חלק אלוה ממעל - פירוש הדברים

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

איש קטן

משתמש ותיק
למעשה בקצרה אולי יש פה שתי שיטות בהגדרת הנשמה
אבל לשתיהם בוודאי שאין הכוונה שהנשמה היא חלק מהבורא
באופן הפשוט שאנו מבינים בורא ונברא
 

מיכה

משתמש ותיק
שוב, אין כאן 'שיטות' בהגדרת ה'נשמה'. זו פשוט, במחילה, בורות של הכותבים הנכבדים.
פותח האשכול סבור ש'נשמה' שדברו עליה חז"ל היא הכח הרוחני שהוא בעצם 'אני' = הרצון והדעת האנושיים. ולכן הוקשה לו מאמרם 'חלק אלוה ממעל'.
על קצה המזלג. בספרים שהזכיר 'כלפי לייא' מבואר שמדובר על נשמה לנשמה דאצילות. אם זה לא אומר לך כלום אז תבין שהעניין לא קשור אליך. אם זה כן אומר לך משהו אז תתבונן, ובעז"ה תבין.
 

אבינועם

משתמש ותיק
יש לשים לב להדגשה: חלק אלו-ה ממעל ממש הנזכרת בלשון כמה מהספרים.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
איש קטן אמר:
זה יפה שמתפלפלים בדברים בדרך מכובדת כיאה לבני תורה
לא חושב שבדבר כזה בסיסי יש עניין של אין דורשים במרכבה וכו..
הרי הדברים נאמרים מדרשנים וכו.. וכתובים בספרים שנגישים לרבים חוץ מזה שאנו אומרים כל יום שמע ישראל שעיקרו יחוד ה'
שהוא אלוהינו והוא אחד ואין כאחדותו כלומר לא מורכב אלה באחדות גמורה דבר שקשה לתפוס בשכל איך זה אבל למתבונן בעמקות זה חייב להיות כך שכן הממציא הראשון לא יכול להיות מורכב כי אם הוא מורכב מישהו או משהו הרכיב אותו ממילא חייב להיות אחד לגמרי וזה עיקר יסודי באמונה

על עצם המימרא של חלק אלוה אפשר להתפלפל מה הכוונה חלק וכו...
ההדגשה שלי בפתיחת האשכול היתה שפגשתי אנשים מעמך ישראל שחושבים שיש בהם חלק מהקב'ה דבר שלא מתקבל על הדעת
ווודאי שיבוש גמור שקרוב להגשמת האלוה וכפירה ממש
והדברים אינם שלי הם כתובים בלשם הנפש החיים מאריך בעניין ועוד, וזו סברא פשוטה

בעל התניא וודאי לא חולק על היסוד הזה אולי הוא בא לומר שהנשמה נחצבה והשתלשלה מהספירות וכו.. דברים שגם אנני מבין וגם המעט שכן איני יכול להסביר במקלדת אבל פשוט לי
שלא שיך להגיד את זה כפשוטו
ואני מסתפק אם כדאי להגיד בכלל את החידוש הנ'ל שכן גם כפי שאני מבין את הדברים לא כל מוחא סביל דא והוא כהולך על גשר צר ומסוכן וע'פ רוב האנשים מבינים כפשוטו ויכולים להגיע לכפירה ולאבד עולמם

אני אישית אומר לשם יחוד (מידי פעם) אבל תראו מה כתב על זה הנודע ביהודה
חבל שאתה כותב בדברים שאתה לא כ"כ מבין [כוונתי שלא קיבלת מהחיידר ההוא, וקיבלת מצד אחד, ואתה חושב שגם הצד השני חושב ככה, ואתה לא מבין כלל מה חושבים שם, כי לא למדת בספריהם ולא קיבלת מרבניהם].
בעל התניא והנפש החיים כאן חלוקים. והדברים מורחבים בהרבה מספרי החסידות, לא רק חסידות חב"ד. גם בזרע קודש ושפת אמת.
וראה גם בספר שפע טל שציינתי.
 
 

איש קטן

משתמש ותיק
אכן יש הרבה דברים שאני לא מבין אבל גם זה הבנה מסוימת להבין שאת זה אני לא מבין
ובפרט בנושא המדובר לנגד עיני שיטה מחודשת שאם אני יסביר אותה כפשוטה אני עלול להיות כופר בעיקר ולדידי לא עלול אלא כפירה ממש
אז עדיף להגיד שאת השיטה הזו אני אכן לא מבין כי זה האמת
ולהישאר עם ההבנה של הנפש החיים הלשם והבא'ח
מה חסר לי בזה ?

חוץ מזה מהיכרותי הקטנה עם סיפרי הקבלה הלשון שלהם היא לא השפה שלנו
כמו בלשם יחוד שמי שלא מבין מהוא קב'ה ושכינתיא עלול לחשוב שיש שתי רשויות חלילה וחס
בזמן שמדובר על שתי הנהגות ומנהיג אחד
ולכן היו שהתנגדו לזה
צריך לדעת שהאלוה עצמו הוא אחד באחדות גמורה ללא חיבור ללא פירוד ואין לו שום דימיון ושום הגדרה
המעט שאנו יכולים להשיג הוא הצורה שבה בחר ברצונו להתגלות לנו
וזה דבר שפשוט לכל בר בי רב
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
השורות האחרונות שכתבת הם פשוטים וברורים בלא שום פקפוק כלל

ואחרי כל זה, עדיין יש מקום רב לדיון בכל הנ"ל.
תישאר עם ההבנה של הנפה"ח והלשם. הכל בסדר. אף אחד לא ביקש ממך לחשוב אחרת.
אבל כדאי להיות מודעים שיש במקובלים גם שפה אחרת, ומחשבות אחרות.

ולא כל דבר זה כפירה בעיקר.
 

איש קטן

משתמש ותיק
ברוך ה' שלפחות זה פשוט וברור
למרות שהדברים פשוטים קצת חקרתי לעומק
אז הרמח''ל בדרך ה' חלק ג
סעיף א. ב. ג. ד. (שלושה עמודים סה'כ) כותב מפורש שהנשמה היא בריאה זכה שה' ברא בכדי שהאדם יוכל להקשר בשורשים העליונים עיין שם
את הלשם הנפש החיים והבא'ח כבר הזכרנו שוודאי דעתם כך

ומצאתי ציטוט מבעל התניא חלק ד' סימן ז'
לגבי 'אין לו חלק באלוקי ישראל' כי הגם דלכוארה לא שייך לשון חלק כלל באלוקותו יתברך , שאינו מתחלק לחלקים חס ושלום
עיין שם הכל

להגיד שהנשמה היא חלק מה' גובל בכפירה
כי הנשמה ניתנה באדם ונוצרה ה' לא נוצר
(להזכירך אתה בראתה , אתה יצרת, אתה נפחת בי )

הנשמה בעלת כמה מצבים ושינויים עליות וירידות אצל ה' אין שינוי חלילה

ואם כן מה הבעיה בפרעה ונבוכדנצאר שעשו עצמם אלוה
לכן כל הסברא הזו היא עיוות של המציאות וכן גם כפירה

לדעתי נובעת או מתמימות /טיפשות פלוס התלהבות יתר
חסרת ענווה לומר שחלק מהבורא בתוכי חלילה
או מרצון להראות כאדם מבין בעל דעות עמוקות שמחדש דברים שאחרים לא יודעים והוא כן
מכיוון שאתה לא נראה ונשמע טיפש
תשמור את החידושים לגמרא לפוסקים וכו.. ולא לחדש דברים בעיקרי האמונה על סמך דברים כפי הבנתך

נשמע ביקורתי אבל לא בא מנקודה של זילזול חלילה וחס
הדברים האלה הם לא צחוק טעות בנושאים כאלה ואנחנו בבעיה רצינית

תבורך :)
 

מחשב

משתמש רגיל
כלפי ליא אמר:
יש ספר שלם של אחד מגדולי המקובלים בן אחי השל"ה הק', הנקרא "שפע טל", שמרכזו של הספר עומד לבאר את החלק הזה של "חלק אלוק ממעל" שהוא ממש כפשוטו, ודבריו מיוסדים על קבלת הרמ"ק הכותב בסגנון הזה בספריו מספר פעמים.
אעתיק רק את התחלת הספר:
"ידוע שהנשמות של האומה הישראלית הם חלק אלו' ממעל, אשר על זה רמז הפסוק כי חלק ד' עמו, (דברים ל"ב), ר"ל חלק ממש, כחלק שנחלק מאיזה דבר שהוא שוה, ודומה בעינו לאותו דבר שנחלק ממנו, ואין הבדל והפרש בינו ובין אותו דבר, רק שאותו דבר הוא הכל והכלל שהוא יותר גדול מהחלק שנחלק ממנו, אבל בעצמותם הם דומים ושוים, כמו כן אין הבדל והפרש בין הנשמה ובינו יתעלה ויתברך שמו, רק שהוא יתעלה ויתברך הוא הכל, הוא האור הכולל האור הגדול, הבלתי סוף הבלתי תכלית, והנשמה היא חלק אור וניצוץ שנחלק מהאור הגדול ב"ה וברוך שמו, וכמאמר שלמה המלך ע"ה 'נר ה' נשמת אדם' (משלי כ"ו), ר"ל הנשמה של אדם היא נר וניצוץ מאור אלקים.
ודקדק בלשונו לומר 'נר אלקים' ולא אמר אור אלקים, כדי לרמוז שהנשמה בשלשה מדרגותיה, שהם נפש רוח נשמה, כולם הם חלק וניצוץ מאור אלקים, וזה נרמז בלשון נר אלקים, כי 'נר' נוטריקון 'נפש רוח' ור"ל הנפש והרוח והנשמה שהם ג' מדריגות בנשמה, הם כולם ניצוצות קדושות מאור אלקים, והיינו 'נר ה' נשמת אדם'.
אוסיף עוד להביא מהגהה שהמחבר כתב שם על הקטע הראשון:
אתה המעיין אל תתמה על ענין זה שהרי גדול מזו כתב מורי ורבי ר' משה קורדיווארו בפרדס הקודש שלו בשער היכלות שער כ"ד פרק י"ג וז"ל וענין האבות מעלה גדולה מהם שאינם איברים אבל הם כל עצם האלהות המתפשט אל התחתונים ע"כ, הנה הוא כותב בפירוש כי האבות הם עצם אלהות, ודבריו שם ודברינו אלה פה יובנו לך היטב בשער נפש רוח נשמה' כשתגיע לשם אך נבקש מאת פני  המעיין שיעיין בזה הספר על סדר שעריו ופרקיו, כי כל שער ושער וכל פרק ופרק הוא מפתח ומבוא וביאור לשער ולפרק הבא אחריו, על כן לא יהרוס במחשבתו לקפוץ לעיין בתחלה באמצע הספר, כי לא יהיה לו תועלת אבל כשיעיין על הסדר שאמרנו אז יתגלו לו שערי אורה בלי יגיעת השכל אך אמנם בתחילת המחשבה ובמושכל ראשון ישכיל ויבין עד כאן הגה"ה ^

בספרי החסידות המושג חלק אלו' ממעל ממש, חוזר ונשנה אין ספור פעמים.
ולשון התניא בליקוטי אמרים פ"ב:
"ונפש השנית בישראל היא חלק אלוה ממעל ממש כמ"ש ויפח באפיו נשמת חיים, ואתה נפחת בי, וכמ"ש בזוהר מאן דנפח מתוכיה נפח, פי' מתוכיותו ומפנימיותו, שתוכיות ופנימיות החיות שבאדם מוציא בנפיחתו בכח"

קצת ביאור במושג הקבלי, בצורה שאפשר לתפוס את המכוון בלי לטעות ח"ו בהגשמה, אפשר לראות בספר תע"ס של בעה"ס.

תעיינו בספר נשמת שבתי הלוי לבעל שפע טל, בו מאריך לבאר כוונתו במה שכ' שהנשמה היא חלק אלוק ממעל ממש, ומאריך לבטל הדעות שהבינו דבריו כפשטם. וכן אצל חב"ד ביארו בכמה מקומות שאין הכוונה כפשוטו אלא בדמיון מה וכו'.
 
 

אלף זעירא

משתמש רגיל
הרב איש קטן שליט''א.
א] גם אם תחזור אלף פעם שהנפש החיים והלשם כתבו מפורש כמו שכתבת זה לא ישנה את דעתם של גדולי המקובלים שפירשו דלא כפירושם.
השאלה מה מטרתך, אם אתה חותר לאמת עליך ללמוד תחילה היטב את דבריהם של הגה''ק בעל שפע טל תלמיד הרמ''ק זי''ע, ואת דברי קדשו של הגה''ק בעל התניא זי''ע ולנסות להבין את דבריהם הקדושים, ואם עדיין לא תבין את דבריהם תוכל לשאול אנשים שמבינים בסוגיא יותר ממך.
ב] וקצת ענוה לא תזיק. לך ולעוד כמה ניקים. תנוח דעתכם, המקובלים הנ''ל ידעו היטב את הכלל היסודי שהקב''ה הוא אחד הפשוט שאינו מורכב וא''כ אינו נחלק ח''ו. ואעפ''כ אמרו שנשמת ישראל היא חלק אלוק ממעל ממש, ועל כרחינו שאין הדברים סותרים זה לזה. [יש ע''ז כמה משלים. משל הניצוץ מהאש, שאע''פ שהאש היא פשוטה ולא מורכבת [יחסית לנבראים מורכבים, ולא ביחס להקב''ה שכמובן שביחס אליו כל הנבראים הם מורכבים] מ''מ שייך שיצא ממנה ניצוץ, והאש לא חסר כלום, ומצד שני הניצוץ הוא חלק מהאש ממש. או משל הדיבור מהאדם, שהדיבור יוצא מתוכיות האדם וא''כ הוא חלק ממנו, ומ''מ אין זה אומר שהאדם נחלק לשנים. וכן משל הנפיחה שהאדם מוציא בכח מקרבו]. איני יודע איזה משל במדויק מתאים לענין הנשמה, אבל שיהיה לך ברור, בין אם תרצה ובין אם לא, יש מגדולי המקובלים שפירשו שנשמת הישראל היא חלק אלוק ממעל, וכמו שכתב התניא שהנשמה נמשכה מבחינת החכמה של הקב''ה, שהיא הראשונה מעשר ספירות שהאציל הבורא, ובחינה זו היא אחד עם הקב''ה בעצמו, עיין בדבריו היטב. ועל כן לא ראוי להשתמש בשפה חריפה ובוטה כלפי דעה של גדולי המקובלים.
ג] הערה כללית שאינה מתייחסת באופן פרטי לאף אחד מהניקים החשובים דפה: שמתי לב כמה פעמים שיש אנשים שלומדים סתרי הבריאה וענינים דקים שבפנימיות התורה אך אינם כשירים דיים להבין היטב את הדברים בטהרתם, אם מצד חסרון במוח, אם מצד חסרון בזכות הלב, אם מסיבות אחרות. ומשלא מבינים מתחילים להקשות קושיות על ימין ועל שמאל, ואין שמים על לב שכל קושיותיהם כבר נטחנו הדק היטב בכל הספרים הקדושים המבארים הענינים הללו, ועל כל קושיא יש תירוץ, ובעיקר - רוב הקושיות והתמיהות מגיע מחוסר כשירותם להבין ולהתחבר למושגים נשגבים ונעלים שדורשים מהאדם להיות ראוי ומוכשר להשיגם אל נכון.
וגם בנוגע לסוגיא דידן, אדם שמוחו וליבו זכים, והוגה בטהרה ובקדושה את דבריהם הקדושים של השפע טל והתניא קדישא, מבין היטב שאין שום סתירה בין היות הקב''ה האחד הפשוט בתכלית הפשיטות, לבין המציאות שהקב''ה האציל עשר ספירות אשר הם מאוחדים איתו יתברך ואין נחשב שנחלק ח''ו לעשר אלא שהם מעיקרא היו כלולים באחד הפשוט ועלה ברצונו להאצילם בתור עשר ספירות. וכן עלה ברצונו להמשיך ולהאציל מבחינת החכמה שלו [הספירה הראשונה] את נשמות ישראל. ומסביר התניא שכמו שהבן שנוצר מטיפת ז' של אביו שנמשכה ממוחו אזי גם אחר שנולד ונפרד לגמרי מאביו אעפ''כ נשאר מקושר בשורשו שהוא מוח אביו שכן משם הוא נוצר, כן בנמשל לגבי נשמות ישראל עם הקב''ה, שגם אחר שהקב''ה ברא את נשמות ישראל שיהיו קיימים כנפרדים, אעפ''כ עודם קשורים ומאוחדים בשורש שממנו נאצלו, שהוא ספירת החכמה של הקב''ה, שע''ז נאמר 'הוא וחכמתו אחד', היינו שהקב''ה הוא אחד עם ספירת החכמה שלו.
ד] כמובן שאי אפשר לבאר הכל מעל גבי מסגרת זו, אבל מי שרוצה להבין ולא לנגח יוכל לשאול שאלות ולקבל תשובות. ואין זה סותר שיש כנראה שיטות נוספות בסוגיא עדינה זו. אבל מה צורך יש לכתוב בצורה גורפת שיש 'טעות בהבנה' בזמן שמוכיחים לך שחור על גבי לבן שיש דעה כזאת מגדולי המקובלים. ותמיד חשוב לזכור שאם ריק - מכם היא ריק. ולא סותרים דברי גדולי המקובלים רק בגלל שלא הבינו אותם. כמו שלא תסתור דברי הרשב''א או הרמב''ן בגלל שהבנת אחרת. אלא תתייגע להבין את דבריהם הקדושים שהם כגחלי אש. וכך היא המידה בסתרי תורה. יש להתייגע ולהתחנן להקב''ה שנזכה להבין את דבריהם הבוערים של ענקי המקובלים שהאירו את העולם בתורתם וקדושתם.
וה' יהא בעזרינו שלא נאמר דבר שלא כרצונו יתברך. ואם שגיתי ה' הטוב יכפר.
 

איש קטן

משתמש ותיק
ידידי א' זעירא
תבורך על מה שכתבת אבל אחר המחילה הדברים אינם נכונים

א. אני לא מדבר בשפה בוטה נגד מקובלים חלילה אני עפר לרגלם
של כל החכמים שהוזכרו באשכול ע'י כל מן דהוא

-אני מדבר נגד הבנה של פשוטי העם את דיברהים העמוקים
הבנה שיש בה כדי קיצוץ בנטיעות-

ב. גם לך הדברים לא ברורים ואתה עצמך לא מבין איך אפשר לומר שהנשמה וה' הם אחד , ניסתה להוכיח במשלים וכו.. שהנשמה נמשכה מפה ומשם וכתבתה בעצמך שאינך יודע המשל בדיוק ? אז איך תבין הנמשל ?

ג. עוד משהו קטן שיוכיח לך כך - מישהו הביא בשם הגר''א
מיספרא דצניעותא ראיה לכאורה שגם הוא סובר כך שהנשמה היא וה' אחד למרות שאפשר להתווכח בעצם הדברים
יש ראיות מפורשות שהגר'א לא סבר כך
1.מפורש ברמח'ל בדרך ה' (חלק ג) שהנשמה היא בריאה ולא חלק מה' חלילה וכידוע הגר'א הלך בדרך הרמח'ל
2. הנפש החיים תלמידו הקרוב ביותר של הגר'א שולל את הדעה מכל וכל בפירוש וודאי שלא יחלוק על הגר'א בדבר בסיסי כזה

נמצאת למד שכמו שרצו להביא ראיה מהגר'א לסברא הנ'ל וההפך הוא הנכון כך בדיוק למביאים ראיות מבעל התניא אפשר לפרוך ולהסביר הכל

ג.כתבת על אדם שמוחו זך וישר וכו.. אני לא כועס הכל בסדר אבל מתי בדיוק השוות את מוחי למוחך ?
ואני אומר לך שאדם שמוחו ישר ולא עקום
אומר כל בוקר 'אלהי נשמה שנתת בי טהורה, אתה בראת, אתה יצרת, וכו... בראת ..יצרת..

שוב דלא ישמע נימא של זילזול חלילה הכל נאמר בכבוד ותשובה למה שכתבת

ד. לגבי שהדברים נכתבו בספרים 95% אולי יותר ממה שכתוב בפורום נכתב בספרים וכי אנו יודעים כל מה שכתוב
וגם מה שידוע מה רע בלחזור ולשנן ולמצוא נקודות חשובות

בכבוד והערכה
ידידי א' זעירא תבורך משמיים
 

איש קטן

משתמש ותיק
עוד משהו קטן

בבקשה כל פעם שאתם אומרים דבר כזה בערי השדה

תגידו את זה עם כל ההסבר של א' זעירא המשל הנמשל החכמה הכתר וכו.. וכו..

ואל תקחו אדם שבקושי יודע מהי שבת ותפילין
ותסבירו לו שהוא חלק אלוה ממעל ... שזה וודאי מביא אותו לכפירה גמורה ושגעונות
יש הרבה דרכים לחזק יהודים
ועל זה בדיוק ' אמרו חכמים הזהרו בדבריכם וכו.. שמא ישתו הבאים אחריכם וימותו ונמצא שם שמיים מתחלל'

שוב אני חושב שהסברא לא נכונה גם לשיטתכם אבל לכל המתעקשים תקחו את זה קצת ברצינות
 

ששמואל

משתמש ותיק
HaimL אמר:
ששמואל אמר:
שאר לעמו אמר:
ומהו בצלם אלוקים

1) כמו שהקב"ה רוחני כך באדם יש רוחניות.
2) כשהקב"ה נגלה לנביאים הוא משתמש בדמות ובדמות זה נברא האדם
לומר על הקב"ה רוחני, הוא כמדומני, להגביל את הבלתי בעל גבול.
ומה כוונתך באמירה השנייה, הלא, לא ייתכן שהתכוונת שהקב"ה נראה לנביאים כדמות בשר ודם.
התכוונתי למה שכתבתי
עי' בראשית א כו-כז ברש"י, בשפתי חכמים, באור החיים, בכלי יקר ועוד.
 

HaimL

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
HaimL אמר:
ששמואל אמר:
1) כמו שהקב"ה רוחני כך באדם יש רוחניות.
2) כשהקב"ה נגלה לנביאים הוא משתמש בדמות ובדמות זה נברא האדם
לומר על הקב"ה רוחני, הוא כמדומני, להגביל את הבלתי בעל גבול.
ומה כוונתך באמירה השנייה, הלא, לא ייתכן שהתכוונת שהקב"ה נראה לנביאים כדמות בשר ודם.
התכוונתי למה שכתבתי
עי' בראשית א כו-כז ברש"י, בשפתי חכמים, באור החיים, בכלי יקר ועוד.
הסתכלתי עכשיו ברש"י טרם הסתכלתי בכל מה שציינת אבל לא מצאתי כדבריך בפירש"י 
 
 

אלף זעירא

משתמש רגיל
איש קטן אמר:
תבורך על מה שכתבת אבל אחר המחילה הדברים אינם נכונים

א. אני לא מדבר בשפה בוטה נגד מקובלים חלילה אני עפר לרגלם
של כל החכמים שהוזכרו באשכול ע'י כל מן דהוא

-אני מדבר נגד הבנה של פשוטי העם את דיברהים העמוקים
הבנה שיש בה כדי קיצוץ בנטיעות-

ב. גם לך הדברים לא ברורים ואתה עצמך לא מבין איך אפשר לומר שהנשמה וה' הם אחד , ניסתה להוכיח במשלים וכו.. שהנשמה נמשכה מפה ומשם וכתבתה בעצמך שאינך יודע המשל בדיוק ? אז איך תבין הנמשל ?

ג. עוד משהו קטן שיוכיח לך כך - מישהו הביא בשם הגר''א
מיספרא דצניעותא ראיה לכאורה שגם הוא סובר כך שהנשמה היא וה' אחד למרות שאפשר להתווכח בעצם הדברים
יש ראיות מפורשות שהגר'א לא סבר כך
1.מפורש ברמח'ל בדרך ה' (חלק ג) שהנשמה היא בריאה ולא חלק מה' חלילה וכידוע הגר'א הלך בדרך הרמח'ל
2. הנפש החיים תלמידו הקרוב ביותר של הגר'א שולל את הדעה מכל וכל בפירוש וודאי שלא יחלוק על הגר'א בדבר בסיסי כזה

נמצאת למד שכמו שרצו להביא ראיה מהגר'א לסברא הנ'ל וההפך הוא הנכון כך בדיוק למביאים ראיות מבעל התניא אפשר לפרוך ולהסביר הכל

ג.כתבת על אדם שמוחו זך וישר וכו.. אני לא כועס הכל בסדר אבל מתי בדיוק השוות את מוחי למוחך ?
ואני אומר לך שאדם שמוחו ישר ולא עקום
אומר כל בוקר 'אלהי נשמה שנתת בי טהורה, אתה בראת, אתה יצרת, וכו... בראת ..יצרת..

שוב דלא ישמע נימא של זילזול חלילה הכל נאמר בכבוד ותשובה למה שכתבת

ד. לגבי שהדברים נכתבו בספרים 95% אולי יותר ממה שכתוב בפורום נכתב בספרים וכי אנו יודעים כל מה שכתוב
וגם מה שידוע מה רע בלחזור ולשנן ולמצוא נקודות חשובות
האמת שאני קצת מתפלא עליך. האופן בו אתה מציג את שני הצדדים מעורר אצלי גיחוך. אתה מציג כאילו יש אומרים שהנשמה היא ה' ויש אומרים שהנשמה היא לא ה' אלא בריאה. ואחרי ההנחה המצומצמת הזאת אתה מתחיל להביא ראיות והוכחות לשיטתך שח''ו לומר שהנשמה היא הקב''ה שהרי הקב''ה הוא אחד ונשמות יש רבבות א''כ שמע מינה שהנשמה היא לא הקב''ה אלא בריאה. כמו''כ אתה מוכיח מלשונות של ספרים שכתבו בפירוש שהנשמה היא בריאה, וגם ההוכחה הניצחת מנוסח הברכה אלוקי נשמה שנתת בי וכו' אתה בראת אתה יצרת, א''כ יש לנו ראיה ל'שיטתך' שהנשמה נבראה ע''י הקב''ה, וא''כ אינה חלק אלוק ממעל.
אבל במחילת כבוד תורתך, [וכאן המקום להבהיר שכל מה שכתבתי בהודעתי הקודמת בנוגע למוח ולב זכים לא כיוונתי אליך כמו שהדגשתי שם בפירוש אלא באופן כללי], איני יודע אם קיבלת את יסודות רזי דאורייתא ופנימיות התורה מפי רב הדומה למלאך ה' או לפחות למדת מפי ספרים קדושים ביסודיות את הנושא, אבל אני מרגיש שאנחנו מדברים בשתי שפות. ואסביר את דברי, ואני מבקש ממך שתקרא את הדברים בתשומת לב, ואם תרצה באמת גם תבין.
כמו שכל אחד מבין שכשאומרים שקוב''ה ואורייתא חד אין הכוונה שהתורה בראה את העולם ושצריך להתפלל ולעבוד את התורה. כמו''כ כשאומרים שהקב''ה האציל עשר ספירות ומבואר בספה''ק שעשר הספירות דעולם האצילות הם מאוחדים עם הבורא, וגם הכלים די''ס דאצילות מיוחדים אתו ית', מה שמכונה בקבלה 'איהו וחיוהו וגרמוהו חד', אף אחד לא יקפוץ ויקשה הרי הקב''ה הוא אחד הפשוט בלתי מורכב וא''כ איך אתה אומר שיש לו י' כוחות מוגדרים שכל אחד מוגדר ומוגבל באופן אחר מהשני. [אין הכוונה מוגבל שאינו יכול לעשות מה שרוצה אלא שהוא בגבול וגדר מסוים]. כיון שכאשר נכנסים לעומקן של דברים מבינים שיש את הקב''ה בעצמו, עצמותו ומהותו יתברך, שעליו אף אחד לא מדבר כיון שאין לנו תפיסה והשגה מהו, ואין אנו יכולים לומר עליו שום דבר. וכל מה שאנו מדברים זה על בחינת אור אין סוף, דהיינו על האור שהוא מאיר כלפי הנבראים, ובזה הוא כל עסקינו והשגתינו, ובזה אנו מבינים שהאוא''ס האציל י' כוחות שבו בחר להנהיג את העולם. וכן הא דלעיל דקוב''ה ואורייתא חד מבינים הכוונה שהתורה היא חכמתו של הקב''ה, היינו ששורש התורה הוא מספירת החכמה של הבורא שהיא מאוחדת אתו. [כמבואר לעיל שהע''ס דאצילות מאוחדים עם המאציל].
וככל שלומדים יותר ויותר, וכמו שהדגשתי בהודעתי הקודמת בתנאי שלומדים עם לב ומוח זכים בביטול הישות וזיכוך המידות ובאמונה בקדושת הדברים ובהפשטתן ממושגים גשמיים, מתחילים הדברים להתיישב על הלב, ומבינים כל מאמר חז''ל וכל מימרא של גדולי המקובלים לאיזה בחינה בדיוק הם התכוונו, ובאיזה עולם וספירה זה שייך ומתאים. וכך מיושבות קושיות וסתירות שבמבט מבחוץ נראות קשות ביותר, אבל כשנכנסים פנימה מבינים שלא הכל שחור ולבן, או שהנשמה היא בריאה או שהיא הקב''ה בעצמו, אלא מבינים שהאוא''ס ב''ה עלה ברצונו לברוא דבר שנקרא 'נשמות ישראל', והשורש שממנו הם נאצלו הוא מספירת החכמה שלו שהיא מאוחדת אתו יתברך כנ''ל. ולזה הכוונה כשאומרים שנשמת ישראל היא חלק אלוק ממעל ממש, היינו ששורשה מספירת החכמה דאצילות שבה מתלבש האוא''ס ב''ה.
וכאשר מבינים את מה שכתבתי עד כה שוב אין מקום לשאול שאלות כמו 'הרי הקב''ה הוא אחד ואיך תאמר על שישים רבוא נשמות ישראל שהם הקב''ה?', ו'הרי אומרים אתה בראת אתה יצרת א''כ מוכח שהקב''ה ברא את הנשמה ועל כרחך שאין הנשמה חלק מהאלוק', וכן שאר קושיות בנוסח דומה. כי אף אחד לא אומר שהנשמה היא הקב''ה, אלא שמקור ושורש הנשמה היא מדרגה מאוד גבוהה ששם הספירות מאוחדות עם המאציל ואינם נפרדים, והיינו מספירת החכמה דאצילות שבעולם זה אין הספירות נפרדות אלא מאוחדות. ועל זה הדרך גם שאר קושיותיך ייושבו.
דרך אגב, מה ששאלת מברכת אלוקי נשמה שאומרים שם אתה בראת אתה יצרת, הרי משם גופא מביא בעל התניא ראיה לשיטתו מהמשך הברכה 'ואתה נפחת בי', ומאן דנפח מתוכיה נפח, נמצא שנשמת ישראל ביחס להקב''ה משולה לנפיחה שהאדם מוציא מקרבו שהיא חלק מתוכיות הנופח. וגם חשוב לציין שברמב''ן עה''ת כבר מובא ענין זה דמאן דנפח מתוכיה נפח כהסבר על גדלות ורוממות נשמת ישראל ששורשה מנפיחת הקב''ה. וז''ל עה''פ ויפח באפיו נשמת חיים [בראשית ב, ז] ירמוז לנו הכתוב הזה מעלת הנפש יסודה וסודה כי הזכיר בה שם מלא ואמר כי הוא נפח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים להודיע כי לא באה בו מן היסודות כאשר רמז בנֶפֶשׁ התנועה (לעיל א כ) גם לא בהשתלשלות מן השכלים הנבדלים אבל היא רוח השם הגדול מפיו דעת ותבונה כי הנופח באפי אחר מנשמתו יתן בו וזהו שנאמר (איוב לב ח) וְנִשְׁמַת שַׁדַּי תְּבִינֵם כי היא מיסוד הבינה בדרך אמת ואמונה והוא מאמרם בספרי (ריש פרשת מטות) נדרים כנשבע בחיי המלך שבועות כנשבע במלך עצמו אף על פי שאין ראיה לדבר זכר לדבר חַי ה' וְחֵי נַפְשְׁךָ וגומר (מלכים ב ד ל), עכל''ק.
ובענין דעת הרמח''ל, תעשה חיפוש באוצה''ח על המילים 'חלק אלוק ממעל ממש' תמצא שהרמח''ל עצמו מביא נוסח זה כמ''פ, לדגמא בספר חוקר ומקובל כותב בזה''ל: דע כי הנשמה מישראל היא חלק אלוק ממעל ממש לפי שהכלל והחלק שווים כמובן הנשמה ועליה נאמר נר אלקים נשמת אדם כמו שמדליקין נר מנר רק שענין אלוק הוא בלתי תכלית ובלתי סוף והנשמה חלק ממנו, עכל''ק. כמו''כ בספרי תלמידו הגדול רמ''ד וואלי מובא כמ''פ ענין זה שנשמת ישראל היא חלק אלוק ממעל [כמדומה שכותב 'ממש' אך איני בטוח].
לסיכום: לצורך הבנת דברים יסודיים ושורשיים אלו נצרך לימוד רציני ויסודי של הדברים מפי רב מוסמך וראוי, וכמובן בלב טהור וזך, ורק אחר ההתייגעות להבין את הדברים, ואחר שלומדים את דבריהם הקדושים של שרפי מעלה שנתנו לנו את מפתחות החכמה איך להתבונן ולהבין דעת אלקים, כולי האי ואולי אפשר להגיע לקצה הבנה והשגה. ואי אפשר להתחיל לצטט לשם ונפש החיים ולהכריז בקול רם שמי שאומר דלא כמותם הוא כופר בעיקר ועובד ע''ז. זה לא רציני ומעורר גיחוך.
כמובן שהדברים נכתבים באהבה ובכבוד, וברור לי שכוונתך לטובה, אבל כיון שברור לי שמבקש אמת אתה כתבתי את הנלענ''ד.
ומה שכואב לך שדרשנים מכריזים ברחובה של עיר שנשמת ישראל היא חלק אלוק ממעל ויכולים עמי הארץ לטעות בדברים, נראה שחששך רחוק, כי אנשים קטנים לא לוקחים את זה לכיוון הזה כלל, אלא לוקחים רק את החיזוק ורוממות הנפש שיוצא מהדברים ששורש נשמתינו מגבהי מרומים ושמדריגת ישראל היא למעלה ממדריגת מדבר גוי, אך לא נראה לי שמתחזקים בדימונה או טבריה מגיעים מכך למחשבות בסגנון שהצגת. יתכן שאני טועה. מקוה שלא.
ושוב אני מבהיר שאין כוונתי לבקר אותך, כי איני מכירך, ויתכן שכוחך גדול בקבלה ופנימיות התורה, ואני בטוח גם שיש לך לב ומוח זכים וטהורים, ואף יותר ממני. אלא שמנוסח שאלותיך וקביעותיך הנחרצות הבנתי שאינך בקי באותיות הקטנות [לפחות במה שנוגע לדעות החולקות על הנפה''ח והלשם], לכן שמחתי להביא את הצד השני למטבע עד כמה שידי הכהה מגעת.
בתקוה להבנה, וסליחה על האריכות היתירה.
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
ודאי שאין הכוונה בפשוטו ממש - חלילה. וא"צ לפנים
מחשב אמר:
תעיינו בספר נשמת שבתי הלוי לבעל שפע טל, בו מאריך לבאר כוונתו במה שכ' שהנשמה היא חלק אלוק ממעל ממש, ומאריך לבטל הדעות שהבינו דבריו כפשטם. וכן אצל חב"ד ביארו בכמה מקומות שאין הכוונה כפשוטו אלא בדמיון מה וכו'.
מאוד מעניין אם תביאו ראיות וסימוכין לכך
גם יש לחלק בין צלם אלו-ים שקאי ג"כ על גוים מנשמה שהוא נשמת אלו-ה ממעל ממש שהוא רק אצל האיש הישראלי אך הדבר פשוט הוא שהוא אחד מחידושי תורת החסידות כי הנה מלא כל הארץ כבודו ואתה השם קודם שנברא ואחר שנברא בלא שום שינו וצמצום רק בהסתרה לבד דהיינו שאליבא דאמת מלא כל הארץ כבודו כפשוטו ממש כמו קודם שנברא העולם רק איך יתאפשר לאדם להתדבק עם קונו דהיינו לגלות ההסתרה שהוא תחלית ההסתרה (דהיינו שבלא ההסתרה לא היה שייך לנברא שיסבול זאת רק מעט מעט יוכל להבינו כדרך דארבעים שנין קאים איניש אדעתיה דרביה) ע"י הנשמה שאצלה אין שום הסתרה וכל רצונה הוא רק להשלים רצונו יתב"ש וכשהאדם שיש לו נשמה לומד התורה (כמובן לשמה לשם נותן התורה) יוכל לעט לעט לגלות מן ההסתרה ומטעם המובן קצרתי.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אנצל את המקום להביא דברים מבהילים בזה שכתב הזרע קודש מראפשיץ, תלמידם של הרר"א מליז'נסק והחוזה מלובלין ורמ"מ מרימנוב, ורבו של הד"ח מצאנז, שכידוע בצוואתו לא הרשה לכתוב על מצבתו שום תואר ותיאור, ובכ"ז רשמו עליו [כנראה בהסכמתו] את המילים "יחיד בדורו בחכמת אלקים".

הוא מבאר שחז"ל אמרו שכשישראל עושים רצונו של מקום הם מוסיפים כח בפמליא של מעלה כנאמר תנו עוז, ועתה יגדל נא כח, כח זה חוזר ומתלבש בעם ישראל, היות ונשמות עם ישראל הם חלק אלוק ממעל, א"כ כל מה שנוסף כח כביכול בקב"ה זה חוזר על בנ"י שהם חלק ממנו.

אלו הם המילים בהם הוא מסיים קטע זה, והדברים נוראים ומדברים בעד עצמם:
וזהו שהבטיח לו השי"ת שירבה זרעו שבהם תתלבש הקדושה וחלק אלוה והם יהיו הפירות והתגלות הקדושה כנ"ל, כמו שמתגלה כח האב בבן, כן מתגלה קדושתו יתברך על ידי עמו ישראל, שנקראו בנים לו ית"ש ובהם החלק אלוה מלובש בגופם. וזה ענין המצוה של פריה ורביה, שמרבה על ידי זה הפירות של הקדושה בעולם, על ידי שיוליד בנים שיתלבש בהם הקדושה, חלק אלוה ממעל, ויהיה הוא כמו צנור להמשיך ממעל לבנו הנשמה, ובנו יהיה כמו הפרי שיהיה הוא התגלות הקדושה בעולם בלבוש הגוף הגשמי.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
שאר לעמו אמר:
ודאי שאין הכוונה בפשוטו ממש - חלילה. וא"צ לפנים
מחשב אמר:
תעיינו בספר נשמת שבתי הלוי לבעל שפע טל, בו מאריך לבאר כוונתו במה שכ' שהנשמה היא חלק אלוק ממעל ממש, ומאריך לבטל הדעות שהבינו דבריו כפשטם. וכן אצל חב"ד ביארו בכמה מקומות שאין הכוונה כפשוטו אלא בדמיון מה וכו'.
מאוד מעניין אם תביאו ראיות וסימוכין לכך
גם יש לחלק בין צלם אלו-ים שקאי ג"כ על גוים מנשמה שהוא נשמת אלו-ה ממעל ממש שהוא רק אצל האיש הישראלי אך הדבר פשוט הוא שהוא אחד מחידושי תורת החסידות כי הנה מלא כל הארץ כבודו ואתה השם קודם שנברא ואחר שנברא בלא שום שינו וצמצום רק בהסתרה לבד דהיינו שאליבא דאמת מלא כל הארץ כבודו כפשוטו ממש כמו קודם שנברא העולם רק איך יתאפשר לאדם להתדבק עם קונו דהיינו לגלות ההסתרה שהוא תחלית ההסתרה (דהיינו שבלא ההסתרה לא היה שייך לנברא שיסבול זאת רק מעט מעט יוכל להבינו כדרך דארבעים שנין קאים איניש אדעתיה דרביה) ע"י הנשמה שאצלה אין שום הסתרה וכל רצונה הוא רק להשלים רצונו יתב"ש וכשהאדם שיש לו נשמה לומד התורה (כמובן לשמה לשם נותן התורה) יוכל לעט לעט לגלות מן ההסתרה ומטעם המובן קצרתי.
הוא עצמו מבהיר שם עשר פעמים שהוא לא חוזר בו מאות אחת ממה שכתב בשפע טל וממה שהביא מהרמ"ק, רק שח"ו הוא מעולם לא התכוון שזה חלק מהא"ס שאין מחשבה תפיסה ביה כלל, אלא הכל בבחינת הספירות. כדאי לעיין בלשונות החזקים שלו, אבל כמובן שזה רק למי שמבין על מה מדובר, ולא מצפצף כציפור בעלמא.
 
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
הבהרה: ההודעה שלי לא מתייחסת לכותב הנכבד הזה דוקא, כל מילה בדבריו - פנינה, אלא על סגנון השיח באשכול.
אלף זעירא אמר:
[לפחות במה שנוגע לדעות החולקות על הנפה''ח והלשם],

איזה נפש החיים ואיזה לשם?
[הם היו אוטיסטים? - די לבורות, לא כל דבר בסיסי ביהדות קשור לחסידות, ולא כל דבר שבא-ב הוא מחלוקת בין הרמ"ק לבין האר"י ז"ל!!]

ביאור הגר"א לתיקו"ז, אחרונים תיקון יא.
דאיהו יקוק כו' ודא דזא יקוק - ... וכ"ז בנשמתא, דכלילת מהוי"ה כידוע, וזהו אש אוכלה הוא, והוא אלקיך, חלק אלוה ממעל, והוא ניצוץ אלקי שבו כידוע
רמח"ל - אדיר במרום
כי הנה הנשמות הם נקראים חלק אלוה ממעל, והם יותר מן המלאכים כידוע. והם נגזרות מצד העצמות במציאותו
נפש החיים - א ה
אך הענין הוא, שהאדם השלם כראוי עיקרו הוא נטוע למעלה בשרש נשמתו העליונה ועובר דרך אלפי רבואות עולמות עד שקצהו השני הוא נכנס בגוף האדם למטה, זהו כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו שעיקרו קשור ונטוע למעלה חלק הוי"ה ממש כביכול, ומשתלשל כחבל עד בואה לגוף האדם
לש"ם - הקדו"ש ג ז
והרי נמצא כי הגם שאמרנו שהנשמה הכללית דעולם העשיה היא למטה במדרגה הרבה מהנשמה הכללית דהיצירה והבריאה אך שורש נשמת ישראל היא עולה על כולם כי הוא מאור הפנימי קו האמצעי המבריח מן הקצה אל הקצה וכנודע דנשמת ישראל הוא חלק אלוה ממעל וכמ"ש כי חלק ה' עמו ואמרו בזוה"ק אחרי מות ס"ב ב' דהא אינון אתאחדן לעילא לעילא ובפ' בראשית כ"ה א' אלין ישראל דנשמתייהו תליין מההוא אתר דאתמר ביה ברוך כבוד ה' מקומו

וסתם כך כדאי לדעת שהמילים 'חלק אלוה ממעל' הם מפסוק באיוב [לא ב].

---
נקודה למחשבה: מאי קמ"ל 'אתה בראתה, אתה יצרת, אתה נפחת בי'? הרי הקב"ה ברא את כל העולם?
 

מחשב

משתמש רגיל
כלפי ליא אמר:
משבט הכהונא אמר:
שאר לעמו אמר:
ודאי שאין הכוונה בפשוטו ממש - חלילה. וא"צ לפנים
מחשב אמר:
תעיינו בספר נשמת שבתי הלוי לבעל שפע טל, בו מאריך לבאר כוונתו במה שכ' שהנשמה היא חלק אלוק ממעל ממש, ומאריך לבטל הדעות שהבינו דבריו כפשטם. וכן אצל חב"ד ביארו בכמה מקומות שאין הכוונה כפשוטו אלא בדמיון מה וכו'.
מאוד מעניין אם תביאו ראיות וסימוכין לכך
גם יש לחלק בין צלם אלו-ים שקאי ג"כ על גוים מנשמה שהוא נשמת אלו-ה ממעל ממש שהוא רק אצל האיש הישראלי אך הדבר פשוט הוא שהוא אחד מחידושי תורת החסידות כי הנה מלא כל הארץ כבודו ואתה השם קודם שנברא ואחר שנברא בלא שום שינו וצמצום רק בהסתרה לבד דהיינו שאליבא דאמת מלא כל הארץ כבודו כפשוטו ממש כמו קודם שנברא העולם רק איך יתאפשר לאדם להתדבק עם קונו דהיינו לגלות ההסתרה שהוא תחלית ההסתרה (דהיינו שבלא ההסתרה לא היה שייך לנברא שיסבול זאת רק מעט מעט יוכל להבינו כדרך דארבעים שנין קאים איניש אדעתיה דרביה) ע"י הנשמה שאצלה אין שום הסתרה וכל רצונה הוא רק להשלים רצונו יתב"ש וכשהאדם שיש לו נשמה לומד התורה (כמובן לשמה לשם נותן התורה) יוכל לעט לעט לגלות מן ההסתרה ומטעם המובן קצרתי.
הוא עצמו מבהיר שם עשר פעמים שהוא לא חוזר בו מאות אחת ממה שכתב בשפע טל וממה שהביא מהרמ"ק, רק שח"ו הוא מעולם לא התכוון שזה חלק מהא"ס שאין מחשבה תפיסה ביה כלל, אלא הכל בבחינת הספירות. כדאי לעיין בלשונות החזקים שלו, אבל כמובן שזה רק למי שמבין על מה מדובר, ולא מצפצף כציפור בעלמא.

א"כ אין בינינו כלום. החסידים סוברים שהכל אלוקית, ו'אין עוד' כפשוטו. ומ"מ הנשמה מיוחדת שהיא חלק אלוה ממעל ממש, ועל זה הבאתי שאעפ"כ אין הדברים כפשוטם. וכן אצל שאר המקובלים, שאף שהנשמה מיוחדת משאר הנאצלים והנבראים וכו', אין פירוש 'ממש' כהבנתו השיטחית. 
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
מחשב אמר:
אין פירוש 'ממש' כהבנתו השיטחית.

הבנה שטחית אף פעם לא טובה.
וכבר האריכו כאן החכמים לבאר את הדברים בטוטו"ד.

ועיקר הענין: חכמת התורה לא משתמשת במושגים שנמצאים אצלנו כבר בשכל ומצביעה על אחד מהם כנכון - אלא היא באה לחדש מושג שלא קיים בשכלנו קודם לכן.

והוא הדין [וביותר] כאן, 'ממש' כן ו'ממש' לא, זה שתי אפשרויות שנמצאות במוח שלנו גם בלי התורה, וכאשר לומדים תורה מתוודעים לסוגי מציאות שלא נמצאות אצלנו כלל קודם לכן, ועל ידי הלימוד משיגים מהם משהו במשך הזמן ועל ידי רוב העמל, ובהשאלה ממשל לנמשל וכו' וכו', וזה עיקר פעולת התורה באדם.

וכאשר האדם משיג משהו בתורה, ובעניינים אלו בפרט, הוא מבין ששתי האפשרויות שהיו בדעתו גסות ועלובות לעומת עדינות הדברים כפי שהם, ואינם לא כפי צד א' ולא כפי צד ב' כלל וכלל [וכמובן גם לא 'משהו באמצע', אלא יותר גבוה מצד א' וב' גם יחד].


סתם כך, למושג 'אלהי' יש מובן רחב מאוד בתורה, והוא כללי לכל עניני היהדות כולם, וזה מתבאר היטב בספר 'הכוזרי', איך שישראל והתורה וארץ ישראל המצוות והמועדים וכו' וכו' כולם אלהיים, ולא מתוך מציאות העולם כלל.

ולא מובן למה חכמי הפורום כל כך מתרגשים מהתכללות הנשמות באלוקות, ולא מתרגשים ממה שאומרים חז"ל [ב"ב עה:] 'עתידים צדיקים להקרא בשמו של הקב"ה' ועיין ברשב"ם שם - ו ת ז ד ע ז ע ! ! !

[וכבר כתבו כאן שאין הדברים אמורים למי שלא יודע כלום, ובאמת אין ראוי כלל לדון ע"ז וכו', אולם וכו'].
 

מחשב

משתמש רגיל
לפעמים ההבנה השטחית היא האמיתית, לא היתה כוונתי ח"ו לזלזל במי שבעיונו הבין שזהו האמת.

ולדבריך, אני מסכים עם כל מילה, ותראה שלא אמרתי אף פעם מהו הפירוש האמיתי רק מה שוודאי לא.. ומסופקני אם אחרי שביאר הרב 'כלפי ליא' שיטתו, אם הפותח הנושא לא יסכים לדבריו. אני הק' הבנתי כהבנתו מתחילה, רק חשבתי שהוא מתכוון אחרת.
 

איש קטן

משתמש ותיק
איש קטן אמר:
יש טעות בהבנת המושג חלק אלו-ה ממעל 
שיש שחושבים שהנשמה היא חלק מהקב''ה 
וזה טעות חמורא שכן ה' אחד ולא מתחלק לחלקים 
חלילה ועוד שלנשמה יש דמיון ודמות אומנם רוחנית
אבל דמיון מה שלא שייך כלל אצל הבורא 
כן מפורש בסיפרי המקובלים 
וכן מבאר הלש'ם שחלילה לומר דעה כזו 

הכוונה בחלק אלו-ה כפשוטו שכמו שאנו אומרים
'חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו'  ככה חלקו של ה' באדם היא הנשמה הטהורה 
יפה בדיוק לזה חיכיתי ידידי א זעירא
עכשיו אחרי שכולנו הסכמנו 'ויענו כל העם יחדיו ויאמרו'
שלכל השיטות והדעות אור אין סוף שהוא עצמות הבורא
אף שלא יודע אם שייך לשון כזה 
הוא אחד באחדות לא מחולק ולא מתחלק והנשמה שלנו היא בריאה נפרדת ממנו 
רק בשורשה הגבוהה ביותר נשמה לנשמה שספק אם מישהו בדורנו זכה לו מתאחדת בספירות שהם הנהגות ה' ונקראות אלוקות בצד מה שהם גילויי האין סוף 

עכשיו לענינו רובא דרובא דעלמא לא מבינים חילוק בין אין סוף לספירות ולדעתי טוב שכך שכן צריך לזה מוח זך מאוד והרחקת ההגשמה ממילא שאתה אומר לו ה' זה ה' אותה ה' שהמוכר בשוק וילד בחיידר מבין ושאתה אומר לו שחלק מה' בתוכו הוא נהיה או משוגע או בעל גאוה או כופר
או כולם ביחד 

עכשיו תקרא עוד פעם את מה שכתבתי בפתיחת האשכול
ותגיד לי במה טעיתי ...? 
 
 

אלף זעירא

משתמש רגיל
ספר וסופר אמר:
[לפחות במה שנוגע לדעות החולקות על הנפה''ח והלשם],

איזה נפש החיים ואיזה לשם?
אני הסתמכתי על דברי פותח האשכול שחזר וטען שכך היא שיטתם. ואכן לא פתחתי הספרים לבדוק, ואני שמח שטרחת להביא את דבריהם ולהוכיח שוב שמה שכתוב בתוך הספרים בהרבה מקרים אינו משקף במדויק את מה שמצטטים בשמם בע''פ.
ספר וסופר אמר:
וסתם כך כדאי לדעת שהמילים 'חלק אלוה ממעל' הם מפסוק באיוב [לא ב].
אכן. אך פשוטו של מקרא מדבר על תלונת איוב על הגמול והעונש שקיבל משמים. חלק מלשון גמול ולא מלשון דבר שנחלק מדבר שלם.
 

איש קטן

משתמש ותיק
אני חושב שמיצאתי את הנושא עד כמה שאפשר בבמה מכובדת זו אבל יד פה נושא בתוך נושא
הביא פה ספר וסופר כל מיני גיבובי מילים ובליל ציטוטים
לפי שיטתו אפשר גם לומר
לא תרצח ..? לא תגנוב ..?
הרמחל גאון הגאונים , הנפש החיים תלמיד הגר'א , הלשם מקובל גדול , הבן איש חי ראש בני ספרד בדור שלפני האחרון

כולם כתבו דברים ברורים וליבננו את הנושא הדק היטב שאין שום אלוקות חלילה בנשמה אלה היא בריאה שנבראה
בריאה הקב'ה אינו בריאה והנשמה כן
אתה בראת , אתה יצרת וכו..
זה שהכותב הנכבד מצא כמה ציטוטים שאולי נשמע מדיבריהם ככה ? נגד דברים מפורשים שלהם לא ככה במהלך הכללי שלהם ודרכם בכלל ? זה מגוחך

בפרט שבסיפרי היסוד שלהם שמדברים בשפה יותר קלה הם מדגישים את זה והבאנו את המקורות אז אתה מקשה עליהם מאיזה ציטוט בספר קבלה שנאמר באופן שדיברי קבלה נאמרים שצריך הרבה הקדמות והכל דרך משל
זה ממש דמגוגיה וסילוף האמת
 

אלף זעירא

משתמש רגיל
אדרבא. תראה את כוחך ותביא ציטוטים מהנפה''ח הלשם והבן איש חי שאין הנשמה חלק אלוק ממעל.
זה שהנשמה היא בריאה ולא בורא אינך צריך להוכיח. כמדומה שגם הרב ספר וסופר לא סבור שיש שישים רבוא בוראים ח''ו.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מתלבט אמר:
שאר לעמו אמר:
ומהו בצלם אלוקים

עיין נפש החיים שהאריך בתחילת ספרו על זה
וביאר באופן נפלא ועפ"ז מאריך בפרק א'
ידוע לכל בר בי רב דחד יומא.
כוונתי היתה לרמוז שכמו שענין זה נעלה מאוד, ואינו גוף, כך גם חלק אלו-ה ממעל.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית