בנמצא הלך אחר הרוב
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
בנמצא הלך אחר הרוב
יש להק' מ"ט בנמצא הלך אחר הרוב. הרי כשלוקח עמו החתיכה נעשית לקבוע ושוב יתחדש עליה האיסור כמו אשה דהדרא לניחותא בתוס' כתובות טו.
-
- הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בנמצא הלך אחר הרוב
אדרבה, אם לוקח את החתיכה, הרי כבר פרשה מהרוב, ואינו דומה לאישה שקידש בשוק, דשמא תחזור לביתה, והדרא לניחותא ובפשטות אם לא אמר לשליח סתם צא וקדש אלא צא וקח לי אישה, וקדש אותה במקום פלוני, שיהיה מותר בכל הנשים שבעולם, שכבר פרשה ממקום קביעותה, ולא הדרא לניחותא.
-
- הודעות: 147
- הצטרף: 16 יולי 2019, 23:23
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 46 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בנמצא הלך אחר הרוב
קבוע היינו שהדבר נמצא במקום שהוא מקומו של האיסור (גם כן), ובחתיכה שפירשה הרי שאין היא במקום שהוא מקומו של האיסור משא"כ בתוס' שם
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בנמצא הלך אחר הרוב
מה הדין לפי דבריך אם משכו את רוב החתיכות מהתערובת ואין ידוע מה נמשך, האם נימא דהשתא הנשאר אינו קבוע מפני שאין ידוע אם האיסור כאן.תנא היכא קאי כתב: ↑21 ינואר 2020, 00:07קבוע היינו שהדבר נמצא במקום שהוא מקומו של האיסור (גם כן), ובחתיכה שפירשה הרי שאין היא במקום שהוא מקומו של האיסור משא"כ בתוס' שם
-
- הודעות: 147
- הצטרף: 16 יולי 2019, 23:23
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 46 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בנמצא הלך אחר הרוב
הערשל כתב: ↑21 ינואר 2020, 00:35מה הדין לפי דבריך אם משכו את רוב החתיכות מהתערובת ואין ידוע מה נמשך, האם נימא דהשתא הנשאר אינו קבוע מפני שאין ידוע אם האיסור כאן.תנא היכא קאי כתב: ↑21 ינואר 2020, 00:07קבוע היינו שהדבר נמצא במקום שהוא מקומו של האיסור (גם כן), ובחתיכה שפירשה הרי שאין היא במקום שהוא מקומו של האיסור משא"כ בתוס' שם
זה לא עניין של ידוע אם האיסור כאן אלא של מקומו של האיסור (כגון מי שנכנס לחנות שיש בה 95% בשר כשר ו5% טרף, הרי שנכנס לחנות מעורבת שמוכרת כשר וטרף וע"כ כל החנות נקרית קבועה דהיינו חנות שהיא מקומה של איסור, וכן עיר שגרים בה 95 כשרים ו5 פסולים הרי שהיא עיר מעורבת דהיינו שהיא מקומה של הכשרים והפסולים, וכן כל כיוצא בזה)
אבל אם יש שתי חתיכות כשירות ואחת טריפה ואין זה מקומו של האיסור, אין זה "קבוע" אלא "איקבע איסורא" והיא כן בטילה ברוב.
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בנמצא הלך אחר הרוב
התם טעמא מפני שאין האיסור ניכר במקומו.תנא היכא קאי כתב: ↑21 ינואר 2020, 00:45אבל אם יש שתי חתיכות כשירות ואחת טריפה ואין זה מקומו של האיסור, אין זה "קבוע" אלא "איקבע איסורא" והיא כן בטילה ברוב.
-
- הודעות: 147
- הצטרף: 16 יולי 2019, 23:23
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 46 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בנמצא הלך אחר הרוב
התם טעמא מפני שאין האיסור ניכר במקומו.הערשל כתב: ↑21 ינואר 2020, 00:49התם טעמא מפני שאין האיסור ניכר במקומו.תנא היכא קאי כתב: ↑21 ינואר 2020, 00:45אבל אם יש שתי חתיכות כשירות ואחת טריפה ואין זה מקומו של האיסור, אין זה "קבוע" אלא "איקבע איסורא" והיא כן בטילה ברוב.
-
- הודעות: 147
- הצטרף: 16 יולי 2019, 23:23
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 46 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בנמצא הלך אחר הרוב
ה"ניכר" בא לענות רק למה זה גופא שיש פה איסור לא יחשיב את זה מקומו
דהיינו שהיות וזה לא ניכר במקומו ע"כ זה לא נקרא מקומו של האיסור
על אף שהייתי אומר שאחר שיש כאן איסור הרי זה מקומו
דהיינו שהיות וזה לא ניכר במקומו ע"כ זה לא נקרא מקומו של האיסור
על אף שהייתי אומר שאחר שיש כאן איסור הרי זה מקומו
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בנמצא הלך אחר הרוב
הרי כשתבוא החתיכה לביתו של הלוקח תהי' קבוע במקומה, כמו אשה שתעבור דירה שמעתה היא קבועה במקומה החדש. וכמו ששם רואים שאף אחרי שהותרה תחזור לאיסורה כשתהי' קבוע. הכ"נ נימא בחתיכה
-
- הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בנמצא הלך אחר הרוב
אבל כשתבוא לביתו, זה כבר לא ספק, שכבר יודע ומכיר בה, ואין פה ספק על כל הנשים שבעולם והספק הוא רק כשעדיין לא באה לביתו, והיא נמצאת במקום קביעותה.
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בנמצא הלך אחר הרוב
דבריך שייכים אם נימא דהדרא לניחותא הולך על האשה שהתקדשה ע"י השליח, כגירסת התוס' לפנינו, הרש"ש מוחק מהתוס' תיבת השליח, וכן יש דעות להדיא בש"מ בנזיר שמדובר על הקרובה, וא"כ קו' הגמ' שם דלמא בשוקא וכו' היינו המסופקת כקרובה. ולפי"ז התי' דהדרא לניחותא שכשתחזור תיאסר. וע"ז יקשה כנ"ל.
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בנמצא הלך אחר הרוב
שוב חשבתי דלא קשה כלל וע"ד מש"כ @תנא היכא קאי רק במילים יותר פשוטות שבכה"ג הרי אין האיסור ניכר במקומו ולק"מ. רק דיש להק' שיהי' אסור מדרבנן כש"כ התוס' בזבחים וי"ל דעכ"פ אין ודאי שהאיסור במקומו.
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בנמצא הלך אחר הרוב
וראי' לסברא זו שיש קולא בכה"ג מיומא פד: הא דפרוש כולהו הא דפריש קצתייהו וברש"י שם דבמקצתייהו לא איתחזק איסורא
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
מחלוקת הפוסקים - בדאוריתא הלך אחר המחמיר ובדרבנן הלך אחר המקל
על ידי לישועתך קויתי השם » 17 מרץ 2020, 15:28 » ב בית המדרש - 14 תגובות
- 243 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מענה לשון
03 ינואר 2021, 19:49
-
-
- 9 תגובות
- 214 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אליעזר ג
25 אוגוסט 2020, 14:46
-
- 17 תגובות
- 222 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אמת מארץ תצמח
08 מאי 2020, 15:35
-
- 0 תגובות
- 59 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גל גל
16 אוגוסט 2020, 11:26
-
- 50 תגובות
- 1040 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אחד ואחד
10 פברואר 2021, 08:23