מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
-
פותח הנושא - הודעות: 1614
- הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
- נתן תודה: 736 פעמים
- קיבל תודה: 527 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
הנה כנודע אין חיוב לאכול בסוכה אלא בלילה הראשון. אבל בשאר הלילות, אינו חייב לאכול או לישון שם, אלא שאם רוצה לאכול, אז הוא חייב לעשות זאת בסוכה.
לכאורה גדר המצוה כפי ששגור בפי העולם לקרותה "מצוה קיומית". אין חיוב לאכול בסוכה, אבל אם רוצים לאכול - חייבים לעשות זאת בסוכה.
והנה כידוע שיטת הגר"א שגם בפסח בכל כזית מצה שאוכל בתוך ז' ימי החג, מקיים מצוה של אכילת מצה. ולפ"ז יקשה, מפני מה באכילת סוכה מברכין בכל פעם ופעם, אע"פ שאין חיוב לאכול, דס"ס מקיים מצוה במה שאוכל בסוכה כמו שרצתה התורה [וכמו בשחיטה], ואילו בפסח אינו מברך על כל אכילה ואכילה, הגם שמקיים בזה מצוה שאוכל מצה ולא משהו אחר.
לכאורה גדר המצוה כפי ששגור בפי העולם לקרותה "מצוה קיומית". אין חיוב לאכול בסוכה, אבל אם רוצים לאכול - חייבים לעשות זאת בסוכה.
והנה כידוע שיטת הגר"א שגם בפסח בכל כזית מצה שאוכל בתוך ז' ימי החג, מקיים מצוה של אכילת מצה. ולפ"ז יקשה, מפני מה באכילת סוכה מברכין בכל פעם ופעם, אע"פ שאין חיוב לאכול, דס"ס מקיים מצוה במה שאוכל בסוכה כמו שרצתה התורה [וכמו בשחיטה], ואילו בפסח אינו מברך על כל אכילה ואכילה, הגם שמקיים בזה מצוה שאוכל מצה ולא משהו אחר.
-
- הודעות: 450
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 40 פעמים
- קיבל תודה: 124 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
כנודע כבר הקשו כן הראשונים עיין בעל המאור סוף סוכה.אוריאל כתב: ↑15 אוקטובר 2019, 15:43הנה כנודע אין חיוב לאכול בסוכה אלא בלילה הראשון. אבל בשאר הלילות, אינו חייב לאכול או לישון שם, אלא שאם רוצה לאכול, אז הוא חייב לעשות זאת בסוכה.
לכאורה גדר המצוה כפי ששגור בפי העולם לקרותה "מצוה קיומית". אין חיוב לאכול בסוכה, אבל אם רוצים לאכול - חייבים לעשות זאת בסוכה.
והנה כידוע שיטת הגר"א שגם בפסח בכל כזית מצה שאוכל בתוך ז' ימי החג, מקיים מצוה של אכילת מצה. ולפ"ז יקשה, מפני מה באכילת סוכה מברכין בכל פעם ופעם, אע"פ שאין חיוב לאכול, דס"ס מקיים מצוה במה שאוכל בסוכה כמו שרצתה התורה [וכמו בשחיטה], ואילו בפסח אינו מברך על כל אכילה ואכילה, הגם שמקיים בזה מצוה שאוכל מצה ולא משהו אחר.
-
פותח הנושא - הודעות: 1614
- הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
- נתן תודה: 736 פעמים
- קיבל תודה: 527 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
חיפשתי ושם אינו, אך כוונתך היתה לבעה"מ סוף פסחים.
וכתב שם דבפסח אדם יכול שלא לאכול פת כל הז' ימים אלא לאכול מצה עשירה ופירות, ולכן אין ע"ז ברכה, משא"כ בסוכה שא"א ג' ימים בלא שינה, ולכן תקנו ע"ז ברכה.
ועדיין יש לעיין, למה שונה פסח משחיטה, דגם בשחיטה ודאי אדם יכול שלא לאכול בשר, ומ"מ ס"ס כיון שאם רוצה לאכול בשר עושה זאת בשחיטה יש ע"ז ברכה, גם בפסח היה מן הראוי לכאורה שמכיון שאוכל מה שאמרה תורה, ומקיים בזה מצוה, שיברך ע"ז.
גם יל"ע דהרי גם בפסח לכאורה צריך לאכול מצה מצד הדין, שמחוייב לאכול פת ביו"ט או בשבת, ויל"פ.
-
- הודעות: 508
- הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
- נתן תודה: 287 פעמים
- קיבל תודה: 151 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
אולי יש חילוק בין קיום מצווה שהיא עצמה הרצון של האדם לבין קיום מצווה שתלויה ברצון. כשרוצה לאכול מצה זה כל המצווה (ולחם אסור בלאו הכי), אבל כשרוצה לאכול בשר או לחם בסוכות, אז התורה מצווה לשחוט ולשבת בסוכה
-
- הודעות: 2088
- הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
- נתן תודה: 39 פעמים
- קיבל תודה: 204 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
אוריאל כתב: ↑15 אוקטובר 2019, 15:43הנה כנודע אין חיוב לאכול בסוכה אלא בלילה הראשון. אבל בשאר הלילות, אינו חייב לאכול או לישון שם, אלא שאם רוצה לאכול, אז הוא חייב לעשות זאת בסוכה.
לכאורה גדר המצוה כפי ששגור בפי העולם לקרותה "מצוה קיומית". אין חיוב לאכול בסוכה, אבל אם רוצים לאכול - חייבים לעשות זאת בסוכה.
והנה כידוע שיטת הגר"א שגם בפסח בכל כזית מצה שאוכל בתוך ז' ימי החג, מקיים מצוה של אכילת מצה. ולפ"ז יקשה, מפני מה באכילת סוכה מברכין בכל פעם ופעם, אע"פ שאין חיוב לאכול, דס"ס מקיים מצוה במה שאוכל בסוכה כמו שרצתה התורה [וכמו בשחיטה], ואילו בפסח אינו מברך על כל אכילה ואכילה, הגם שמקיים בזה מצוה שאוכל מצה ולא משהו אחר.
אין מברכים על איסור רק על חיוב, יש איסור לאכול חמץ, אין חיוב לאכול מצה, אבל כשאוכל בסוכות יש מצווה חיובית להיות בסוכה, זה לא איסור לאכול חוץ לסוכה רק מצווה לאכול בתוך הסוכה.
-
- הודעות: 57
- הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
- נתן תודה: 22 פעמים
- קיבל תודה: 13 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
שאלה של שטות?יהושע כתב: ↑15 אוקטובר 2019, 16:33אוריאל כתב: ↑15 אוקטובר 2019, 15:43הנה כנודע אין חיוב לאכול בסוכה אלא בלילה הראשון. אבל בשאר הלילות, אינו חייב לאכול או לישון שם, אלא שאם רוצה לאכול, אז הוא חייב לעשות זאת בסוכה.
לכאורה גדר המצוה כפי ששגור בפי העולם לקרותה "מצוה קיומית". אין חיוב לאכול בסוכה, אבל אם רוצים לאכול - חייבים לעשות זאת בסוכה.
והנה כידוע שיטת הגר"א שגם בפסח בכל כזית מצה שאוכל בתוך ז' ימי החג, מקיים מצוה של אכילת מצה. ולפ"ז יקשה, מפני מה באכילת סוכה מברכין בכל פעם ופעם, אע"פ שאין חיוב לאכול, דס"ס מקיים מצוה במה שאוכל בסוכה כמו שרצתה התורה [וכמו בשחיטה], ואילו בפסח אינו מברך על כל אכילה ואכילה, הגם שמקיים בזה מצוה שאוכל מצה ולא משהו אחר.
שאלה של שטות, כי אין מברכים על איסור רק על חיוב, יש איסור לאכול חמץ, אין חיוב לאכול מצה, אבל כשאוכל בסוכות יש מצווה חיובית להיות בסוכה, זה לא איסור לאכול חוץ לסוכה רק מצווה לאכול בתוך הסוכה.
-
- הודעות: 2088
- הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
- נתן תודה: 39 פעמים
- קיבל תודה: 204 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
ממש ככהתורה לשמה כתב: ↑15 אוקטובר 2019, 17:30שאלה של שטות?יהושע כתב: ↑15 אוקטובר 2019, 16:33אוריאל כתב: ↑15 אוקטובר 2019, 15:43הנה כנודע אין חיוב לאכול בסוכה אלא בלילה הראשון. אבל בשאר הלילות, אינו חייב לאכול או לישון שם, אלא שאם רוצה לאכול, אז הוא חייב לעשות זאת בסוכה.
לכאורה גדר המצוה כפי ששגור בפי העולם לקרותה "מצוה קיומית". אין חיוב לאכול בסוכה, אבל אם רוצים לאכול - חייבים לעשות זאת בסוכה.
והנה כידוע שיטת הגר"א שגם בפסח בכל כזית מצה שאוכל בתוך ז' ימי החג, מקיים מצוה של אכילת מצה. ולפ"ז יקשה, מפני מה באכילת סוכה מברכין בכל פעם ופעם, אע"פ שאין חיוב לאכול, דס"ס מקיים מצוה במה שאוכל בסוכה כמו שרצתה התורה [וכמו בשחיטה], ואילו בפסח אינו מברך על כל אכילה ואכילה, הגם שמקיים בזה מצוה שאוכל מצה ולא משהו אחר.
שאלה של שטות, כי אין מברכים על איסור רק על חיוב, יש איסור לאכול חמץ, אין חיוב לאכול מצה, אבל כשאוכל בסוכות יש מצווה חיובית להיות בסוכה, זה לא איסור לאכול חוץ לסוכה רק מצווה לאכול בתוך הסוכה.
-
פותח הנושא - הודעות: 1614
- הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
- נתן תודה: 736 פעמים
- קיבל תודה: 527 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
תמיהני, שהרי השאלה היא שאלת הבעל המאור בסוף פסחים כפי שצויין.
לעצם הענין במה דפשיטא לך דאין איסור לאכול חוץ לסוכה כ"א מצוה לאכול בתוך הסוכה, הלא כבר ידועה מחלוקת האחרונים אם יש איסור אכילה חוץ לסוכה או לא, ושפתות המנ"ח במצוה שכ"ה במפורש מללו היפך מה שכתבת, דכתב שם דאין חיוב לאכול בתוך הסוכה אף כשרוצה לאכול, אלא אך ורק איסור עשה לאכול חוץ לסוכה.
-
- הודעות: 2088
- הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
- נתן תודה: 39 פעמים
- קיבל תודה: 204 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
אז השאלה צריכה להיות מה ההסבר בשאלת בעל המאור, ולא מה החילוק בין מצה לסוכה, ואם זה שאלה אז אולי נשאל שאם אכל מצה של עבירה כאילו אכל חמץ כמו בסוכה.אוריאל כתב: ↑15 אוקטובר 2019, 20:53תמיהני, שהרי השאלה היא שאלת הבעל המאור בסוף פסחים כפי שצויין.
לעצם הענין במה דפשיטא לך דאין איסור לאכול חוץ לסוכה כ"א מצוה לאכול בתוך הסוכה, הלא כבר ידועה מחלוקת האחרונים אם יש איסור אכילה חוץ לסוכה או לא, ושפתות המנ"ח במצוה שכ"ה במפורש מללו היפך מה שכתבת, דכתב שם דאין חיוב לאכול בתוך הסוכה אף כשרוצה לאכול, אלא אך ורק איסור עשה לאכול חוץ לסוכה.
המנ"ח הוא דעת יחיד בזה, שרוצה לחדש שאין מצווה הבאה בעבירה בסוכה, אבל אין כן דעת כל הראשונים והאחרונים.
-
פותח הנושא - הודעות: 1614
- הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
- נתן תודה: 736 פעמים
- קיבל תודה: 527 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
כ"כ ג"כ הפנ"י בחידושיו לסוכה כ"ה, וגם הגרע"א בחידושיו לסוכה מו: הסכים להמנ"ח [הגם שבאחת מתשובותיו כתב לא כן], וכן הפמ"ג באו"ח תר"מ צידד כהפנ"י והמנ"ח.
ויש עמי עוד מו"מ בענין זה, אך מ"מ אי"ז הנושא הנידון. ותו לא מידי.
-
- הודעות: 138
- הצטרף: 01 ספטמבר 2017, 10:28
- נתן תודה: 38 פעמים
- קיבל תודה: 85 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
לעד"נ דהברכה לישב בסוכה אינה על האכילה כלל ועיקר, אלא על ישיבה בסוכה, אלא שאין ישיבה קבועה בסוכה אלא כשאוכל, [כשאמנם לדעת הגר"א מברך אף כשאינו אוכל] וממילא לא קשה מידי על פסח.
-
- הודעות: 3226
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 322 פעמים
- קיבל תודה: 1287 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
יש להשיג על דבריך, דהלא אין חיוב לאכול בסוכה אבלא שאם רוצה לאכול חייב לאכול בסוכה, ועל אותו הדרך אין חיוב לאכול פת בפסח אבל אם רוצה לאכול פת מחוייב לאכול מצה, ונמצא ששניהם באותה דרגה, וקושיית בעל המאור חיה וקיימת.יהושע כתב: ↑15 אוקטובר 2019, 16:33אוריאל כתב: ↑15 אוקטובר 2019, 15:43הנה כנודע אין חיוב לאכול בסוכה אלא בלילה הראשון. אבל בשאר הלילות, אינו חייב לאכול או לישון שם, אלא שאם רוצה לאכול, אז הוא חייב לעשות זאת בסוכה.
לכאורה גדר המצוה כפי ששגור בפי העולם לקרותה "מצוה קיומית". אין חיוב לאכול בסוכה, אבל אם רוצים לאכול - חייבים לעשות זאת בסוכה.
והנה כידוע שיטת הגר"א שגם בפסח בכל כזית מצה שאוכל בתוך ז' ימי החג, מקיים מצוה של אכילת מצה. ולפ"ז יקשה, מפני מה באכילת סוכה מברכין בכל פעם ופעם, אע"פ שאין חיוב לאכול, דס"ס מקיים מצוה במה שאוכל בסוכה כמו שרצתה התורה [וכמו בשחיטה], ואילו בפסח אינו מברך על כל אכילה ואכילה, הגם שמקיים בזה מצוה שאוכל מצה ולא משהו אחר.
שאלה של שטות, כי אין מברכים על איסור רק על חיוב, יש איסור לאכול חמץ, אין חיוב לאכול מצה, אבל כשאוכל בסוכות יש מצווה חיובית להיות בסוכה, זה לא איסור לאכול חוץ לסוכה רק מצווה לאכול בתוך הסוכה.
ובלא"ה ההנחה שאין מברכין על מצוה שאיננה חיובית איננה נכונה, שהרי מברכים על שחיטה ואכילת תרומה וקדשים אף שהן מצוות קיומיות.
-
- הודעות: 3226
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 322 פעמים
- קיבל תודה: 1287 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
שומע כעונה כתב: ↑18 אוקטובר 2019, 02:00לעד"נ דהברכה לישב בסוכה אינה על האכילה כלל ועיקר, אלא על ישיבה בסוכה, אלא שאין ישיבה קבועה בסוכה אלא כשאוכל, [כשאמנם לדעת הגר"א מברך אף כשאינו אוכל] וממילא לא קשה מידי על פסח.
אך גם ע"ז קשה הלא ישיבה בסוכה אינה חיובית אלא אם רוצה לדור (היינו לאכול פת ולישון) מחוייב לעשות כן בסוכה?
אלא שלכאורה זהו תירוצו של בעל המאור שמאחר ואי אפשר להתקיים שבעה ימים בלא לישון נמצא שמוכרח לדור בסוכה וא"כ הוי מצוה חיובית, משא"כ מצה אפשר להתקיים בלעדי פת שבעה ימים.
אמנם קשה לי ע"ז חדא שזהו אינו הבדל מהותי בחיוב אלא הבדל טכני שא"א להתחמק מאופן המחייב בסוכות ובפסח אפשר, ועוד דהא בשחיטה ותרומה וקדשים חזינן שלמרות שאפשר להתקיים בלי אכילת בשר ותרומה וקדשים (וכן בציצית אפשר לא ללבוש בגד עם ד' כנפות) מ"מ כשעושה המצוה מברך עליה, וא"כ גם במצה יהיה הדין כן.
וחשבתי ליישב דיש לחלק שמצות מצה דז' ימים היא המשך של מצות בערב תאכלו מצות וטפלה לה, משא"כ מצות ישיבה בסוכה אינה המשך של מצוה דלילה ראשונה אלא מצוה חדשה, משום שמצוה דלילה ראשונה היא מצוות אכילה ולא מצוות ישיבה (כדמוכח מהירושלמי שצריך לאכול הכזית לתאבון, וכן מוכח משיטת הרא"ש והר"ן שיש חיוב אכילה אף במצטער, וכן מהא דהחיוב לאכול פת ולא כביצה. וכן נקט הביאור הלכה בסי' ס' שיש בזה סברת "שכן נהנה", אמנם משמיה דהגר"ח מטו לא כן) וא"כ יש לומר שאין מברכים על מצוה שהיא בגדר טפל ונגררת אחר מצוה אחרת.
אלא דמלבד שתירוץ זה הוא חידוש גדול, ובעל המאור לא תירץ כן, גם יש לדחות עצם היסוד מהא דמברכים על אכילת תרומה וקדשים קלים אף שלדעת הרמב"ם בסה"מ מצוה פט הם מצוה טפלה ונגררת למצות הפרשת תרומה והקרבת הקרבן, והרי דמברכים גם על מצוה נגררת. ועדיין צ"ע.
-
- הודעות: 3226
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 322 פעמים
- קיבל תודה: 1287 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
המנ"ח אינו יחיד בזה, גם הפני יהושע בסוכה כה,א נוקט שיש איסור באכילה חוץ לסוכה ולא רק ביטול עשה, וכן סובר הפמ"ג תרמו,טו שכתב שמשו"ה צריך לבזבז כל ממונו שלא לאכול חוץ לסוכה.
שוב ראיתי שכבר העיר בזה הרב @אוריאל.
-
- הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
מה שכתב מבקש אמת שגם מצה הוי קיום מצוה שאוכל פת שאינה חמץ. ז"א שאינו מקיים מצוה בכך שמכניס מצה לפיו אלא בכך שאינו מכניס חמץ, ואין ברכה על הימנעות, ואילו בסוכה מקיים המצוה בקו"ע, וז"פ.
ומה שכתב שיש ברכה על מצוה קיומית, משחיטה אין ראי' שהרי חייב לשחוט קודם שאוכל ובדיוק כמו סוכה.
ומה שהוכיח מתרומה וקדשים, התם אי"ז קיומית אלא שהמצוה היא על החפצא דתרומה שדינה לאכילה.
ומה שכתב שיש ברכה על מצוה קיומית, משחיטה אין ראי' שהרי חייב לשחוט קודם שאוכל ובדיוק כמו סוכה.
ומה שהוכיח מתרומה וקדשים, התם אי"ז קיומית אלא שהמצוה היא על החפצא דתרומה שדינה לאכילה.
-
- הודעות: 182
- הצטרף: 01 אפריל 2020, 06:14
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מפני מה מברכים בכל פעם שאוכלים בסוכה, ואין מברכין בכל פעם שאוכלים מצה
בנוגע לנושא אם אכילה חוץ לסוכה גדרה ביטול עשה או איסור, ראו ערךאכילה חוץ לסוכה - מתוך אוצר הספרים היהודי השיתופי.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
אכילת מצה כל שבעה לפי הגר"א - למה אין מברכין על אכילת מצה?
על ידי לישועתך קויתי השם » 20 מאי 2020, 09:55 » ב בית המדרש - 15 תגובות
- 223 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלה הדברים
21 מאי 2020, 03:20
-
-
-
לחם עוני - בלי זה אין שם "מצה" או שזה מצה פסולה בגלל תנאי צדדי?
על ידי לישועתך קויתי השם » 20 מאי 2020, 10:59 » ב בית המדרש - 0 תגובות
- 49 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לישועתך קויתי השם
20 מאי 2020, 10:59
-
-
-
מצטער בסוכה, יש עניין להישאר בסוכה?
על ידי חושב מבחוץ » 08 אוקטובר 2020, 19:28 » ב סוכות, שמחת תורה ושמיני עצרת - 1 תגובות
- 82 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
26 אוקטובר 2020, 05:27
-
-
- 2 תגובות
- 61 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי למה זה תשאל לשמי
01 יוני 2020, 14:14
-
-
ברכה על אכילת איסור - למה אין מברכין (לשיטת הרמב"ם)?
על ידי לישועתך קויתי השם » 03 יוני 2020, 13:33 » ב בית המדרש - 6 תגובות
- 112 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גופא דעובדא
05 יוני 2020, 01:17
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים