קידושין ל: - השוה הכתוב כבוד/מוראת אב ואם לכבוד המקום

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דף ל: בגמ':
ת"ר נאמר (שמות כ, יא) כבד את אביך ואת אמך ונאמר (משלי ג, ט) כבד את ה' מהונך, השוה הכתוב כבוד אב ואם לכבוד המקום,

נאמר (ויקרא יט, ג) איש אמו ואביו תיראו ונאמר (דברים ו, יג) את ה' אלקיך תירא ואותו תעבוד השוה הכתוב מוראת אב ואם למוראת המקום,

נאמר (שמות כא, יז) מקלל אביו ואמו מות יומת ונאמר (ויקרא כד, טו) איש איש כי יקלל אלקיו ונשא חטאו השוה הכתוב ברכת אב ואם לברכת המקום.

א. מהו פשטות ההבנה בגמ' - וכי בגלל שיש מצוות כיבוד/יראה/ ואיסור ברכת השם, לגבי הקב"ה, ויש מצוות כיבוד/יראה/ ואיסור קללה לגבי אב ואם זה אומר שהם שווים?

ב. למה מצוות יראת ה' כתוב בתורה, ומצוות כיבוד ה' כתוב רק בנביא (משלי), [ולגבי אב ואם כתוב גם כיבוד וגם יראה בתורה]?

ג. מלבד כיבוד ויראה, יש עוד מצוה אצל הקב"ה, מצוות אהבת ה', ואם לגבי כבוד ויראה הם שווים למה אין מצוה גם לאהוב אב ואם?
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
ג. מלבד כיבוד ויראה, יש עוד מצוה אצל הקב"ה, מצוות אהבת ה', ואם לגבי כבוד ויראה הם שווים למה אין מצוה גם לאהוב אב ואם?
כמדומה במהר"ל בקדושין עמד בזה
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
ג. מלבד כיבוד ויראה, יש עוד מצוה אצל הקב"ה, מצוות אהבת ה', ואם לגבי כבוד ויראה הם שווים למה אין מצוה גם לאהוב אב ואם?
ראיתי בשב"ק בשו"ת פנים מאירות ח"ב תירץ על הקושיא אמאי לא פירש העמסוני בקרא דואהבת את ד' אלקיך ולמה המתין עד פסוק דתירא? רק דבואהבת ריבה אהבת אביו ואמו, וציינו שם דכן כתב ג"כ בתוהרא"ש קדושין דף נז דואהבת את קאי על אב ואם
 

אופטימי

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
יושב אוהלים אמר:
ג. מלבד כיבוד ויראה, יש עוד מצוה אצל הקב"ה, מצוות אהבת ה', ואם לגבי כבוד ויראה הם שווים למה אין מצוה גם לאהוב אב ואם?
ראיתי בשב"ק בשו"ת פנים מאירות ח"ב תירץ על הקושיא אמאי לא פירש העמסוני בקרא דואהבת את ד' אלקיך ולמה המתין עד פסוק דתירא? רק דבואהבת ריבה אהבת אביו ואמו, וציינו שם דכן כתב ג"כ בתוהרא"ש קדושין דף נז דואהבת את קאי על אב ואם
אכן מפורש בתוס' הרא"ש קידושין נ"ז, וכן בכריתות ו, שיש מצוה לאהוב אב ואם ולכן לא פירש שמעון העמסוני בואהבת את.
 
 

בן עזאי

משתמש ותיק
אופטימי אמר:
אבוקה כנגדו אמר:
יושב אוהלים אמר:
ג. מלבד כיבוד ויראה, יש עוד מצוה אצל הקב"ה, מצוות אהבת ה', ואם לגבי כבוד ויראה הם שווים למה אין מצוה גם לאהוב אב ואם?
ראיתי בשב"ק בשו"ת פנים מאירות ח"ב תירץ על הקושיא אמאי לא פירש העמסוני בקרא דואהבת את ד' אלקיך ולמה המתין עד פסוק דתירא? רק דבואהבת ריבה אהבת אביו ואמו, וציינו שם דכן כתב ג"כ בתוהרא"ש קדושין דף נז דואהבת את קאי על אב ואם
אכן מפורש בתוס' הרא"ש קידושין נ"ז, וכן בכריתות ו, שיש מצוה לאהוב אב ואם ולכן לא פירש שמעון העמסוני בואהבת את.
וכ"ה בתוספות מסכת בכורות דף ו עמוד א 

פירש - וא"ת לוקמא בכבוד אב ואם דמשווה כבודן לכבוד המקום קידושין (דף ל:) ולעבור עליו בשני עשה (כדאמר תפילה ושיחה עשה) י"ל דמשמע ליה דומיא מורא של מקום. [אמנם יתכן לפרשם באופ"א קצ'].
 

HaimL

משתמש ותיק
אי אפשר לצוות על אהבת או"א. אהבת השם כן, כי הפירוש הוא לקבולי בשמחה. אבל באו"א, שמא באמת אינם נוהגים איתו במידה נכונה.
 

HaimL

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
HaimL אמר:
אהבת השם כן, כי הפירוש הוא לקבולי בשמחה
פירוש מענין..

חַיָּב אָדָם לְבָרֵךְ עַל הָרָעָה כְּשֵׁם שֶׁהוּא מְבָרֵךְ עַל הַטּוֹבָה, שֶׁנֶּאֱמַר (דְּבָרִים ו, ה) וְאָהַבְתָּ אֶת השם א-להיך בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ. בְּכָל לְבָבְךָ, בִּשְׁנֵי יְצָרֶיךָ, בְּיֵצֶר טוֹב וּבְיֵצֶר רָע. וּבְכָל נַפְשֶׁךָ, אֲפִלּוּ הוּא נוֹטֵל אֶת נַפְשְׁךָ. וּבְכָל מְאֹדֶךָ, בְּכָל מָמוֹנְךָ.דָּבָר אַחֵר בְּכָל מְאֹדֶךָ, בְּכָל מִדָּה וּמִדָּה שֶׁהוּא מוֹדֵד לְךָ הֱוֵי מוֹדֶה לוֹ בִּמְאֹד מְאֹד.
 
חלק עליון תַחתִית