שלומי טויסיג
משתמש ותיק
"מרגלא בפומי תמיד להוכיח למנהג העולם באמירתם תהילה לדוד ג"פ ביום, כשמגיעים לפסוק "פותח את ידיך" אז מתעוררים לאומרו בכוונה משום שראו בשו"ע (נ"א ז') שצריך לכוון בפסוק "פותח את ידך" ואם לא כיון צריך לחזור ולאומרו פעם אחרת. אבל באמת הרי יותר יש להקפיד בכל הפסוקים שנמצא בהם שם הוי"ה ית"ש שלא להוציא ש"ש לבטלה, והרבה יותר יש לכוון בפסוקים "גדול ד' ומהולל מאוד" "חנון ורחום ד'" "טוב ד' לכל" "יודוך ד' כל מעשיך" "סומך ד' לכל הנופלים" "צדיק ד' בכל דרכיו" "קרוב ד' לכל קוראיו", בכל אלה הפסוקים יותר יש לכוון מבפסוק "פותח את ידך" שלא נמצא שם שם הוי"ה ית"ש.
ומש"כ בשו"ע שצריך לכוון בפסוק "פותח את ידיך" הוא בשביל שני טעמים: א. דרבותא השמיענו שהגם שבפסוק זה אין בו שם הוי"ה והיינו סבורים לדמות פסוק זה לפסוק "בכל יום אברכך" "דור לדור ישבח מעשיך" "הדר כבוד הודך" "ועזוז נוראותיך יאמרו" שרשאים לאומרם בלא כוונה כי לא נמצא בהם שם הוי"ה, ע"ז השמיענו השו"ע שפסוק זה אינו דומה לשאר הפסוקים שאין בהם שם הוי"ה, וצריך לכוון בו, אבל בפסוקים שנמצא בהם שם הוי"ה פשיטא שצריך לכוון יותר מבפסוק "פותח את ידיך". ב. שבאותם פסוקים שיש בהם שם הוי"ה, אם לא כיוון בהם הוא מעוות שלא יוכל לתקון ואינו מועיל מה שיאמר הפסוק פעם אחרת והעבירה שעבר כבר עבר, משא"כ פסוק "פותח את ידיך" שג"כ צריך לכוון בו – אבל אם לא כיון לא עבר שום עברה ויש לו תקנה אם יאמרו פעם אחרת" (הגאון רבי חיים ברלין זצ"ל בספר נשמת חיים סי' י"א הו"ד גם ב"אהל יוסף" ברכות עמוד רנ"ג)
ומש"כ בשו"ע שצריך לכוון בפסוק "פותח את ידיך" הוא בשביל שני טעמים: א. דרבותא השמיענו שהגם שבפסוק זה אין בו שם הוי"ה והיינו סבורים לדמות פסוק זה לפסוק "בכל יום אברכך" "דור לדור ישבח מעשיך" "הדר כבוד הודך" "ועזוז נוראותיך יאמרו" שרשאים לאומרם בלא כוונה כי לא נמצא בהם שם הוי"ה, ע"ז השמיענו השו"ע שפסוק זה אינו דומה לשאר הפסוקים שאין בהם שם הוי"ה, וצריך לכוון בו, אבל בפסוקים שנמצא בהם שם הוי"ה פשיטא שצריך לכוון יותר מבפסוק "פותח את ידיך". ב. שבאותם פסוקים שיש בהם שם הוי"ה, אם לא כיוון בהם הוא מעוות שלא יוכל לתקון ואינו מועיל מה שיאמר הפסוק פעם אחרת והעבירה שעבר כבר עבר, משא"כ פסוק "פותח את ידיך" שג"כ צריך לכוון בו – אבל אם לא כיון לא עבר שום עברה ויש לו תקנה אם יאמרו פעם אחרת" (הגאון רבי חיים ברלין זצ"ל בספר נשמת חיים סי' י"א הו"ד גם ב"אהל יוסף" ברכות עמוד רנ"ג)