שאלת המסורת בעופות בני ימינו

פשר דבר

משתמש רגיל
עפר ואפר אמר:
פשר דבר אמר:
עפר ואפר אמר:
שלחו במייל מכתב על חולק את רגליו (מזכירים את תשובת הגרמ"ב שהזכרתי, רק נראה שטעיתי, שהחולק את רגליו שעליו דיבר הגרמ"ב אינו מצוי בפטם שממנו משתמשים כולם לשחיטה אלא בלגהורן שממנו אוכלים כולם את הביצים)
מיהו הרב שצוין במכתבו של הגרמ"י הירש שליט"א ונמחק? במכתב של הרב קפלן באות כ"א הוא כותב את שמו של הגאון רבי אהרן ברנדסדורפר, מפני מה נמחק שמו כאן?
למה באמת משנה למה נמחק? אפשר שאינו רוצה להתעמת עם בני משפחתו.
(מי הוא הגר"א הנ"ל?)
משנה בהחלט, משום שכרגע אין לנו דברים מפיו של רבי אהרן ברנדסדורפר שליט"א בנידון, בשונה מאחרים ב"ה הוא בריא ובמצב שיכול להגיד את דעתו בבירור.

הגאון רבי אהרן ברנדסדורפר מרבני קהילת תולדות אהרן הוא אחיינו של הגאון רבי מאיר ברנדסדורפר, הוא אחד מרבני ועד השחיטה של העדה החרדית לצד הגאונים רבי שמואל ברדנסדורפר, רבי שלמה יהודה הירש, רבי חיים יוסף בלויא ורבי בן ציון בייער.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
למה אין דברים, הלא ר' יחזקאל קפלן העיד בשמו במכתב, אפשר ר"י קפלן שיקר אפשר לא.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
אגב, שמעתי מאחד שהבראקל אינו טעים,
ואח"כ אמר לי אחר, שזה לא שאינו טעים, אלא סוג טעם אחר מהפטם, אדרבא יש בו טעם גדול ועניין של טעם והרגל.
 

פשר דבר

משתמש רגיל
עפר ואפר אמר:
למה אין דברים, הלא ר' יחזקאל קפלן העיד בשמו במכתב, אפשר ר"י קפלן שיקר אפשר לא.
הכוונה שרבי אהרן ברנדסדורפר לא זקוק שהרב קפלן יעיד בשמו, ב"ה הוא במצב שהוא יכול להגיד את דבריו בקולו הצלול, בשונה מאחרים שמביאים מדבריהם כאשר כבר אינם יכולים לאשר או להכחיש.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פשר דבר אמר:
עפר ואפר אמר:
למה אין דברים, הלא ר' יחזקאל קפלן העיד בשמו במכתב, אפשר ר"י קפלן שיקר אפשר לא.
הכוונה שרבי אהרן ברנדסדורפר לא זקוק שהרב קפלן יעיד בשמו, ב"ה הוא במצב שהוא יכול להגיד את דבריו בקולו הצלול, בשונה מאחרים שמביאים מדבריהם כאשר כבר אינם יכולים לאשר או להכחיש.
אם הרב קפלן שיקר, אז למה אינו מכחיש?
אלא מה, אינו רוצה להכנס בופמבי לנושא... א"כ מה הראיה.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
(בכ"א עיקר החידוש שהתרנגולים הנחלקים מותר לאכול אותם הוא אינו חידוש של ר"א ברנדסדורפר אלא של אביו והרב פישר וור' ניסים ועליהם סומכים כל מי שאוכל ביצים, מה שאמרו בשמו זה רק שהעופות הבראקל ג"כ דומה לעופות של הביצים.
ומה שהרב לנדא כ"כ התפעל ממה שיש תמונות שהוא נחלק, הוא אכן צע"ג).
 

יושב ציון

משתמש רגיל
שמעתי בשמו של ר"א ברנדסדורפער שהגם שהוא עצמו היה חוכך להחמיר שלא לאכול את הפטם הרגיל, מ"מ היות שיצאו עוררין על הבראקל סובר שלע"ע ימשיכו לאכול את הפטם והמחמיר יחמיר לעצמו.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
יהודי אמר:
ביטול דעת הגרמי"ל הינה תמוהה, ומי שלא מבין בנושאים אלו אין ענין להשיבו.
בעניין הנוגע בי"ג עיקרים לא כדאי לזכות את גם הטועים המסכנים?...

ובקצת רצינות, מה הכוונה ביטול דעת הגרמי"ל. הרבה תלמידי חכמים חיוו את דעתם, זה בכה וזה בכה. יש מצדדים לכאן ויש לכאן.
האם דעתך שהגרמי"ל שליט"א הוא המסגר שאין אחר דבריו ולא כלום?
זו עמדה כמובן לגיטימית, אבל הייתי שמח אם תבהיר את כוונתך.
 

יהודי

משתמש ותיק
לא ולא, אבל ברור [לי לפחות] שהוא יוצר ספק, ולדעתי הוא יותר מאחרים, יען מדובר באדם רציני מאוד המצוי בענייני הכשרות והשחיטה עשרות רבות של שנים, ולא ידוע על חשש ריוח אצלו בכגון דא. אגב, שמעתי היום מת"ח גדול מאוד שגם הוא אחז בתחילה שאין פה חשש רציני, ולאחר מכתב הגרמי"ל התחיל לחשוש.
מש"כ בענין הפטם לכאו' הוא לא כ"כ מובן, הגריש"א אכל מזה לכתחילה, ואף היתה תקופה שפסק לאכול ושוב חזר.
ולמעשה לבד מהגרנ"ק שהחמיר לעצמו כל ת"ח בדור אכלו מעופות אלו.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לא ולא, אבל ברור [לי לפחות] שהוא יוצר ספק, ולדעתי הוא יותר מאחרים, יען מדובר באדם רציני מאוד המצוי בענייני הכשרות והשחיטה עשרות רבות של שנים, ולא ידוע על חשש ריוח אצלו בכגון דא. אגב, שמעתי היום מת"ח גדול מאוד שגם הוא אחז בתחילה שאין פה חשש רציני, ולאחר מכתב הגרמי"ל התחיל לחשוש.
מש"כ בענין הפטם לכאו' הוא לא כ"כ מובן, הגריש"א אכל מזה לכתחילה, ואף היתה תקופה שפסק לאכול ושוב חזר.
ולמעשה לבד מהגרנ"ק שהחמיר לעצמו כל ת"ח בדור אכלו מעופות אלו.

הרב לנדא ודאי רציני,
אבל בנושא ספיציפי זה ניכר שלא עסק עד היום,
ובעיני אנשים שעסקו בנושא הזה במסירות נפש עשרות שנים, ומעיקרא לא היה להם שום אינטרס בבראקל דווקא, דעתם חשובה יותר.

מה שאני כתבתי בעניין הפטם לא מובן?
אתה כתבת "כל פוסקי הדור לכתחילה", בשעה שהרב וואזנר זה היה אצלו ודאי בדיעבד, וגם אחד מיסודות ההיתר שלו לא רלוונטי כמבואר לכל מעיין וכש"כ הרב קליין,
ובשעה שגם הרב פישר, גם הרב וייס, גם הרב שטרנבוך, היה אצלם המצב דיעבד וטעון תיקון. כמפורש כל זה במכתביהם.

מש"כ בשם הרב אלישיב "לכתחילה" איני יודע מניין לך, אם מזה שאכל ולא היה אוכל דברים שבדיעבד, אולי.

אגב בנושא אינטרסים, אני ח"ו לי לומר על רב שיש לו אינטרסים, אבל אם ממפים את האינטרסים, אז ודאי שלכל רבני המשחטות יש אינטרס פטם ולא בראקל, 1 הכלכלי כמו שכתבתי, 2 לאחזוקי דיבוריה וכ"ש מעשיו שלא רוצה שייחשב שהאכיל אנשים תחת הכותרת "למהדרין גלאט" דבר שהוא דיעבד,
אז באמת אף רב אינו חשוד בעיני ח"ו לשקר משום אינטרס שיהיה, אבל בבקשה לא לומר שדווקא אצל רב פלוני אין אינטרס.

מה שכתבת ת"ח שבדור, אז אם אין כוונתך ל"אין הקב"ה מביא תקלה", אז כבר כתבתי שצריך להתייחס רק למי שבאה השאלה לפניו במלואה, וגם זה כמובן שעיקר המשמעות למי שיש לנו תשובה ברורה ממנו או מתלמידיו.
 

פשר דבר

משתמש רגיל
עפר ואפר אמר:
ובעיני אנשים שעסקו בנושא הזה במסירות נפש עשרות שנים, ומעיקרא לא היה להם שום אינטרס בבראקל דווקא, דעתם חשובה יותר.
אם באמת כוונתם לשם שמים והם מוכנים להשקיע עמל ויגיעה כדי לזכות את ישראל, מדוע לא יטרחו למצוא אחר זן של עוף הבלאדי אשר אין בו חשש הכלאות וגם יש בו מסורת אכילה בקהילות ישראל?
הרי הם מחפשים אחר המהודר ביותר.
 

יהודי

משתמש ותיק
מהיכן לך מי לא עסק בזה עד היום.
וכי הגרמ"ש קליין עסק בזה?
גם מה הכוונה לא עסק בזה, הרי הוא נמצא במשחטות למעלה מחמישים שנה, ואינו מבין בזה?
אני לא התכוונתי שלמישהו יש אינטרסים, רק כתבתי שגם אם יש, מהכרותי לגרמי"ל אין האינטרסים המוזכרים.
בנוגע להגרי"ש ביודעי קאמינא שאכל עופות אלו, ולהבנתי עשה כן לכתחילה, אך פרט זה צריך בירור.
לא יודע מה הכוונה באה לפניו, ת"ח גדולי תורה שאכפת להם מה מכניסים לפיהם, לכאו' הנהגתם כן משקפת לדעתם, אך אי"צ לזה כאן.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פשר דבר אמר:
עפר ואפר אמר:
ובעיני אנשים שעסקו בנושא הזה במסירות נפש עשרות שנים, ומעיקרא לא היה להם שום אינטרס בבראקל דווקא, דעתם חשובה יותר.
אם באמת כוונתם לשם שמים והם מוכנים להשקיע עמל ויגיעה כדי לזכות את ישראל, מדוע לא יטרחו למצוא אחר זן של עוף הבלאדי אשר אין בו חשש הכלאות וגם יש בו מסורת אכילה בקהילות ישראל?
הרי הם מחפשים אחר המהודר ביותר.

ראיתי את הטענה הזו באיזה פשקוויל (באחד האשכולות).

זה סוג של טענה שאפשר להבין לבד שיש עליה הרבה תשובות; אני למשל שאלתי ושמעתי שהבלאדי לא מוצלח כ"כ לבשר.
זה כמובן לא שאלה עליהם, זה שאלה על כל מי שאכפת לו מהפטם - וכמעט לכל הרבנים שהתייחסו נראה שאכפת להם מזה ורוצים לתקן המצב.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
יהודי אמר:
מהיכן לך מי לא עסק בזה עד היום.
וכי הגרמ"ש קליין עסק בזה?
גם מה הכוונה לא עסק בזה, הרי הוא נמצא במשחטות למעלה מחמישים שנה, ואינו מבין בזה?
אני לא התכוונתי שלמישהו יש אינטרסים, רק כתבתי שגם אם יש, מהכרותי לגרמי"ל אין האינטרסים המוזכרים.
בנוגע להגרי"ש ביודעי קאמינא שאכל עופות אלו, ולהבנתי עשה כן לכתחילה, אך פרט זה צריך בירור.
לא יודע מה הכוונה באה לפניו, ת"ח גדולי תורה שאכפת להם מה מכניסים לפיהם, לכאו' הנהגתם כן משקפת לדעתם, אך אי"צ לזה כאן.

אלו שעסקו, למשל, כפי הבנתי, הם ר' אברהם דוב ליטמנאוויץ, ר' שמואל הלפרין, ר' שלמה יהודה הירש, חברי הב"ד של הגרנ"ק. גם ר' אריאל בוקוולד עסק. (איני יודע מה דעתו למעשה כיום, היה מעניין לשמוע), ר' חזקיה כהן עסק.
הגרמ"ש איני יודע, (אבל ודאי שהנושא הזה היה מילתא דרמיא עליה כל השנים, אחרי שרבו אחז שצריך לברר את הנושא הזה).

עסק, הכוונה, שהוא נכנס למשחטה, ושאל את עצמו האם העופות האלו יש להם מסורת? או שהוא אמר לעצמו (בצדק), מה שאבי ע"ה שחט ומה ששוחטים כל הרבנים הגדולים גם אני שוחט.

ת"ח גדולי תורה ודאי אכפת להם, השאלה היא האם באה לפניהם השאלה במלא חומרתה. והשאלה האם יש להם תשובה מפורטת ומבוארת, למשל כמו התשובות בשבט הלוי ואבן ישראל.

מה אתה מתכוון שלהגרמי"ל אין אינטרסים? שהוא לא האכיל עד היום מיליארדי עופות פטם? שהעופות אצלו לא יתייקרו אם הוא יתחיל לשחוט בראקל? או שאתה מתכוון שהוא אדם יר"ש שלא משפיעות עליו נגיעות.

אגב, הגרמי"ל הוא הראשון שנשמע ממנו, שהמצב של הפטם פשוט מצויין, שאנחנו יודעים בדיוק ממה מורכב הפטם, ועל כל הארבעה אבות יש מסורת, ואין שום פקפוק ושם סמך, ויש מסורת לעילא ולעילא.
אף אחד חוץ ממנו לא מתייחס לזה כך!
הראב"ד שליט"א אומר שיש "משיב דבר" שהנח להם לישראל ומה שאוכלים חמישים שנה זה מספיק, הגרמ"ב אומר שיש "בית שלמה" שעל הביצים א"צ להחמיר מסורת, אבל אף אחד אינו רואה את המציאות כפי הרב לנדא.
 

יהודי

משתמש ותיק
לא יודע מהיכן כבודו יודע מי מבין בזה ומי לא.
התשובה על הגרמ"ש קליין קלושה, אולי כל מי שלמד אצל הגר"ש ואזנר בירר הענין כי רבו עסק בזה, ממש לא לענין [אגב, ר' אברהם רובין ראש בד"ץ מהדרין גם נחשב לתלמיד הגר"ש ואזנר, ואסר הברקלי מכל וכל, אא"כ נימא שהגרמ"ש מוסמך טפי מכולם, ולענ"ד אם כי כנראה הוא גדול תלמידיו, אך הוא כבר בעל דעה לעצמו [בצדק כמובן]].
כל החילוק הזה לא ברור לי שיש מומחים בכשרות ואף פעם לא חשבו על שאלה זו, וכנראה לא אמורים לדעת איך נראים סוג עופות כשרים ולא כשרים, ויש מומחים שמבינים בכל סוגי העופות.
מה זה במלא חומרתה, משחק מילים מכובסות, אם ביררו את זה אז ביררו, מי שלא כתב תשובה ע"ז אינו צד אפי' אם ברר לעצמו? פשוט משונה.
לא אמרתי שאין לו אינטרסים, רק אמרתי שהוא מוחזק כאדם רציני שלא יכתוב דברים מסוג זה תמורת אינטרסים.
מש"כ בדעתו לענין הפטם אינו שייך לברקלי כלל כלל.
 

אפריים

משתמש רשום
אחד התלמידים אמר:

לא הבנתי מה מעוליות עדויות מהעבר. הרי אין ספק שזה עוף מורכב עם זנים אחרים ועל זה גופא הנידון האם ההרכבה שלו עם עופות טמאים לא אוסרים אותו. וגם אם נאמר שלא האם יש עליו מסורת
 

זקן ממרא

משתמש רגיל
נדמה שהענין גמור
אחרי שרבנים חשובים ומבינים בתחום קובעים באופן חד משמעי שהעוף טמא לא יעזור כאן דעות מוצי"ם חשובים ככל שיהיו המכשירים את העוף
עכשיו נראה את כל המצווחים נמנעים לאכול את עופות הפטם....
 

יהודי

משתמש ותיק
לאחר שהעד"ח הרב לנדא הרב רובין והרב מחפוד הודיעו שלא ישחטו עוף זה, קשה לי להאמין ששא"י יתנדבו להיות ה"גוים" שכן ישחטו, אמנם אין ערובה למבין.
אגב, שמעתי שהרב לובין קיים שבוע שעבר שחיטה של הזן המדובר, מעניין אם גם ההולכים בדרך הגר"ח גריינמן מקילים בזה [למי שמכיר - אין קשר מוכרח בין ב' הקבוצות].
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
זקן ממרא אמר:
שמועות שהגרמ"ש קליין עתיד לפרסם מכתב שהוא חוזר בו מההיתר.
מה שהוא עתיד לעשות עוד יתברר. אבל כפי הנתפרסם נעשה לחץ אדיר עליו ע"י אדמו"רים מסויימים לחזור בו. אוי לאותו דור שאדמו"רים מכתיבים לרבנים איך לפסוק.
 

יהודי

משתמש ותיק
מישהו יכול לכתוב מה האינטרסים של כל א' מהצדדים? רוב הציבור רק חרד לא להיכשל במאכ"א ואינו יודע מי נגד מי.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
יהודי אמר:
מישהו יכול לכתוב מה האינטרסים של כל א' מהצדדים? רוב הציבור רק חרד לא להיכשל במאכ"א ואינו יודע מי נגד מי.
שאלה טובה. עם קצת דמיון אפשר ליתן כמה וכמה אינטרסים, אבל הייתי מעדיף לא לכנס לזה. כואב שיש אנשים שזה עיקר מה שיש להם לומר בנושא הזה.
 

סופר

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
זקן ממרא אמר:
שמועות שהגרמ"ש קליין עתיד לפרסם מכתב שהוא חוזר בו מההיתר.
מה שהוא עתיד לעשות עוד יתברר. אבל כפי הנתפרסם נעשה לחץ אדיר עליו ע"י אדמו"רים מסויימים לחזור בו. אוי לאותו דור שאדמו"רים מכתיבים לרבנים איך לפסוק.
למה 'אוי לו לדור....', איזה דברי בלע זה....
לאדמורי וצדיקי הדור יש ראייה יותר רחוקה מאשר הרבנים, ודברים כאלו משמעותיים שזה הוראה לדורות, צריך דעת תורה אמיתית, שזה נמצא דווקא אצל צדיקי וגדולי ומנהיגי הדור.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
סופר אמר:
אחד התלמידים אמר:
זקן ממרא אמר:
שמועות שהגרמ"ש קליין עתיד לפרסם מכתב שהוא חוזר בו מההיתר.
מה שהוא עתיד לעשות עוד יתברר. אבל כפי הנתפרסם נעשה לחץ אדיר עליו ע"י אדמו"רים מסויימים לחזור בו. אוי לאותו דור שאדמו"רים מכתיבים לרבנים איך לפסוק.
למה 'אוי לו לדור....', איזה דברי בלע זה....
לאדמורי וצדיקי הדור יש ראייה יותר רחוקה מאשר הרבנים, ודברים כאלו משמעותיים שזה הוראה לדורות, צריך דעת תורה אמיתית, שזה נמצא דווקא אצל צדיקי וגדולי ומנהיגי הדור.
מה שייך ראיה רחוקה.
אין כאן ענין של איזה פירצה, יש שאלה על מה יש מסורת.
או כוונתך שע"פ רוה"ק ראו ממי הסבא של הבראקל?
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לאחר שהעד"ח הרב לנדא הרב רובין והרב מחפוד הודיעו שלא ישחטו עוף זה, קשה לי להאמין ששא"י יתנדבו להיות ה"גוים" שכן ישחטו, אמנם אין ערובה למבין.
אגב, שמעתי שהרב לובין קיים שבוע שעבר שחיטה של הזן המדובר, מעניין אם גם ההולכים בדרך הגר"ח גריינמן מקילים בזה [למי שמכיר - אין קשר מוכרח בין ב' הקבוצות].

מכיוון שזה עוד 10 ק"ג לקילו, כל אחד הבין שכל המשחטות יברחו מזה כבורחים מפני האש. (אלא אם כן היו מצליחים ליצור חזית אחידה של רבנים בעד זה ואז לא הייתה ברירה).
ברגע שהתברר שאין חזית אחידה היה ברור שזה כבר לא יהיה פופולרי כלל.
 

פשר דבר

משתמש רגיל
עפר ואפר אמר:
סופר אמר:
אחד התלמידים אמר:
אוי לאותו דור שאדמו"רים מכתיבים לרבנים איך לפסוק.
למה 'אוי לו לדור....', איזה דברי בלע זה....
לאדמורי וצדיקי הדור יש ראייה יותר רחוקה מאשר הרבנים, ודברים כאלו משמעותיים שזה הוראה לדורות, צריך דעת תורה אמיתית, שזה נמצא דווקא אצל צדיקי וגדולי ומנהיגי הדור.
מה שייך ראיה רחוקה.
אין כאן ענין של איזה פירצה, יש שאלה על מה יש מסורת.
או כוונתך שע"פ רוה"ק ראו ממי הסבא של הבראקל?
האם הכוונה לאדמו"ר ממשכנות הרועים שליט"א שכבר פסק את פסקו להכשיר את הבראקל?
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
פשר דבר אמר:
האם הכוונה לאדמו"ר ממשכנות הרועים שליט"א שכבר פסק את פסקו להכשיר את הבראקל?
הכוונה למי שלפי הנטען, מנסה לכוף את הגרמ"ש קליין לחזור בו, בבחינת עולם הפוך, והרב "סופר" מרוצה מכך.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
זקן ממרא אמר:
נדמה שהענין גמור
אחרי שרבנים חשובים ומבינים בתחום קובעים באופן חד משמעי שהעוף טמא לא יעזור כאן דעות מוצי"ם חשובים ככל שיהיו המכשירים את העוף
עכשיו נראה את כל המצווחים נמנעים לאכול את עופות הפטם....
אם הממרא כמשמעו החליט מי הוא "רבנים" מבינים ומי הוא מוצי"ם, בוודאי שהעניין ברור לחלוטין, ואין להרהר אחרי הממרא.

ה"מצווחים" (חצופון) לא "ימנעו", אלא יאכלו מהבראקיל, ויאכלו ענווים וישבעו.
ומכיוון שהם לא כהמון עם שאוכל מה שיש בסופר או באיטליז, לא יהיה אכפת להם לקנות משחיטה פרטית.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
יהודי אמר:
מישהו יכול לכתוב מה האינטרסים של כל א' מהצדדים? רוב הציבור רק חרד לא להיכשל במאכ"א ואינו יודע מי נגד מי.
יש לי להציע אפשרות שלישית, תתפלא זו גם אופציה:
רבנים מביעים את דעתם לפי מה שנראה להם, ולא לפי האינטרסים.
 
חלק עליון תַחתִית