שאלה בהלכות ריבית

מלמד להועיל

משתמש ותיק
אם לוויתי משכן פרי, למשל מלפפון, ולמחרת אני מחזיר לו מלפפון יותר גדול קצת, זה בעיה של ריבית?
 

בר נש

משתמש ותיק
בלי האחריות הנדרשת נראה לי שזה ריבית לא קצוצה ואסור מדרבנן
זכור לי שמותר אצל תלמידי חכמים כשזה תוספת קטנה כמו במקרה שלך כי הם לא מחשיבים את התוספת
 

HaimL

משתמש ותיק
כן, אבל מה שלא קפדי אהדדי ומוחלים את העודף הוא איסור ריבית, שהרי כל ריבית מחילה היא, כדברי הרמב"ם בהלכות לווה ומלווה פ"ד.

אלא יש לומר שהלווה ככר בככר הוא משום שהוא שם דבר, שזה לווה ככר והחזיר ככר. והנפקא מינה יכולה להיות בשני דברים.
1. אם לווה דבר שדרכו להימכר במשקל, שאז צריך להחזיר במידה שמדד לו המלווה בדיוק, אבל למי שאומר שמחילה מועילה בריבית, אין צריך.
2. בשני בצורת, שכן מקפידים (כדמשמע קצת בגמרא גיטין דף ל"ה, במעשה האלמנה שנהנתה עיסה בשיעור דינרו של העני), אז עדיין אם לווה ככר בככר יהיה מותר, ולאומרים שמחילה מועילה בריבית, אז יהיה אסור (שאין מוחלים בשני בצורת).
 

מישהוא

משתמש רגיל
HaimL אמר:
כן, אבל מה שלא קפדי אהדדי ומוחלים את העודף הוא איסור ריבית, שהרי כל ריבית מחילה היא, כדברי הרמב"ם בהלכות לווה ומלווה פ"ד.
 הנושא שלא קפדי לא קשור למחילה אלא שמתחילה לא חשיב תשלום על ההלוואה ולכך מותר בת"ח ובשכנים בדבר מועט
 
חלק עליון תַחתִית