הטועה בסברה פ"א אינו ת"ח!!

נתן הבבלי

משתמש ותיק
גיטין ו: "בשלמא מילתא דתליא בסברא – לחיי", ופרש"י לחיי - כלומר שפיר מצית למימר דלאו גברא רבה הוא. וצ"ב וכי בשביל שטעה פ"א בסברא לאו גברא רבה הוא.​
 

אין חכמה

משתמש ותיק
תלוי איזו סברא
מי שיאמר שנראה לו לשם הדוגמא שערווה דא"א קילא לעניין תפיסת קדושין מבתולה לכה"ג אינו ת"ח
וכה"ג כ"א לפי ערכו
 

אור זורח

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
גיטין ו: "בשלמא מילתא דתליא בסברא – לחיי", ופרש"י לחיי - כלומר שפיר מצית למימר דלאו גברא רבה הוא. וצ"ב וכי בשביל שטעה פ"א בסברא לאו גברא רבה הוא.


סברא זה לא דבר שתלוי בחשבון
סברא זה תלוי בראש ישר

דוגמא סברא אסור לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה
מי שלא מבין את הסברא הזו זה לא טעות בחשבון מה הקב''ה דורש ממנו
אלא זה ראש שלא מבין את היסוד של חובת האדם בעולמו
 

HaimL

משתמש ותיק
באותה מסכת כתוב

הדר אוקים רבה בר רב הונא אמורא עליה ודרש (ישעיהו ג, ו) והמכשלה הזאת תחת ידיך אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהן

ומשמע שם שטעה בסברא. וע"כ כדחברין, שמדובר על סברא שהיא פשוטה לכל תלמיד.
 

ב. גפנר

משתמש ותיק
מי אמר שהוא לא תלמיד חכם?
הוא לא גברא רבה!
כי 'אדם גדול' הוא מי שניחון בשפיץ הישרות וחדות הסברא וההיגיון.
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ב. גפנר אמר:
מי אמר שהוא לא תלמיד חכם?
הוא לא גברא רבה!
כי 'אדם גדול' הוא מי שניחון בשפיץ הישרות וחדות הסברא וההיגיון.

מה ההבדל בניהם
 

ב. גפנר

משתמש ותיק
לא כל 'צורבא מרבנן' הופך להיות 'גברא רבה'.
גברא רבה זה סוג של שלמות, מה שלא בהכרח קיים אצל כל תלמיד חכם.
 

אור זורח

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
נתן הבבלי אמר:
עד שנהיה ראש ישר טועים בדרך לא?


עד אז לא מדברים עליו
מי הוא הקטן הזה
הוא רק התחיל ללמוד
הוא בכלל לא נושא לדיון
אבאר את דבריי הנ''ל 
וזה גם יהיה כמדומה תשובה
לנידון שיש לך עם הרב גפנר
הגמרא מדברת על אדם שהוא כבר בר סמכא
מי שהוא בר סמכא
יש לו סברא ישרה
ובכל מקום יש לו את הסברא
אבל מי שעדיין אינו בר סמכא
אז הוא טועה
לא משום שיש לו רק חצי סברא
אלא משום שהוא לא בר סמכא

אתן לך משל
מי שעדיין לא מקבל רשיון נהיגה
אין אומרים הוא יודע חצי לנהוג
או שהוא יודע או שהוא לא יודע
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
למשל אדם שאומר שכיון שרה''ר יש בה אספלט א''כ הוי כרה''ר מקורה דאינה רה''ר, דמה לי קירוי מלמעלה ומה לי קירוי מלמטה- הרי ע''י סברא אחת ניכר שאינו ת''ח ואף אינו צורב צעיר.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
העובדה שמטעות בסברא ניתן להוכיח כי האומרה אינו 'גברא רבה', אינה מכריחה לומר שכל הטועה - ולו פ"א - בסברתו אינו ת"ח. ופשוט.
 
HaimL אמר:
באותה מסכת כתוב

הדר אוקים רבה בר רב הונא אמורא עליה ודרש (ישעיהו ג, ו) והמכשלה הזאת תחת ידיך אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהן

ומשמע שם שטעה בסברא. וע"כ כדחברין, שמדובר על סברא שהיא פשוטה לכל תלמיד.

גיטין מג. 
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
חשוב לציין שהמדובר שם במי שאין מכירים אותו, והגמ' פותחת בשאלה מאן לימא לן דר' אביתר בר סמכא הוא?
וזו כוונת רש"י - "שפיר מצית למימר דלאו גברא רבה הוא".
אני חושב שהדבר שונה במי שהוא מוחזק לת"ח וטעה פעם אחת בסברא.
אם כי עדיין בסברא ברורה כ"כ כמו הדוגמאות הקיצוניות שהזכירו החברים כאן, גם עבור ת"ח מוחזק הוי ערעור על חזקתו.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
העובדה שמטעות בסברא ניתן להוכיח כי האומרה אינו 'גברא רבה', אינה מכריחה לומר שכל הטועה - ולו פ"א - בסברתו אינו ת"ח. ופשוט.
מהש''ס אין ראיה שזה בכל סברא, והרי גם אמוראים גדולים טעו ואיכסיפו או חזרו בהם מחמת קושיות, אלא הש''ס מתכוין שע''י סברא יש אפשרות לפעמים להוכיח כן.
 
 

אי בעית סברא

משתמש רגיל
לכאורה פשוט! שאינו תלמיד חכם וכפי שהיה מספר הרב גלינסקי זצ"ל שאריה לא מדבר!!
ולכן מצאנו טועה בדבר משנה וכו' ולא סתם בסברא
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
למשל אדם שאומר שכיון שרה''ר יש בה אספלט א''כ הוי כרה''ר מקורה דאינה רה''ר, דמה לי קירוי מלמעלה ומה לי קירוי מלמטה- הרי ע''י סברא אחת ניכר שאינו ת''ח ואף אינו צורב צעיר.

ד"ז  ניחא אבל בגמ' משמע אפילו סברא דקה
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
העובדה שמטעות בסברא ניתן להוכיח כי האומרה אינו 'גברא רבה', אינה מכריחה לומר שכל הטועה - ולו פ"א - בסברתו אינו ת"ח. ופשוט.

לא הבנתי כוונת כת"ר
 

לבי במערב

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
לא הבנתי כוונת כת"ר
כדברי עוד מהחו"ר דהכא:
כמעיין המתגבר אמר:
מהש''ס אין ראיה שזה בכל סברא, והרי גם אמוראים גדולים טעו ואיכסיפו או חזרו בהם מחמת קושיות, אלא הש''ס מתכוין שע''י סברא יש אפשרות לפעמים להוכיח כן.
ב. גפנר אמר:
מי אמר שהוא לא תלמיד חכם? הוא לא גברא רבה! כי 'אדם גדול' הוא מי שניחון בשפיץ הישרות וחדות הסברא וההיגיון.
 
חלק עליון תַחתִית