איש קטן אמר:
תבורך על מה שכתבת אבל אחר המחילה הדברים אינם נכונים
א. אני לא מדבר בשפה בוטה נגד מקובלים חלילה אני עפר לרגלם
של כל החכמים שהוזכרו באשכול ע'י כל מן דהוא
-אני מדבר נגד הבנה של פשוטי העם את דיברהים העמוקים
הבנה שיש בה כדי קיצוץ בנטיעות-
ב. גם לך הדברים לא ברורים ואתה עצמך לא מבין איך אפשר לומר שהנשמה וה' הם אחד , ניסתה להוכיח במשלים וכו.. שהנשמה נמשכה מפה ומשם וכתבתה בעצמך שאינך יודע המשל בדיוק ? אז איך תבין הנמשל ?
ג. עוד משהו קטן שיוכיח לך כך - מישהו הביא בשם הגר''א
מיספרא דצניעותא ראיה לכאורה שגם הוא סובר כך שהנשמה היא וה' אחד למרות שאפשר להתווכח בעצם הדברים
יש ראיות מפורשות שהגר'א לא סבר כך
1.מפורש ברמח'ל בדרך ה' (חלק ג) שהנשמה היא בריאה ולא חלק מה' חלילה וכידוע הגר'א הלך בדרך הרמח'ל
2. הנפש החיים תלמידו הקרוב ביותר של הגר'א שולל את הדעה מכל וכל בפירוש וודאי שלא יחלוק על הגר'א בדבר בסיסי כזה
נמצאת למד שכמו שרצו להביא ראיה מהגר'א לסברא הנ'ל וההפך הוא הנכון כך בדיוק למביאים ראיות מבעל התניא אפשר לפרוך ולהסביר הכל
ג.כתבת על אדם שמוחו זך וישר וכו.. אני לא כועס הכל בסדר אבל מתי בדיוק השוות את מוחי למוחך ?
ואני אומר לך שאדם שמוחו ישר ולא עקום
אומר כל בוקר 'אלהי נשמה שנתת בי טהורה, אתה בראת, אתה יצרת, וכו... בראת ..יצרת..
שוב דלא ישמע נימא של זילזול חלילה הכל נאמר בכבוד ותשובה למה שכתבת
ד. לגבי שהדברים נכתבו בספרים 95% אולי יותר ממה שכתוב בפורום נכתב בספרים וכי אנו יודעים כל מה שכתוב
וגם מה שידוע מה רע בלחזור ולשנן ולמצוא נקודות חשובות
האמת שאני קצת מתפלא עליך. האופן בו אתה מציג את שני הצדדים מעורר אצלי גיחוך. אתה מציג כאילו יש אומרים שהנשמה היא ה' ויש אומרים שהנשמה היא לא ה' אלא בריאה. ואחרי ההנחה המצומצמת הזאת אתה מתחיל להביא ראיות והוכחות לשיטתך שח''ו לומר שהנשמה היא הקב''ה שהרי הקב''ה הוא אחד ונשמות יש רבבות א''כ שמע מינה שהנשמה היא לא הקב''ה אלא בריאה. כמו''כ אתה מוכיח מלשונות של ספרים שכתבו בפירוש שהנשמה היא בריאה, וגם ההוכחה הניצחת מנוסח הברכה אלוקי נשמה שנתת בי וכו' אתה בראת אתה יצרת, א''כ יש לנו ראיה ל'שיטתך' שהנשמה נבראה ע''י הקב''ה, וא''כ אינה חלק אלוק ממעל.
אבל במחילת כבוד תורתך,
[וכאן המקום להבהיר שכל מה שכתבתי בהודעתי הקודמת בנוגע למוח ולב זכים לא כיוונתי אליך כמו שהדגשתי שם בפירוש אלא באופן כללי], איני יודע אם קיבלת את יסודות רזי דאורייתא ופנימיות התורה מפי רב הדומה למלאך ה' או לפחות למדת מפי ספרים קדושים ביסודיות את הנושא, אבל אני מרגיש שאנחנו מדברים בשתי שפות. ואסביר את דברי, ואני מבקש ממך שתקרא את הדברים בתשומת לב, ואם תרצה באמת גם תבין.
כמו שכל אחד מבין שכשאומרים שקוב''ה ואורייתא חד אין הכוונה שהתורה בראה את העולם ושצריך להתפלל ולעבוד את התורה. כמו''כ כשאומרים שהקב''ה האציל עשר ספירות ומבואר בספה''ק שעשר הספירות דעולם האצילות הם מאוחדים עם הבורא, וגם הכלים די''ס דאצילות מיוחדים אתו ית', מה שמכונה בקבלה 'איהו וחיוהו וגרמוהו חד', אף אחד לא יקפוץ ויקשה הרי הקב''ה הוא אחד הפשוט בלתי מורכב וא''כ איך אתה אומר שיש לו י' כוחות מוגדרים שכל אחד מוגדר ומוגבל באופן אחר מהשני. [אין הכוונה מוגבל שאינו יכול לעשות מה שרוצה אלא שהוא בגבול וגדר מסוים]. כיון שכאשר נכנסים לעומקן של דברים מבינים שיש את הקב''ה בעצמו, עצמותו ומהותו יתברך, שעליו אף אחד לא מדבר כיון שאין לנו תפיסה והשגה מהו, ואין אנו יכולים לומר עליו שום דבר. וכל מה שאנו מדברים זה על בחינת אור אין סוף, דהיינו על האור שהוא מאיר כלפי הנבראים, ובזה הוא כל עסקינו והשגתינו, ובזה אנו מבינים שהאוא''ס האציל י' כוחות שבו בחר להנהיג את העולם. וכן הא דלעיל דקוב''ה ואורייתא חד מבינים הכוונה שהתורה היא חכמתו של הקב''ה, היינו ששורש התורה הוא מספירת החכמה של הבורא שהיא מאוחדת אתו. [כמבואר לעיל שהע''ס דאצילות מאוחדים עם המאציל].
וככל שלומדים יותר ויותר, וכמו שהדגשתי בהודעתי הקודמת בתנאי שלומדים עם לב ומוח זכים בביטול הישות וזיכוך המידות ובאמונה בקדושת הדברים ובהפשטתן ממושגים גשמיים, מתחילים הדברים להתיישב על הלב, ומבינים כל מאמר חז''ל וכל מימרא של גדולי המקובלים לאיזה בחינה בדיוק הם התכוונו, ובאיזה עולם וספירה זה שייך ומתאים. וכך מיושבות קושיות וסתירות שבמבט מבחוץ נראות קשות ביותר, אבל כשנכנסים פנימה מבינים שלא הכל שחור ולבן, או שהנשמה היא בריאה או שהיא הקב''ה בעצמו, אלא מבינים שהאוא''ס ב''ה עלה ברצונו לברוא דבר שנקרא 'נשמות ישראל', והשורש שממנו הם נאצלו הוא מספירת החכמה שלו שהיא מאוחדת אתו יתברך כנ''ל. ולזה הכוונה כשאומרים שנשמת ישראל היא חלק אלוק ממעל ממש, היינו ששורשה מספירת החכמה דאצילות שבה מתלבש האוא''ס ב''ה.
וכאשר מבינים את מה שכתבתי עד כה שוב אין מקום לשאול שאלות כמו 'הרי הקב''ה הוא אחד ואיך תאמר על שישים רבוא נשמות ישראל שהם הקב''ה?', ו'הרי אומרים אתה בראת אתה יצרת א''כ מוכח שהקב''ה ברא את הנשמה ועל כרחך שאין הנשמה חלק מהאלוק', וכן שאר קושיות בנוסח דומה. כי אף אחד לא אומר שהנשמה היא הקב''ה, אלא שמקור ושורש הנשמה היא מדרגה מאוד גבוהה ששם הספירות מאוחדות עם המאציל ואינם נפרדים, והיינו מספירת החכמה דאצילות שבעולם זה אין הספירות נפרדות אלא מאוחדות. ועל זה הדרך גם שאר קושיותיך ייושבו.
דרך אגב, מה ששאלת מברכת אלוקי נשמה שאומרים שם אתה בראת אתה יצרת, הרי משם גופא מביא בעל התניא ראיה לשיטתו מהמשך הברכה 'ואתה נפחת בי', ומאן דנפח מתוכיה נפח, נמצא שנשמת ישראל ביחס להקב''ה משולה לנפיחה שהאדם מוציא מקרבו שהיא חלק מתוכיות הנופח. וגם חשוב לציין שברמב''ן עה''ת כבר מובא ענין זה דמאן דנפח מתוכיה נפח כהסבר על גדלות ורוממות נשמת ישראל ששורשה מנפיחת הקב''ה. וז''ל עה''פ ויפח באפיו נשמת חיים [בראשית ב, ז] ירמוז לנו הכתוב הזה מעלת הנפש יסודה וסודה כי הזכיר בה שם מלא ואמר כי הוא נפח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים להודיע כי לא באה בו מן היסודות כאשר רמז בנֶפֶשׁ התנועה (
לעיל א כ) גם לא בהשתלשלות מן השכלים הנבדלים אבל היא רוח השם הגדול מפיו דעת ותבונה כי הנופח באפי אחר מנשמתו יתן בו וזהו שנאמר (
איוב לב ח) וְנִשְׁמַת שַׁדַּי תְּבִינֵם כי היא מיסוד הבינה בדרך אמת ואמונה והוא מאמרם בספרי (
ריש פרשת מטות) נדרים כנשבע בחיי המלך שבועות כנשבע במלך עצמו אף על פי שאין ראיה לדבר זכר לדבר חַי ה' וְחֵי נַפְשְׁךָ וגומר (
מלכים ב ד ל), עכל''ק.
ובענין דעת הרמח''ל, תעשה חיפוש באוצה''ח על המילים 'חלק אלוק ממעל ממש' תמצא שהרמח''ל עצמו מביא נוסח זה כמ''פ, לדגמא בספר חוקר ומקובל כותב בזה''ל: דע כי הנשמה מישראל היא חלק אלוק ממעל ממש לפי שהכלל והחלק שווים כמובן הנשמה ועליה נאמר נר אלקים נשמת אדם כמו שמדליקין נר מנר רק שענין אלוק הוא בלתי תכלית ובלתי סוף והנשמה חלק ממנו
, עכל''ק. כמו''כ בספרי תלמידו הגדול רמ''ד וואלי מובא כמ''פ ענין זה שנשמת ישראל היא חלק אלוק ממעל [כמדומה שכותב 'ממש' אך איני בטוח].
לסיכום: לצורך הבנת דברים יסודיים ושורשיים אלו נצרך לימוד רציני ויסודי של הדברים מפי רב מוסמך וראוי, וכמובן בלב טהור וזך, ורק אחר ההתייגעות להבין את הדברים, ואחר שלומדים את דבריהם הקדושים של שרפי מעלה שנתנו לנו את מפתחות החכמה איך להתבונן ולהבין דעת אלקים, כולי האי ואולי אפשר להגיע לקצה הבנה והשגה. ואי אפשר להתחיל לצטט לשם ונפש החיים ולהכריז בקול רם שמי שאומר דלא כמותם הוא כופר בעיקר ועובד ע''ז. זה לא רציני ומעורר גיחוך.
כמובן שהדברים נכתבים באהבה ובכבוד, וברור לי שכוונתך לטובה, אבל כיון שברור לי שמבקש אמת אתה כתבתי את הנלענ''ד.
ומה שכואב לך שדרשנים מכריזים ברחובה של עיר שנשמת ישראל היא חלק אלוק ממעל ויכולים עמי הארץ לטעות בדברים, נראה שחששך רחוק, כי אנשים קטנים לא לוקחים את זה לכיוון הזה כלל, אלא לוקחים רק את החיזוק ורוממות הנפש שיוצא מהדברים ששורש נשמתינו מגבהי מרומים ושמדריגת ישראל היא למעלה ממדריגת מדבר גוי, אך לא נראה לי שמתחזקים בדימונה או טבריה מגיעים מכך למחשבות בסגנון שהצגת. יתכן שאני טועה. מקוה שלא.
ושוב אני מבהיר שאין כוונתי לבקר אותך, כי איני מכירך, ויתכן שכוחך גדול בקבלה ופנימיות התורה, ואני בטוח גם שיש לך לב ומוח זכים וטהורים, ואף יותר ממני. אלא שמנוסח שאלותיך וקביעותיך הנחרצות הבנתי שאינך בקי באותיות הקטנות [לפחות במה שנוגע לדעות החולקות על הנפה''ח והלשם], לכן שמחתי להביא את הצד השני למטבע עד כמה שידי הכהה מגעת.
בתקוה להבנה, וסליחה על האריכות היתירה.