שאלתך אלי לא ברורה. לדבריך מה חשב יהודה לבסוף כשנתברר שהרתה ממישהו אחר? [היינו ממנו]HaimL כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:45על איזו הוראה שלו היא עברה. על שבי אלמנה בית אביך? אז מדוע ניצלה מדין מיתה כשנודע שממנו? =עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:41HaimL כתב: ↑06 דצמבר 2019, 02:41למרות שאין עדיין זמנו.
מדוע אמר יהודה הוציאוה ותישרף, ופירש"י משום שהיא הייתה בת כהן. הרי לא היו עדים בדבר, שכתוב מפורש בתורה כי כסתה פניה. אלא משום שהוכר הריונה, ולפני מתן תורה אולי היו יכולים להרוג נואפת בכה"ג (שמטעם זה בכלל הייתה מחוייבת מיתה, שהרי הייתה שומרת יבם, ואיסור יבמה לשוק הוא במלקות) אבל מ"מ שמא נתעברה באמבטי, ואין כאן ביאת איסור כלל ועיקר
?
יהודה הרגה מדין מלך. הרי תמר עברה על הוראתו.
ועוד כתבו לך דאזלינן בתר רוב בעילות, ובישראל נלמד שאין בכח רוב להרוג נפש אבל במשפט בן נח מי אמר אחרת?
שאלה על מעשה יהודה ותמר
כללי הפורום
- פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
- אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
- יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.
-
- הודעות: 742
- הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
- נתן תודה: 818 פעמים
- קיבל תודה: 253 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
הרי אני ממילא שאלתי על עצם דברי רש"י, מבלי לגעת בשאלה הזאת, שגם היא קשה.עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:48שאלתך אלי לא ברורה. לדבריך מה חשב יהודה לבסוף כשנתברר שהרתה ממישהו אחר? [היינו ממנו]HaimL כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:45על איזו הוראה שלו היא עברה. על שבי אלמנה בית אביך? אז מדוע ניצלה מדין מיתה כשנודע שממנו? =עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:41
יהודה הרגה מדין מלך. הרי תמר עברה על הוראתו.
ועוד כתבו לך דאזלינן בתר רוב בעילות, ובישראל נלמד שאין בכח רוב להרוג נפש אבל במשפט בן נח מי אמר אחרת?
אבל אתה אמרת אחרת מרש"י, ולכן מוטל עליך להצדיק את דבריך. לפי מה שכתבת, שהוא היה מלך, ועברה על הוראתו, כיצד ניתן לפרש את זה שהיא ניצלה ממיתה.
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
ולרש"י אפשר לדחוק ולומר שלפני מ"ת היה דין ייבום גם באב. אבל לדבריך, אין כל הסבר מדוע לא נשרפה שהרי מ"מ עברה על הוראתו.עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:48שאלתך אלי לא ברורה. לדבריך מה חשב יהודה לבסוף כשנתברר שהרתה ממישהו אחר? [היינו ממנו]HaimL כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:45על איזו הוראה שלו היא עברה. על שבי אלמנה בית אביך? אז מדוע ניצלה מדין מיתה כשנודע שממנו? =עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:41
יהודה הרגה מדין מלך. הרי תמר עברה על הוראתו.
ועוד כתבו לך דאזלינן בתר רוב בעילות, ובישראל נלמד שאין בכח רוב להרוג נפש אבל במשפט בן נח מי אמר אחרת?
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
ומניין לך לחלק בין ישראל לב"נ בדין של רוב לנפשות.עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:41HaimL כתב: ↑06 דצמבר 2019, 02:41למרות שאין עדיין זמנו.
מדוע אמר יהודה הוציאוה ותישרף, ופירש"י משום שהיא הייתה בת כהן. הרי לא היו עדים בדבר, שכתוב מפורש בתורה כי כסתה פניה. אלא משום שהוכר הריונה, ולפני מתן תורה אולי היו יכולים להרוג נואפת בכה"ג (שמטעם זה בכלל הייתה מחוייבת מיתה, שהרי הייתה שומרת יבם, ואיסור יבמה לשוק הוא במלקות) אבל מ"מ שמא נתעברה באמבטי, ואין כאן ביאת איסור כלל ועיקר
?
יהודה הרגה מדין מלך. הרי תמר עברה על הוראתו.
ועוד כתבו לך דאזלינן בתר רוב בעילות, ובישראל נלמד שאין בכח רוב להרוג נפש אבל במשפט בן נח מי אמר אחרת?
-
- הודעות: 742
- הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
- נתן תודה: 818 פעמים
- קיבל תודה: 253 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
דבר ראשון. תרגיל עצמך לאמר טעיתי. ושוב תראה שלא קרה כלום מלבד זה שתקבל הערכה. דבר שני, שאלתך המצוטטת היתה מכוונת כלפי פירושי, ועל זה הערתי שאין זו קושיא, שהלא גם לדברי רש"י הקושיא עומדת, כך שאין בהערתך משום דחיה לפשטי. לאחר שתקבל את האמת ממי שאמרה ותודה שאין בהערתך זו סיבה לדחיה, נמשיך לדון בשאר ההודעות ההיסטריות שהפצצתניHaimL כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:54הרי אני ממילא שאלתי על עצם דברי רש"י, מבלי לגעת בשאלה הזאת, שגם היא קשה.עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:48שאלתך אלי לא ברורה. לדבריך מה חשב יהודה לבסוף כשנתברר שהרתה ממישהו אחר? [היינו ממנו]
אבל אתה אמרת אחרת מרש"י, ולכן מוטל עליך להצדיק את דבריך. לפי מה שכתבת, שהוא היה מלך, ועברה על הוראתו, כיצד ניתן לפרש את זה שהיא ניצלה ממיתה.
-
- הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
סליחה שהטרחתיך.
בב"ק כז: כ' תוס 'דלא אזלי' רק ברוב דדיינים. ואילו בסנהדרין ג: ד"ה דיני כ' דבכל רובא אזלי' בתרי'.
-
- הודעות: 1481
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- נתן תודה: 124 פעמים
- קיבל תודה: 509 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
אני אגיד טעיתי, כשאטעה. בינתיים, אין שום סיבה לומר את זה. אני לא חי מהערכתך ולא מת גם אם לא תעריך אותי. דון במה שתרצה, או שאל תדון. אני כאן לא בכדי לשעשע אותך. ובנוגע להיסטריה ולהפצצות, אלה אינם נימוקים סבירים בדיון, ובטח שלא מצאתי כהאי לישנא אצל תלמידי חכמים.עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑20 ינואר 2020, 23:01דבר ראשון. תרגיל עצמך לאמר טעיתי. ושוב תראה שלא קרה כלום מלבד זה שתקבל הערכה. דבר שני, שאלתך המצוטטת היתה מכוונת כלפי פירושי, ועל זה הערתי שאין זו קושיא, שהלא גם לדברי רש"י הקושיא עומדת, כך שאין בהערתך משום דחיה לפשטי. לאחר שתקבל את האמת ממי שאמרה ותודה שאין בהערתך זו סיבה לדחיה, נמשיך לדון בשאר ההודעות ההיסטריות שהפצצתניHaimL כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:54הרי אני ממילא שאלתי על עצם דברי רש"י, מבלי לגעת בשאלה הזאת, שגם היא קשה.עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:48
שאלתך אלי לא ברורה. לדבריך מה חשב יהודה לבסוף כשנתברר שהרתה ממישהו אחר? [היינו ממנו]
אבל אתה אמרת אחרת מרש"י, ולכן מוטל עליך להצדיק את דבריך. לפי מה שכתבת, שהוא היה מלך, ועברה על הוראתו, כיצד ניתן לפרש את זה שהיא ניצלה ממיתה.
-
- הודעות: 1481
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- נתן תודה: 124 פעמים
- קיבל תודה: 509 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
במחילה, הליכה אחר הרוב בממון בהליכה אחר הרוב בנפשות נתחלף לך.
אין עוררין על כך שהולכים אחר הרוב (ואחר כל רוב) בדיני נפשות.-
- הודעות: 742
- הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
- נתן תודה: 818 פעמים
- קיבל תודה: 253 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
רבי עקיבא איגר כמדומני נמצא בחולין יא וכדבריו זכור לי כתב גם ההפלאה. והעתקתי מספר השב שמעתתא ש"ד פ"ט שמחלק גם כיסוד רעק"א לחלק בין רוב קודם המעשה דאז הוקבע הדבר, ובין רוב לאחר המעשה
וארווחנא בזה ליישב קושיית תוס' בזבחים ריש פרק התערובות [עא. ד"ה אפילו] שהקשו בהא דאמרינן הנסקלין בנשרפין ידונו בקלה ואמאי ניזל בתר רובא ע"ש, ולפי מ"ש ניחא, דלא אזלינן בתר רובא היכא דהרוב בא אחר מעשה. וכה"ג לא אזלינן בתר רובא בדיני נפשות, דלא גרע דיני נפשות מדיני ממונות, דלא אזלינן בממון אחר הרוב אלא אם הרוב בא קודם מעשה נקבע האיסור ע"י הרוב, ונסקלין בנשרפין הרוב הוא אחר המעשה, ודוק.
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑20 ינואר 2020, 23:01דבר ראשון. תרגיל עצמך לאמר טעיתי. ושוב תראה שלא קרה כלום מלבד זה שתקבל הערכה. דבר שני, שאלתך המצוטטת היתה מכוונת כלפי פירושי, ועל זה הערתי שאין זו קושיא, שהלא גם לדברי רש"י הקושיא עומדת, כך שאין בהערתך משום דחיה לפשטי. לאחר שתקבל את האמת ממי שאמרה ותודה שאין בהערתך זו סיבה לדחיה, נמשיך לדון בשאר ההודעות ההיסטריות שהפצצתניHaimL כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:54הרי אני ממילא שאלתי על עצם דברי רש"י, מבלי לגעת בשאלה הזאת, שגם היא קשה.עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑20 ינואר 2020, 22:48
שאלתך אלי לא ברורה. לדבריך מה חשב יהודה לבסוף כשנתברר שהרתה ממישהו אחר? [היינו ממנו]
אבל אתה אמרת אחרת מרש"י, ולכן מוטל עליך להצדיק את דבריך. לפי מה שכתבת, שהוא היה מלך, ועברה על הוראתו, כיצד ניתן לפרש את זה שהיא ניצלה ממיתה.
ולמרות הניסוח הנפתל, אין בכל מה שאמרת כדי לפרש את דבריך התמוהים. ברור שהערתי דוחה בשאט נפש את מה שאתה מכנה בתור פשט, מאחר ואתה המצאת אותו, מוטל עליך לבאר אותו, ולא לדחות טענות בטענה נגדית, שמה יאמר המפרש האחר.
-
- הודעות: 742
- הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
- נתן תודה: 818 פעמים
- קיבל תודה: 253 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1481
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- נתן תודה: 124 פעמים
- קיבל תודה: 509 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 541
- הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
- נתן תודה: 99 פעמים
- קיבל תודה: 214 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
אחרי שהארכתם ובאמת שלא היה לי כח לקרוא הכל ולהכנס לכל הנושא-
עי' בשפתי חכמים במקום שהקשה אמאי דנוה במיתה ואמאי בשריפה, ותי' וז"ל- ויש לומר דלכך דנוה במיתה כדי לאיים על הבריות שלא יפרצו הדור ויקלקלו, וכיון דדנוה במיתה דנוה בשריפה, דהא מצינו בשאר מקום דבת כהן דינה בשריפה.
וכ"כ הדעת זקנים מבעלי התוס' ז"ל- הוציאוה ותשרף. אמר אפרים מקשאה תמר בתו של שם היתה שהיה כהן ובת כהן שזינתה היא בשריפה. ותימא שלא היו עדים והתראה בדבר. ותירץ הר' יוסף מארץ ישראל דדור פרוץ היה לכך חייבוה כדי לעשות סייג לתורה כדאמרינן בסנהדרין פרק נגמר הדין תניא ר' אלי' ב"י אומר ב"ד מכין ועונשין שלא מן הדין וכו' וכן יהושע שהרג עכן ומסיק תלמודא דלא עשה בה מעשה אלא כדי לרדות ישראל.
עי' בשפתי חכמים במקום שהקשה אמאי דנוה במיתה ואמאי בשריפה, ותי' וז"ל- ויש לומר דלכך דנוה במיתה כדי לאיים על הבריות שלא יפרצו הדור ויקלקלו, וכיון דדנוה במיתה דנוה בשריפה, דהא מצינו בשאר מקום דבת כהן דינה בשריפה.
וכ"כ הדעת זקנים מבעלי התוס' ז"ל- הוציאוה ותשרף. אמר אפרים מקשאה תמר בתו של שם היתה שהיה כהן ובת כהן שזינתה היא בשריפה. ותימא שלא היו עדים והתראה בדבר. ותירץ הר' יוסף מארץ ישראל דדור פרוץ היה לכך חייבוה כדי לעשות סייג לתורה כדאמרינן בסנהדרין פרק נגמר הדין תניא ר' אלי' ב"י אומר ב"ד מכין ועונשין שלא מן הדין וכו' וכן יהושע שהרג עכן ומסיק תלמודא דלא עשה בה מעשה אלא כדי לרדות ישראל.
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
כן, טוב. על טענות של מלך ושל ב"ד מכין ועונשין שלא מן הדין אין להשיב.יהודי רציני כתב: ↑21 ינואר 2020, 03:06אחרי שהארכתם ובאמת שלא היה לי כח לקרוא הכל ולהכנס לכל הנושא-
עי' בשפתי חכמים במקום שהקשה אמאי דנוה במיתה ואמאי בשריפה, ותי' וז"ל- ויש לומר דלכך דנוה במיתה כדי לאיים על הבריות שלא יפרצו הדור ויקלקלו, וכיון דדנוה במיתה דנוה בשריפה, דהא מצינו בשאר מקום דבת כהן דינה בשריפה.
וכ"כ הדעת זקנים מבעלי התוס' ז"ל- הוציאוה ותשרף. אמר אפרים מקשאה תמר בתו של שם היתה שהיה כהן ובת כהן שזינתה היא בשריפה. ותימא שלא היו עדים והתראה בדבר. ותירץ הר' יוסף מארץ ישראל דדור פרוץ היה לכך חייבוה כדי לעשות סייג לתורה כדאמרינן בסנהדרין פרק נגמר הדין תניא ר' אלי' ב"י אומר ב"ד מכין ועונשין שלא מן הדין וכו' וכן יהושע שהרג עכן ומסיק תלמודא דלא עשה בה מעשה אלא כדי לרדות ישראל.
ומדוע בכלל דנו שומרת יבם במיתה. גם כי הדור פרוץ.
-
- הודעות: 541
- הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
- נתן תודה: 99 פעמים
- קיבל תודה: 214 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
לא הבנתי אתה מזלזל בדברי המפרשים הנ"ל (מילא עד עכשיו זלזלת בכותבים כאן אף שגם זה חמור וודאי אין להגדירך כת"ח כמו שניסית להגדיר את עצמך קודם לכן, אבל עתה לזלזל בדברי הדעת זקנים, אתמהה) או שיש לך קו' אחר דבריהם??
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
הייתה לי תחושה שתאשים אותי בזלזול, וזאת כמובן לא הכוונה. אסביר את דבריי.יהודי רציני כתב: ↑21 ינואר 2020, 03:15לא הבנתי אתה מזלזל בדברי המפרשים הנ"ל (מילא עד עכשיו זלזלת בכותבים כאן אף שגם זה חמור וודאי אין להגדירך כת"ח כמו שניסית להגדיר את עצמך קודם לכן, אבל עתה לזלזל בדברי הדעת זקנים, אתמהה) או שיש לך קו' אחר דבריהם??
אבל לפני כן, מעולם לא נטלתי את השם הנכבד תלמיד חכם. אני לא תלמיד, ולא יושב לפני החכמים.
מה שהתכוונתי לומר הוא שבאמת הפירושים האלה טובים (לא הסיפור המשונה על המלך, אבל כן דברי הראשונים, החכמים והחריפים). אבל אם כך, מדוע לנסות ולהסביר. אומרים דור פרוץ, ואז שפתיים יישק וגו' לא צריך להרחיב בהבלים של רוב וכיוצא באלו, להסביר דבר שאין לו הסבר.
-
- הודעות: 1481
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- נתן תודה: 124 פעמים
- קיבל תודה: 509 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
באת לקלל, משה'לה, ונמצאת מברך. שטויותיך מחדדות את שיניי, ולא מקהות אותן. אגב, אני רואה שאתה עדיין ממשיך לנקד ולתרגם פה גמרות.
-
- הודעות: 742
- הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
- נתן תודה: 818 פעמים
- קיבל תודה: 253 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
HaimL כתב: ↑21 ינואר 2020, 03:09כן, טוב. על טענות של מלך ושל ב"ד מכין ועונשין שלא מן הדין אין להשיב.יהודי רציני כתב: ↑21 ינואר 2020, 03:06אחרי שהארכתם ובאמת שלא היה לי כח לקרוא הכל ולהכנס לכל הנושא-
עי' בשפתי חכמים במקום שהקשה אמאי דנוה במיתה ואמאי בשריפה, ותי' וז"ל- ויש לומר דלכך דנוה במיתה כדי לאיים על הבריות שלא יפרצו הדור ויקלקלו, וכיון דדנוה במיתה דנוה בשריפה, דהא מצינו בשאר מקום דבת כהן דינה בשריפה.
וכ"כ הדעת זקנים מבעלי התוס' ז"ל- הוציאוה ותשרף. אמר אפרים מקשאה תמר בתו של שם היתה שהיה כהן ובת כהן שזינתה היא בשריפה. ותימא שלא היו עדים והתראה בדבר. ותירץ הר' יוסף מארץ ישראל דדור פרוץ היה לכך חייבוה כדי לעשות סייג לתורה כדאמרינן בסנהדרין פרק נגמר הדין תניא ר' אלי' ב"י אומר ב"ד מכין ועונשין שלא מן הדין וכו' וכן יהושע שהרג עכן ומסיק תלמודא דלא עשה בה מעשה אלא כדי לרדות ישראל.
אלו דברי הרמב"ן!
רמב"ן על המקום: הוציאוה ותשרף - ונראה לי שהיה יהודה קצין שוטר ומושל בארץ והכלה אשר תזנה עליו איננה נדונת כמשפט שאר האנשים אך כמבזה את המלכות, ועל כן כתוב הוציאוה ותשרף
ועוד כתב הרמב"ן. ועל דרך הפשט יתכן שהיה משפטם כנהוג היום במקצת ארצות ספרד שהאשה אשר תזנה תחת אישה מוסרין אותה לבעלה והוא דן אותה למיתה או לחיים כרצונו
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
לא זה מה שאמרת. אמרת שהיה מלך, ושהיא עברה על הוראתו (כלומר, מורדת במלכות?) הרמב"ן אומר משהו אחר, ויותר קרוב לדברי רש"י מאשר לדבריך התמוהים. הרמב"ן אומר שיהודה היה קצין ומושל (שזה עדיין נכון, למרות שהורידוהו מגדולתו, מ"מ היה חשוב, ובעל צאן וכו')עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑21 ינואר 2020, 21:20HaimL כתב: ↑21 ינואר 2020, 03:09כן, טוב. על טענות של מלך ושל ב"ד מכין ועונשין שלא מן הדין אין להשיב.יהודי רציני כתב: ↑21 ינואר 2020, 03:06אחרי שהארכתם ובאמת שלא היה לי כח לקרוא הכל ולהכנס לכל הנושא-
עי' בשפתי חכמים במקום שהקשה אמאי דנוה במיתה ואמאי בשריפה, ותי' וז"ל- ויש לומר דלכך דנוה במיתה כדי לאיים על הבריות שלא יפרצו הדור ויקלקלו, וכיון דדנוה במיתה דנוה בשריפה, דהא מצינו בשאר מקום דבת כהן דינה בשריפה.
וכ"כ הדעת זקנים מבעלי התוס' ז"ל- הוציאוה ותשרף. אמר אפרים מקשאה תמר בתו של שם היתה שהיה כהן ובת כהן שזינתה היא בשריפה. ותימא שלא היו עדים והתראה בדבר. ותירץ הר' יוסף מארץ ישראל דדור פרוץ היה לכך חייבוה כדי לעשות סייג לתורה כדאמרינן בסנהדרין פרק נגמר הדין תניא ר' אלי' ב"י אומר ב"ד מכין ועונשין שלא מן הדין וכו' וכן יהושע שהרג עכן ומסיק תלמודא דלא עשה בה מעשה אלא כדי לרדות ישראל.
אלו דברי הרמב"ן!
רמב"ן על המקום: הוציאוה ותשרף - ונראה לי שהיה יהודה קצין שוטר ומושל בארץ והכלה אשר תזנה עליו איננה נדונת כמשפט שאר האנשים אך כמבזה את המלכות, ועל כן כתוב הוציאוה ותשרף
ועוד כתב הרמב"ן. ועל דרך הפשט יתכן שהיה משפטם כנהוג היום במקצת ארצות ספרד שהאשה אשר תזנה תחת אישה מוסרין אותה לבעלה והוא דן אותה למיתה או לחיים כרצונו
-
- הודעות: 742
- הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
- נתן תודה: 818 פעמים
- קיבל תודה: 253 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
למרות שהתייאשת אתה, אסביר לטובת מי שעדיין לא התייאש (אם נמצא כזה).עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑21 ינואר 2020, 21:32מה לרמב"ן עם רש"י בפשט זה? אבל התאיישתי מלדון איתך. אני לא בנוי לזה
בין לרש"י ובין לרמב"ן, רצו לדונה בשריפה מטעם הזנות, ולא מטעם שעברה על איזו הוראה או ציווי של המלך.
לשניהם, טעם השריפה (שהיא מיתה חמורה) הוא בגלל שבזנותה (לפי החשד) היא ביזתה אדם חשוב. לרש"י, זה אביה, שם, שהיה כהן, וכדין בת כהן. לרמב"ן, הוא חמיה, יהודה, שהיה קצין ומושל.
-
- הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
כנראה אתה צודק [חוץ מרובא לרדיא לפי תוס' בסנהדרין] אולם הש"ש ש"ד פ"ו נקט כסברת פותח האשכול
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
אגב, לפי הפירוש השני ברמב"ן, גם יתורץ מה שרצו לדון אותה במיתה, והיא הייתה שומרת יבם. וגם יתורץ מדוע בפועל לא דנוה בשריפה, אחר שהודה.עקביא בן מהלל אומר כתב: ↑21 ינואר 2020, 21:20HaimL כתב: ↑21 ינואר 2020, 03:09כן, טוב. על טענות של מלך ושל ב"ד מכין ועונשין שלא מן הדין אין להשיב.יהודי רציני כתב: ↑21 ינואר 2020, 03:06אחרי שהארכתם ובאמת שלא היה לי כח לקרוא הכל ולהכנס לכל הנושא-
עי' בשפתי חכמים במקום שהקשה אמאי דנוה במיתה ואמאי בשריפה, ותי' וז"ל- ויש לומר דלכך דנוה במיתה כדי לאיים על הבריות שלא יפרצו הדור ויקלקלו, וכיון דדנוה במיתה דנוה בשריפה, דהא מצינו בשאר מקום דבת כהן דינה בשריפה.
וכ"כ הדעת זקנים מבעלי התוס' ז"ל- הוציאוה ותשרף. אמר אפרים מקשאה תמר בתו של שם היתה שהיה כהן ובת כהן שזינתה היא בשריפה. ותימא שלא היו עדים והתראה בדבר. ותירץ הר' יוסף מארץ ישראל דדור פרוץ היה לכך חייבוה כדי לעשות סייג לתורה כדאמרינן בסנהדרין פרק נגמר הדין תניא ר' אלי' ב"י אומר ב"ד מכין ועונשין שלא מן הדין וכו' וכן יהושע שהרג עכן ומסיק תלמודא דלא עשה בה מעשה אלא כדי לרדות ישראל.
אלו דברי הרמב"ן!
רמב"ן על המקום: הוציאוה ותשרף - ונראה לי שהיה יהודה קצין שוטר ומושל בארץ והכלה אשר תזנה עליו איננה נדונת כמשפט שאר האנשים אך כמבזה את המלכות, ועל כן כתוב הוציאוה ותשרף
ועוד כתב הרמב"ן. ועל דרך הפשט יתכן שהיה משפטם כנהוג היום במקצת ארצות ספרד שהאשה אשר תזנה תחת אישה מוסרין אותה לבעלה והוא דן אותה למיתה או לחיים כרצונו
אבל זה דומה לתירוצים של דור פרוץ וכדומה. את פירוש רש"י עצמו טרם הבנתי.
-
- הודעות: 334
- הצטרף: 01 ינואר 2020, 14:20
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 86 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
אני לא יודע מה כתוב בשו"ת, אבל הציטוט הזה כתבו לי
-
פותח הנושא - הודעות: 5340
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 878 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: שאלה על מעשה יהודה ותמר
למרות שהדיון כאן על רוב בנפשות חרג מנושא הדיון, אזכיר שהטענה העיקרית הייתה נגד הטענה, שניתן לסמוך על רוב בעילות ברצון, כדי לחייב אישה ב"נ מיתה שאין ידוע אם וכיצד נבעלה.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
מעשה קוף - לא הוי "מעשה גברא" או לא הוי "מעשה" כלל?
על ידי לישועתך קויתי השם » 04 ינואר 2021, 15:13 » ב בית המדרש - 33 תגובות
- 275 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יד אבשלום
05 ינואר 2021, 18:53
-
-
- 5 תגובות
- 130 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבר כיונה
16 פברואר 2021, 12:22
-
- 2 תגובות
- 231 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פינחס רוזנצוויג
08 פברואר 2021, 11:41
-
- 9 תגובות
- 161 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כבוד שמים
28 ינואר 2021, 20:28
-
- 0 תגובות
- 41 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יעקב שלם
06 דצמבר 2020, 20:59
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים