אחרי שהאשכול הסמוך https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=9&t=7163#p92306 חרג מהנושא [אולי באשמתי], אני בוחר להעלות את האשכול זה, כדי לשתף כאן איך אני נוהג כדי למשוך את ליבי לתפילה.
ראשית אומר, יש בעולם שתי סוגי עצות, העצה הרגילה היא איך 'לעבור' את התפילה בצורה מוצלחת.
כלומר - אני הרי צריך ורוצה להתפלל, וממילא אני מעוניין לבצע את זה בצורה הכי מוצלחת שאני יכול, ולזה יש עצות, כיצד להתפלל עם כוונה, כיצד להרגיש חיבור לתפילה, כיצד לא להסיח את הדעת וכו' וכו'.
אולם יש עצות מסוג אחר, והעצות הללו הם למי שמבין שלתפילה יש מהות, ומהות של התפילה היא חלק ממני, ואני רוצה להיות שייך לתפילה 'בעצם', וכאשר אהיה שייך לתפילה בעצם, ממילא כשיגיע זמן התפילה אתפלל כמו שצריך [יתכן ואני עדיין צריך לעצות מסוג א', אבל זה כבר משני].
אנסה לתת עצה אחת מהסוג השני, ואם זה ימצא חן בעיני מישהו, אכתוב עוד כמה [כשמתרגלים לחשוב בצורה יצירתית, מתגלים עוד המון עצות, אני רק נותן דוגמאות].
התפילה היא הכלי החזק ביותר לקשר בלתי אמצעי בין האדם לבו"ע, וממילא הקשר הזה צריך שיקבל ביטוי במשך היום, שהרי לא יתכן שרק בשעת התפילה האדם יזכר שיש בורא לעולם, ואז הוא צריך לעמוד ולדבר איתו כשאין לו שום נושא משותף - כביכול.
וממילא, נפתח מזה עצה נפלאה, והוא להשתמש בשמו"ע [לדוגמא] כמפתח למערכת יחסים ביני ובין הבורא.
ואסביר.
כידוע, יש הרבה סוגי יחסים ביננו ובין הקב"ה, וכמו שאומרים בר"ה, 'אם כבנים אם כעבדים', אולם לא רק בנים ועבדים, אלא הקב"ה גם מחנך אותנו על ידי המקרים שקורים לנו [אולי זה קשור לבנים], הוא מדריך, הוא מפרנס, הוא מרפא, הוא מחיה, הוא שופט, הוא שוטר, הוא אבא, הוא אמא וכו' וכו'.
כל אחד ואחד מהדוגמאות המנויות כאן, זה לא רק פעולות, אלא זה מבנה של מערכת היחסים שונה.
כי ביחס לכל אחד מהם שייך שתהיה 'אהבה' 'יראה' 'דבקות' וכו', אולם לא הרי היראה מאבא, כהיראה מהבוס, מהרופא שלך [שבודק אם שמרת על הדיאטה שהוא נתן לך], מהמורה בכיתה [שבודק אם הכנת שיעורי בית], ומהמנהל וכו' וכו', וכן סוגי האהבה שונים, וכו'.
ומכאן עצה נחמדה ונפלאה, שלב א' - לנסות לתרגם את החתימה של כל ברכה בשמו"ע - לא כשבח בלבד, אלא ככותרת של 'מערכת יחסים', וממילא כל ברכה היא 'שיח' שמתאים לאותה מערכת יחסים, וכמו שכתוב במס"י, 'משא ומתן עימו', ולא הרי משא ומתן עם אבא, כמו משא ומתן עם הרופא, והבוס וכו' וכו'.
שלב ב' - לבחור ברכה אחת הקרובה ללבך, ולנסות לבנות סביבה מערכת של התייחסות לבו"ע, לפתח את זה, ללמוד את הסוגיות הנוגעות לזה, לנסות לראות את זה בחיים, לחשוב מה המשא ומתן שיש לך עם הבורא סביב זה, מה אתה מצפה ממנו ומה הוא מצפה ממך, וכו' וכו'.
ואין לי ספק [בדוק ומנוסה], שאחרי שאתה 'חי' בתוך דבר כזה - כשאתה גומר שמו"ע, אתה מתגעגע מתי יבוא השמו"ע הבא. [אולי במהשך אביא דוגמא מה ניתן לעשות מברכה אחת. כעת זמני תם].