טרמפ לחץ

טוב להודות

משתמש רשום
שלום וברכה לכל באי הפורום הנכבד!
ראיתי לאחרונה שיש איסור בלקיחת טרמפ בשיטת 'טרמפ לחץ' (עמידה בצומת ברמזור אדום בין המכוניות/תחנת דלק וסימון/דפיקה על חלון המכונית לבקשה לטרמפ, היינו כפייה מסוימת על הנהג שכעת לא נעים לו לסרב) משום 'חמס', מישהו יודע להרחיב בעניין? מקורות? וכו'
רוב תודות
 

יאיר

משתמש ותיק
האוכל מסעודה שאינה מספקת לבעליה - שזה אבק גזל, והוא מדמה שלא חטא ויאמר 'כלום אכלתי אלא ברשותן?!'...." (הלכות תשובה ד א)


"רבי יצא לפני רבי פינחס בן יאיר ואמר לו: 'רצונך לסעוד אצלי?' אמר לו: 'כן!'. זרחו פניו של רבי. אמר לו רבי פינחס בן יאיר: 'כמדומה אתה שמודר הנאה מישראל אני? ישראל קדושים הן! יש רוצה ואין לו, ויש שיש לו ואינו רוצה; וכתיב (משלי כג) אל תלחם [את] לחם רע עין ואל תתאו למטעמותיו כי כמו שער בנפשו כן הוא אכול ושתה יאמר לך ולבו בל עמך; ואתה - רוצה ויש לך" (חולין ז:)
 

שאול

משתמש רגיל
וכבר אסרו רבותינו גם 'סתם' טרמפים, והטעמים רבים ומובנים וד"ל.
 

טוב להודות

משתמש רשום
פותח הנושא
מי זה "רבותינו", ומדוע אסרו גם בסתם טרמפים? ומהם הטעמים? כמובן שאיני מדבר על בעיות של יחוד וכו'
 

יאיר

משתמש ותיק
שאול אמר:
וכבר אסרו רבותינו גם 'סתם' טרמפים, והטעמים רבים ומובנים וד"ל.
כוונתו משום חשש מהמחבלים, הערבים, הישמעאלים (רבים) ימ"ש והוא מה שבעצמך 'טוב להודות' רמזת בפתיחת האשכול... :
טוב להודות אמר:
משום 'חמס'
 

יאיר

משתמש ותיק
הדימיון ברור.

כמו שב'חמס' אדם לוקח דבר מה מחבירו בעל כרחו ומניח הכסף לפניו, כך הטרמפיסט כופה את הנהג לעשות מצוה 'בעל כרחו'.
 

טוב להודות

משתמש רשום
פותח הנושא
האם ניתן להגדיר דבר כזה בעל כרחו, הרי אין זו כפייה ממש והנהג יכול לסרב
 

פעלעד

משתמש ותיק
יאיר אמר:
שאול אמר:
וכבר אסרו רבותינו גם 'סתם' טרמפים, והטעמים רבים ומובנים וד"ל.
כוונתו משום חשש מהמחבלים, הערבים, הישמעאלים (רבים) ימ"ש והוא מה שבעצמך 'טוב להודות' רמזת בפתיחת האשכול... :
טוב להודות אמר:
משום 'חמס'
כוונתו לא רק בגלל מחבלים,
רבותינו אסרו מחמת בעיות חינוכיות.

אני אישית נכנעתי פעם לכזה סוג לחץ שפותח האשכול משבר עליו, והכנסתי כמה בחורים מב"ב לי-ם, ועד היום אני מתחרט על זה... והם היו בחרוי ישיבה מה ישיבות הכי טובות בארץ...
 

מבקש

משתמש רגיל
יש לדון אם בעל הרכב חייב מדין חסד ומדין כופין על מידת סדום לקחת את הנוסע (וכמובן לא מדובר כשיש לו סיבה לא לקחת) , האם יאסר לכפותו מדין סעודה שאינה מספקת? (אך צריך לברר איך אפשר מראש לדעת אם יש לו סיבה?)
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
לא שייך מידת סדות כשיש איזה הפסד, וקשה לדמיין שאין שום הפסד. כגון צריכות דלק גבוה, אי נעימות שיש שם אדם זר, אי אפשרות לדבר שיחה פרטי בטלפון וכו' וכו'.
עכ"ז ברוב הפעמים ההפסד בטל במיעוטו לגבי החסד שעושים עם אחר. אם אנשים לא יעשו חסד מטעמים כאלו לעולם לא יעשו חסד.
אכן רבותינו מתנגדים לטמפים, אבל זה תלוי באיזה אופן. לא נראה שזה שייך בשכונה חרדי שפחות ויותר יודעים מי הוא האנשים שם. לדוגמא, לאדם חרדי בתוך שכונה חרדי ליתן טרמפ לאנשים בשכונה שלו לאנשים שהוא רגיל לראות בשכונה והם רגילים לראות אותו.
 

שאול

משתמש רגיל
יש"כ לכל המכוונים לדעתי....
אגב,"רבותינו" זה הגרא"מ שך זצ"ל בספר 'אורחות הישיבה'
 

ארזי ביתר

משתמש רגיל
הגרש"ד פינקוס זצ"ל, זעק 'חמס' רבות, נגד המנהג הנלוז של עצירת טרמפים, בעיקר לבחורי ישיבה. לדבריו, אחת הרעות החולות הגדולות שבכך, נובעת מזה, שאין שום דרך לדעת מה ייאלץ הטרמפיסט לשמוע בדרך, ועם מי הוא נוסע. מלבד זאת, יש בכך גם משום סכנת נפשות. ולדאבוננו הרב, כבר ראינו את התוצאות של הטרמפים לפני כשנה ומחצה, בחטיפת שלושת בני הישיבה מצומת גוש עציון.

והיה הגרש"ד קורא על בני הישיבות שעוצרים טרמפים: תשתפכנה אבני קודש בראש כל חוצות!!!
 

הכהן

משתמש ותיק
ארזי ביתר אמר:
ולדאבוננו הרב, כבר ראינו את התוצאות של הטרמפים לפני כשנה ומחצה, בחטיפת שלושת בני הישיבה מצומת גוש עציון.
וכבר ראינו תוצאות המתנה לאוטובוס רח"ל וכו' וכו'.
יש יישובים שאי אפשר להגיע אליהם בלא טרמפ, וכל התושבים שם משתמשים בדרך זו, ויש גם העוצרים טרמפ מהכביש הראשי בואכה המושב בו הם מתגוררים למשל, שם אין לכאו' את כל הבעיות האמורות, ותחזור השאלה לגבי 'טרמפ לחץ'.
 

ארזי ביתר

משתמש רגיל
הכהן אמר:
ארזי ביתר אמר:
ולדאבוננו הרב, כבר ראינו את התוצאות של הטרמפים לפני כשנה ומחצה, בחטיפת שלושת בני הישיבה מצומת גוש עציון.
וכבר ראינו תוצאות המתנה לאוטובוס רח"ל וכו' וכו'.
יש יישובים שאי אפשר להגיע אליהם בלא טרמפ, וכל התושבים שם משתמשים בדרך זו, ויש גם העוצרים טרמפ מהכביש הראשי בואכה המושב בו הם מתגוררים למשל, שם אין לכאו' את כל הבעיות האמורות, ותחזור השאלה לגבי 'טרמפ לחץ'.
בדרך כלל, בכה"ג אין כ"כ את הבעיה של 'טרמפ לחץ', כיוון שבמקומות כאלו, רובא דרובא עוצרים.
 

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
"טרמפ לחץ" - איסור חמור מהתורה !!!
אז פסק "הר-ב" סתיו, השליטים, אלה שעומדים ברמזורים, התחנות הדלק וניגשים לרכבים לבקש טרמפים נחשבים ל "חומסים"!
האם הפסק ישפיע על שדה הראיה ברמזורי בני ברק?
 

מ אלישע

משתמש ותיק
ספר בניהו בן יהוידע על קידושין דף כט
ובאופן אחר נ"ל בס"ד, דאביי לא אמר שיכניסו אותו לבית המדרש לישן שם יחידי, אלא רק צוה לחכמים שלא יזמינו אותו לביתם, ואין בזה הכרח שישן יחידי בבית המדרש, כי אפשר שיחוש מעצמו שלא ישן יחידי ויצא מבהמ"ד ויכנס מעצמו לבית ישראל לישן שם, היתכן שיוציאו אותו, והוא מוכרח לעשות כן מאחר דאין לו מקום לישן, ואין בזה מיעוט דרך ארץ, כי אינו נכנס לאכול כי אם ללון בלבד, על כן אמר אביי אם יש רצון מן השמים שיהיה הנס על ידו לבטל המזיק, אז ישימו בלבו שישאר בבהמ"ד כדי שיהיה הנס נעשה על ידו, ואם אין רצון מן השמים לעשות נס זה, ודאי ישימו בלבו פחד, שלא ישן בבהמ"ד,
אלא יצא ויכנס לבית אחד מבתי ישראל מאליו ומעצמו בלי הזמנה, ולכן צוה דלא נתיב ליה איניש אושפיזא, דאפשר דיש רצון מן השמים דמתרחיש ניסא על ידו, ואז ישימו בלבו להשאר יחידי שם, ולא יהיה לו פחד, כדי שיעשו הנס על ידו:
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
טוב להודות אמר:
האם ניתן להגדיר דבר כזה בעל כרחו, הרי אין זו כפייה ממש והנהג יכול לסרב
כמה פעמים קרוב הדבר להיות ככפייה ממש, כגון שמכירים את הנהג והוא מתבייש לסרב.
זו תופעה דוחה ומעוררת סלידה.
 

מגנא ומצלא

משתמש ותיק
טוב להודות אמר:
שלום וברכה לכל באי הפורום הנכבד!
ראיתי לאחרונה שיש איסור בלקיחת טרמפ בשיטת 'טרמפ לחץ' (עמידה בצומת ברמזור אדום בין המכוניות/תחנת דלק וסימון/דפיקה על חלון המכונית לבקשה לטרמפ, היינו כפייה מסוימת על הנהג שכעת לא נעים לו לסרב) משום 'חמס', מישהו יודע להרחיב בעניין? מקורות? וכו'
רוב תודות
מה לא ברור ומה צריך להרחיב?
האם תדפוק בכח על דלת בית של מישהו ותכריח אותו לתת צדקה?
האם תמשוך למישהו בחליפה ותכריח אותו לתת לך סיגריה?
כל כך התרחקנו מצורת אדם נורמלי שאנחנו לא מבינים מה הבעיה בזה?

 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
מגנא ומצלא אמר:
טוב להודות אמר:
שלום וברכה לכל באי הפורום הנכבד!
ראיתי לאחרונה שיש איסור בלקיחת טרמפ בשיטת 'טרמפ לחץ' (עמידה בצומת ברמזור אדום בין המכוניות/תחנת דלק וסימון/דפיקה על חלון המכונית לבקשה לטרמפ, היינו כפייה מסוימת על הנהג שכעת לא נעים לו לסרב) משום 'חמס', מישהו יודע להרחיב בעניין? מקורות? וכו'
רוב תודות
מה לא ברור ומה צריך להרחיב?
האם תדפוק בכח על דלת בית של מישהו ותכריח אותו לתת צדקה?
האם תמשוך למישהו בחליפה ותכריח אותו לתת לך סיגריה?
כל כך התרחקנו מצורת אדם נורמלי שאנחנו לא מבינים מה הבעיה בזה?
אני הקטן מרגיש בושה אפילו להושיט את ידי לעצור טרמפים, אני עומד ואם עוצרים מה טוב אם לא לא.
 
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
טוב להודות אמר:
ראיתי לאחרונה שיש איסור בלקיחת טרמפ בשיטת 'טרמפ לחץ' (עמידה בצומת ברמזור אדום בין המכוניות/תחנת דלק וסימון/דפיקה על חלון המכונית לבקשה לטרמפ, היינו כפייה מסוימת על הנהג שכעת לא נעים לו לסרב) משום 'חמס'

אני מנסה לדון לכף זכות, שה'חמס' הוא הנהג שעליו נאמר "כופין על מידת סדום", שעולה בדעתו לסרב לטרמפ כאשר הוא ממילא נוסע לאותו מקום.

וכבודו פשוט התבלבל והפך את היוצרות...

איזה הבדל יש בין קבצן שמתדפק על דלתך ובוכה שרוצה צדקה, לבין אדם שמבקש ממך הכנסת אורחים?

ועוד הכנסת אורחים שהיא בבחינת זה נהנה וזה לא חסר? איך הגענו למצב שזה הפך ל"חמס"??

לקבצן נעים לך לסרב? ואם זה שכן שאתה מכיר, והוא בא להתרים אותך לארגון מסויים?

ראיתי פעם ש"הכנסת אורחים" בימינו כבר כמעט אינה קיימת, כי לא מצוי שעוברי אורח דופקים ומבקשים אוכל או לינה, ולכן הזכות העצומה של הכנסת אורחים קיימת בטרמפים וכיו"ב.

וידוע מגדולי הדורות הקודמים עד כמה הפקירו את ביתם כדי לזכות במצווה זו, ואפילו אורחים ישנו על מיטתם, ואילו כאן במאי עסקינן? באורח מסכן שיושב על המושב לכמה דקות? לא יאומן כי יסופר.

אגב, הרבה יותר נוח לנהג להעלות טרמפ ברמזור, מאשר לעצור במיוחד, שלא לדבר על לעצור תוך כדי נסיעה, או לעצור במקום מסוכן.

ואסיים בסיפור שסיפר לי בעל המעשה: במקום מגוריי ישנו יהודי חולני בגוף ונפש, מזוהם ומגושם, שנוהג לעצור טרמפים לאחר המקווה ביום שישי. כשעוצרים לו טרמפ צריך לקחתו במיוחד לאן שהוא רוצה, לא סתם טרמפ, וגם לעזור לו ללכת קצת...

היה לי רכב חדש ומפואר אבל לא כ"כ חדש (קניתי מיד שניה), יצאתי מהמקווה ובאתי להיכנס לרכב כשבדיוק הוא ביקש ממני לקחתו (טרמפ לחץ כפשוטו).

אמרתי לעצמי, זה ניסיון משמים. נזכרתי בכל הסיפורים על גדולי הדורות, התאמצתי והעליתי אותו לרכב (צריך לעזור לו לעלות). כשהוא התיישב שמעתי "קנאק" מכיוון המושב, משהו נשבר שם... לאחר שהסיוט נגמר, ביקשתי מהקב"ה שיתן לי רכב חדש בתמורה, מהסוג שתמיד רציתי...

יובהר: מדובר באיזור ה200K, ולי לא היה אפילו רבע מהסכום הזה. אבל לא עבר זמן רב, ורכשתי את הרכב הזה, חדש מהניילונים...

לאחר 3 שנים נתקלתי שוב באותו אדם המבקש טרמפ. כאן זה היה כבר ניסיון כפול, ואין צורך להסביר מדוע... אבל התגברתי ועמדתי בניסיון. לאחר מכן אמרתי לעצמי, מה כבר אוכל לבקש?

כעבור תקופה קצרה שידרגתי את הרכב שלי ברכב הרבה יותר מפואר, שעולה הרבה יותר... נוחות ופאר בלתי נתפסים! הרכב נקנה במזומן, בכסף שלא חשבתי שיהיה לי, ועוד נותר לי הרבה עודף!

ישמע חכם ויוסף לקח.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יאיר אמר:
כמו שב'חמס' אדם לוקח דבר מה מחבירו בעל כרחו ומניח הכסף לפניו, כך הטרמפיסט כופה את הנהג לעשות מצוה 'בעל כרחו'.
יש דין כפיה על הצדקה, ויש דיון בפוסקים מהו לגבי מצות חסד, ויש צד שגם בחסד יש דין כפיה.
לא זכור לי כרגע כל המקורות בזה, אבל זה ברור שמאוד לא פשוט שאין כופין לאדם לעשות חסד. (כמדומני שמדברים על זה בענין השבת אבידה אחרי ייאוש).
 

חימקו

משתמש ותיק

אמונת אומן

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
מגנא ומצלא אמר:
טוב להודות אמר:
שלום וברכה לכל באי הפורום הנכבד!
ראיתי לאחרונה שיש איסור בלקיחת טרמפ בשיטת 'טרמפ לחץ' (עמידה בצומת ברמזור אדום בין המכוניות/תחנת דלק וסימון/דפיקה על חלון המכונית לבקשה לטרמפ, היינו כפייה מסוימת על הנהג שכעת לא נעים לו לסרב) משום 'חמס', מישהו יודע להרחיב בעניין? מקורות? וכו'
רוב תודות
מה לא ברור ומה צריך להרחיב?
האם תדפוק בכח על דלת בית של מישהו ותכריח אותו לתת צדקה?
האם תמשוך למישהו בחליפה ותכריח אותו לתת לך סיגריה?
כל כך התרחקנו מצורת אדם נורמלי שאנחנו לא מבינים מה הבעיה בזה?
אני הקטן מרגיש בושה אפילו להושיט את ידי לעצור טרמפים, אני עומד ואם עוצרים מה טוב אם לא לא.
 
ראו פלוני שלמד תורה, כמה נאים מעשיו!
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יאיר אמר:
כמו שב'חמס' אדם לוקח דבר מה מחבירו בעל כרחו ומניח הכסף לפניו, כך הטרמפיסט כופה את הנהג לעשות מצוה 'בעל כרחו'.
יש דין כפיה על הצדקה, ויש דיון בפוסקים מהו לגבי מצות חסד, ויש צד שגם בחסד יש דין כפיה.
לא זכור לי כרגע כל המקורות בזה, אבל זה ברור שמאוד לא פשוט שאין כופין לאדם לעשות חסד. (כמדומני שמדברים על זה בענין השבת אבידה אחרי ייאוש).
לא נראה לי שיש דעה שהעני הוא שכופה את בעל הבית לתת צדקה....
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
כמדומני שכופין נאמר על בית דין.

בכל אופן פשוט בעיני שלא העני הוא שכופה, שאם לא כן לא שבקת חיי לכל בריה.
ובאמת זה מה שקורה בענין הטרמפים... ע"ע היציאה מבני ברק שנהגים מהוגנים חוששים לעבור שם.
 
חלק עליון תַחתִית