דף סט אסופי ושתוקי

נבשר

משתמש ותיק
במשנה בקידושין סט' ע"ב, כתוב דין שאסופי ושתוקי מותרים לבוא בנתין ממזר וחרורי וגירי. וצ"ב למה שרי לאסופי ושתוקי לבוא בהם, הרי לכאו' נחשוש שמא הוא כהן, וכהן אסור בגיורת ומשוחררת שהם בחזקת זנות.
לגבי איסור ממזרת לכהן לא מצאתי איסור מפורש וזה מפני שלא גרע משאר ישראל, אמנם אם לא נדון אותו ככהן שרי לו להתחתן עם ממזרת, מפני שאין איסור ממזרות בספק, והוא ספק ממזר, א"כ לכאו' אם נחשוש אותו לכהן הוי ספק ושרי באיסור ממזרות, אבל לכאו' יאסר משום "לא יחלל זרעו בעמיו" אם כי לא מצאתי מקור לזה, ועכ"פ קשה מזונה וגרושה למה שרי לו בהם נחשוש שמא האסופי והשתוקי כהן.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
שאלה מעוררת ענין
ובהיות שעסקתי בעבר בעניני אסופי ושתוקי אכתוב ממה שעולה במחשבתי על שאלה זו

לכאורה יש רוב שאינו כהן
אלא שהחמירו שלא לילך אחר רוב לכהונה [ובעי תרי רובא כדאיתא בכתובות טו א]
אבל כל זה משום מעלה ביוחסין
אבל כאן שלא ידוע שהוא כהן אין מעלה זו

אבל עדיין יש לשאול גבי שתוקי
שלא סומכים בו על רוב [ואפילו תרי רובי]
והטעם עי' קידושין עד א ובפוסקים שמבואר שעיקר הטעם משום חשש קבוע [דילמא אזלי איהי לגביה והוי ליה קבוע]
ומכל מקום מבואר בראשונים שהוא מדרבנן אבל מדאורייתא כשר [עי' ריטב"א דהוי ליה ספק ספיקא]
ואיך שזכור לי שגם זה משום מעלה ביוחסין ובזה שאין יחוסו ידוע לא שייך.
 
חלק עליון תַחתִית