח)
דעת סופרים נפלא אך לצערי אין על כל הנ"ך יש על כמה ספרים בודדים
בשובה ונחת אמר:כמדומה שרש"י בפירושו לתורה בא להפקיע מזו הגישה בדיוק.שמחה מנתניה אמר:כמדומה שחז"ל כמעט ולא עמדו על פשוטו של מקרא אלא על מדרשו
ועיקר המושג והמשמעות של פשוטו של מקרא הוא בדברי רבותינו הראשונים
חזרה למעלה
ואבאר את דברי: רש"י כידוע כתב כמה פעמים ואני לא באתי אלא לפרש פשוטו של מקרא (ריש פר' בראשית כמ"פ, ועוד), אף שבפועל הביא ללא סוף מאמרי חז"ל באגדה שאינם כפי שנראה לנו פשוטו של מקרא, פעמים ציין לכך כגון שכתב זהו פשוטו ומדרשו וכו', ופעמים הביא רק את דרשת חז"ל ללא פירוש אחר, וכבר נודע שהשיגו עליו מפרשי הפשט בזה, ראה רשב"ם ריש וישב ועוד.
ובחומש 'פשוטו של מקרא' הוצ' לשם אפשר לעמוד על כך, אף שלדעתי יש בזה קצת מן התימה, ששם הספר הוא 'פשוטו של מקרא' הלקוח מדברי רש"י הנ"ל שכתבו כביאור למגמתו בפירוש התורה, ומביאים פירושי ראשונים אחרים שכתבו לחלוק בזה גופא על רש"י, קצת צורם...
ולגופו של ענין, לא משנה איך באמת ניישב את דברי רש"י במה שכתב כן, ויש בזה כמה דרכים לומר בבירור סוגיא זו, מ"מ ברור שרש"י התכוון לומר שביאורי חז"ל - אף אלו שאינם עולים בקנה אחד עם מה שנראה לנו 'פשט' הפסוק - הן הן באמת פשוטו של מקרא [והן אמת דאף דרך הפשט אינה רק באופן אחד, וכמו פשט בהבנת סוגיא בגמ', ויש להאריך בזה], ומכאן שאף חז"ל עסקו בזה, ואף שהמשיכו לרובד לפנים מרובד בפשט רמז דרש וסוד, מ"מ אין זה מפקיע את דבריהם מחלק הפשט.
מקוה שהובנתי [קצת קשה לבאר זאת בלחיצת מקלדת].
נקודה למחשבה: עד לרש"י 'פרשן דתא', לא היו ביאורים ופירושים לתורה שבכתב, אלא רק דרך מדרש (או תרגומים, שאף שזה פירוש מ"מ לא נוסף על הכתוב), ולא רק בחז"ל אלא גם בראשונים, ומכאן המדרשים המאוחרים המיוחסים לתקופת הגאונים והראשונים. הלא דבר הוא?
צא וראה! (ניתן להתחיל מסדרת 'ביאורים בפירוש רש"י על־התורה' ודומותי').בשובה ונחת אמר:אדרבה אם ע"י דרך זו יתבארו הדברים יותר, יש לדון בה.