לדעת ר' יהודה שמע"ש ממון הדיוט ודאי ניתן במתנה כמבואר בקידושין נד:בבלי אמר:מעשר שני לא ניתן בצורת מתנה. אלא של בא ואכול עימי ובצורה כזאת א"א להקנות את זה
הערשל אמר:במשנה פ"ב דקידושין איתא המקדש במע"ש במזיד מקודשת דברי ר' יהודה, וכ' הרמב"ם שם הטעם שע"י הקידושין יוצאים המעות לחולין, וצריך להבין למה הוצרך לזה הרמב"ם, שהרי גם אם לא היו המעות יוצאים לחולין יכול לקדש בזכות אכילה בירושלים.
רע"א בגליון המשניות שם הק' שתי קושיות עצומות, ויש עמדי דברים בזה ליישב מצד קו' אלו.דבר חפץ אמר:ד"א, בזכרוני שדברי הרמב"ם בפיה"מ שם תמוהין טובא, לא מחמת משה"ק וכו'
כמדומני שבלשונות כמה ראשונים משמע לא כדברי כת"ר,הערשל אמר:הערשל אמר:במשנה פ"ב דקידושין איתא המקדש במע"ש במזיד מקודשת דברי ר' יהודה, וכ' הרמב"ם שם הטעם שע"י הקידושין יוצאים המעות לחולין, וצריך להבין למה הוצרך לזה הרמב"ם, שהרי גם אם לא היו המעות יוצאים לחולין יכול לקדש בזכות אכילה בירושלים.
אולי יש לתרץ שהדין אכילה של מעשר שני הוא משולחן גבוה ובזה גם למ"ד מע"ש ממון הדיוט א"א לקדש בהזכות אכילה.
[והדין משולחן גבוה יכול להיות גם אם זה ממון הדיוט, וכן מוכח מהמאירי בב"ק שכ' שבכור המזיק חייב לריה"ג למרות שמשלחן גבוה קזכי, ומבואר שלמרות שלהקנות אינו יכול אך עדיין הוא בעלים על זה ונקרא רעהו]
דבריך מחודשין, מכיון שבפשטות לפי"ד הגר"ח בדעת הרמב"ם נתחדש להיפך, דאף לשי' ר"מ אי"ז ממון גבוה לכל דבריו, אך מה"ת דלשיטתו יתחדש גם לאידך גיסא, דכלפי דין האכילה יחשב שמשלחן גבוה קא זכו אף לשי' ר' יהודה. יתכן לומר כך, אך הדברים מחודשין מאד.הערשל אמר:@דבר חפץ אכן הדברים שכתבתי זה רק בתור חידוש ליישב את הרמב"ם, ולדעת הרמב"ם מבאר הגר"ח שהדין של ממון גבוה במעשר שני אי"ז לגבי אכילה אלא רק לגבי הדברים שהמע"ש אינו ניתן להם דהיינו מכירה וכיו"ב, אולם הראשונים האלו שאתה מביא סוברים שזה ממון גבוה לגמרי ולכן כתבו שאכילתו היא משולחן גבוה, אך לדברי לגבי אכילה גם ר"י מודה שזה משולחן גבוה, והדין של ממון גבוה נאמר לגבי מכירה וכיו"ב.
אכן הדברים מחודשים ואשמח לשמוע ראיה אם זה נכון או לא.דבר חפץ אמר:דבריך מחודשין, מכיון שבפשטות לפי"ד הגר"ח בדעת הרמב"ם נתחדש להיפך, דאף לשי' ר"מ אי"ז ממון גבוה לכל דבריו, אך מה"ת דלשיטתו יתחדש גם לאידך גיסא, דכלפי דין האכילה יחשב שמשלחן גבוה קא זכו אף לשי' ר' יהודה
לר"מ יש דין שא"א להפריש תרומה מעיסת מע"ש? עד כמה שזכור לי זה רק דין בחלה שנלמד מעריסותיכם, וגם בזה פוסק הרמב"ם שיש בזה הפרשת חלה.דבר חפץ אמר:ומפורש דרק לר"מ ליכא חילוק בין שירי מנחות למעשר שני, לענין דעל תרווייהו לא חייל דין תרומה
תעיין היטב בירושלמי הנ"ל, כמדומני שכך מבואר שם.הערשל אמר:לר"מ יש דין שא"א להפריש תרומה מעיסת מע"ש? עד כמה שזכור לי זה רק דין בחלה שנלמד מעריסותיכם, וגם בזה פוסק הרמב"ם שיש בזה הפרשת חלה.דבר חפץ אמר:ומפורש דרק לר"מ ליכא חילוק בין שירי מנחות למעשר שני, לענין דעל תרווייהו לא חייל דין תרומה
עכ"פ הלשון של הנו"כ זה מצד שולחן גבוה, מפני שהם סברו דמשו"ה הוי ממון גבוה כהראשונים שהבאת ודלא כהגר"ח.