יושב אוהלים
משתמש ותיק
דף ל: בגמ':
ת"ר נאמר (שמות כ, יא) כבד את אביך ואת אמך ונאמר (משלי ג, ט) כבד את ה' מהונך, השוה הכתוב כבוד אב ואם לכבוד המקום,
נאמר (ויקרא יט, ג) איש אמו ואביו תיראו ונאמר (דברים ו, יג) את ה' אלקיך תירא ואותו תעבוד השוה הכתוב מוראת אב ואם למוראת המקום,
נאמר (שמות כא, יז) מקלל אביו ואמו מות יומת ונאמר (ויקרא כד, טו) איש איש כי יקלל אלקיו ונשא חטאו השוה הכתוב ברכת אב ואם לברכת המקום.
א. מהו פשטות ההבנה בגמ' - וכי בגלל שיש מצוות כיבוד/יראה/ ואיסור ברכת השם, לגבי הקב"ה, ויש מצוות כיבוד/יראה/ ואיסור קללה לגבי אב ואם זה אומר שהם שווים?
ב. למה מצוות יראת ה' כתוב בתורה, ומצוות כיבוד ה' כתוב רק בנביא (משלי), [ולגבי אב ואם כתוב גם כיבוד וגם יראה בתורה]?
ג. מלבד כיבוד ויראה, יש עוד מצוה אצל הקב"ה, מצוות אהבת ה', ואם לגבי כבוד ויראה הם שווים למה אין מצוה גם לאהוב אב ואם?
ת"ר נאמר (שמות כ, יא) כבד את אביך ואת אמך ונאמר (משלי ג, ט) כבד את ה' מהונך, השוה הכתוב כבוד אב ואם לכבוד המקום,
נאמר (ויקרא יט, ג) איש אמו ואביו תיראו ונאמר (דברים ו, יג) את ה' אלקיך תירא ואותו תעבוד השוה הכתוב מוראת אב ואם למוראת המקום,
נאמר (שמות כא, יז) מקלל אביו ואמו מות יומת ונאמר (ויקרא כד, טו) איש איש כי יקלל אלקיו ונשא חטאו השוה הכתוב ברכת אב ואם לברכת המקום.
א. מהו פשטות ההבנה בגמ' - וכי בגלל שיש מצוות כיבוד/יראה/ ואיסור ברכת השם, לגבי הקב"ה, ויש מצוות כיבוד/יראה/ ואיסור קללה לגבי אב ואם זה אומר שהם שווים?
ב. למה מצוות יראת ה' כתוב בתורה, ומצוות כיבוד ה' כתוב רק בנביא (משלי), [ולגבי אב ואם כתוב גם כיבוד וגם יראה בתורה]?
ג. מלבד כיבוד ויראה, יש עוד מצוה אצל הקב"ה, מצוות אהבת ה', ואם לגבי כבוד ויראה הם שווים למה אין מצוה גם לאהוב אב ואם?