צאי וקבלי קידושייך, מועיל בקבלת אחר? (קידושין יט.)

chagold

משתמש ותיק
לשיטות שצאי וקבלי קידושייך מהני אפי' בקידושי שטר, והנה מבואר בפני יהושע קידושין סה. לשיטת רש"י שכדי שלא ינהגו בה מנהג הפקר זכות הוא לה, וא"כ לסוגי' כתו' יא. דבמקום שזכות הוא לקטן זכין לו, א"כ האם ה"נ שייך שמישהו אחר יקבל עבור הקטנה את כסף הקידושין?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
chagold אמר:
לשיטות שצאי וקבלי קידושייך מהני אפי' בקידושי שטר, והנה מבואר בפני יהושע קידושין סה. לשיטת רש"י שכדי שלא ינהגו בה מנהג הפקר זכות הוא לה, וא"כ לסוגי' כתו' יא. דבמקום שזכות הוא לקטן זכין לו, א"כ האם ה"נ שייך שמישהו אחר יקבל עבור הקטנה את כסף הקידושין?
לפי דבריך מצינו קטנה יתומה מתקדשת מדאורייתא, והלא מבואר בש''ס דהוא רק דרבנן, ויוצאה במיאון.
 
 
בפשטות לפי רוב הראשונים בתו לאו דווקא, לפי הרא"ש ודאי דהויא שליחות, ולהריטב"א הנאה ודאי מועיל, ולהרמב"ן א פשוט (למה דהאבנ"מ מוכיח דס"ל כהתורי"ד ח:) רק לתוס' לא מועיל בקבלת אחר. ומה שענו, עיין בחידושי ר' חיים הלוי דכתב דהאבא אכתי דעתו לקדשה ואהכי מועיל ואי מת האבא לא שייך דעתו ומשו"ה לא מתקדשת. (ואדרבה, מלשון הראשונים שהוצרכו להסביר אמאי לא מועיל כשהאבא מת, ראי' להנ"ל)
 
חלק עליון תַחתִית