אכילת ביטול

ב. זעירא

משתמש ותיק
תלוי איזה טריפה, וז"ל המחבר (פא, ב):
גבינות שנעשו מחלב בהמה ונמצא טריפה - אם הוא טרפות שאפשר שלא אירע לה אלא עתה, כגון ניקב קרום של מוח וכיוצא בו, מותרת, דאמרינן השתא הוא דנטרפה. אבל אם ידוע שקודם שחלבה נטרפה - כגון יתרת אבר שנטרפת בו; או הוגלד פי המכה, שבידוע ששלשה ימים קודם השחיטה היה ... ויש אוסרין אפילו בסירכא מה שנחלב תוך שלשה ימים, וכן יש לנהוג אם אין הפסד מרובה.
 

הערשל

משתמש ותיק
מלך שבא אמר:
שמעת פעם על המשפט "למה לי קרא סברא הוא"
אם הסברא אוסרת הרי זה אסור כאכילת השקץ והעכבר.
אמנם עיקר דברי שייכים באופן שהאיסור נהפך להיתר, אך אם נבוא לדון משום הלך אחר הרוב מסתבר שיש ענין לחוש למיעוט, שהרי סוכ"ס לוקח ע"ע סיכון, דאם יתברר שאכל איסור (או לא יתברר)הרי עבר איסור בשוגג והוא זקוק לכפרה.
 

מלך שבא

משתמש ותיק
הערשל אמר:
מלך שבא אמר:
שמעת פעם על המשפט "למה לי קרא סברא הוא"
אם הסברא אוסרת הרי זה אסור כאכילת השקץ והעכבר.
כשם שתתכן סברא לאסור לגמרי כך תתכן סברא לאסור לכתחילה.
הטענה שמי שחושב שיש ענין להחמיר הוא מחמיר יותר מהתורה היא טענה מצחיקה, מאחר וזה עצם הנידון, האם לפי סברת התורה יש ענין להחמיר.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
הערשל אמר:
אם נבוא לדון משום הלך אחר הרוב, מסתבר שיש ענין לחוש למיעוט, שהרי אם יתברר שאכל איסור –
א. עבר איסור בשוגג,
ב. והוא זקוק לכפרה.
א. לא כי, אלא אנוס הוא.​
ב. תלוי בשאלה הידועה: האם אנוס נחשב עושה מעשה עבירה, אלא שפטרתו תורה מעונש, או נחשב כמי שלא עשה המעשה כלל.
 

דבש לפי

משתמש ותיק
יש שרצו לטעון שהיתר חלב משום שרוב הבהמות כשרות הוא כשחלב כל בהמה בנפרד, אבל כיום שמערבים חלב בהמות רבות מאוד יחד ורחוק מאוד מאוד שלא תהיינה טרפות יותר מאחד משישים מהן אז הוא אסור. (כמדומה ששמעתי גם תשובות לטענה זו אבל איני זוכרם.)
 
חלק עליון תַחתִית