משמעת בחינוך

חזק

משתמש ותיק
אבקש לשמוע את דעת החברים דפה על משמעת בחינוך?

א. מאיזה גיל

ב. איך מפעילים משמעת לילדן סרבן - רצוי לתת דוגמאות

ג. מתי מפעילים משמעת נוקשה, רכה

וכל דיון באשר הוא הקשור למשמעת בחינוך
תודה
 

ברל

משתמש ותיק
משמעת לדעתי או בלשונה כיום סמכות הורית היא מהרגע שיש עם מי לדבר. זאת אומרת שהילד מבין מה אתה רוצה ממנו. אולי סימן מאוחר מידי במקום שהילד כבר לומד לסרב לעשות דברים שאתה אומר לו שם מתחיל המשמעת ואולי עוד קודם. אגב גיל קטן מאוד.
יש מעשייה בשם הרב שך שמישהןא בא לשאול אותו על חינוך בנו בן החצי שנה הרב שך אמר לו איחרת בחצי שנה
 

חזק

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברל אמר:
משמעת לדעתי או בלשונה כיום סמכות הורית היא מהרגע שיש עם מי לדבר. זאת אומרת שהילד מבין מה אתה רוצה ממנו. אולי סימן מאוחר מידי במקום שהילד כבר לומד לסרב לעשות דברים שאתה אומר לו שם מתחיל המשמעת ואולי עוד קודם. אגב גיל קטן מאוד.
יש מעשייה בשם הרב שך שמישהןא בא לשאול אותו על חינוך בנו בן החצי שנה הרב שך אמר לו איחרת בחצי שנה

תוכל למקד גיל?

קשה לקבל שמגיל אפס. הרב שך דיבר על דרך ההפלגה

למרבה ההפתעה מה שאני קראתי כבר אכתוב. אבל חשוב לי לשמוע מגוון דעות על משמעת וסמכות הורית
 

אבינועם

משתמש ותיק
גיל??
איך יתכן לציין גיל לדבר כה משתנה?

אבל ככל הזכור לי, ראיתי לבעל סדר היום שכתב שעד גיל חמש (או שש) בלתי אפשרי לחנך ילד, היות ואין לו כל שליטה על עצמו והמודעות שלו נמצאת ברמה מאד בהמית.
(בעל סדר היום כינה זאת בכינויים קבליים, ואני מקווה שתרגמתי נכון. בכל אופן, הכל מוזמנים לעיין במקור, כמדומני שהדברים כתובים בפירושו למשנת "בן חמש למקרא")
 

חזק

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבינועם אמר:
גיל??
איך יתכן לציין גיל לדבר כה משתנה?

אבל ככל הזכור לי, ראיתי לבעל סדר היום שכתב שעד גיל חמש (או שש) בלתי אפשרי לחנך ילד, היות ואין לו כל שליטה על עצמו והמודעות שלו נמצאת ברמה מאד בהמית.
(בעל סדר היום כינה זאת בכינויים קבליים, ואני מקווה שתרגמתי נכון. בכל אופן, הכל מוזמנים לעיין במקור, כמדומני שהדברים כתובים בפירושו למשנת "בן חמש למקרא")

תודה לך על המקור. למרבה ההפתעה הרב יעקובזון ועוד מומחים בתחום החינוך כותבים שהמשמעת והסמכות ההורית כבר לפני גיל 3 צריך להפעילה על הפעוט. ב"ה בהמשך אשתדל לצטט אותו מספרו העמוק אל תחטאו בילד. אבל כנראה אין באמת ויכוח בין הצדדים. בעל סדר היום מתכוין על לחנך, והמומחים מתכונים להשליט סמכות הורית, שלאט לאט חודרת ומרגילה את הפעוט לסדר ומשמעת אפילו שכעת התוצאות לא נראות במוחש. והרב יעקובזון כותב שם הסבר מפורט מה קורה לפעוט בלי שמפעילים כלפיו משמעת
 

חזק

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני רוצה להבהיר מראש, שאין לי שום ריווח או רצון לפרסם דווקא את שיטת הרב יעקובזון או משהו דומה. ורק בגלל שלמדתי בספריו, והאזנתי לשיעוריו הרבים אני מצטטו. מי שמכיר שיטות חינוך אחרות, ורוצה להעלות מעצותיהם והדרכותיהם שסותרים או לא סותרים לר' י.י בשמחה ובטוב לבב.
 

אבינועם

משתמש ותיק
בעניין 'ילד סרבן',
ראיתי כמה הורים שמעדיפים להימנע מללחוץ על ילד כזה, (כמו למשל אם הוא לא רוצה ללכת לחיידר או משהו כזה) אלא לתת לו מעט זמן 'להיתבשל' עם תחושותיו ועם משיכות הכתפיים שלו. ורק אחר שהלה יתרכך, ניתן לשדל אותו או גם לכפות עליו לעשות את הרצוי ממנו.
הנסיון אומר שהפעלת לחץ על ילד בשעת הסירוב הראשונית שלו, תגרום לו להכפיל את סרבנותו, וגם לתופעות לוואי של בכי וכו'
הסרבנות נובעת מאי רצונו של הילד לחוות רגש מסויים, אם למשל, כדוגמה שהבאתי למעלה, הילד לא ירצה ללכת לגן/חיידר, אז זה יהיה כי הוא לא מרגיש מספיק רצוי בין החברים, ואם הילד יהיה קטן יותר, יתכן ולא תהיה לסירובו כל סיבה ספציפית,
עצם התחושה של שינוי המצב- גן/בית- מעורר אצלו קושי. טוב לו כעת והוא לא רוצה להרגיש אחרת (למשל: לא רוצה לחזור הבייתה, מהבית של הסבתא).
ולכן, במקרה כזה, הפעלת לחץ ריגשי וכפייה על הילד, רק תעצים את הפחד שלו משינוי המצב, והוא יאמר לעצמו "הנה זה קורה" הדבר שממנו הוא פוחד- נכפה עליו, ולכן הוא מתחיל לבכות ולהיכנס לפאניקה.
אם כן, הדבר הנכון הוא להרפות ממנו, ולתת לו לחשוב, לשקול, להרגיש- האם השינוי ההוא הוא באמת נורא?
ואז הפחד שלו מתחלק לחלקים קטנים שאותם הוא כן מסוגל לחוות, ושינוי המצב כבר לא כ"כ נורא בעיניו, וכעת ניתן להשפיע עליו, מבלי שהוא יחוש מאויים מרגשותיו.
 

אבינועם

משתמש ותיק
חזק אמר:
המשמעת והסמכות ההורית כבר לפני גיל 3 צריך להפעילה על הפעוט
אשמח לדעת איך עושים את זה.
(הכוונה למשהו כמו לא לתת לו את המוצץ מיד כשהוא מבקש/לתת לו לבכות קצת וכדומה?)
 

חזק

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבינועם אמר:
חזק אמר:
המשמעת והסמכות ההורית כבר לפני גיל 3 צריך להפעילה על הפעוט
אשמח לדעת איך עושים את זה.
(הכוונה למשהו כמו לא לתת לו את המוצץ מיד כשהוא מבקש/לתת לו לבכות קצת וכדומה?)
חלילה. הרב יעקובזון למשל ממליץ להגביל את הפעוט או התינוק מלזחול במקום מסויים. כל פעם שהוא מגיע אליו, לקחת אותו בעדינות ולהחזירו אחורה. ובשאר הזמן כשאין כח להתעסק עם זה, להניח מכשול
 

מאןדהו

משתמש רשום
להבנתי את הדברים, הפוך בדיוק. דהיינו לעשות דברים שטוב לתינוק/לילד כמה שיותר מהר וכמה שיותר שטוב לו. רק שיהיה ברור שהדברים הם לא מחמת דרישתו. או, מחמת נידנוד וכדומה אלא משום שאנחנו הוריו ואנחנו רוצים הטוב ביותר בשבילו ולכן אנחנו עושים מה שיותר טוב לו. וח"ו לתת לילד לבכות סתם. (כמובן, אא"כ יש סיבה מיוחדת ואכמ"ל)
 

ברל

משתמש ותיק
אבינועם אמר:
חזק אמר:
המשמעת והסמכות ההורית כבר לפני גיל 3 צריך להפעילה על הפעוט
אשמח לדעת איך עושים את זה.
(הכוונה למשהו כמו לא לתת לו את המוצץ מיד כשהוא מבקש/לתת לו לבכות קצת וכדומה?)

יש לי ילד בן שנתיים וקצת שמעצמו שם את הצלחת בסיום הארוחה על השיש (למד מאחיו הגדול) לא להוציא את כל המשחקים בבת אחת לסדר את כל המשחקים אחריו להיכנס לאמטיה ולצאת ממנה אחר כך כן להתלבש לא להתלבש, רוצה שוקו לפני השינה וכן על זה הדרך.

צריך להיות חכם אתה לא עומד בקרב מול הבן שלך אלא הוא צריך להבין שעושים מה שאבא ואמא אומרים גם אם הוא מסרב הוא מנסה אותך הוא בודק את הגבולות (כבר בגיל שנתיים) אתה יכול לראות ילד שעושה דברים בדווקא וצריך להגיב בהתאם.
מוצץ אין שום בעיה שהוא רוצה אותו ולהיפך זה אכזריות להתעכב מלתת לו.
רוב המקרים לדעתי שאנשים נכשלים בעניני חינוך זה חוסר רצון/כח של ההורים לחנך!
 

אבינועם

משתמש ותיק
חזק אמר:
חלילה. הרב יעקובזון למשל ממליץ להגביל את הפעוט או התינוק מלזחול במקום מסויים. כל פעם שהוא מגיע אליו, לקחת אותו בעדינות ולהחזירו אחורה. ובשאר הזמן כשאין כח להתעסק עם זה, להניח מכשול

תנוח דעתך שהנחת את דעתי.
 

ברל

משתמש ותיק
חזק אמר:
אבינועם אמר:
חזק אמר:
המשמעת והסמכות ההורית כבר לפני גיל 3 צריך להפעילה על הפעוט
אשמח לדעת איך עושים את זה.
(הכוונה למשהו כמו לא לתת לו את המוצץ מיד כשהוא מבקש/לתת לו לבכות קצת וכדומה?)
חלילה. הרב יעקובזון למשל ממליץ להגביל את הפעוט או התינוק מלזחול במקום מסויים. כל פעם שהוא מגיע אליו, לקחת אותו בעדינות ולהחזירו אחורה. ובשאר הזמן כשאין כח להתעסק עם זה, להניח מכשול

אני לא מבין האם לדעתו של הרב יעקבזון סמכות הורית זה דיקטטורה ? מה יוצא מכך שאנחנו מגבילים בדבר שאין בו שום סיבה ומסר?
שמעתי בחיי את הרב יעקבזון קשה לי להאמין שכך אמר במחילה
 

חזק

משתמש ותיק
פותח הנושא
מאןדהו אמר:
להבנתי את הדברים, הפוך בדיוק. דהיינו לעשות דברים שטוב לתינוק/לילד כמה שיותר מהר וכמה שיותר שטוב לו. רק שיהיה ברור שהדברים הם לא מחמת דרישתו. או, מחמת נידנוד וכדומה אלא משום שאנחנו הוריו ואנחנו רוצים הטוב ביותר בשבילו ולכן אנחנו עושים מה שיותר טוב לו. וח"ו לתת לילד לבכות סתם. (כמובן, אא"כ יש סיבה מיוחדת ואכמ"ל)

לכאורה סיפא סתרה לרישא. איך בדיוק נבהיר לתינוק כשאנו עושים תיכף רצונו שזה בגלל שאנחנו רוצים בטובתו. ועל כן עצת הרב יע. להגביל אותו היא אפקטיבית גם בגיל שהמודעות שלו לא בשלה להבין מסר מורכב
 

חזק

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברל אמר:
חזק אמר:
אבינועם אמר:
אשמח לדעת איך עושים את זה.
(הכוונה למשהו כמו לא לתת לו את המוצץ מיד כשהוא מבקש/לתת לו לבכות קצת וכדומה?)
חלילה. הרב יעקובזון למשל ממליץ להגביל את הפעוט או התינוק מלזחול במקום מסויים. כל פעם שהוא מגיע אליו, לקחת אותו בעדינות ולהחזירו אחורה. ובשאר הזמן כשאין כח להתעסק עם זה, להניח מכשול

אני לא מבין האם לדעתו של הרב יעקבזון סמכות הורית זה דיקטטורה ? מה יוצא מכך שאנחנו מגבילים בדבר שאין בו שום סיבה ומסר?
שמעתי בחיי את הרב יעקבזון קשה לי להאמין שכך אמר במחילה
כל מה שאני כותב בשם הרב יעקובזון זה מתוך אחריות, וממה שקראתי בספרו. את ההפעלה של הגבלת זחילה, קראתי בספרו אל תחטאו בילד. ב"ה מחר אשתדל לצטט מספר עמוד מדוייק.
 

חזק

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברל אמר:
אבינועם אמר:
חזק אמר:
המשמעת והסמכות ההורית כבר לפני גיל 3 צריך להפעילה על הפעוט
אשמח לדעת איך עושים את זה.
(הכוונה למשהו כמו לא לתת לו את המוצץ מיד כשהוא מבקש/לתת לו לבכות קצת וכדומה?)

יש לי ילד בן שנתיים וקצת שמעצמו שם את הצלחת בסיום הארוחה על השיש (למד מאחיו הגדול) לא להוציא את כל המשחקים בבת אחת לסדר את כל המשחקים אחריו להיכנס לאמטיה ולצאת ממנה אחר כך כן להתלבש לא להתלבש, רוצה שוקו לפני השינה וכן על זה הדרך.

צריך להיות חכם אתה לא עומד בקרב מול הבן שלך אלא הוא צריך להבין שעושים מה שאבא ואמא אומרים גם אם הוא מסרב הוא מנסה אותך הוא בודק את הגבולות (כבר בגיל שנתיים) אתה יכול לראות ילד שעושה דברים בדווקא וצריך להגיב בהתאם.
מוצץ אין שום בעיה שהוא רוצה אותו ולהיפך זה אכזריות להתעכב מלתת לו.
רוב המקרים לדעתי שאנשים נכשלים בעניני חינוך זה חוסר רצון/כח של ההורים לחנך!
נפלא כתבת!
 

מאןדהו

משתמש רשום
חזק אמר:
מאןדהו אמר:
להבנתי את הדברים, הפוך בדיוק. דהיינו לעשות דברים שטוב לתינוק/לילד כמה שיותר מהר וכמה שיותר שטוב לו. רק שיהיה ברור שהדברים הם לא מחמת דרישתו. או, מחמת נידנוד וכדומה אלא משום שאנחנו הוריו ואנחנו רוצים הטוב ביותר בשבילו ולכן אנחנו עושים מה שיותר טוב לו. וח"ו לתת לילד לבכות סתם. (כמובן, אא"כ יש סיבה מיוחדת ואכמ"ל)

לכאורה סיפא סתרה לרישא. איך בדיוק נבהיר לתינוק כשאנו עושים תיכף רצונו שזה בגלל שאנחנו רוצים בטובתו. ועל כן עצת הרב יע. להגביל אותו היא אפקטיבית גם בגיל שהמודעות שלו לא בשלה להבין מסר מורכב
לחשוב בעיקר מה אנחנו חושבים שטוב לילד ולא מה הוא חושב שטוב לו. (הדברים ברוב הפעמים סותרים) כמובן שגם הילד אמור להבין שהוריו רוצים את הטוב לו כפי הבנתם.
 

מישהוא

משתמש רגיל
ברל אמר:
יש מעשייה בשם הרב שך שמישהןא בא לשאול אותו על חינוך בנו בן החצי שנה הרב שך אמר לו איחרת בחצי שנה

לענ"ד הרב שך התכוון שהחינוך של הילד הוא קודם שהוא נולד, והוא לחנך את עצמך וכך יראה הילד דוגמה אישית שזה עיקר החינוך כידוע.
הרב שך לא דיבר על משמעת שזה פחות שייך לחינוך אלא יותר להפעלה (כלשונו של הרב יעקובסון שליט"א)
 
חלק עליון תַחתִית