ביאור הדבר
משתמש ותיק
מה אדם קונה בקנין קידושין הרי אסורה לו לבוא עליה?
דאסר לה אכו"ע כהקדש. שלא יוכלו כו"ע לקדש אותה.העולם החרדי אמר:מה אדם קונה בקנין קידושין הרי אסורה לו לבוא עליה?
זו רק תוצאה מהקנין אבל בודאי אין לי את זה שכולם אסוריםHaimL אמר:דאסר לה אכו"ע כהקדש. שלא יוכלו כו"ע לקדש אותה.העולם החרדי אמר:מה אדם קונה בקנין קידושין הרי אסורה לו לבוא עליה?
יש לי את זה, שאם יבוא אחר ויקדש אותה, ואז אבוא אני עליה, לא אקבל על זה מיתת בית דיןהעולם החרדי אמר:זו רק תוצאה מהקנין אבל בודאי אין לי את זה שכולם אסוריםHaimL אמר:דאסר לה אכו"ע כהקדש. שלא יוכלו כו"ע לקדש אותה.העולם החרדי אמר:מה אדם קונה בקנין קידושין הרי אסורה לו לבוא עליה?
מה יש לי?
אסור לו לבוא אליה לפני נישואיןיוספי אמר:אולי מצד הממונות, מותר לו לבא עליה?
אתה שומע את עצמך? האם יתכן לומר שקנית שלא יהרגו אותך?HaimL אמר:יש לי את זה, שאם יבוא אחר ויקדש אותה, ואז אבוא אני עליה, לא אקבל על זה מיתת בית דיןהעולם החרדי אמר:זו רק תוצאה מהקנין אבל בודאי אין לי את זה שכולם אסוריםHaimL אמר:דאסר לה אכו"ע כהקדש. שלא יוכלו כו"ע לקדש אותה.
מה יש לי?
בנחת חבר. אני לא יכול לשמוע את עצמי רק לראות את עצמי. או יותר נכון, את מה שכתבתי. אני חושב שאכן זה מהות הקניין בקידושין (ולא הזכרתי את זה, שמדין תורה ארוסה אוכלת בתרומה, כי זה אינו זכות שלו, אלא שלה).העולם החרדי אמר:אתה שומע את עצמך? האם יתכן לומר שקנית שלא יהרגו אותך?HaimL אמר:יש לי את זה, שאם יבוא אחר ויקדש אותה, ואז אבוא אני עליה, לא אקבל על זה מיתת בית דיןהעולם החרדי אמר:זו רק תוצאה מהקנין אבל בודאי אין לי את זה שכולם אסורים
מה יש לי?
האח הגדול עינו פקוחהיחצאל אמר:מלחמה היא שלום
חירות היא עבדות
בערות היא כח
:)
הוא קונה זכות לקנות? א"כ מדוע לא מהני נישואין בע"כ?לא פסקה ישיבה אמר:קנין קידושין הוא הזכות לנישואין.
אם תרצה.העולם החרדי אמר:הוא קונה זכות לקנות? א"כ מדוע לא מהני נישואין בע"כ?לא פסקה ישיבה אמר:קנין קידושין הוא הזכות לנישואין.
העולם חקר בזה מה בא כתוצאה למה, אם הייחוד גורם את האיסור או להיפך.העולם החרדי אמר:זו רק תוצאה מהקנין אבל בודאי אין לי את זה שכולם אסוריםHaimL אמר:דאסר לה אכו"ע כהקדש. שלא יוכלו כו"ע לקדש אותה.העולם החרדי אמר:מה אדם קונה בקנין קידושין הרי אסורה לו לבוא עליה?
מה יש לי?
אה"נ מצד הקניין שיש לו בה יכול לישאנה בעל כרחה אלא משום דמצד חופה לא מהני כיון דחופה לא מהני בעל כרחה.העולם החרדי אמר:הוא קונה זכות לקנות? א"כ מדוע לא מהני נישואין בע"כ?לא פסקה ישיבה אמר:קנין קידושין הוא הזכות לנישואין.
אני לא רוצה להכניס "בחור צעיר" לסוגיה זו, אך הבעיה באונס היא בעיה צדדית של צניעות ובני ט' מידות ולא מצד הקנינים והרשותבחור צעיר אמר:אני רוצה להוסיף על עיקר הדיון.
בפשטות, גם אחר נישואין אינו יכול לכפות את אשתו לביאה, וכל מה שנאמר עליה הוא דין מורדת אשר מפסידה מכתובתה במקרה של גירושין.
א"כ מה קנה כל בעל גם בנישואיו באשתו אחר שאין הוא יכול לכפותה לכך.
HaimL אמר:דאסר לה אכו"ע כהקדש. שלא יוכלו כו"ע לקדש אותה.העולם החרדי אמר:מה אדם קונה בקנין קידושין הרי אסורה לו לבוא עליה?
זה לא כל כך משנה, מה שבאתי לומר שמצד החיובים של האשה כלפיו היה יכול לכופה אלא שמה שמונע אותו היא בעיה צדדית.בחור צעיר אמר:תודה על דאגתך, אך איידי דזוטרא מירכס, ולכן אשיב בקצרה,
שבני ט' מידות הם עסקו של הבעל ובעיה בבנים הנולדים, ולא בעיה טענה של האשה,
וכמבואר בסוגיא בנדרים שם בההיא דאתיא לקמיה דריו"ח ואמרה לו ערכתי לו שלחן וכו',
ואמר בתי התורה התירתך, מ"ש מן ביניתא.
העולם החרדי אמר:מה אדם קונה בקנין קידושין הרי אסורה לו לבוא עליה?
מר זוטרא חסידא,זוטרא אמר:זה לא כל כך משנה, מה שבאתי לומר שמצד החיובים של האשה כלפיו היה יכול לכופה אלא שמה שמונע אותו היא בעיה צדדית.בחור צעיר אמר:תודה על דאגתך, אך איידי דזוטרא מירכס, ולכן אשיב בקצרה,
שבני ט' מידות הם עסקו של הבעל ובעיה בבנים הנולדים, ולא בעיה טענה של האשה,
וכמבואר בסוגיא בנדרים שם בההיא דאתיא לקמיה דריו"ח ואמרה לו ערכתי לו שלחן וכו',
ואמר בתי התורה התירתך, מ"ש מן ביניתא.
ואני מסכים עם הגישה שקניני הקידושים מחיבים את האשה להנשא לבעל,
ולכך צריכה המשנה לומר שנותנים לבתולה י"ב חודש
שלא יוכל לכופה לפני כן.
הרשב"א כתובות שם מביא מהראב"ד שאסורה מדאורייתא.אחד הבנים אמר:העולם החרדי אמר:מה אדם קונה בקנין קידושין הרי אסורה לו לבוא עליה?
אסורה לו? הבועל ארוסתו בבית חמיו אינו איסור דאורייתא.
והאיסור הוא מדין כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנידה והוא תקנת חכמים של ברכת חתנים שתעכבו מלבעול.
ועיין רש"י כתובות ז: ד"ה ואסר, מפורש כן.
אין כזה קנין לעניין זה שאחרים לא יקנו אותה, מה שאחרים לא קונים אותה זה בגלל שלו יש אותה, ומה שהר"ן מביא להצריכה גט הכוונה היא שהקנין מחייב אותה והיא לא יכולה סתם לברוח, (בניגוד לאישות של עכו"ם שאינה צריכה גט כמבואר בירושלמי), ונחשבת קנין כספו לאכילה בתרומה ולעניין קורבה להיפסל לעדות כמבואר בסנהדרין כ"ח:מהבהב בחושך אמר:HaimL אמר:דאסר לה אכו"ע כהקדש. שלא יוכלו כו"ע לקדש אותה.העולם החרדי אמר:מה אדם קונה בקנין קידושין הרי אסורה לו לבוא עליה?
וכ"כ הר"ן-- להצריכה גט. ובמאירי באריכות יתירה שרק לענין זה קנאה וכל שאר העניינים עדיין אינם חלים.
מה פירוש לא יכולה לברוח. וכי מי מעכב בעדה. וכי אם תברח הארוסה עד אפסי ארץ, יכולים לרדוף ולהחזירה.יחצאל אמר:אין כזה קנין לעניין זה שאחרים לא יקנו אותה, מה שאחרים לא קונים אותה זה בגלל שלו יש אותה, ומה שהר"ן מביא להצריכה גט הכוונה היא שהקנין מחייב אותה והיא לא יכולה סתם לברוח, (בניגוד לאישות של עכו"ם שאינה צריכה גט כמבואר בירושלמי), ונחשבת קנין כספו לאכילה בתרומה ולעניין קורבה להיפסל לעדות כמבואר בסנהדרין כ"ח:מהבהב בחושך אמר:HaimL אמר:דאסר לה אכו"ע כהקדש. שלא יוכלו כו"ע לקדש אותה.
וכ"כ הר"ן-- להצריכה גט. ובמאירי באריכות יתירה שרק לענין זה קנאה וכל שאר העניינים עדיין אינם חלים.
זה סתם ביטוי, הכוונה היא שאם היא מחליטה לעזוב האישות מתבטלת, וכבר אין בה איסור של ודבק באשתו ולא באשת חברוHaimL אמר:מה פירוש לא יכולה לברוח. וכי מי מעכב בעדה. וכי אם תברח ארוסה עד אפסי ארץ, יכולים לרדוף ולהחזירה.יחצאל אמר:אין כזה קנין לעניין זה שאחרים לא יקנו אותה, מה שאחרים לא קונים אותה זה בגלל שלו יש אותה, ומה שהר"ן מביא להצריכה גט הכוונה היא שהקנין מחייב אותה והיא לא יכולה סתם לברוח, (בניגוד לאישות של עכו"ם שאינה צריכה גט כמבואר בירושלמי), ונחשבת קנין כספו לאכילה בתרומה ולעניין קורבה להיפסל לעדות כמבואר בסנהדרין כ"ח:מהבהב בחושך אמר:וכ"כ הר"ן-- להצריכה גט. ובמאירי באריכות יתירה שרק לענין זה קנאה וכל שאר העניינים עדיין אינם חלים.
תיארתי לעצמי שאולי לזה אתה מתכוון. אבל זה ברור שאין לה אישות מבלעדי אישה. רק זה שהוא קונה אותה בכך, ולא היא קונה אותו, הוא כי גברא לבי תרי חזיא, אך אתתא לבי תרי לא חזיאיחצאל אמר:זה סתם ביטוי, הכוונה היא שאם היא מחליטה לעזוב האישות מתבטלת, וכבר אין בה איסור של ודבק באשתו ולא באשת חברוHaimL אמר:מה פירוש לא יכולה לברוח. וכי מי מעכב בעדה. וכי אם תברח ארוסה עד אפסי ארץ, יכולים לרדוף ולהחזירה.יחצאל אמר:אין כזה קנין לעניין זה שאחרים לא יקנו אותה, מה שאחרים לא קונים אותה זה בגלל שלו יש אותה, ומה שהר"ן מביא להצריכה גט הכוונה היא שהקנין מחייב אותה והיא לא יכולה סתם לברוח, (בניגוד לאישות של עכו"ם שאינה צריכה גט כמבואר בירושלמי), ונחשבת קנין כספו לאכילה בתרומה ולעניין קורבה להיפסל לעדות כמבואר בסנהדרין כ"ח: