אריה ענק משער האריות אמר:אני נוהג משום כך לקרוא הכל יחד בלי פסיק כלל וכן שמעתי נוהגים.
[glow=red]אריה[/glow]! זה לא פותר את הבעיה, מה לכוון. אא"כ יש לך ראש [glow=red]ענק[/glow]ויכול לכוון ביחד שתי כוונות.
אריה ענק משער האריות אמר:אני נוהג משום כך לקרוא הכל יחד בלי פסיק כלל וכן שמעתי נוהגים.
דווקא כאן הכי קל לכוון מלת תמיד פעמיים גם בעוד שאתה אומר אותה פעם אחת אם רק ת[glow=red]אריך[/glow] בה קצת.אריך אמר:אריה ענק משער האריות אמר:אני נוהג משום כך לקרוא הכל יחד בלי פסיק כלל וכן שמעתי נוהגים.
[glow=red]אריה[/glow]! זה לא פותר את הבעיה, מה לכוון. אא"כ יש לך ראש [glow=red]ענק[/glow]ויכול לכוון ביחד שתי כוונות.
על תפילה זו כבר רבה וגדלה הפולמוס ע"כ והרבה קולמוסין נשתברו. ובקצרה, דמי שאומר את הקדושה יבחין שאיננו יודעים מי הם שאומרים "ברוך כבוד ה' ממקומו", דבתחילה אומרים 'כנועם שיח סוד שרפי קודש' שהם אומרים קדוש קדוש קדוש, אז, כשהשרפים אומרים קדוש משמיעים קול וכו' לומר ברוך כבוד ה' ממקומו, וכאן הבן שואל שאלת בירור מי אומר זאת??? הרי לא כתוב כאן בקדושה. הן אמת שבברכת יוצר אור כן כתוב: "והאופנים וחיות הקודש ברעש גדול וכו' לעומתם [של השרפים] מתנשאים ומשבחים ואומרים ברוך כבוד ה', אך כאן בקדושה לא כתוב. שאלה ידועה.מנין אמר:אז, בקול רעש גדול אדיר וחזק, משמיעים קול.
[ולא- אז בקול רעש גדול, אדיר וחזק משמיעים קול]
על קטע זה יש כבר מחלוקת ראשונים בחומש על מי הכוונה אדירים, על המצרים, ואז אכן צריך לעשות פסיק לפני אדירים, או הכוונה על המים שהיו אדירים וחזקים וא"כ יש לומר זאת בחדא מחתא, וע"כ יש להליץ זכות על האומרים בכל אופן שהוא.יאיר אמר:יש את הידוע (ויש חלוקים) "צללו כעופרת במים, אדירים"
ועדיין יש שרוצים לתרץ כך, אלא שבינתיים עוד לא מצאו את הסידורים הישנים האלו... (זה המצאה של הגר"א פישר אח רי"י ור"ש).בני ברקי אמר:ויש שרצו לתרץ עפ"י סידורים ישנים שהיו כתוב בהם, אז בקול רעש גדול א"ו משמיעים קול, והכוונה היתה, א"ו = אופנים וחיות,
יש בעי' יותר קשה, שבסידור רב עמרם גאון כתוב אדיר וחזק ונורא...מנין אמר:ועדיין יש שרוצים לתרץ כך, אלא שבינתיים עוד לא מצאו את הסידורים הישנים האלו... (זה המצאה של הגר"א פישר אח רי"י ור"ש).בני ברקי אמר:ויש שרצו לתרץ עפ"י סידורים ישנים שהיו כתוב בהם, אז בקול רעש גדול א"ו משמיעים קול, והכוונה היתה, א"ו = אופנים וחיות,
אשמח מאוד לדעת מה כתוב בארץ צבי. אמנם שאנחנו נחליט להוסיף נוסח לשנות עתה מהמטבע של התפילה איני יודע אם נוכל לבצע זאת כי איננו ראויים לכך.כבוד שמים אמר:יש בעי' יותר קשה, שבסידור רב עמרם גאון כתוב אדיר וחזק ונורא...מנין אמר:ועדיין יש שרוצים לתרץ כך, אלא שבינתיים עוד לא מצאו את הסידורים הישנים האלו... (זה המצאה של הגר"א פישר אח רי"י ור"ש).בני ברקי אמר:ויש שרצו לתרץ עפ"י סידורים ישנים שהיו כתוב בהם, אז בקול רעש גדול א"ו משמיעים קול, והכוונה היתה, א"ו = אופנים וחיות,
אבל את הרעיון שמעתי בשם ה'ארץ צבי' - ועכ"פ גם אם אין כזה סידור ישן, ישנם גישות שעדיף להוסיף אופנים וחיות כדי לתקן את הנוסח.
ייש"כ גדול ע"כ. ממש מתנה גדולה וחידוש עצום וגילוי נפלא.מעט דבש אמר:מ'ספר קושיות' לאחד מן הראשונים
אכן כתוב להדיא בסידור יעב"ץ שצריך לומר "רוע גזר" בנשימה אחת.בעילום שם אמר:כתוב במ"ב לומר "רוע - גזר" והיינו שיקרע הרוע שבגזירה.
יש לשים לב שהפסיק צריך להיות אחרי: קרע, רוע גזר דיננו. ולא להפסיק בין: רוע גזר; דיננו. שזה מעוות את המשמעות.
יש גם נידון זה על "א-ל חי וקיים תמיד לעולם ועד". יש המפרשים, א-ל חי וקיים, תמיד ימלוך וכו'. ויש המפרשים, א-ל חי וקיים תמיד, ימלוך וכו'.אריה ענק משער האריות אמר:בסידור רבי יעקב עמדין מכת"י ובסידור וילנא הנוסח הוא[glow=red]'ובטובו הגדול תמיד, לא חסר לנו'[/glow]
ובסידור של הרב נתן שפיר מהורודנא, וכן בעץ יוסף באוצר התפילות, וכן ביוש"ה, ובע"ת הנוסח הוא[glow=red]'ובטובו הגדול, תמיד לא חסר לנו'[/glow]
אני נוהג משום כך לקרוא הכל יחד בלי פסיק כלל וכן שמעתי נוהגים.
כלפי ליא אמר:יש שגורסים "הגדושה", וכך מובא בערוך השולחן (סי' קפח ס"ו). אבל בכל זאת זה קשה, כי אין מילה כזאת בחז"ל בלשון המשנה או הברייתא.
כלפי ליא אמר:יש גם נידון זה על "א-ל חי וקיים תמיד לעולם ועד". יש המפרשים, א-ל חי וקיים, תמיד ימלוך וכו'. ויש המפרשים, א-ל חי וקיים תמיד, ימלוך וכו'.
לא זכור לי מקורות כרגע.
צריך להפסיק קצת בין במים ובין אדירים, כי טעם טפחא תחת במים וסוף פסוק במלת אדירים, כי תיבת אדירים לא קאי על במים אלא על המצרים, (שערי תשובה סי' מ"ח).עזריאל21 אמר:אני משתמש עם הפירוש של בעלי הטעמים. כל פעם שמוזכר ציטוט מפסוק או כעי"ז אני מפסיק כמו הטעמים. בפסוק הנ"ל אני אומר "צללו כעופרת, במים אדירים". וכן "רפאנו ה' ונרפא הושיענו ונושעה, כי תהלתנו אתה" ועוד הרבה כאלו פסוקים.יאיר אמר:יש את הידוע (ויש חלוקים) "צללו כעופרת במים, אדירים"