(הגמרא ורש"י למטה). מספר תמיהות,
א. מפני מה לא שאל את רבי אליעזר על נתגרשה, ושאל רק את רבי יהושע.
ב. אם ידע שהוא רק מפני שאמו חייבת בכבוד אביו, וסברא פשוטה היא, שנדחית מפני כבוד אביו, פשיטא דבנתגרשה שניהם שווים.
ג. מפשטות לשון רש"י, ומכוח הסברא, אפשר להבין דכבוד שניהם שווה, כלומר לאיזה שירצה יקדים. אבל מתשובת רבי יהושע עצמה, אין ללמוד אלא שאסור לו להקדים כבוד אחד מהם, דהא הטל להם מים בספל, וקעקע להם כתרנגולים, בפשטות הכוונה שאחרי שיטיל לספל אחד, יסלק א"ע, והם יטלו מעצמם.
ד. אם מ"ש בג. נכון, היינו שהשיב לו כהלכתא רק בדרך שחוק, היינו שאסור לו להעדיף כבוד אחד מהם ולכן א"ל הטל להם מים בספל (אחד), תמוה, שהרי נתגרשו, ואין אדם דר עם גרושתו (ושמא מכאן למד רש"י דכבוד שניהם שווה, דכיוון דא"א שישמשם בהדי הדדי על כרחך אתא רבי יהושע לאשמעינן דכבוד שניהם שווה, כלומר, אף הטל להם מים בספל הוא בדרך שחוק, וכוונתו שלמי שירצה יקדים, וא"מ לי).
ה. אמאי שחק עליו רבי יהושע, שמא לא שאל אלא בשביל אחר ששאלו, וה"ל שאלת הלכה למעשה.
ו. אמאי שחק עליו רבי יהושע, ולא חשש לצערו. ואף אי נפיק מכלל כל אלמנה ויתום לא תענון, מ"מ נראה דלא נפיק מכלל אונאת דברים, שמזכיר את צערו בדרך שחוק
---
שאל בן אלמנה אחת את ר' אליעזר אבא אומר השקיני מים ואימא אומרת השקיני מים איזה מהם קודם אמר ליה הנח כבוד אמך ועשה כבוד אביך שאתה ואמך חייבים בכבוד אביך בא לפני רבי יהושע אמר לו כך אמר לו רבי נתגרשה מהו אמר ליה מבין ריסי עיניך ניכר שבן אלמנה אתה הטל להן מים בספל וקעקע להן כתרנגולין
אמר לו כך - ר' יהושע השיב לו כדרך שהשיב לו ר' אליעזר:
נתגרשה - שאין אמי חייבת בכבוד אבי מהו:
מבין ריסי עיניך - שערות שבשורות כסוי העין אתה ניכר שהיית יתום ונשרו ריסי עיניך מן הבכי כדאמרי' [בסנהדרין] (ד' קד:) והיה רבן גמליאל שומע קולה ובוכה כנגדה עד שנשרו ריסי עיניו:
שבן אלמנה אתה - ולא צריך אתה למעשה אלא ללמוד באת ואני אומר לך שכבוד שניהם שוה עליך:
הטל להם מים בספל וקעקע - קרקר להם כמו שמקרקרין לתרנגולים ולפי שלא היה צריך לעשות והוא שאלו כמו שעליו לעשות אמר לי אבא ואימא השיבו בלשון שחוק:
א. מפני מה לא שאל את רבי אליעזר על נתגרשה, ושאל רק את רבי יהושע.
ב. אם ידע שהוא רק מפני שאמו חייבת בכבוד אביו, וסברא פשוטה היא, שנדחית מפני כבוד אביו, פשיטא דבנתגרשה שניהם שווים.
ג. מפשטות לשון רש"י, ומכוח הסברא, אפשר להבין דכבוד שניהם שווה, כלומר לאיזה שירצה יקדים. אבל מתשובת רבי יהושע עצמה, אין ללמוד אלא שאסור לו להקדים כבוד אחד מהם, דהא הטל להם מים בספל, וקעקע להם כתרנגולים, בפשטות הכוונה שאחרי שיטיל לספל אחד, יסלק א"ע, והם יטלו מעצמם.
ד. אם מ"ש בג. נכון, היינו שהשיב לו כהלכתא רק בדרך שחוק, היינו שאסור לו להעדיף כבוד אחד מהם ולכן א"ל הטל להם מים בספל (אחד), תמוה, שהרי נתגרשו, ואין אדם דר עם גרושתו (ושמא מכאן למד רש"י דכבוד שניהם שווה, דכיוון דא"א שישמשם בהדי הדדי על כרחך אתא רבי יהושע לאשמעינן דכבוד שניהם שווה, כלומר, אף הטל להם מים בספל הוא בדרך שחוק, וכוונתו שלמי שירצה יקדים, וא"מ לי).
ה. אמאי שחק עליו רבי יהושע, שמא לא שאל אלא בשביל אחר ששאלו, וה"ל שאלת הלכה למעשה.
ו. אמאי שחק עליו רבי יהושע, ולא חשש לצערו. ואף אי נפיק מכלל כל אלמנה ויתום לא תענון, מ"מ נראה דלא נפיק מכלל אונאת דברים, שמזכיר את צערו בדרך שחוק
---
שאל בן אלמנה אחת את ר' אליעזר אבא אומר השקיני מים ואימא אומרת השקיני מים איזה מהם קודם אמר ליה הנח כבוד אמך ועשה כבוד אביך שאתה ואמך חייבים בכבוד אביך בא לפני רבי יהושע אמר לו כך אמר לו רבי נתגרשה מהו אמר ליה מבין ריסי עיניך ניכר שבן אלמנה אתה הטל להן מים בספל וקעקע להן כתרנגולין
אמר לו כך - ר' יהושע השיב לו כדרך שהשיב לו ר' אליעזר:
נתגרשה - שאין אמי חייבת בכבוד אבי מהו:
מבין ריסי עיניך - שערות שבשורות כסוי העין אתה ניכר שהיית יתום ונשרו ריסי עיניך מן הבכי כדאמרי' [בסנהדרין] (ד' קד:) והיה רבן גמליאל שומע קולה ובוכה כנגדה עד שנשרו ריסי עיניו:
שבן אלמנה אתה - ולא צריך אתה למעשה אלא ללמוד באת ואני אומר לך שכבוד שניהם שוה עליך:
הטל להם מים בספל וקעקע - קרקר להם כמו שמקרקרין לתרנגולים ולפי שלא היה צריך לעשות והוא שאלו כמו שעליו לעשות אמר לי אבא ואימא השיבו בלשון שחוק: