כשצמאו ישראל ברפדים משה הלך לבקוע להם מעין בחורב

יעקוב

משתמש רגיל
כן כן זה לא טעות זה פסוק מפורש בפרשת השבוע.  
עבר לפני העם
וקח אתך מזקני ישראל ומטך אשר הכית בו את היאר קח בידך והלכת ו הנני עמד לפניך שם על הצור בחרב והכית בצור ויצאו ממנו מים ושתה העם ויעש כן משה לעיני זקני ישראל, 
וזה הנחל אליו השליך משה את העגל - וְאֶת חַטַּאֶתְכֶם אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם אֶת הָעֵגֶל לָקַחְתִּי וָאֶשְׂרֹף אֹתוֹ בָּאֵשׁ וָאֶכֹּת אֹתוֹ טָחוֹן הֵיטֵב עַד אֲשֶׁר דַּק לְעָפָר וָאַשְׁלִךְ אֶת עֲפָרוֹ אֶל הַנַּחַל הַיֹּרֵד מִן הָהָר, 

ונראה לפי זה כי "עבור לפני העם" פירושו תקדים אותם במסעם, שהרי מרפידים נסעו לחורב, ולפי זה בזמן שמשה היה בחורב בא עמלק על ישראל ומשה שלח את יהושע מחורב להילחם בעמלק ברפידים. ומשה עלה על גבעה בחורב ומשם ראו אותו. ואחרי הניצחון בנה מזבח וכו'
ולפי ה למא"ד יתרו קודם מתן תורה בא יש ביאור נפלא על הפסוק - ויבא יתרו חתן משה ובניו ואשתו אל משה אל המדבר אשר הוא חנה שם הר האלהים, שזה היה כעת מקום חנייתו של משה, והקריב את העולה וזבחים שלקח במזבח הזה שעשה משה. 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
יעקוב אמר:
וזה הנחל אליו השליך משה את העגל. 
לא כן דעת ספר הזהר פרשת משפטים:​
תָּא חֲזֵי, בְּהַהִיא שַׁעֲתָא דִּתְבַר משֶׁה הַלּוּחוֹת, דִּכְתִיב 'וַיְשַׁבֵּר אֹתָם תַּחַת הָהָר', צָף אוֹקְיָנוֹס מֵאַתְרֵהּ וּסְלֵק לְשַׁטָּפָא עָלְמָא. חֲמָא משֶׁה דְּאוֹקְיָנוֹס סְלֵק לְגַבַּיְהוּ וַהֲוָה בָּעֵי לְשַׁטָּפָא עָלְמָא, מִיָּד 'וַיִּקַּח אֶת הָעֵגֶל אֲשֶׁר עָשׂוּ וַיִּשְׂרֹף בָּאֵשׁ וְגוֹמֵר וַיִּזֶר עַל פְּנֵי הַמַּיִם'. קָם משֶׁה עַל מֵי אוֹקְיָנוֹס וַאֲמַר: מַיָּא מַיָּא, מָה אַתּוּן בָּעַן? אֲמַרוּ: וְכִי אִתְקַיַּם עָלְמָא אֶלָּא בְּאוֹרָיְתָא דְלוּחוֹת, וְעַל אוֹרָיְתָא דְּשַׁקַּרוּ בָּהּ יִשְׂרָאֵל וַעֲבַדוּ עִגְלָא דְּדַהֲבָא אֲנַן בָּעַן לְשַׁטָּפָא עָלְמָא. מִיָּד אֲמַר לוֹן: הָא כָּל מָה דַּעֲבַדוּ בְּחוֹבָא דְעִגְלָא הָא מְסִיר לְכוֹן, וְלָא דַי כָּל אִנּוּן אַלְפִין דִּנְפַלוּ מִנַּיְהוּ? מִיָּד 'וַיִּזֶר עַל פְּנֵי הַמַּיִם'. לָא הֲווּ מִשְׁתַּכְכִי מַיָּא, עַד דִּנְטַל מַיָּא מִנַּיְהוּ וְאַשְׁקֵי לוֹן, מִיָּד אִשְׁתְּקַע אוֹקְיָנוֹס בְּאַתְרֵהּ. דְּהָא בְּהַהוּא מִדְבָּר לָא הֲווּ מַיָּא, דִּכְתִיב 'לֹא מְקוֹם זֶרַע וְגוֹמֵר וּמַיִם אַיִן לִשְׁתּוֹת'. וְאִי תֵּימָא לְבֵירָא דְמִרְיָם אַרְמֵי לֵהּ, חַס וְשָׁלוֹם דְּתַמָּן שָׁדֵי משֶׁה דָּכְרָנָא בִּישָׁא דָא לְמִשְׁתֵּי לְבָתַר. וְתוּ, דְּעַד כְּעַן לָא הֲוָה לְהוּ בֵּירָא עַד דַּאֲתוּ לְמִדְבַּר מַתָּנָה, דִּכְתִיב: 'בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים וְגוֹמֵר וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה', מִתַּמָּן יְרַתוּ בֵּירָא. כְּתִיב הָכָא 'עַל פְּנֵי הַמַּיִם', וּכְתִיב הָתָם 'עַל פְּנֵי תְהוֹם'.
 

יעקוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
אם באר מרים עוד לא ניתנה להם יוצא אם כן שהמים מהצור זה לא באר מרים וממילא אין בעיה שמשה ישליך שם את העגל. ובכלל דבריו ע"פ סוד שהרי "ומים אין לשתות" כלל לא נאמר בסיני וכי תעלה על דעתך שכל אותם הימים לא שתו?
 

יעקוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
עוד הוספה קטנה- בשירת דבורה נא' הרים נזלו מפני ה' זה סיני מפני ה' אלקי ישראל
 

יחי

משתמש ותיק
יעקוב אמר:
ולפי זה בזמן שמשה היה בחורב בא עמלק על ישראל ומשה שלח את יהושע מחורב להילחם בעמלק ברפידים. ומשה עלה על גבעה בחורב ומשם ראו אותו. ואחרי הניצחון בנה מזבח וכו'

כל זה מי הכריחך לומר? ולהניח שחורב ורפידים סמוך ונראה?
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
כך כתב הרמב"ן-
עבור לפני העם. כלשון העביר אותו לערים (בראשית מז כא), והעברתי את אויביך בארץ לא ידעת (ירמיה טו יד), שתעבור מהם אל אחר, או כמו ויעבור את הכושי (ש''ב יח כג), והוא עבר לפניהם (בראשית לג ג), שקדם ללכת קודם להם. וענין הכתוב הזה, כי העם היו ברפידים, והצור אשר יצאו ממנו המים היה בחורב, והוא הר סיני, על דעת הראשונים (ראה במסכת שבת פט:), או עיר לפני ההר קרוב לו על דעתי, כאשר אפרש עוד (להלן יט א, דברים א ו). והנה הוצרך משה לקדם לפני העם לעבור מרפידים אל חורב כמהלך פרסה או פרסאות, רחוק מן המחנה לפניהם, ועל כן אמר לו עבור לפני העם וקח אתך מזקני ישראל והלכת, כלומר שתלך עד שתראה אותי עומד לפניך על הצור בחורב:

והנה הכה בצור ויצאו ממנו מים, ולא ספר הכתוב ותשת העדה ובעירם כאשר בשניה (במדבר כ יא), אבל בידוע שעשו כן. וברור הוא שלא הלכו העם אל חורב לשתות, כי לא באו לפני הר סיני עד אחרי כן בחדש השלישי. אבל שלחו שם נעריהם ובהמתם לשאוב מים ולהביא להם כמנהג המחנות. וקרוב אלי שיצאו מים מן הצור בחורב, מים קרים נוזלים, הלכו אל רפידים, ושם שתו אותם, והוא שאמר הכתוב (תהלים עח טז) ויוציא נוזלים מסלע ויורד כנהרות מים, וכתוב (שם קה מא) פתח צור ויזובו מים הלכו בציות נהר. ומה שאמר (שם עח כ) הן הכה צור ויזובו מים ונחלים ישטופו, גם הוא על הצור הזה בחורב על דרך הפשט:
 

יעקוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
תודה רבה, משמח לראות חלק מדברי ברמב"ן
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
יעקוב אמר:
ולפי זה למא"ד יתרו קודם מתן תורה בא יש ביאור נפלא על הפסוק - ויבא יתרו חתן משה ובניו ואשתו אל משה אל המדבר אשר הוא חנה שם הר האלהים, שזה היה כעת מקום חנייתו של משה, והקריב את העולה וזבחים שלקח במזבח הזה שעשה משה. 
צ"ע דהרי ארז"ל כבוד גדול נתכבד יתרו באותה שעה שיצאו לקראתו אהרן נדב ואביהוא ומי רואה אלו יוצאין כו', ולדברי מע"כ לא היו שם אז אלא משה ומזקני ישראל.
אגב, ברמב"ן יתרו ויקח יתרו חתן משה עולה וזבחים לאלקים, וז"ל "היה כל זה טרם בואם אל הר סיני". וצ"ב מה הכריחו לכך.

 
 

יעקוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
פרלמן משה אמר:
יעקוב אמר:
ולפי זה למא"ד יתרו קודם מתן תורה בא יש ביאור נפלא על הפסוק - ויבא יתרו חתן משה ובניו ואשתו אל משה אל המדבר אשר הוא חנה שם הר האלהים, שזה היה כעת מקום חנייתו של משה, והקריב את העולה וזבחים שלקח במזבח הזה שעשה משה. 
צ"ע דהרי ארז"ל כבוד גדול נתכבד יתרו באותה שעה שיצאו לקראתו אהרן נדב ואביהוא ומי רואה אלו יוצאין כו', ולדברי מע"כ לא היו שם אז אלא משה ומזקני ישראל.
אגב, ברמב"ן יתרו ויקח יתרו חתן משה עולה וזבחים לאלקים, וז"ל "היה כל זה טרם בואם אל הר סיני". וצ"ב מה הכריחו לכך.
פשוטו של מקרא מוכיח כן, והרמב"ן סבר שמי מבין החכמים שמכוון יותר לסדר הפרשיות הלכה כמותו, כך הוא כותב בפרשת בשלח, אחפש איפה ואעלה בהמשך
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
יעקוב אמר:
פרלמן משה אמר:
יעקוב אמר:
ולפי זה למא"ד יתרו קודם מתן תורה בא יש ביאור נפלא על הפסוק - ויבא יתרו חתן משה ובניו ואשתו אל משה אל המדבר אשר הוא חנה שם הר האלהים, שזה היה כעת מקום חנייתו של משה, והקריב את העולה וזבחים שלקח במזבח הזה שעשה משה. 
צ"ע דהרי ארז"ל כבוד גדול נתכבד יתרו באותה שעה שיצאו לקראתו אהרן נדב ואביהוא ומי רואה אלו יוצאין כו', ולדברי מע"כ לא היו שם אז אלא משה ומזקני ישראל.
אגב, ברמב"ן יתרו ויקח יתרו חתן משה עולה וזבחים לאלקים, וז"ל "היה כל זה טרם בואם אל הר סיני". וצ"ב מה הכריחו לכך.
פשוטו של מקרא מוכיח כן, והרמב"ן סבר שמי מבין החכמים שמכוון יותר לסדר הפרשיות הלכה כמותו, כך הוא כותב בפרשת בשלח, אחפש איפה ואעלה בהמשך
פשוטו של מקרא, היכן?
 
חלק עליון תַחתִית