דף כט קידושין כט. - 'צו' לשון זירוז ונוהג לדורות.

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
על שאלה זו הגמ' עונה עפ"י מימרא דר"י.
הגמ' הנ"ל לומדת מפסוקים. כך שאין צורך לחפש בדווקא הקשר והגיון. לימוד מפסוקים, הוא קבלה של התנאים דור אחר דור, שכך מתפרש.
קידושין כט. -תנא דבי ר' ישמעאל כל מקום שנאמר צו אינו אלא זירוז מיד ולדורות זירוז דכתיב וצו את יהושע וחזקהו ואמצהו מיד ולדורות דכתיב מן היום אשר צוה ה' והלאה לדורותיכם:

ובכל אופן אפש"ל -ציוי נופל על דבר שיש לו חשיבות גדולה לעשותו, בין השאר משום שיש מעכבים (כמו במקרה הנז') וכך גם מה שנוהג לדורות משום חשיבותו.
 

ברית מלח

משתמש רגיל
פותח הנושא
הפקדתי שומרים אמר:
על שאלה זו הגמ' עונה עפ"י מימרא דר"י.
הגמ' הנ"ל לומדת מפסוקים. כך שאין צורך לחפש בדווקא הקשר והגיון. לימוד מפסוקים, הוא קבלה של התנאים דור אחר דור, שכך מתפרש.
קידושין כט. -תנא דבי ר' ישמעאל כל מקום שנאמר צו אינו אלא זירוז מיד ולדורות זירוז דכתיב וצו את יהושע וחזקהו ואמצהו מיד ולדורות דכתיב מן היום אשר צוה ה' והלאה לדורותיכם:

ובכל אופן אפש"ל -ציוי נופל על דבר שיש לו חשיבות גדולה לעשותו, בין השאר משום שיש מעכבים (כמו במקרה הנז') וכך גם מה שנוהג לדורות משום חשיבותו.
יש"כ על תי' הב'
 

מתבונן בחכמה

משתמש רשום
יל"ע מה הקשר בין הדברים ששתיהם נכללו במשמעות הצוי.
שאלה טובה. עדיין צריך לעיון.
על שאלה זו הגמ' עונה עפ"י מימרא דר"י.
הגמ' הנ"ל לומדת מפסוקים. כך שאין צורך לחפש בדווקא הקשר והגיון. לימוד מפסוקים, הוא קבלה של התנאים דור אחר דור, שכך מתפרש.
קידושין כט. -תנא דבי ר' ישמעאל כל מקום שנאמר צו אינו אלא זירוז מיד ולדורות זירוז דכתיב וצו את יהושע וחזקהו ואמצהו מיד ולדורות דכתיב מן היום אשר צוה ה' והלאה לדורותיכם:

ובכל אופן אפש"ל -ציוי נופל על דבר שיש לו חשיבות גדולה לעשותו, בין השאר משום שיש מעכבים (כמו במקרה הנז') וכך גם מה שנוהג לדורות משום חשיבותו.
לא מספיק התשובה שניתנה (בודאי לא זו לגבי מסורת בדרשת הפסוקים). התשובה השניה גם לא נכונה כי היא אינה מסתמכת על הדרשה - היה אפשר לומר כן מסברא אבל ר' ישמעאל לומד מפסוקים.
נראה שר' ישמעאל למד מהפסוקים באיזה מקום משתמשים בלשון "צו". בשתי המקומות הללו רואים שימוש בצורה הזו. הקשר בין הדברים יכול להיות כמו שכתב מי שענה לפני. הייתי מצפה שגם בשאר המקומות בתנ"ך המילה תופיע בהקשר הזה, ואם כן ר' ישמעאל הביא רק דוגמא.
 
חלק עליון תַחתִית