מדוע המוציא עצמו מן הכלל בעבודת הפסח כפר בעיקר? (הכותרת והתוכן נערכו)

טל חרמון

משתמש ותיק
לאחר הציווי על קרבן פסח נא' בתורה - והיה כי יאמרו עליכם בניכם מה העבודה הזאת לכם ואמרתם זבח פסח הוא לה' וגו'
את השאלה הזו מייחס בעל האגדה לבן הרשע - לכם ולא לו ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל (מעבודת קרבן פסח)  כפר בעיקר

ונראה לבאר- מצאנו חידוש מיוחד במצוות הפסח שאין שני לו בכל התורה 
 "כל בן נכר לא יאכל בו" ואמרו חז"ל דהיינו בן שנתנכרו מעשיו לאביו שבשמים, ויש כאן חידוש גדול שבכל המצוות כולם אפשר לזכות כל יהודי ולא משנה מה מצבו, אפשר להניח לו תפילין לתת לו ציצית ועוד ועוד, אמנם מקרבן פסח אי אפשר לתת לו לאכול, ונשאלת השאלה הגדולה מדוע? 
וההסבר בזה הוא שכל מהות הפסח היא כניסה לעבדות ה', בדומה לה ברית מילה שהיא הכניסה בברית. על שני המצוות האלו יש כרת בביטולן, כי המבטלן הוא מחוץ לברית, ביטול המילה הוא ברית הגוף וקרבן פסח הוא ברית הנפש, ההתקשרות של עם ישראל עם ה'.
ולכן לא ייתכן לאכול מקרבן פסח מי שלא מכניס עצמו במחויבות לה' ולעבודתו. 

בפסח חזקיהו ויאשיהו רואים שזה משהו מאוד בסיסי בכניסה מחדש של העם לעבדות ה' ומדברים על זה באורך רב בכתובים.

ונראה לי שמכאן אולי אפשר ללמוד לכל עבודה במקדש שפסולה במי שנתנכרו מעשיו שכך נא' בזבחים על איסור ערל להקריב - אמר רב חסדא דבר זה מתורת משה רבינו לא למדנו מדברי יחזקאל בן בוזי למדנו (יחזקאל מד, ט) כל בן נכר ערל לב וערל בשר לא יבא אל מקדשי (לשרתני) ומנלן דמחלי עבודה דכתיב (יחזקאל מד, ז) בהביאכם (את) בני נכר ערלי לב וערלי בשר להיות במקדשי לחלל את ביתי,
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
אחרי שצנזרת לי הודעה, עכשיו נתייחס ב'רצינות' למה שכתבת,
הרמב"ם כתב י"ג עיקרים, ניסיתי לנסח את ה'עיקר היד' שכתבת במילים הפותחות באני מאמין כדי שיהיה ראוי להכניסו בסידורים לרשימה שהרמב"ם מנה (כדי שמי שנוהג לומר יג' עיקרים יאמר מהיום יד') אבל מה לעשות שזה מה שיצא לי-

אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁכָּל הַתּוֹרָה הַמְּצוּיָה עַתָּה בְיָדֵינוּ הִיא הַנְּתוּנָה לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם.

אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁזֹּאת הַתּוֹרָה לֹא תְהֵא מֻחְלֶפֶת וְלֹא תְהֵא תוֹרָה אַחֶרֶת מֵאֵת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ.

אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ גּוֹמֵל טוֹב לְשׁוֹמְרֵי מִצְוֹתָיו וּמַעֲנִישׁ לְעוֹבְרֵי מִצְוֹתָיו.

כך שנראה לי קצת מיותר לעשות עיקר חדש רק לעבודת קרבן פסח, ויש להניח שכך גם חשב הרמב"ם...
 

ג'ינג'י

משתמש חדש
רמב''ם הלכות תשובה פ''ג הי''א:
הַפּוֹרֵשׁ מִדַּרְכֵי צִבּוּר - אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא עָבַר עֲבֵרוֹת, אֶלָּא נִבְדַּל מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל, וְאֵינוֹ עוֹשֶׂה מִצְווֹת בִּכְלָלָן, וְלֹא נִכְנָס בְּצָרָתָן וְלֹא מִתְעַנֶּה בְּתַעֲנִיתָן, אֶלָּא הוֹלֵךְ בְּדַרְכּוֹ כְּאֶחָד מִגּוֹיֵי הָאָרֶץ, וּכְאִלּוּ אֵינוֹ מֵהֶן, אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
ההתפרקות המילולית לתת כותרת עיקר 14 כשהרמב"ם מונה רק י"ג ראוי להוקעה נגד השמש.
הצורה הנכונה היא לשאול, למה נחשב כופר בעיקר בשאלת מה העבודה הזאת לכם, ובאיזה מי"ג עיקרים כפר.
ובאמת כי הלשון לפי שהוציא עצמו מן הכל כפר בעיקר, אין הכרח לפרשו שזהו גופא הכפירה בעיקר, אלא הוכחה.
 

טל חרמון

משתמש ותיק
פותח הנושא
בעקבות התגובות הנזעמות וחוסר הבנת הנכתב בין השורות אני משנה את שם האשכול ועורך את התוכן
 

טל חרמון

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי רציני אמר:
אחרי שצנזרת לי הודעה, עכשיו נתייחס ב'רצינות' למה שכתבת,
אני לא יכול לצנזר הודעות וההנהלה מחקו לך את ההודעה
 
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
אחרי התיקון ראוי להביע יישר כח באמת הן על הדברים שנכתבו והן על היכולת לחזור בך ולתקן הטעון תיקון.

נ.ב. מה שכתבנו לעיל לא נבע מחוסר הבנה אלא מהצורך להביע התנגדות לצורה בה נכתבו הדברים, (וסליחה שחשדתיך שלפותח האשכול יש יכולת לצנזר הודעות).
תקרא את מה שכתבת כעת ומה שהיה כתוב לפני כן אין קשר בין הדברים לענ"ד.

ותעשה טובה גם לרב משה פרלמן אין כח למחות שוב ולהוקיע נגד השמש תשתדל שהוא לא יצטרך לעשות זאת שוב.
 

טל חרמון

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי רציני אמר:
אחרי התיקון ראוי להביע יישר כח באמת הן על הדברים שנכתבו והן על היכולת לחזור בך ולתקן הטעון תיקון.

נ.ב. מה שכתבנו לעיל לא נבע מחוסר הבנה אלא מהצורך להביע התנגדות לצורה בה נכתבו הדברים, (וסליחה שחשדתיך שלפותח האשכול יש יכולת לצנזר הודעות).
תקרא את מה שכתבת כעת ומה שהיה כתוב לפני כן אין קשר בין הדברים לענ"ד.

ותעשה טובה גם לרב משה פרלמן אין כח למחות שוב ולהוקיע נגד השמש תשתדל שהוא לא יצטרך לעשות זאת שוב.

הקשר הוא ששם רק כתבתי שזה עיקר, ואילו עכשיו ביארתי מדוע זה עיקר. מ"מ העולה מהדברים שמצווה זו יחד עם מצוות מילה הם היסודיות ביותר בתורה ואפשר לאמר שהם "עיקרים"  הסיבה שהרמב"ם לא כתב אותם היא מפני שהם לא עיקרי האמונה אלא המצוות העיקריות כבסיס לקיום כל המצוות והברית עם ה'.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
ובאמת כי הלשון לפי שהוציא עצמו מן הכל כפר בעיקר, אין הכרח לפרשו שזהו גופא הכפירה בעיקר, אלא הוכחה.

דבריך מתיישבים היטב עם הנוסח במכילתא דרבי ישמעאל בא - מסכתא דפסחא פרשה יח:
ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל וכפר בעיקר
וכן הוא גם בסדר ר' עמרם גאון.

לעצם הענין, הרי לשון הרמב"ם עצמו אחרי סיימו כל י"ג העיקרים הוא: וכאשר יפקפק אדם ביסוד מאלו היסודות הרי זה יצא מן הכלל וכפר בעיקר ונקרא מין ואפיקורוס וקוצץ בנטיעות, וחובה לשנותו ולהשמידו ועליו הוא אומר הלא משנאיך ה' אשנא וכו'.
מבו' בלשונו שגם בי"ג עיקרים הבעיה היא שיצא מן הכלל, ועי"ז כפר בעיקר. [ולכאו' לאו דוקא בגלל קרבן פסח, אלא עצם האמירה לכם].
 

טל חרמון

משתמש ותיק
פותח הנושא
קדמא ואזלא אמר:
פרלמן משה אמר:
ובאמת כי הלשון לפי שהוציא עצמו מן הכל כפר בעיקר, אין הכרח לפרשו שזהו גופא הכפירה בעיקר, אלא הוכחה.

דבריך מתיישבים היטב עם הנוסח במכילתא דרבי ישמעאל בא - מסכתא דפסחא פרשה יח:
ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל וכפר בעיקר

אדרבה מדברי המכילתא מוכח שזה שהוציא עצמו מן הכלל זה עניין אחד אבל יש פה עוד עניין ש"כפר בעיקר" וזה מדבר על היציאה שלו מעול עבדות ה' שהביטוי הבסיסי שלה הוא קרבן פסח
 
חלק עליון תַחתִית